Stage1:stä Sporttiin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

MtSound kirjoitti:Nyt on sitten omalta osaltani putki auki. Eli Maptunin ykkös-vaihe autossa kiinni. Ja kivahan tuo on kyllä. 8) Vaatimattomasti alkoi tuo viritys clampilla ja heti perään tämä.
Tosiaan tänään kävin Olarin Länsiautolla vaihtamassa boksin ja tulpat. Itse vaihdoin pihalla ja sähkäri tuli sitten ohjelmoimaan käynnistyksenestikoodit kohdilleen. Maksoi sitten 40,20€ tuo ohjelmointi. Ensiksi tarjottiin 60€, mutta pienen kyselyn jälkeen tuli tuo, että ilmaiseksi ei tuotakaan saa.
Jopas oli tarkkahinta ;) "40.20e" Kai se sitten täytyy heti ens viikon alussa soittaa maptunille ja laittaa se stage3:nen tilaukseen. Tietystihän vähän epäilyttää miten esimerkiksi automaattiloota suhtautuu tulevaan vääntömäärään, toivotaan jotta kestää ja muutkin osat... 8)
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mitä olette Nordicin Stage1:sestä? :wink: Se on varmaan saman tasoinen kuin Maptunin, mutta huomattavasti halvempi. :roll:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tänään ilmeni pienijä ongelmia ahtojen kanssa.

Mankkavena tuntuisi pelaavan, kun johto irti ahtaa normaalit 0,45 bar suunnilleen. Perusahdot tuntuisivat olevan siellä 0,45-0,50 paikkeilla - tällä hetkellä lähemmällä puolta baaria.

Normaaliajossa kiihdyttäessä nostaa ahdot jo 2400-2500 kierroksessa 1,35 baariin noin pyöreästi, kun ennen jaksoi nostaa 1,45 baariin. Ja huomattava erona on se, ettei kone jaksa pitää ahdot ainakin 0,9 baarissa, vaan tippuvat jo päälle noin 3500 rpm :n kierroksissa jonnekin 0,70-0,80 baariin. Pitemmälle ahtojen kulkua en ole saanut selville johtuen huonosta pidosta.

Onko normaalia tuollainen ahtojen muuttuminen - ainakin viime talvena hyvin jaksoi pitää paineet yllä?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

http://juhokare.1g.fi/kuvat/Saabismi/El ... 2.2007.jpg

Tuossa olisi kuvaan linkki, josta näkee nuo ahdot ja kierrokset.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Oliskos tuossa kyseessä acu eli hukkiksen kello, ei enään jaksa pidellä auki kunnolla.

Jännää muuten eri stegien paine erot. Maptun 1 nostaa paineet aina 1,4 bariin saakka josta tullaan sitten siihen 1 bariin.

Nordic 3 nostaa yli 1 barin 2600 rpm:ssä ja nousu jatkuu vain 1,25:een saakka ja alkaa tippumaan 5300 jälkeen sinne 1 barin hujakoille. Suurin paine minkä olen logittamalla saanut oli 228kPa eli n. 1,28baria.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Itse en uskalla edes ajella täysillä ahdoilla näin pakkasilla. Muutenkin huolettaa, että mikä osa poksahtaa. Kaikenmaailman muovi- ja kumiosat eivät ole sitä mitä pitäis näin kylmillä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Juusokas kirjoitti:Oliskos tuossa kyseessä acu eli hukkiksen kello, ei enään jaksa pidellä auki kunnolla.

Jännää muuten eri stegien paine erot. Maptun 1 nostaa paineet aina 1,4 bariin saakka josta tullaan sitten siihen 1 bariin.

Nordic 3 nostaa yli 1 barin 2600 rpm:ssä ja nousu jatkuu vain 1,25:een saakka ja alkaa tippumaan 5300 jälkeen sinne 1 barin hujakoille. Suurin paine minkä olen logittamalla saanut oli 228kPa eli n. 1,28baria.
Itsekin olen epäillyt samaa. Mutta tämä acu on vasta vähän alle vuoden vanha Forgen aktu. Pitänee vielä kunnolla tarkistaa letkujen liitännät.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

peinu kirjoitti:Itse en uskalla edes ajella täysillä ahdoilla näin pakkasilla. Muutenkin huolettaa, että mikä osa poksahtaa. Kaikenmaailman muovi- ja kumiosat eivät ole sitä mitä pitäis näin kylmillä.
En minäkään yleensä ennen kuin tämä probleema ilmeni. Tämäkin voi johtua ihan tuosta kovasta pakkasesta. Samanlaisia oireita taisi olla jopa vakioaktulla viime vuonna vastaavana aikana vastaavassa tilanteessa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Höpöhöpö ei se pakkanen mitää vaikuta. Lisää kaasua vaan...
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Juusokas kirjoitti:Oliskos tuossa kyseessä acu eli hukkiksen kello, ei enään jaksa pidellä auki kunnolla.
mä kuule vähän veikkaan ettei se jousi ei siellä mitään auki pidä ;)
taitaa sen voima vaikuttaa ihan toiseen suuntaan.
#1730
500whp.net member
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Vigge kirjoitti:
Juusokas kirjoitti:Oliskos tuossa kyseessä acu eli hukkiksen kello, ei enään jaksa pidellä auki kunnolla.
mä kuule vähän veikkaan ettei se jousi ei siellä mitään auki pidä ;)
taitaa sen voima vaikuttaa ihan toiseen suuntaan.
Näinpä näin, osu ja uppos...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

SEPA kirjoitti:Höpöhöpö ei se pakkanen mitää vaikuta. Lisää kaasua vaan...
Sattaisipa olla :lol:

Kuitenkaan ahdot eivät ole aivan sitä mitä kait pitäisi :roll:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Vigge kirjoitti:
Juusokas kirjoitti:Oliskos tuossa kyseessä acu eli hukkiksen kello, ei enään jaksa pidellä auki kunnolla.
mä kuule vähän veikkaan ettei se jousi ei siellä mitään auki pidä ;)
taitaa sen voima vaikuttaa ihan toiseen suuntaan.
No, tuossa tuli ajatuserehdys :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

No jotakin sen suuntaista. Tuosta pakkasesta, luulisi kylmän ilman nostavan tehoja. Kylmempään ilmaanhan mahtuu enemmän tavaraa kun tilavuus on pienempi. Onkohan kukaan tilastoinut miten näkyy esim. ahdoissa tai sitten kellossa lämpötilan vaihtelu. Toisaalta nythän olisi oiva keli yksi kylmä veto tehdä...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itsekin olen käsittänyt noin ja olen epäillyt vastaavaa. Sama kiinnostaisi?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin