No ni, tuli käytyä näyttämässä tuota vekotinta ja tuomio oli selkeä: Käsijarru ja takajarrut uusiksi. Tottahan tuollaisen itsekin tekee mutta varmuuden välttämiseksi voisivat nuo räjäytyskuvat olla mukavat. Ettei vain tule tehtyä sutta & sekundaa...
Tietysti, jos joku tuollaisen projektin haluaa ehdottomasti ottaa hommakseen niin siitä vain.
Vinkkejä, neuvoja ja ohjeita yleensäkin kaivataan.
Noi käsijarrukengät on jotain 20 euroa koko euroa sarja, joten ne kannattaa ostaa heti valmiiksi, jos kerran käytät levyjä irti. Todellakin kulutustavaraa, sanan varsinaisessa merkityksessä - ihan OPELia itseään
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
rr kirjoitti:Noi käsijarrukengät on jotain 20 euroa koko euroa sarja, joten ne kannattaa ostaa heti valmiiksi, jos kerran käytät levyjä irti. Todellakin kulutustavaraa, sanan varsinaisessa merkityksessä - ihan OPELia itseään
Tilattu on kengät, palat, asennussarja ja käsijarruvaijerikin vielä. Koko helvatan setti... ja lauantaina asentelua. Kiesus mutta kiinnostaa.
-J-
P.S. Vihjeitä siihen vaijeriin vielä kaivataan. Kiits..
Noh näet sen vaijerin paikan heti kun otat takapyörän pois. Simppeli juttu.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
rr kirjoitti: Todellakin kulutustavaraa, sanan varsinaisessa merkityksessä - ihan OPELia itseään
Ihan mielenkiinnosta, kun sukuun tuli NG 900, että mikä ihme noita kenkiä oikein kuluttaa, kun kysehän on normaalikäytössä nimenomaan seisontajarrusta? Vai pääsevätkö kengät hinkuttamaan ajossa rumpuihin?
Muuten oma mielipide rumpujarruista on, että kun niistä aikojen saatossa on kerran eroon päästy, niin miksi ihmeessä leikkiä niiden kanssa edes seisontajarruina.. No, insinöörien aivopierujahan nämä..
rr kirjoitti: Todellakin kulutustavaraa, sanan varsinaisessa merkityksessä - ihan OPELia itseään
Ihan mielenkiinnosta, kun sukuun tuli NG 900, että mikä ihme noita kenkiä oikein kuluttaa, kun kysehän on normaalikäytössä nimenomaan seisontajarrusta? Vai pääsevätkö kengät hinkuttamaan ajossa rumpuihin?
Olen itsekkin sitä mieltä ettei se kulu (tai voi kulua) normaalikäytössä jos on kunnossa eikä laahaa. Isänikin osti muistaakseni joskus omaan NG900:n uudet kengät kun käsijarru ei pitänyt mut sai palauttaa ne lopulta takaisin liikkeeseen kun vika oli säädöissä ja kengät kuin uudet. Tämä tapahtui viime vuonna ja auto vm. -95.
OPEL SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url] Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Minuteman kirjoitti:-nips-
Muuten oma mielipide rumpujarruista on, että kun niistä aikojen saatossa on kerran eroon päästy, niin miksi ihmeessä leikkiä niiden kanssa edes seisontajarruina.. No, insinöörien aivopierujahan nämä..
Ei ne takasatuloihin vaikuttavat käsijarrutkaan kovin hyviä ratkaisuja minun kokemuksieni mukaan ole, aina jumissa yms...
Tuumer kirjoitti:
Ei ne takasatuloihin vaikuttavat käsijarrutkaan kovin hyviä ratkaisuja minun kokemuksieni mukaan ole, aina jumissa yms...
No juu, mutta enpä noita ylistänytkään tässä ketjussa ole, vaikka omat ovat toimineet (ihme kyllä) moitteettomasti.
Sitäpä vaan kun tuon äitimuorin Saablarissa on kovin tönkkö ja pidoltaan olematon käsijarru, vaikka oli juuri katsastettu, eli jotakin lähitulevaisuudessa niille pitää tehdä. G-miehen kuva on hyvin asiaa selventävä, ja näyttäisi olevan varsin "kelluva" asetelma nämä kengät, plus nuo monet ilmeisesti teräslevystä prässätyt vivut ynnä vipstaakit.
Kaikenkaikkiaan näyttää olevan hitonmoinen himmeli käsijarruksi
Omassani käkkäri on toiminut ihan OK, kerran vuodessa olen kengät säätänyt. Samoin kerran vaihdoin takakengät ja asennusheebelit ajanvietteeksi. Samoin putsasin liikkuvat osat huolellisesti. Vanhat 5v kengät eivät olleen juurikaan kuluneet. Mielestäni ihan selkeä systeemi, ja kuitenkin pitää niinkuin käkkärin pitää. Tällä viikolla leimassa jarruvoima oli tasan 2 kN ja heitto tasan 0. Muutenkaan jarruissa heittoa ei ollut vaan kaikista 0%.
Siis mulla ei ole kuin positiivisia kokemuksia (toisin kuten og satkun etukäkkäristä)
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Kumma kyllä, meillä kässäri toimii vain plussakeleillä ja silloinkin ala-arvoisesti. Juuri olen lähdössä halliin tutkimaan, onko säädöt pielessä vai kengät lopussa.
OG-satkun takakässäri toimii kuin unelma
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Juusokas kirjoitti:Noh näet sen vaijerin paikan heti kun otat takapyörän pois. Simppeli juttu.
...tai sitten ei? Ajattelin vaihtaa näet koko vaijerin (ihan vissiin alusta asti kun palikkakasa siltä näyttää) ja ainakaan tuo Saabikas-yksilö ei purkaannu keskikonsoliin asti kun ottaa takapyörän pois. Tiedä sitten...
rr kirjoitti:Kumma kyllä, meillä kässäri toimii vain plussakeleillä ja silloinkin ala-arvoisesti. Juuri olen lähdössä halliin tutkimaan, onko säädöt pielessä vai kengät lopussa.
Niin... tuon meitin Saappaan käsijarru ei ole koko helevatan aikana toiminut kunnolla. Toisaalta tuo kässäriremppa oli tiedossa jo vuoden päivät. Viime leimalla siitä jo setä sanoi notta sille tietysti vois jotain tehdä. As if... No, nyt tuli sitten ihan kirjallinen nootti joten kai sitä sitten tarvii.
Taka-askissa on ketterästi kummallinen ja pirun moniosainen vaijeri, käsijarrukengät, jarrupalat ja asennussarja. Huomenna sitten asentelemaan... oi-voi-voi.
Mun käsijarru on toiminut muuten oikein hyvin, paitsi että sitä joutuu kyllä säätämään tiukemmalle joka katsastukseen.
Niin ja pakkasella se kyllä välillä jäätää, se kyllä taitaa johtua vain rikkinäisestä vaijerin kuoresta...
Ihan mielenkiinnosta, kun sukuun tuli NG 900, että mikä ihme noita kenkiä oikein kuluttaa, kun kysehän on normaalikäytössä nimenomaan seisontajarrusta? Vai pääsevätkö kengät hinkuttamaan ajossa rumpuihin?
Muuten oma mielipide rumpujarruista on, että kun niistä aikojen saatossa on kerran eroon päästy, niin miksi ihmeessä leikkiä niiden kanssa edes seisontajarruina.. No, insinöörien aivopierujahan nämä..
Siis täysin samaa mieltä ! NG:n (opelin) kässäri on peestä. Toimii ehkä viikon hyvin ja siihen teho häviää, vaikka ei tekisikään "käsäreitä", jos tekee niitä, kaksi päivää riittää..jopa jo Tunturi Sportissa oli ISOMMAT kenkät edessä ! tai ainakin toimivammat.
Saabin paras kässäri on 89-> taka kässäri..toimii kun tauti _JOS_ muistaa hoitaa joskus vaijjerit ja eikä tee mokia palojen vaihdossa.
Ei niitä satuloita turhaan käytetty ralli vehkeisä ennen kuin sallittiin hyd.kässäri niihin !