9-3 -01 2.0t 150hv töksähtää kiihdytettäessä!?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Vähän viivellä, mutta oman vm. 2000 9-3t Sportin ohjevihkosessa lukee:

2.0i -> NGK BCP 5EV (jalometalli)
2.0t 154hv ja 2.0T 185hv -> NGK BCPR 7ES-11
Viggen ja 2.0T 205hv -> NGK PFR 7H-10

Kärkivälistä ei mainita, mutta olettaisin sen kelpaavan mitä NGK on tehtaalla laittanut.


-Timo-
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ainakin noissa kahdessa viimeisessä eli turbo-malleissa viimeinen numero tulpan mallissa tarkoittanee kärkiväliä. 11 = 1,1 mm.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Nykimisen vika voi johtua mistä vaan.

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

Mun on pakko kirjoitta, kun kärsin tuosta nykimisestä täyskaasu kiihdytyksessä (kierrokset alle 3500) mikä vaihde tahaansa kakkosesta ylös päin. Ostin auton aika tasan vuosi sitten ja auto nyki alusta saakka. Vaihdon tulpat (NGK BCPR 7ES-11) nykiminen ei lakannut ja päätin tossa viime viikolla että seuraavassa huollossa saavat ottaa selvää, että onko mang.venttiili, DI-kasetti vai joku muu. No menin Motonettiin ja (kaasujouset meni pakkasella edestä ja takaa) ajattelin sitten että ostan samalla uudet tulpat(samat kuin edelliset) ja laitoin kiinni ja lähin ajamaan survasin vitosella kaasun pohjaan veti kuin enkeli vaikka ahdot meni punaselle ei mitään nykimistä ei sitten niin millään vaihteella? että voi tulpilla olla eroja (kärkivälit mä tarkastan aina koska en luota tehdas asenuksiin). Auto on muuten 185h SE v.95. Meinasin sitä vain tällä kirjoituksella kun täällä aina tarjotaan tuota kasetti tai venttiili onkelmaa (kummatkin maksaa suolasesti), niin käytännössä tuo ongelma voi olla mikä vain, ettei kannata lähteä ostammaan kallista osaa, jos ei ole sata varma. :lol:
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Ihan uteliaisuudesta: onko tehtaan asettamissa kärkiväleissä ollut hajontaa? Käsittääkseni tulpissa joissa kärkiväli erikseen mainitaan (kuten BCPR 7ES-11) sen pitäisi olla tarkkuuden rajoissa mitä on mahdollista rakotulkilla laittaa. Muissa tulpissa (esim. NGK BCP 5EV) se sitten pitää asettaa moottorin valmistajan ohjeiden mukaisesti, koska tehtaan asetus on jokin sopiva keskimääräistys.

Itse en ole noita koskaan vaivautunut tarkistamaan ja (onneksi) käytössä on tulpat joissa kärkiväli on ilmoitettu eli "ei tiedolla, taidolla vaan tuurilla!"

Uskon (kun en tiedä), että NGK:n laadunvalvonta ja tuotantolinjat ovat siinä kunnossa, että ei tällä toimintamallilla näiden tulppien kohdalla kovin paljon metsään mennä, mutta eihän se tietysti suuri homma ole kaivaa rakotulkki esiin tulppien vaihdon yhteydessä. Epäilen tarkistaako noita kukaan merkkihuollossakaan, mutta sehän ei nyt tietysti ole mikään referenssi.

Tuosta linkin takaa löytyy muuten speksit NGK:n koodeille (eli se viimeinen numero oli tosiaan kärkiväli, aina sitä jotain oppii....)
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... berkey.pdf

-Timo-
Vastaa Viestiin