Ajovalot
Ajovalot
Tre
Ongelmana on NG900:sen ajovalot, eli polttimoille tulee jännitettä reilu 10 volttia (n. 1,6volttia alle akkujännitteen). Sen verran olen pystynyt tutkimaan että jännite on konehuoneessa olevassa sulakkeessa n. 10,4 volttia (akun napajännite 12V). Onko tähän jotain yleistä juttua vai pitääkö johdotukset tehdä uudestaan?
Kysyy 900SE 2.3i omistaja, kiitollisena vinkeistä....
Ongelmana on NG900:sen ajovalot, eli polttimoille tulee jännitettä reilu 10 volttia (n. 1,6volttia alle akkujännitteen). Sen verran olen pystynyt tutkimaan että jännite on konehuoneessa olevassa sulakkeessa n. 10,4 volttia (akun napajännite 12V). Onko tähän jotain yleistä juttua vai pitääkö johdotukset tehdä uudestaan?
Kysyy 900SE 2.3i omistaja, kiitollisena vinkeistä....
Saab 900SE 2.3i -95
Nissan Primera farkku -05
Opel Astra GLS 1.8i -95
Nissan Primera farkku -05
Opel Astra GLS 1.8i -95
Oletko mittauttanut akku ja laturia?Paljonko akulta mitattuna?Pitäishän sinne tulla paljon enemmän ku mitä mittasit.Jollain huoltoasemalla voi olla vehkeet(harvalla kuitenkin,kaljaa löytyy kyllä)tai jos on tuttu korjaamolla töissä,mee kiskoon hihasta ja mittauta.
Jos nuo on kunnossa,vasta sitten mieti uutta johdotusta.
Jos nuo on kunnossa,vasta sitten mieti uutta johdotusta.
Hei
Eli jännitteet on mitattu moottori pysähdyksissä.
Sähköteknillisesti ei ole väliä onko moottori käynnissä vai ei, ongelma on se että akun ja polttimoiden välillä on resistanssi joka aiheuttaa n. 1,6 voltin jännitteen putoamisen. Ongelma on löytää tuo ko. resistanssi
Eli jännitteet on mitattu moottori pysähdyksissä.
Sähköteknillisesti ei ole väliä onko moottori käynnissä vai ei, ongelma on se että akun ja polttimoiden välillä on resistanssi joka aiheuttaa n. 1,6 voltin jännitteen putoamisen. Ongelma on löytää tuo ko. resistanssi
Saab 900SE 2.3i -95
Nissan Primera farkku -05
Opel Astra GLS 1.8i -95
Nissan Primera farkku -05
Opel Astra GLS 1.8i -95
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Vähän offtopic..
Joo ei nyt tule kyllä vastausta ongelmaasi, mutta en uutta topiccia viitsi avata.
Mitenköhän noita 9-3:sen valoja voisi itse säätää korkeammalle? En nyt halua ketään häikäistä laittamalla valoja osoittamaan taivaaseen, mutta tuntuu vähän siltä, että on noi suuntaukset jotenkin p*erseellee ja valot näyttää liian alas
Kohta ois 50tkm huolto. Suostuvatkohan siellä säätämään valoja vähän korkeammalle kuin normaalisti vai valittavatko, että häikäisevät vastaantulijaa jos ne säädetään silleen
Mitenköhän noita 9-3:sen valoja voisi itse säätää korkeammalle? En nyt halua ketään häikäistä laittamalla valoja osoittamaan taivaaseen, mutta tuntuu vähän siltä, että on noi suuntaukset jotenkin p*erseellee ja valot näyttää liian alas
Kohta ois 50tkm huolto. Suostuvatkohan siellä säätämään valoja vähän korkeammalle kuin normaalisti vai valittavatko, että häikäisevät vastaantulijaa jos ne säädetään silleen
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: Vähän offtopic..
Siellähän on lampun takana manuaaliset säätöruuvit pysty- ja vaakasäädölle. Itse laitoin rouvan 9-3:ssa sähkösäädön asentoon nolla ja tyhjällä autolla säädin valot about 10cm/10m kulmaan. Kyllä näkeeRommitommi kirjoitti: Mitenköhän noita 9-3:sen valoja voisi itse säätää korkeammalle? En nyt halua ketään häikäistä laittamalla valoja osoittamaan taivaaseen, mutta tuntuu vähän siltä, että on noi suuntaukset jotenkin p*erseellee ja valot näyttää liian alas
Alkujaan oli suunnattu johonkin siihen juuri keulan eteen, jotta pimeässä sai vain arvailla mitä vastaan tulee.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Valot on käännetty päälle ja kyllä tuo säätöpyörä kanssa löytyy ja se on säädetty ylimpään mahdolliseen asentoon, mutta tuntuu valot näyttävän todella matalalle silti..Mimmi kirjoitti:Onkos muuten valot käännetty päälle kytkimestä
Siellähän voi olla "nolla-asennossa" alennetulla jännitteellä toimivat "huomiovalot".
Eikös 9-3:ssakin ole manuaalinen säätöpyörä vai onko se jo poistettu tarpeettomana
Ainakin tonnarissa on korkeudensäätömoottorissa hammasratas, josta voi manuaalisesti säätää korkeutta.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Vähän offtopic..
Joo tuntuu tosiaan olevan suunnattu aika keulan eteen...rr kirjoitti:
Siellähän on lampun takana manuaaliset säätöruuvit pysty- ja vaakasäädölle. Itse laitoin rouvan 9-3:ssa sähkösäädön asentoon nolla ja tyhjällä autolla säädin valot about 10cm/10m kulmaan. Kyllä näkee
Alkujaan oli suunnattu johonkin siihen juuri keulan eteen, jotta pimeässä sai vain arvailla mitä vastaan tulee.
Tota mitäs toi 10cm/10cm kulmaan meinaa
Yrittäkää ymmärtää tällästä alottelijaa
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Valokeila laskee 10cm 10m:n matkalla. Tasaisella aja keula lähes seinään kiinni, merkkaa teipillä seinään puolivalonkeilat ja pakita 5 m seinästä. Sitten vain ruuvaat valokeilat 5 cm merkin alapuolelle.
Luonnollisesti pimeällä helpointa
Luonnollisesti pimeällä helpointa
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
....
Ai noin helppoa se oli
Vähän piti nupista pyöritellä
Toivottavasti en liian ylös säätänyt.....
Mutta kiitoksia vaan neuvosta
Olisikohan syytä vaihtaa myöskin uudet polttimot? Toinen polttimo ainakin vaikuttaa suht himmeeltä, mutta sitä ei olekkaan vaihdettu 50000km aikana kertaakaan.....
Vähän piti nupista pyöritellä
Toivottavasti en liian ylös säätänyt.....
Mutta kiitoksia vaan neuvosta
Olisikohan syytä vaihtaa myöskin uudet polttimot? Toinen polttimo ainakin vaikuttaa suht himmeeltä, mutta sitä ei olekkaan vaihdettu 50000km aikana kertaakaan.....
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Katselin Haynesin kytkentäkaaviota ja siinä konetilan sulakkeille (olikohan 6,7,8ja9) johdotus tulee "filament monitorin" läpi jossa on kullekin hehkulangalle vastus (täytyy olla varsin pieni, mutta vastus kuitenkin). Vastuksen päihin on kytketty kaiketi vertailupiiri joka sitten ohjaa transistorikytkimellä inofotaulua jos jännite-ero ei normeissa (= lamppu paloi). Siis tuon mukaan virta kulkee vastuksen läpi ja siitä lienee tuo pieni jännite-ero. Jos laturi on kunnossa, vastuksesta huolimatta polttimoilla pitäsi olla noin 12V. En ole sähköammattilainen eli tietävät korjatkaa jos tämä meni aivan poskelleen.
Täyttypä mittailla tuosta omasta ng:stä. Ei siinä tosiaan ole mitkään erinomaiset valot verrattuna vaikka vaan ogsatkuun.
Täyttypä mittailla tuosta omasta ng:stä. Ei siinä tosiaan ole mitkään erinomaiset valot verrattuna vaikka vaan ogsatkuun.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Kiitoksia kaikille vastanneille, nyt toimii
Eli vika katosi kun irroitin mittariston ja laitoin takaisin (ilmeisesti jokin pätkis), lisäksi konehuoneen releet alkoivat raksuttaa valoja laittessa mitä ne eivät aikaisemmin tehneet.
CC oli aika lähellä tuossa virtapiirin tulkinnassaan, ko. piiri toimii siten että pienen vastuksen (milliohmeja) läpi menee lampun virta ja operaatiovahvistin haistelee onko vastuksen yli jännitettä, jos jännite puuttuu (= ei virtaa) on lamppu palanut. Tuo operaatiovahvistin (opamp) sitten ohjaa trankkua joka pistää viestin eteen päin boxille.
Vhee... alkaa olla jo aika Saabisti olo kun tuli korjattua nuo sumarit, eikä aikaakaan mennyt kuin neljä tuntia Tosin itse korjaus kesti vain noin 15 min/puoli (oli hapettumaa, polttimot vaihdoin tietenkin samalla). Vauhtiin kun olin päässyt niin putsasin ajovalojen lasit sisältä (oli sumeat) ja puhalsin heijastinpinnat pölystä...
Loppuviikosta pitäisi asennella poppikoneita jotta mamma pääsee nauttimaan työmatkoistaan Diskantit kojelaudan päälle, 5" mid oviin ja 10" subbari takakonttiin (n. 38l kotelo 3mm rosterista, viritetty ~50Hz, ei siis hifiä) sekä vaffarit ( 50W+50W + mono100W ) ja aktiivijakosuodin näyttäis mahtuvan hanskalokeron päälle mainiosti.
Tarkoituksena olisi siis tehdä systeemi joka ei näy eikä jumputa ulos, vaan ihan omaa nautintoa varten
T. Timppa
Eli vika katosi kun irroitin mittariston ja laitoin takaisin (ilmeisesti jokin pätkis), lisäksi konehuoneen releet alkoivat raksuttaa valoja laittessa mitä ne eivät aikaisemmin tehneet.
CC oli aika lähellä tuossa virtapiirin tulkinnassaan, ko. piiri toimii siten että pienen vastuksen (milliohmeja) läpi menee lampun virta ja operaatiovahvistin haistelee onko vastuksen yli jännitettä, jos jännite puuttuu (= ei virtaa) on lamppu palanut. Tuo operaatiovahvistin (opamp) sitten ohjaa trankkua joka pistää viestin eteen päin boxille.
Vhee... alkaa olla jo aika Saabisti olo kun tuli korjattua nuo sumarit, eikä aikaakaan mennyt kuin neljä tuntia Tosin itse korjaus kesti vain noin 15 min/puoli (oli hapettumaa, polttimot vaihdoin tietenkin samalla). Vauhtiin kun olin päässyt niin putsasin ajovalojen lasit sisältä (oli sumeat) ja puhalsin heijastinpinnat pölystä...
Loppuviikosta pitäisi asennella poppikoneita jotta mamma pääsee nauttimaan työmatkoistaan Diskantit kojelaudan päälle, 5" mid oviin ja 10" subbari takakonttiin (n. 38l kotelo 3mm rosterista, viritetty ~50Hz, ei siis hifiä) sekä vaffarit ( 50W+50W + mono100W ) ja aktiivijakosuodin näyttäis mahtuvan hanskalokeron päälle mainiosti.
Tarkoituksena olisi siis tehdä systeemi joka ei näy eikä jumputa ulos, vaan ihan omaa nautintoa varten
T. Timppa
Saab 900SE 2.3i -95
Nissan Primera farkku -05
Opel Astra GLS 1.8i -95
Nissan Primera farkku -05
Opel Astra GLS 1.8i -95
Mistäköhän johtuu tuon 9-3:n ajovalojen ajoittainen kirkastuminen/himmeneminen?
Viimeksi eilen kun ajelin, niin parikin kertaa valot himmenivät/kirkastuivat. "Vika" ei liity mitenkään moottorin kierroslukuun. Tosin tasakaasulla maantiellä valot on ihan OK. Onkohan jokin jännitteensäädin menossa sököksi vai mikä mahtaa olla vikana? Latausjännitettä en ole ehtinyt mittailla...mikä sen muuten pitäisi olla?
Liittyy varmaan tuohon kun, pienen ajan sisään on palaneet molemmat ajovalot, parkit ja toinen takavilkku...muuttuuko autoni Op..iksi, jossa polttimoita saa olla repullinen mukana...?
Viimeksi eilen kun ajelin, niin parikin kertaa valot himmenivät/kirkastuivat. "Vika" ei liity mitenkään moottorin kierroslukuun. Tosin tasakaasulla maantiellä valot on ihan OK. Onkohan jokin jännitteensäädin menossa sököksi vai mikä mahtaa olla vikana? Latausjännitettä en ole ehtinyt mittailla...mikä sen muuten pitäisi olla?
Liittyy varmaan tuohon kun, pienen ajan sisään on palaneet molemmat ajovalot, parkit ja toinen takavilkku...muuttuuko autoni Op..iksi, jossa polttimoita saa olla repullinen mukana...?
Ajovalojen suuntaus omassa 9-3:ssa tuntui olevan aivan pielessä vaikka ostohetkellä valot suunnatttin merkkiliikkeessä. Oikean puoleinen valo näytti huomattavasti alemmas kuin vasen ja reilusti ojan suuntaan. Pienellä säätelyllä valokeila parani huomattavasti.
Ilmastoinnin / flektin käynnistyminen tipauttaa aika reilusti itselläni jännitettä, jolloin valot himmenevät hetkeksi. Akku on tosin alkuperäinen vm.99
Ilmastoinnin / flektin käynnistyminen tipauttaa aika reilusti itselläni jännitettä, jolloin valot himmenevät hetkeksi. Akku on tosin alkuperäinen vm.99
Saabisti kolmannesssa polvessa