meniköhän jotain rikki

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
wepetus
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 10:32
Paikkakunta: Kajaani

meniköhän jotain rikki

Viesti Kirjoittaja wepetus »

Kun äsken tulin kotipihaan Saabilla, niin konepellin alta pukkas savua ja kauhea kumikäry. Sammutin auton ja vilkaisin pellin alle niin moniurahihna poikki ja kampiakselin päässä tiukalla rullalla epämääräisenä sulaneena möykkynä. Siis hihna tietysti rikki. Mitä kaikkea se pyörittää? malli on 900 s ja vm 95
Miten onnistuu itseltä vaihto, onko jotain erikoista huomioitavaa?
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Haulla löytyy paljon juttua, mutta pikasesti.

Se hihna pyörittää kaikkia apulaitteita. Laturi, vesipumppu, ohjaustehostin ja mahdollisesti jos kylmästöinti löytyy ni sen kompuraa.

Vaihto on helppo, Räikän jatkovarrella löysää kiristintä joka vasemmassa yläkulmassa. 6mm poranterä siihen reikään jotta pysyy löysällä.
Tosin sinun tapauksessa kun hihna jo irti niin voit irrotella vanhan rullalta ja laitella uuden :)
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

...ennenkuin laitat uutta paikoileen, niin selvitä pyörittelemällä rullia/hihnapyöriä käsin, että mikä niistä on leiponut... Yleisin on että ohjainrullien vaihto on laiminlyöty ~110 kohdalla.
Tietty myös laturi, ohjaustehostin, ilmastoinnin kompura tai vesipumppukin voi olla leiponut itsensä jumiin. :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
wepetus
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 10:32
Paikkakunta: Kajaani

Onkohan

Viesti Kirjoittaja wepetus »

jossain kuvaa josta näkee kuinka se hihna kiemurtelee kun nyt en enää voi nähdä.Pitää tarkistaa tänään kaikki paikat ja ehkäpä varaosaliikkeestä löytyy hihna hyllystä... Paljonkohan alkuperäinen? motonetissä näkyi olevan n33€....
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Käyttöohjekirjasta selviää reitti parhaiten jos sellanen sattuu löytymään.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4992
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Tyny kirjoitti:Käyttöohjekirjasta selviää reitti parhaiten jos sellanen sattuu löytymään.
Kuva

Auttaisikohan tuo???

Itsellä ei kyseistä autoa ole, mutta tuollainen kuva kuitenkin... :lol: :lol:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
wepetus
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 10:32
Paikkakunta: Kajaani

kiitos kaikille

Viesti Kirjoittaja wepetus »

tähän asti tulleista neuvoista
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Itse olisin taloudellisesti huolestunut siitä, että onko "vain" rulla(t) hirttänyt kiinni.. ~50e kuluja hihnan lisäksi, jos itse vaihtaa.
Jos auto ilmastoitu ja kyseessä kompura (tätäkin on nähty), niin se on 500+ euroa...
Vesipumppu 50-150e (riippuen tarvike/original..)
Ohjaustehostin satoja euroja..
Laturi satoja euroja...
Kiristin ~100+ euroa...
Elämä on. :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
wepetus
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 10:32
Paikkakunta: Kajaani

tähän asti

Viesti Kirjoittaja wepetus »

mitä purkanut ja tutkinut niin ainoastaan se vasemmalla ylhäällä oleva pieni taittopyörä hirttänyt kiinni. Vesipumppu, laturi ja ohjaustehostin näyttäisi ja tuntuisi olevan kunnossa, mutta huomenna sen näkee kun saa uudet osat paikoilleen.... Pitää hommata kaverin korjaamolle tuo saab, kun meidän piha vielä melko liejuinen, kylmä eikä ole kunnon pukkeja joiden päälle saisi tukevasti auton....
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Silloin se on ~40eur rulla + hihna. Noi (ylärullan&hihnan) vaihtaa ihan tasamaalla ilman tunkkaamista 15 minuutissa, kuten tein puolison saappiin.
Hommaa voi helpottaa irroittamalla ilmanputsarin ja/tai kääntämällä renkaat oikealle ja irroittamalla 8&10mm kylsyllä 40x20cm suojamuovin, jolloin pääsee hihnaa ohjailemaan paremmin kampiakselin&laturin päälle...
Alakeskiohjainrulla vaatii käytännössä ilmanputsarin irroittamista ja riippuen siitä, onko siinä 6-kulmapultti vai torxi niin hermoja ja mielikuvitusta. Sorkkarautakin voi helpottaa, jolla kampeaa konetta ~1cm kuskin suuntaan. Viimeisimmässä oman auton huollossa jätin koko rullan pois ja laitoin ~20cm lyhemmän hihnan. :lol:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
wepetus
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 10:32
Paikkakunta: Kajaani

Lisäys

Viesti Kirjoittaja wepetus »

se vanha hihna "paloi"kiinni kampiakselin päässä olevaan urarattaaseen. Pitää päästä puhdistamaan ne urat, eli pitää irrottaa se muovipanssari pohjasta.
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
mwessman
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 10:42

Viesti Kirjoittaja mwessman »

MInulla kilahti vissiin samainen apurulla joskus omasta 900sesta. Meno loppui hautausmaan pihaan -ja jatkui taksilla varaosakauppaan. Uusi hihna, kiristimet ja puoli tuntia töitä = taas menoksi.
wepetus
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 10:32
Paikkakunta: Kajaani

olipa

Viesti Kirjoittaja wepetus »

se hieno homma. Paikallinen varaosaliike väitti ettei se vasemmalla ylhäällä oleva taittoholkki mene juuri koskaan vaan se keskellä oleva. Olikin tilannut sen. Sen oikean osan uusi tilaus taas olis siirtänyt päivällä auton ajoon saamista. Merkkihuollosta löytyi suoraan hyllystä ja samaan hintaan osa. On muuten KALLIS se tärinänvaimennin sinne kampiakselin juureen 210 €, piruuttani kysyin. Onneksi se ei ollut mennyt rikki
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
Vastaa Viestiin