virittelyskenario

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
karote
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 11, 2005 14:34
Paikkakunta: Tampere

virittelyskenario

Viesti Kirjoittaja karote »

Olenpa ajatellut hommata stage 1:n Autoni on -00 154hp LPT 9-3. Tässä ei ole mankkuvenaa joten se tulee tuon stage 1 setin mukana. Oli mielessä sellainen juttu, että säilytän itselläni alkuperäisen ohjausraudan ja pidän sitä paikallaan talvella kun taas virirauta laitetaan kesäksi. Mitenkä tuon mankkuvenan kanssa sitten on, pitääkö sekin poistaa talveksi jos laittaa LPT ohjaussoftan paikoilleen. (alkuperäinen rauta)?
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Miksi palautat matalapaineturboksi talvella? Jos sitä kaasua tulee enemmän poljettua, on tiekin yleensä puhdas.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Mimmi kirjoitti:Ei.
Joo. Tosin fyysisen poistamisen sijasta voit irrottaa sen johdon tai APC sulakkeen.
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Niin varsinkin koska myös LPT softassa on mankun ohjaus niin pelkkä boksin vaihto ei 'riitä'. Tosin ero on niin mitätön ettei sitä kaikki edes huomaa.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

jthing kirjoitti:Niin varsinkin koska myös LPT softassa on mankun ohjaus niin pelkkä boksin vaihto ei 'riitä'. Tosin ero on niin mitätön ettei sitä kaikki edes huomaa.
En mä ainakaa :D
9-3.1972
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Mimmi kirjoitti:T5 lpt:n softassa ei ole mankun ohjaustietoja, eikä ohjausta sille.
Tieto?
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Mimmi kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:T5 lpt:n softassa ei ole mankun ohjaustietoja, eikä ohjausta sille.
Onko tullu enemmänkin vertailtua eri softia? Rohkenen epäillä että kaikissa on ite ajettava koodi tasan sama, eroa ainoastaan kartoissa ja joissain ns. program malli biteissä.
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Jep jep, voisi jopa yllättää vilkaisu vaparin softaan. Ahtokarttoja näkyvissä ;)
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Nyt pitää tarttua asiaan josta en autopuolella oikeasti mitään ymmärrä...
Jos ihan maalaisjärjellä ajatellaan: Kartta on se josta boxi hakee ohjausvihjeensä. Eli onko se sitten sama vai eri asia?

Prätkäpuolella on simppeliä tuo: PC (Power Commander) saa kartan jonka mukaan se ohjaa ruiskua halutulla tavalla. En tiedä onko tuo sitten Saabissa niin suuresti eri asia.

-Janne-
Saab 9-3 TiD '99
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Mimmi kirjoitti:Lpt-tapauksessa T5:n ollessa kyseessä boxista puttuu ohjauselektroniikka (tai itse asiassa ohjauselektroniikan vaatima tieto), vaikka kartat löytyvätkin. Pelkkä toimilaitteen (tässä tapauksessa magneettiventtiili) lisäys ei siis riitä.
Elikä siis, selvennetään nyt: On siis kahdenlaista ohjausboxia ja johtosarjaa?
Tuo sinällään ei ole taloudellisesti järkevää tehdä kahta eri systeemiä periaatteessa samaan autoon kun sen voi hoitaa yhdelläkin. Jättää vain perusmallista mankkuvenan pois ja se on sillä hoidettu. Mutta kuten sanottua, minen mistään mitään tiedä, koetan vain ajatella maalaisjärjellä.

-Janne-
Saab 9-3 TiD '99
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Kun asensin mankkuvenan lpt T5:seen ja ajelin vakiosoftalla, mankkuvena särisi aina silloin tällöin eli jotain siellä tapahtui. Kuului paremmin kabiiniin asti kun en käyttänyt kiinnityksessä niitä kumitutteja. Mitään sen kummoisempaa vaikutusta ei ollut ahtoihin. Tämähän voidaan vaikka potkijaisissa todeta kun pistän vakiosoftan kiinni :D
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Zandmann kirjoitti: Elikä siis, selvennetään nyt: On siis kahdenlaista ohjausboxia ja johtosarjaa?
Ei ole vaan ero on ainoastaan softassa joka on ohjelmoitu boksiin. Tuolla ahtokartta kommentilla yritin sanoa että kaikki softat ovat samanlaisia kuten JouniCSE esitti, ne vain ns.parametroidaan erilailla. Mitä mankun ohjaukseen ja siihen alkuperäiseen kysymykseen tulee, ei tarvitse poistaa ohjaus on LPT softalla lähes merkityksetöntä.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

jthing kirjoitti:
Zandmann kirjoitti: Elikä siis, selvennetään nyt: On siis kahdenlaista ohjausboxia ja johtosarjaa?
Ei ole vaan ero on ainoastaan softassa joka on ohjelmoitu boksiin.
Tiedän. :) Koetan vain jotenkin selvittää Mimmin ajatuksia. Kuten huomaat:
minä kirjoitti:Tuo sinällään ei ole taloudellisesti järkevää tehdä kahta eri systeemiä periaatteessa samaan autoon kun sen voi hoitaa yhdelläkin.
olen hivenen tuota ajatusta käsitellyt skeptisesti.
jthing kirjoitti:Tuolla ahtokartta kommentilla yritin sanoa että kaikki softat ovat samanlaisia kuten JouniCSE esitti, ne vain ns.parametroidaan erilailla. Mitä mankun ohjaukseen ja siihen alkuperäiseen kysymykseen tulee, ei tarvitse poistaa ohjaus on LPT softalla lähes merkityksetöntä.
Eli ihan tasan kuten prätkäpuolellakin. Softat ovat samoja, perusrakenteeltaan, ainoa mikä muuttuu on parametrit joilla saavutetaan ehkä toivottuja tuloksia.

Mahdoinkohan mä vieläkään tajuta mitään. :D
Saab 9-3 TiD '99
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Matalapaineisen softan pyynti on ~0.4-0.5 bar ja kun yleensä ko. peli tuottaa peruspaineilla tuon, niin ohjelman ei tuohon tartte juuri puuttua. Tilanne on hieman eri, jos acun jousi kuoleutuu/on löysä, eli peruspaineet esim. 0.2..0.3, niin silloin ohjelmisto pystyy nostaa tuon 0.4..0.5 tasolle m-vena ohjauksella.
Samoin kuulemieni kokemuksien perusteella matalapaineinen ottaisi terävemmin tuon 0.4..0.5 bar, kun mvena on kiinni, kunnes ko. paine saavutetaan.

Voisi siis puhua, että m-vena matalaineisessa on yhtä hyödyllinen, kun täyspaineisessa, jossa peruspaineet on 0.8 bar. Vain ahtojen nousun terävyydessä loppumetreillä on hieman eroa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mimmi kirjoitti:Mikä tässä on niin vaikeaa?
Todennäköisesti se että ainakin itse olen kuullut useamman tapauksen ja omin silminkin todistanut yhden tapauksen, jossa magneettiventtiilillä on elämää vakioboksinkin kanssa.

Täysipaineiseksi auto ei kuitenkaan muutu pelkällä venttiilin lisäyksellä ja sitä en tiedä miten seokset käyttäytyvät.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin