virittelyskenario

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

Millä perusteella sitten viriboksi ilman mankkuvenaa on sama kuin LPT? Toki ahdot ei nouse peruspaineitten yli, mutta voiko ne nousta nopeammin tai hitaammin peruspaineille? Kai siellä muutakin ohjausta on kuin mankkuvena?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Muita ohjauksia on kaasuläppä kantapään mukaan, sekä polttoaineen syöttö joka perustuu kartoilla mentäessä imusarjassa vallitsevaan ali/ylipaineseen, imuilman lämpötilaan sekä kierroslukuun samoin kuin sytytysennakkokin.

Ahtopaineita ohjaa vain hukkaportin kello, joka avaa hukkaportin läppää imusarjan paineitten noustessa. Tätä voidaan taas m-venalla ohjelmallisesti estää, jolla saadaan "hallitusti" nostettua paineita yli peruspaineiden.

täyspaine ja perusvirisoftat nostavat yleensä vain lähinnä moottorinohjauksen tavoiteahtopaineita sekä fuelcut rajaa, jolla saadaan koneesta enemmän tehoja ulos ahtojen noustessakorkeammalle. Mikäli mvena puuttuu tai on rikki/johto irti, niin silloin ahdot vaan ei yksinkertaisesti nouse korkeammalle, kun mitä matalapaineisissa.

Trionic 7 on sitten toinen juttu. siinä moottorinohjaus voi ohjata kaasupolkimellä esitettyä toivetta ilmamäärästä sähköisesti ohjatulla kaasuläpällä ja mvenalla... Sekä tietty trionic 7 ohjaa myös ilmamassamittaripainotteisesti bensansyöttöä..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Jussi kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Mikä tässä on niin vaikeaa?
Todennäköisesti se että ainakin itse olen kuullut useamman tapauksen ja omin silminkin todistanut yhden tapauksen, jossa magneettiventtiilillä on elämää vakioboksinkin kanssa.
On siinä elämää.
Mulla oli vielä 2kk sitten LPT boksi ja mankkuvena, melkeen voisin väittää että auto tuntui kakkosvaihteella kiihdytettäessä hitusen pirteämmältä mankun kanssa kuin ilman, muilla vaihteilla en huomannut persdynossa eroa. Selittäisikö sen sitten mahdollinen barin kymmenyksen-kaksi suurempi paine mistä hook tuossa ylempänä kertoi(?)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Mimmi kirjoitti:Lpt:n boxista puuttuu mankun ohjauspiirin softa, joten mankun lisäys ei muuta autoa täyspaineiseksi.
Oikeassa olet ja ei muuta ei, enkä jaksa enää todeta että softa on siellä, mutta kartat eri ja joitain muita asioita. Kuten sanoin ero ei välttämättä ole edes havaittava. Softat eivät ole bokseissa mitään moduuleja joita poistellaan tai lisätään vaan samaa peruskauraa ja parilla bitillä toiminta muuttuu.
Viimeksi muokannut jthing, Su Touko 20, 2007 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

NG900T kirjoitti:Selittäisikö sen sitten mahdollinen barin kymmenyksen-kaksi suurempi paine mistä hook tuossa ylempänä kertoi(?)
barin kymmenykset selittää aika paljon... ja oman ammoisen kokeiluni perusteella niitä tulee 1-3.5. Sitä tosin epäilen että ruikustusannoskartta ei yllä korkeammille paineille.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Löysimpä yhden käppyrän missä on ajettu kolmosveto venanpiuha kiinni ja toinen piuha irti. Ero tuntuu olevan alkupäässä 0,1 bar, loppussa ei sitten mitään. Softa on vakio T5 ltp jossa on hukkiksen tangolla peruspainetta nostettu hitusen. Vedot on tehty samassa paikassa, samana päivänä.

Kuva
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Mimmi kirjoitti:Lpt:n boxista puuttuu mankun ohjauspiirin softa...

Mikä tässä on niin vaikeaa?
Kylläpä on taas kirjoitettu sontaa tähänkin topikkiin iso läjä.

Matalapaineisen softassa on APC ihan yhtä lailla käytössä kuin täyspaineisenkin softassa. Ahtojen pyynti on vaan laitettu kartoissa nollaksi sillä peruspainetta enempää kyseissä softissa ei haluta. Jos nyt sattuisi kuitenkin niin että ahtoja tuleekin peruspainetta enemmän niin fuel-cut (joka sattumoisin on muuten osa APC-softaa) tulee peliin 0.65 barissa.

Joo, ja se matalapaineisenkin APC softa ohjaa ihan yhtä lailla sitä mankkuvenaa, tosin sillä venalla ei pahemmin töitä ole koska sitä pyyntiä ei tosiaan ole peruspainetta yhtään enempää.

Mankkuvenan laittamalla matalapaineiseen ei hyödy käytännössä yhtään mitään.

Itse asiassa kun noi venat ovat laadultaan niin hyviä kuin ovat niin hyöty on lähinnä negatiivinen jos/kun vena poksahtaa rikki tai on jo valmiiksi rikki. Tällöin voi olla tiedossa jatkuvaa fuelkuttia joka on harvinaisen epämiellyttävä ilmiö sattuessaan.
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Juuri näin.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ja eräänlainen vastaus alkuperäiseen kysymykseen:

Ei ole mitään perusteita vaihtaa stagea matalapaineeksi talvella. Auto on ihan yhtä hyvä ajettava talvella oli sitten kyseessä matalapaine, steg1-3. Auto kulkee kaasua polkemalla eteenpäin, eikä sitä kaasua tule vahingossa niin paineltua, että siitä mitään vaaraa olisi.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

vtp9k kirjoitti:Jos nyt sattuisi kuitenkin niin että ahtoja tuleekin peruspainetta enemmän niin fuel-cut (joka sattumoisin on muuten osa APC-softaa) tulee peliin 0.65 barissa.
Jaa, mulla toi peruspaineiden nosto hukkiksen tangolla toimi ihan ok yli 0,8 barin kanssa. Muistaakseni kunnon pakkasten tultua viime talvena paineet meni yli 1 barin missä fuel-cut iski. Olisko softissa tuonkin suhteen eroja. Noi logithan on otettu obd-portin kautta. Tiedä sitten kauan ahtojen pitää olla yli 0,65 bar että bensansyöttö katkeaa.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Vastaa Viestiin