Tyhjäkäyntikierrokset
Tyhjäkäyntikierrokset
Moi,
Kyseessä 9-3 2.0t '02, ajettu 33 tkm...
Kuinka paljon tyhjäkäyntikierrosten pitäisi normaalisti hetkellisesti pudota apulaitteiden käynnistyessä? Itselläni usein esim. liikennevaloissa seistessä tulee tilanne, jossa ilmeisesti ensin käynnistyy ilmastointilaitteen kompura ja hetiperään moottorin jäähdytyspuhallin. Tämä aiheuttaa selvän kuormituspiikin, johon moottori ei ehdi heti reagoida vaan kierrokset painuvat sen verran alas että hetken verran tuntuu selvää tärinää. Vaikea sanoa missä asti kierrokset käyvät kun rundimittarissa ei ole tarkkaa asteikkoa, mutta ehkä alhaisimmillaan n. 500:n tuntumassa. Joka tapauksessa omasta mielestäni liian alhaalla koska matala, konetta täristävä värähdys tuntuu ja kuuluu selvästi. Silloin tällöin jopa öljyvalo välähtää kierrosten käydessä alimmillaan.
Sopivassa lämpötilassa, n. 15-20 asteessa, käytös toistuu jopa useita kertoja yksissä valoissa seisomisen aikana. (Jos lämpöä on enemmän ja jäähdytystarve koko ajan päällä, kuten viime viikolla pääsääntöisesti oli, kompura ja/tai puhallin työskentelevät sen verran tauotta, ettei tuollaista äkillistä lisäkuormaa moottorille pääse juuri syntymään.) Toinen tyypillinen tilanne on kadunvarteen pysäköitäessä, jolloin myös ohjaustehostin tekee paljon duunia...
Autossa on puolen vuoden käytetyn auton takuuntapainen joka sattuu onneksi kattamaan juuri konepellin alaiset viat, ja käytinkin sen merkkiliikkeen huollossa. Siellä ei tehty muuta kuin tarkistettiin vikamuisti; luonnollisesti "mitään ei löytynyt, kaikki on kunnossa ja normaalia", vaikka ihmettelivät itsekin tarinaani öljyvalon syttymisestä (eivät olleet kuitenkaan saaneet sitä toistumaan; tämän pistäisin heidän osaltaan riittämättömän koekäytön piikkiin.)
Itse en edelleenkään jaksa uskoa, että tämä on normaalia... Vai onko? Vastaavia kokemuksia? Auto on uudehko, parivuotias, ja siihen on lähimenneisyydessä tehty 30 tkm huolto. Tuota dippausta lukuunottamatta tyhjäkäynti näyttäisi olevan siinä manuaalin mukaisessa 900 kierroksen paikkeilla eikä mitään soutamista ole esiintynyt.
Kyseessä 9-3 2.0t '02, ajettu 33 tkm...
Kuinka paljon tyhjäkäyntikierrosten pitäisi normaalisti hetkellisesti pudota apulaitteiden käynnistyessä? Itselläni usein esim. liikennevaloissa seistessä tulee tilanne, jossa ilmeisesti ensin käynnistyy ilmastointilaitteen kompura ja hetiperään moottorin jäähdytyspuhallin. Tämä aiheuttaa selvän kuormituspiikin, johon moottori ei ehdi heti reagoida vaan kierrokset painuvat sen verran alas että hetken verran tuntuu selvää tärinää. Vaikea sanoa missä asti kierrokset käyvät kun rundimittarissa ei ole tarkkaa asteikkoa, mutta ehkä alhaisimmillaan n. 500:n tuntumassa. Joka tapauksessa omasta mielestäni liian alhaalla koska matala, konetta täristävä värähdys tuntuu ja kuuluu selvästi. Silloin tällöin jopa öljyvalo välähtää kierrosten käydessä alimmillaan.
Sopivassa lämpötilassa, n. 15-20 asteessa, käytös toistuu jopa useita kertoja yksissä valoissa seisomisen aikana. (Jos lämpöä on enemmän ja jäähdytystarve koko ajan päällä, kuten viime viikolla pääsääntöisesti oli, kompura ja/tai puhallin työskentelevät sen verran tauotta, ettei tuollaista äkillistä lisäkuormaa moottorille pääse juuri syntymään.) Toinen tyypillinen tilanne on kadunvarteen pysäköitäessä, jolloin myös ohjaustehostin tekee paljon duunia...
Autossa on puolen vuoden käytetyn auton takuuntapainen joka sattuu onneksi kattamaan juuri konepellin alaiset viat, ja käytinkin sen merkkiliikkeen huollossa. Siellä ei tehty muuta kuin tarkistettiin vikamuisti; luonnollisesti "mitään ei löytynyt, kaikki on kunnossa ja normaalia", vaikka ihmettelivät itsekin tarinaani öljyvalon syttymisestä (eivät olleet kuitenkaan saaneet sitä toistumaan; tämän pistäisin heidän osaltaan riittämättömän koekäytön piikkiin.)
Itse en edelleenkään jaksa uskoa, että tämä on normaalia... Vai onko? Vastaavia kokemuksia? Auto on uudehko, parivuotias, ja siihen on lähimenneisyydessä tehty 30 tkm huolto. Tuota dippausta lukuunottamatta tyhjäkäynti näyttäisi olevan siinä manuaalin mukaisessa 900 kierroksen paikkeilla eikä mitään soutamista ole esiintynyt.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
mulla kiekat pysyy tasaseen 950 paikkeilla vaikka kompurat sun muut lisälaitteet lähtisivätkin käyntiin. Jaa että mitä vikaa viisaammaat keksii tohon vastauksen, epänormaalia se on joka tapauksessa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Mulla taas kierrokset nousee äkillisesti tosta 950 rpm:stä, kun kompura jne. lähtee käyntiin. Sen jälkeen ne palaa 950 rpm:ään niin nopeasti, kun ovat noussetkin (johtuiskohan Maptunin softasta?) Kun auton käynnistää kylmänä, niin tyhjäkäyntikierrokset on jossain 1200 rpm:n paikkeilla, jotka sitten "taantuvat" 950 rpm:ään, kun moottori on lämminnyt.potkuhousu kirjoitti:mulla kiekat pysyy tasaseen 950 paikkeilla vaikka kompurat sun muut lisälaitteet lähtisivätkin käyntiin. Jaa että mitä vikaa viisaammaat keksii tohon vastauksen, epänormaalia se on joka tapauksessa.
Tai oikeastaan Saabin kierrosmittari näyttää noin 950 rpm:ää. Scan Toolin OBD -testeri näyttää 923 rpm:ää

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Kuten tuolla aiemmassa "ajovalot" - topicissa mainitsin niin itellä on tämä sama ominaisuus:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1892
Eli kierrokset laskee ja valot välkähtää kun kompura käynnistyy, ja ihan sama juttu että kierrokset saattaa laskea jopa 500 kier/tasolle ja toi valojen välkähdys ilmeni jo heti uudessa autossa kelien lämmettyä, no kyselin asiaa ja Saarisalmi Saabilta vastasi näin:
"Ilmastoinnin kompressori ja sähköinen jäähdyttimen puhallin vievät paljon tehoa ja kyseinen ilmiö voi liittyä niihin. Kun kierrokset käyvät vähän normaalia joutokäyntikierroslukua alempana laturin säädin on niin hidas, että sen huomaa valojen himmenemisenä"
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1892
Eli kierrokset laskee ja valot välkähtää kun kompura käynnistyy, ja ihan sama juttu että kierrokset saattaa laskea jopa 500 kier/tasolle ja toi valojen välkähdys ilmeni jo heti uudessa autossa kelien lämmettyä, no kyselin asiaa ja Saarisalmi Saabilta vastasi näin:
"Ilmastoinnin kompressori ja sähköinen jäähdyttimen puhallin vievät paljon tehoa ja kyseinen ilmiö voi liittyä niihin. Kun kierrokset käyvät vähän normaalia joutokäyntikierroslukua alempana laturin säädin on niin hidas, että sen huomaa valojen himmenemisenä"
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
# 1781
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Mulla muuten kanssa noi valot himmenee jopa ajaessa. Sen huomaa aivan selvästi kun ajelee tyhjällä pimeällä tiellä, niin aika ajoin valojen teho tippuu.pertti666 kirjoitti:Kuten tuolla aiemmassa "ajovalot" - topicissa mainitsin niin itellä on tämä sama ominaisuus:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1892
Eli kierrokset laskee ja valot välkähtää kun kompura käynnistyy, ja ihan sama juttu että kierrokset saattaa laskea jopa 500 kier/tasolle ja toi valojen välkähdys ilmeni jo heti uudessa autossa kelien lämmettyä, no kyselin asiaa ja Saarisalmi Saabilta vastasi näin:
"Ilmastoinnin kompressori ja sähköinen jäähdyttimen puhallin vievät paljon tehoa ja kyseinen ilmiö voi liittyä niihin. Kun kierrokset käyvät vähän normaalia joutokäyntikierroslukua alempana laturin säädin on niin hidas, että sen huomaa valojen himmenemisenä"
Liikennevaloissakin noi kierrokset käy monta kertaa niin alhaalta, että tärisee ja kuuluu selvästi, varsinkin jos ilmastointi on päällä. Kai toi ihan ominaisuus on

Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo