900 turbon osto edessä, mitä kannattaa tarkistaa?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Memphis
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Kesä 18, 2007 20:41
Paikkakunta: Oulu

900 turbon osto edessä, mitä kannattaa tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja Memphis »

Olen ostamassa otsikonmukaista 900 turboa ja haluisinkin tietää mitä autosta kannattaa tsekata ennen lopullista päätöstä. Onko autossa isoja tyyppivikoja mihin kannattaisi kiinnittää suurempaa huomiota?
Autoa on myös viritelty jonkin verran. Voiko tämä vaikuttaa joidenkin osien dramaattiseen kestävyyden alentumiseen?
Kuinka usein auton ahdinta tulisi huoltaa?
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

HAKU toimintoa suositellaan...

Aiheesta löytyy paljon tietoa.
Saab 900 2.0t Cab -97
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900 turbon osto edessä, mitä kannattaa tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Memphis kirjoitti:Olen ostamassa otsikonmukaista 900 turboa ja haluisinkin tietää mitä autosta kannattaa tsekata ennen lopullista päätöstä. Onko autossa isoja tyyppivikoja mihin kannattaisi kiinnittää suurempaa huomiota?
Autoa on myös viritelty jonkin verran. Voiko tämä vaikuttaa joidenkin osien dramaattiseen kestävyyden alentumiseen?
Kuinka usein auton ahdinta tulisi huoltaa?
Minkä vuotinen?
Ahtimen huolto = moottoriöljyn vaihto (n. 10 000km välein).
Viritys ei vaikuta dramaattisesti muuhin kuin eturenkaiden kestävyyteen, ja siihenkin voi vaikuttaa kaasupolkimen asennolla :)

Hakua suositan minäkin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Moi

Jos ng niin tässä joitain kalliimpia:
- laatikon kunto (94-95 heikompi laatikko) josta ainakin vetarin holkki ja maljan välys kannattaa katsoa, pakin ja 2:n synkronointi myös.
- jousilautasten kunto koska tolpat helvetin kalliit uutena.
- virityksestä riippuen kytkin, jos rankempi (lähes 400Nm) kannattaa vaihtaa viggenin satsi.
- turbon kunto
- venttiilivarren kumit
- kannen vuodot (voi tiukkaus auttaa)
- mittariston toiminta ok, vaihdettu takakappaleita vikojen vuoksi.
- ohjausvaihteen kunto
- tukivarsien puslat ja holkit
- moottorin ja laatikon tukien kunto

siinä nyt joitain ja haulla löytyy enemmän tietoa.
Vääntö tekee raakaa voimansiirron osille kun aletaan mennä sinne 400Nm alueelle joten jos ostat ja suunnittelet tehonlisäyksiä niin sinne kannattaa panostaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jos englanninkieli taipuu, niin lukaise tämä läpi:

http://www.saabcentral.com/techhelp/gm9 ... _guide.php
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Memphis
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Kesä 18, 2007 20:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Memphis »

Kiitos vinkeistä. Auto tosiaan on vuosimallia 96 ja omistajan mukaan siihen on vaihdettu Viggenin kytkin + asetelma. Pitää katsella mainitut kohdat läpi ennen ostopäätöstä.

Kokeilin kyllä hakua ennen aiheen kirjoittamista, mutta antamani hakukriteerit taisivat olla huonot kun ei eksaktia aihetta löytynyt.
Vastaa Viestiin