Sisäilmapuhaltimen korjaus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Sisäilmapuhaltimen korjaus

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Saappaaseen tuli outo vika. Sisäilmapuhallin puhaltaa täysillä ilmaa, riippumatta säädöstä. Virtojen katkaisu ei auta, aina vaan puhaltaa.
Akunkenkä irti, odottelua, takaisin kiinni, taas alkaa puhaltamaan.

Soitto Länsiautoon vika 99% varmuudella puhaltimen ohjausyksikössä.
Osan hinta 80€ työt arviolta 100€ 8O

Hain uuden ohjausyksikön, koodilla: 5045158
Otin hansikaslokeron irti ja pienellä etsimisellä silmiin osui samanlainen osa.
En siis tiennyt missä osa oli, mutta helposti löytyi.
Vanha osa irti, uusi kiinni ja testaus. Puhallin toimii normaalisti. hansikaslokero takaisin kiinni ja aikaa oli kulunut kaikkine ihmettelyineen, sekä auton tutkimisineen noin puolituntia.
Jos olisi tiennyt mitä tekee, olisi osa vaihtunut 10 minuuttissa.

-Summasummarum- Jos autossa ei ole takuuvoimassa, ei tämän pienen asiantakia kannata autoa viedä huoltoon ja maksaa siitä n.200€.

Taitaa Länsiauton työ olla laillistettua ryöstöä...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jepjep, itse yritän aina ensin löytää osan jostain muualta kuin Laakkoselta/Länsiautosta. Sen verran ryöstöltä ne hinnat tuntuvat. Onneksi täällä on PCS.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

peinu kirjoitti:Jepjep, itse yritän aina ensin löytää osan jostain muualta kuin Laakkoselta/Länsiautosta. Sen verran ryöstöltä ne hinnat tuntuvat. Onneksi täällä on PCS.
Kysäisin osaa myös PCS:ltä, mutta olisi maksanut postikuluineen saman/pikkaisen enemmän. :roll:
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

peinu kirjoitti:Jepjep, itse yritän aina ensin löytää osan jostain muualta kuin Laakkoselta/Länsiautosta. Sen verran ryöstöltä ne hinnat tuntuvat. Onneksi täällä on PCS.
PKS alueelle tarvittais yksi PCS huoltamo, meinaa 100 eur tuntiveloitus kirpasta aika mukavasti vaikkapa kytkimenvaihdossa, se kun kestää 6-7 h :?
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Zetori
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Kesä 18, 2007 19:23

Viesti Kirjoittaja Zetori »

Jos joku haluaa säästää tuon säätimen korjauksessa, niin rohkeasti vaan auki ja kolvi käteen. Sisällä on N-kanava kytkinfetti, joka sieltä körmähtää. Omassani oli FAIRCHILDin tekemä TA75343G, jota ei kuitenkaan löytynyt mistään mutta korvaava tyyppi löytyi. BEBEKistä hain IRFP064 fetin ja kolvasin paikalleen. Lisäksi tarvitaan piitahnaa fetin ja jäähdytyslevyn väliin.

Hyvin alkoi toimimaan. Hommassa tarvitaan kyllä hieman taitoa, näppäryyttä ja älyä, joten, jos et omaa noita taitojan niin jätä homma ammattilaisen huoleksi. :)

Tässä alkuperäisen fetin datalehti ja tässä korvaavan.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja mursu »

Kuva
Kuva


Säästäähän tuossa sen parisataa, joten kannattaa yrittää vaikkei osaiskaan :) Vaikeinta tuossa on kai saada tuo fetin reikä mihin jäähdytyselementti ruuvataan, kohdalleen piirilevyssä olevan reiän kanssa. Niin ja olla polttamatta näppejään uutta fettiä testatessa, käy nimittäin kohtalaisen lämpimänä :)

ps. löytyy lisääkin kuvia rojektista mutta eiköhän tuossa nuo tärkeimmät ole...
Viimeksi muokannut mursu, Pe Helmi 01, 2008 21:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Änkee
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Heinä 07, 2006 15:46
Paikkakunta: Helsinki-Vilna

Viesti Kirjoittaja Änkee »

omassakin sama vika ilmeni,ohjausyksikön vaihdoin äsken ja taas toimii :lol:
mutta hieman epäilyttää,että onko normaalia että tuo ohjainyksikkö lämpenee aivan prkleesti?
9-5 SC Vector Tid MY06, 9-3 Aero MY01
exät:kolkkeja joka lähtöön sekä jokunen hassu muu saab.
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Mahtaisko tuo olla sama osa 93-01 aut.ilmastoinnissa?Oireet melkein samanlaiset.puhalteli puoliteholla nyt viimepäivinä täysillä,Joskus voi toimia hetken oikein?Sammutus toimii sulakkeella.Vois ihan mielen kiinnosta ottaa kolvi käteen?(tai leka)Toisaalta jos tuolla koodilla vois tilata jostain??Tarjoavat vain 700€ paneelia :(

Kyselin tota IRFP064....Valmistus lopetettu,Jostain saisivat tilattua hintaan 30€+p.kulut
Jos IRFP054 kävis olis hinta 5€+asennus 5€ Aika iso ero 120 euron osaan?
puh.050-3748237
#3078
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja mursu »

junnu kirjoitti:Mahtaisko tuo olla sama osa 93-01 aut.ilmastoinnissa?


Ainakin samaa säädintä tarjotaan 98-03 malleihin.

Jos tarkasti katsot niin tuo kuvassa oleva on IRFP054, joka oli siis alkuperäisessä mokkulassa... tätä löytää ainakin vaasan elektroniikkakeskuksesta 11euron hintaan.

Bebekiltä ainakin löytyi tuo vastaava IRFP064 hyllystä, hinta oli jotain 6-8euroa...
Änkee kirjoitti:mutta hieman epäilyttää,että onko normaalia että tuo ohjainyksikkö lämpenee aivan prkleesti?
Lue tuolta datalehdestä... 70 ampeeria, 175Cº lämpötiloja. Ei tarvii ihmetellä jos joskus saapi leimahtaa liekkeihin :)



Onko mahdollista että tuo alumiinipalikka johon säädin ruuvataan kiinni on ilmastoinnin höyrystimen kyljessä? Tai jotenkin siihen yhteydessä, vaikutti paljon viileämmältä kuin muut metalliosat. Jos näin on niin lopussa olevat niin lopussa olleet kylmäaineet edes auttavat tämän säätimen poksahtamista aikalailla.
Kuva
Viimeksi muokannut mursu, Pe Helmi 01, 2008 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Kuuluuko fetin yksi jalka olla tina yhteydessä vieressä olevan...punaisen...melkein kuin vastus :oops: vai onko tinaus valunut??
tarvii varmaan eristeen+tahnan väliin?IRFP054 on kiinni ja ..054n:tulee tilalle.Sain kuvan tinauksistahttp://kuvablogi.com/nayta/iso/img508666.jpg
Saako piuhaa irti vai pitääkö tinailla jalkatilassa?
edit.Toimii.Aika helppo rasti,Kannattaa kokeilla.
puh.050-3748237
#3078
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Juu,toimi aikansa?Ajattelin koittaa kestääkö irfp064.Mikähän sen hajoittaa,onkohan 054 vain liian 'pieni'vai oliskohan muissa komponenteissa vikaa?Saiskohan säätimen kytkentäkaaviota mistään,että näkis pitääkö yksi jalka olla yhteydessä 'vastukseen' vai oliko se edellisen omistajan hups :?
puh.050-3748237
#3078
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

junnu kirjoitti:Mikähän sen hajoittaa,onkohan 054 vain liian 'pieni'vai oliskohan muissa komponenteissa vikaa?
Onkohan puhallinmoottori loppuunajettu, ottaa liikaa virtaa. Vrt tonnarin vastaava tilanne:
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... sistsb.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Re: Sisäilmapuhaltimen korjaus

Viesti Kirjoittaja junnu »

IRFP064 on kestänyt!!
puh.050-3748237
#3078
Joey
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 08:38

Re: Sisäilmapuhaltimen korjaus

Viesti Kirjoittaja Joey »

Osaisiko joku asiantuntija taas antaa tyhmälle neuvon?

Omassa Saabissa sisäilmapuhallin välillä toimii, toisinaan taas ei. Toimiessaan tuntuu, että ilmaa ei enää tule ihan täydellä teholla ja mukana on sivuääni.

Onko puhaltimessa jotain laakereita vai mikähän voisi olla vikana, ja pääseekö siihen käsiksi tuon hansikaslokeron kautta? Hemmetti, kun näistä ei juuri mitään ymmärrä, mutta ei viitsisi ajaa suorilta pajallekaan, jos kyseessä on "pikku vika, helppo korjata".

Puhallin pitäisi kuitenkin saada pelaamaan nopeasti, sillä aamulla liikkeelle lähdettäessä ei ilman puhallinta olevalla autolla ajaminen oikein ns. nappaa.

Kiitokset valistuksesta!
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Re: Sisäilmapuhaltimen korjaus

Viesti Kirjoittaja junnu »

Jälleen ongelmia puhaltimen kanssa,lakkas puhaltamasta kokonaan!!Moottori ja vastus vaihettu,mutta ei toimi.Voisko olla yksikössä jotain korjattavaa :roll: nii ja sulakkeet tarkastettu :idea: emäntä tarvis aamulla autoa,Taitaa tulla pitkä yö
Pystyykö yksikköä ohittamaan six aikaa,että saa uuden (on_off)
puh.050-3748237
#3078
Vastaa Viestiin