Rengaskoosta
Rengaskoosta
Moro.
Haulla etsiskelin jo vastausta, mutten tähän hätään löytänyt.
Eli, kun auton oma rengas koko on 195/60/15, niin onko vaikutusta ajettavuuteen/tai johonkin muuhun, jos laittaakin 195/65/15 kokoiset gummit..
Ja autona tuo alla oleva.
Haulla etsiskelin jo vastausta, mutten tähän hätään löytänyt.
Eli, kun auton oma rengas koko on 195/60/15, niin onko vaikutusta ajettavuuteen/tai johonkin muuhun, jos laittaakin 195/65/15 kokoiset gummit..
Ja autona tuo alla oleva.
Saab 9-3 2.2 Tid -99
Ainakin isän ng900 alle menevät hyvin, tosin aika möykyiltä nuo 195/65-15 näyttävät alla. Melkoisen pehmyt on ajaa, kun alustakin jo pehmeä vanhoilla iskareilla, eli ei kovin kivan tuntuinen jos vauhtia 120km/h ja tiessä vähän heittoja, niin tuntuu kuin ajaisi aallokossa ![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Tekee auton nopeus/matkamittarista entistä tarkemman.
Omassa on ollut jonkin aikaa alla 195/65/15 renkaat ja 80 km/h:n vaudissa ainakin tienvarsilla olevat nopeusnäytöt näyttää samaa kuin auton mittari. Autona on 9-3 vm. 2001.
Netistä löydät helposti rengaslaskureita, joissa voi vertailla rengaskoon muutoksen vaikutusta mittarin nopeusnäyttöön.
Omassa on ollut jonkin aikaa alla 195/65/15 renkaat ja 80 km/h:n vaudissa ainakin tienvarsilla olevat nopeusnäytöt näyttää samaa kuin auton mittari. Autona on 9-3 vm. 2001.
Netistä löydät helposti rengaslaskureita, joissa voi vertailla rengaskoon muutoksen vaikutusta mittarin nopeusnäyttöön.
niin, oishan tuo 185/65 oma kokokin.
Kysellään nyt kunnolla kun alotettiin, jos vaikka tulis fiksuja kommentteja.
Onko 185/65 ja 195/60 ajotuntumassa mahdollisestikkin huomattavia eroja. Yhdessä rengasliikkeessä tuumattiin, että ehdottomastin kesärenkaiksi sataysivitoset.. mutta miten on? Itse ajelen yleensä suhtkoht rauhallisesti(eipä tuolla kyllä hirveitä pystyisikään kaahata), maantieajossa rajoitus plus 20Km/h, kaupungissa rajoitusten mukaan turhia kurvailemata. Eli onko sinänsä merkitystä, mikä näistä edellämainituista rengas kooista laittaa alle? Vaikuttaako leveys esim. vesiliirto ominaisuuksiin?
Ajattelin panostaa omaan varallisuuteen verrattuna huomattavan summan renkaisiin, joten olisi mukava kuulla kommentteja immeisiltä, joilla saattaa olla enemmän kokemusta kuin itsellä.
Kysellään nyt kunnolla kun alotettiin, jos vaikka tulis fiksuja kommentteja.
Onko 185/65 ja 195/60 ajotuntumassa mahdollisestikkin huomattavia eroja. Yhdessä rengasliikkeessä tuumattiin, että ehdottomastin kesärenkaiksi sataysivitoset.. mutta miten on? Itse ajelen yleensä suhtkoht rauhallisesti(eipä tuolla kyllä hirveitä pystyisikään kaahata), maantieajossa rajoitus plus 20Km/h, kaupungissa rajoitusten mukaan turhia kurvailemata. Eli onko sinänsä merkitystä, mikä näistä edellämainituista rengas kooista laittaa alle? Vaikuttaako leveys esim. vesiliirto ominaisuuksiin?
Ajattelin panostaa omaan varallisuuteen verrattuna huomattavan summan renkaisiin, joten olisi mukava kuulla kommentteja immeisiltä, joilla saattaa olla enemmän kokemusta kuin itsellä.
Saab 9-3 2.2 Tid -99
Mitään eroa noissa ei normaaliajossa juuri ole. 185/65 ehkä hieman vähemmän herkkä urille, kuin 195/60. Meillä nyt toista kertaa alla 185/65 R 15 Misukan Energyt. Edelliset kesti kaksi kesää, eli 60tkm. Mitään tasapaino tai muita ongelmia ei misukoissa ole ollut koskaan. Erittäin hiljaiset ja kivat ajaa. Maksoi 380e vanteelle asennettuna ja painotettuna.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD