2.2 TiD:n EGR-ongelmat ja Motonetin IMM:t

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

2.2 TiD:n EGR-ongelmat ja Motonetin IMM:t

Viesti Kirjoittaja pjv »

Tervehdys,

Paljon on näistä näköjään foorumilla kirjoiteltu mutta ajattelin taas lisätä hiukan, ehkä tässä on jotain uuttakin. Auto on 215 tkm ajettu -99 eli se vanhemman mallinen tidi ja vikana Check Engine ja tehojen rajoitus. Seuraavat vikakoodit löytyivät:

P0110 Imuilman lämpötila-anturin katkos
P0403 Liian pieni EGR-virtaama

No nyt ennen kuin kehotatte putsaamaan imusarjaa kerrotaan että aion sen kyllä tehdä, kunhan saan tiivisteet hommattua. :) Vaikka se EGR:n reiästä tiirailtuna näyttikin yllättävän puhtaalta. Itse EGR-venttiilin olen kuitenkin todennut ehjäksi, ja myös alipaineohjaus sille tulee niinkuin pitääkin.

Ensinnäkin, tiedoksi, Motonetin MB 270 CDI:n ilmamassamittari on taas erilainen kuin viimeksi ostaessani, eikä tämä versio toimi kunnolla. Jos olette tätä vanhaa Motonetin IMM:a (Pierburg?) käyttäneet ja joudutte vaihtamaan, niin varmistakaa että se on samaa mallia kuin vanha. Tällä nykyisin myytävällä mallilla tulee pintakaasulta vedolle siirryttäessä kuollut alue ja liikkeellelähtö vaatii kierrosten käyttöä ettei sammuisi. Ainakin minun autossani.

Toiseksi, aikaisemmastakin sinänsä hyvin toimivasta Motonetin IMM:sta puuttuu imuilman lämpötilan anturi. Kyseinen liittimen nasta ei ole kytketty mihinkään. Siitä tuo vikakoodi P0110. Tällä ei kuitenkaan tunnu olevan mitään käytännön merkitystä. Ohjausyksikkö käyttää korvausarvona +20 enkä ole huomannut minkäänlaisia sivuvaikutuksia 65 tkm:n aikana.

Sitten vielä takaisin asiaan eli EGR:stä pari havaintoa. Opel-klubin foorumilla annettiin ymmärtää, että imuilman lämpötilalla olisi jotain vaikutusta EGR:n toimintaan. Lisäksi siellä kerrottiin että huijausvastuksella voidaan saada CE pysymään poissa, vaikka EGR:n avautuminen estettäisiin esim. alipaineletku tukkimalla.

Olen tässä aamupäivän ajan ajellut ympäriinsä alipainemittari kabiinissa ja selvitellyt millloin se EGR aukeaa ja milloin ei, sekä lisäksi testannut tuota vastushommaa. Kyllä niin tosiaan on, että laittamalla imuilman lämpötila-anturin tilalle (jos sitä ei ole) tai sarjaan sen kanssa sopiva vastus, ei CE enää syty. Ohjausyksikkö luulee näin että imuilman lämpötila on reippaasti pakkasella, eikä ilmeisesti niissä olosuhteissa yritäkään valvoa EGR:n toimintaa. EGR kyllä avataan ihan normaalisti edelleen, eli jos sen haluaa myös pysyvän kiinni, pitää letku tukkia. En nyt ota kantaa siihen, onko tukkimisesta hyötyä tai haittaa.

Yhteenveto: EGR on mahdollista ottaa pois käytöstä ilman CE-ongelmaa ainakin tässä vanhemmassa koneessa. Jäljelle jää vain kysymys siitä, estääkö tuo imuilman lämpötilahuijaus myös jonkin oikeasti hyödyllisen valvonta- tai diagnostiikkatoiminnon toimimisen.

Hups, tuli vähän pitkä tarina. :) Nyt tiivisteet hankintaan ja sitten imusarja pöydälle puhdistukseen. Sen jälkeen on mielenkiintoista nähdä pysyykö CE pimeänä myös ilman sitä vastusta.


t. Petteri #507 ja 9-3 TiD
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pjv »

Tässä vähän tid-henkilöille pohdittavaa Juhannukseksi.

Avasin imusarjan tuon ensimmäisen postauksen jälkeen ja puhdistin sieltä kahvikupillisen verran mökköä pois. CE kuitenkin syttyy edelleen ja oletettavasti vikakoodi on sama P0403 eli "Liian pieni EGR-virtaama".

Mikäs muu voisi vielä olla rikki? Seuraavia on jo kokeiltu:
- uusi IMM
- imusarjan ja läppäkotelon yms. puhdistus
- alipaineletkut uusittu
- EGR-venttiili toimii
- magneettiventtiilit näyttäisivät toimivan, kokeilin vaihtaa ristiin pyörreläppiä ja EGR:ää ohjaavan venttiilin, ei muutosta
- alipainepumppu tuottaa alipainetta ainakin jonkin verran

Onko joku joutunut tuota alipainepumppua vaihtamaan? Onko tietoa kuinka suuri alipaine sen pitäisi tuottaa? WIS sanoo vaan "erittelyn mukainen" mutta ei kerro mikä on oikea arvo.

Uutena oireena on satunnaiset terävät nykäisyt kiihdytyksissä. :( Välillä vilkahtaa CE:kin ko. tilanteissa. Veikkaan että vika on joko ahtopaineen säädössä tai paineanturissa, mutta vikakoodi on vielä katsomatta. Tuli nyt vaan mieleen, että jos kuitenkin tuossa alipainesysteemissä on jotain mikä aiheuttaa sekä EGR-vian että haittaa hukkaportin kääntelyä.

Kai se on pajalle kohta vietävä, mutta ihan vielä en aio luovuttaa. :)
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

pjv kirjoitti:Tässä vähän tid-henkilöille pohdittavaa Juhannukseksi.

Avasin imusarjan tuon ensimmäisen postauksen jälkeen ja puhdistin sieltä kahvikupillisen verran mökköä pois. CE kuitenkin syttyy edelleen ja oletettavasti vikakoodi on sama P0403 eli "Liian pieni EGR-virtaama".

Mikäs muu voisi vielä olla rikki? Seuraavia on jo kokeiltu:
- uusi IMM
- imusarjan ja läppäkotelon yms. puhdistus
- alipaineletkut uusittu
- EGR-venttiili toimii
- magneettiventtiilit näyttäisivät toimivan, kokeilin vaihtaa ristiin pyörreläppiä ja EGR:ää ohjaavan venttiilin, ei muutosta
- alipainepumppu tuottaa alipainetta ainakin jonkin verran

Onko joku joutunut tuota alipainepumppua vaihtamaan? Onko tietoa kuinka suuri alipaine sen pitäisi tuottaa? WIS sanoo vaan "erittelyn mukainen" mutta ei kerro mikä on oikea arvo.

Uutena oireena on satunnaiset terävät nykäisyt kiihdytyksissä. :( Välillä vilkahtaa CE:kin ko. tilanteissa. Veikkaan että vika on joko ahtopaineen säädössä tai paineanturissa, mutta vikakoodi on vielä katsomatta. Tuli nyt vaan mieleen, että jos kuitenkin tuossa alipainesysteemissä on jotain mikä aiheuttaa sekä EGR-vian että haittaa hukkaportin kääntelyä.

Kai se on pajalle kohta vietävä, mutta ihan vielä en aio luovuttaa. :)
Oletan että olet puhdistanut imusarjassa olevan lämpötila anturin kun kerran imusarja on ollut pöydällä? Tosin nyt ei ole EPC toiminnassa eli en voi tarkastaa onko tuossa vanhemman(<-2001) mallisessa imusarjassa olemassakaan koko anturia. Itsellä se aiheuttaa satunnaisesti CE:tä mutta putsaamalla sen ja MAF:n on matka jatkunut tähän mennessä aina ilman CE:n loistetta.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pjv »

Juu, ei tässä vanhemmassa ole sitä lämpöanturia.

Pitää nuo ahtoletkut turbon ja coolerin ja imusarjan välillä tutkia myös vielä uudestaan kunnolla. Tunnustelin niitä kyllä jo kerran mutta ei silloin ainakaan löytynyt vuotoja. Tuon tehojen häviämisen kiihdytyksessä se voisi selittää, mutta tiedä sitten EGR-viasta, jos ei ihan selvää reikää ole mistä vuotaisi ilmaa sisään IMM:n ohi.
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pjv »

Noniin, vika löytyi.

Mittailin vielä kerran alipainepumpun tuottamaa painetta pelkkä pumppu kiinni mittarissa, sekä niin että jokainen käytettävistä vempaimista on yksinään kiinni letkustossa. Ilmeni että pyörreläppiä kääntävä alipainerasia vuotaa. Varaosaa odotellessa tulppasin letkun ja nyt riittää imua sekä EGR:lle että hukkaportin ohjaukseen. Kulkeekin heti paremmin. :) Mitä nyt vähän kierrosalueen yläpäässä ahistaa kun läpät pysyvät kiinni.

Harmittaa ettei aikaisemmin löytynyt, kun vika nyt oli aika selvä kuitenkin. Ehkä se vuosi vähemmän kun viimeksi mittailin.

Uusi osa maksaa 40e, mutta ostamalla saman purkin opelin osana sai 10e halvemmalla. :?
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2.2 TiD:n EGR-ongelmat ja Motonetin IMM:t

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

pjv kirjoitti:Uusi osa maksaa 40e, mutta ostamalla saman purkin opelin osana sai 10e halvemmalla. :?
Vanha aihe mutta nostellaan.
Tietäisikö joku tuon pyörreläppiä kääntävän alipainerasian osanumeroa opelin osana. Tai vaihtoehtoisesti missä Opelin mallissa tuo on sama kuin -99 9-3 TiDissä
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: 2.2 TiD:n EGR-ongelmat ja Motonetin IMM:t

Viesti Kirjoittaja pjv »

Teukka.k kirjoitti: Tietäisikö joku tuon pyörreläppiä kääntävän alipainerasian osanumeroa opelin osana. Tai vaihtoehtoisesti missä Opelin mallissa tuo on sama kuin -99 9-3 TiDissä
Veikkaan että se on kaikissa 2.2 ja ehkä myös 2.0 dit:ssä sama. Mulla tuo homma meni niin, että menin kyllä ostamaan osaa Saabin numerolla, mutta varaosamyyjä totesi että sille löytyy kaksi eri hintaa, ja kysyi kumman haluan...

Kuittia ei valitettavasti enää ole tallessa että näkisi sitä Opel-numeroa ja ko. autokin on vaihtanut omistajaa.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Vastaa Viestiin