Cabrioletin katon säätö
Tuo ratas on sepällä tutkittavana. Ongelma on seinämän paksuus, joka ei saata kestää sorvausta/holkitusta.
Uuden rattaan tekeminen on kiinni sisäkehän boorituksesta, sen tekemiseen ei ole valmista työkalua ja sen tekeminen maksaisi arvion mukaan 500€.
Jos joku pystyy selvittämään mistä tuon rattaan saisi, olisi kova juttu.
Onkohan noissa hydraulitoimisissa katoissa tuo kattokotelo sähkömoottorilla, vai onko niissä hydraulimoottori?
Ja onkohan ne keskenään vaihtokelpoisia? Siis hydr.moottori vivustoineen ja sähkömoottori vivustoineen.
Uuden rattaan tekeminen on kiinni sisäkehän boorituksesta, sen tekemiseen ei ole valmista työkalua ja sen tekeminen maksaisi arvion mukaan 500€.
Jos joku pystyy selvittämään mistä tuon rattaan saisi, olisi kova juttu.
Onkohan noissa hydraulitoimisissa katoissa tuo kattokotelo sähkömoottorilla, vai onko niissä hydraulimoottori?
Ja onkohan ne keskenään vaihtokelpoisia? Siis hydr.moottori vivustoineen ja sähkömoottori vivustoineen.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... 060449.JPG
tommosia rattaita löyty multa hyllystä, eipä tullu kokeiltua että käykö hammastus tai boori ???
miltäs näyttää
tommosia rattaita löyty multa hyllystä, eipä tullu kokeiltua että käykö hammastus tai boori ???
miltäs näyttää

Perskeles huijaat sää?saabracing kirjoitti:http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... 060449.JPG
tommosia rattaita löyty multa hyllystä, eipä tullu kokeiltua että käykö hammastus tai boori ???
miltäs näyttää
Kuvassa näyttää just oikealta hammaspyörältä

Kuka tuon valmistaja on?
Onko osat missäpäin Suomea/maailmaa, voisi kokeilla sopivuutta, kun moottoriyksikkö on edelleen irti?
T: tietoa malttamattomana odottava


"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Ratas kävi paikoilleen ja kotelon kansi toimii taassaabracing kirjoitti:http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... 060449.JPG
tommosia rattaita löyty multa hyllystä, eipä tullu kokeiltua että käykö hammastus tai boori ???
miltäs näyttää


"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti Kesä 19, 2007 19:36
- Paikkakunta: Vantaa
Cabrion katon säädöstä
Miten cabrion katon etureunaa voisi säätää tms ? Katto
alkaa vinkumaan yli satasen vauhdissa niin, että pahalta
tuntuu. Toiseksi, voiko katon aukaisun keskeyttää
johonkin kohti ilman, että mikään systeemi häiriintyy.
Tarkoituksena siivota katon paikka sekä säätää tiivistettä
korin ja takareunastaan aukeavan suojan (?) välillä
Cabrio 2.0 manuaali, vm -99, tuontipeli...
alkaa vinkumaan yli satasen vauhdissa niin, että pahalta
tuntuu. Toiseksi, voiko katon aukaisun keskeyttää
johonkin kohti ilman, että mikään systeemi häiriintyy.
Tarkoituksena siivota katon paikka sekä säätää tiivistettä
korin ja takareunastaan aukeavan suojan (?) välillä
Cabrio 2.0 manuaali, vm -99, tuontipeli...
Re: Cabrion katon säädöstä
Ei voi. Katon pysäytyskohdat ohjelmoidaan Techillä.Cabrio_9-3 kirjoitti:voiko katon aukaisun keskeyttää
johonkin kohti ilman, että mikään systeemi häiriintyy.
Mars. PCS.lle tai merkkihuoltoon (jossa eivät kuitenkaan Cabbien päälle ymmärrä mitään)

Etureunan vinkumista voit yrittää vähentää lukkojen säädöllä, tosin etureuna ei rakenteensa voine sinänsä "vinkua" vaan syy on jossain muualla.
Ps. mistä cabbe on tuotu?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
no hyväMacTurbo kirjoitti:Ratas kävi paikoilleen ja kotelon kansi toimii taassaabracing kirjoitti:http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... 060449.JPG
tommosia rattaita löyty multa hyllystä, eipä tullu kokeiltua että käykö hammastus tai boori ???
miltäs näyttää![]()


taivutitkos sen sähkömoottorin rungon takasin suoraksi ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Cabrion katon säädöstä
itse ainakin kun putsasin katon säilytystilan, niin varmistin vaan, että ei ala tuulemaan (ulkona teinCabrio_9-3 kirjoitti:Miten cabrion katon etureunaa voisi säätää tms ? Katto
alkaa vinkumaan yli satasen vauhdissa niin, että pahalta
tuntuu. Toiseksi, voiko katon aukaisun keskeyttää
johonkin kohti ilman, että mikään systeemi häiriintyy.
Tarkoituksena siivota katon paikka sekä säätää tiivistettä
korin ja takareunastaan aukeavan suojan (?) välillä
Cabrio 2.0 manuaali, vm -99, tuontipeli...

hyvin se siinä pysyi, mielestäni sen katon voi pysäyttää mihin kohtaa vaan portaattomasti, mutta järkevästi, ettei jää jäpittämään mitenkään vahingollisesti.


ps.
en tossa korvessa sitä putsaillu

Re: Cabrion katon säädöstä
Sori, ymmärsin kysymyksen väärin.saabracing kirjoitti:itse ainakin kun putsasin katon säilytystilan, niin varmistin vaan, että ei ala tuulemaan (ulkona teinCabrio_9-3 kirjoitti:Miten cabrion katon etureunaa voisi säätää tms ? Katto
alkaa vinkumaan yli satasen vauhdissa niin, että pahalta
tuntuu. Toiseksi, voiko katon aukaisun keskeyttää
johonkin kohti ilman, että mikään systeemi häiriintyy.
Tarkoituksena siivota katon paikka sekä säätää tiivistettä
korin ja takareunastaan aukeavan suojan (?) välillä
Cabrio 2.0 manuaali, vm -99, tuontipeli...) ja jätin auki takaluukun ja katon suojakannen.
hyvin se siinä pysyi, mielestäni sen katon voi pysäyttää mihin kohtaa vaan portaattomasti, mutta järkevästi, ettei jää jäpittämään mitenkään vahingollisesti.
Tietysti sen voi tuossa tarkoituksessa pysäyttää välille

Joo, oikaisin sen rungonkin, ei siitä mielestäni tullut vielä hyvä. Täytyy rakennella sinne vielä jokin tukipala.
Tuohon alkuperäiseen säätöasiaan palatakseni:
Etu- ja keskikiskon välisen vivuston laakeriholkit on nyt vaihdettu, vaikutus katon asentoon jäi tosin pieneksi, mutta ompahan ainakin kunnossa.
Tasapainovarren holkit jäi vaihtamatta, kun näyttivät olevan erilaiset

Täytyy maanantaina tilata lisää osia. Onneksi nuo holkit oli halpoja, 3€ kpl.
Näytti toiselle puolelle olevan jo kerran vaihdettu, kun olivat erilaiset kun alkuperäiset.
Holkissa näytti olevan tyyppimerkintä AFK693, jos joku saa tuosta tyypistä jotain irti.
Tasapainoakselissa on muuten samanlainen mutta "laippa" on paksumpi.
Onko muuten muilla katton kiinnikkeiden kohdistusreijät runkoon (10mm reikä) "samalla kohdalla", minulla näyttäisi olevan 3-4mm sivussa.
Katon asennusohjeen mukaan ne vissiin pitäisi olla kohdakkain.
By the way, aurinko paistaa ja keli lämpenee, täytyy lähteä laskemaan kattoa alas.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti Kesä 19, 2007 19:36
- Paikkakunta: Vantaa
Cabrion katosta...
Jep. Kiitos vihjeistä, siivoan säilytysluukun ja säädän
vähän tiivistettäkin samalla. Etureunan jätän
kuitenkin ennalleen, vm. -99 autossahan on
vain yksi kahva keskellä, joka avaa molemmat
päätysalvat, joten säätöä en ala itse virittelemään.
Auto on tuotu muutama viikko sitten eteläisestä
saksasta.
Pieni lisäkysymys: voisiko joku skannata suomenkielisen
käyttöohjekirjasta muutaman sivun automaatti-ilmastoinnin
kohdalta. Laitteellehan voi tehdä jotain ohjelmointia, mutta
ei ole oikein auennut tuosta saksankielisestä. Jos onnistuu,
ilmoitan sp-osoitteen.
vähän tiivistettäkin samalla. Etureunan jätän
kuitenkin ennalleen, vm. -99 autossahan on
vain yksi kahva keskellä, joka avaa molemmat
päätysalvat, joten säätöä en ala itse virittelemään.
Auto on tuotu muutama viikko sitten eteläisestä
saksasta.
Pieni lisäkysymys: voisiko joku skannata suomenkielisen
käyttöohjekirjasta muutaman sivun automaatti-ilmastoinnin
kohdalta. Laitteellehan voi tehdä jotain ohjelmointia, mutta
ei ole oikein auennut tuosta saksankielisestä. Jos onnistuu,
ilmoitan sp-osoitteen.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
tee se samanlainen varmistuslinkku kun mulla on noissa edellisissä kuvissa, niin sit se pelaaMacTurbo kirjoitti:no voi v#¤%&%¤#¤, v#¤%¤&%, v%¤#&&.
Nyt se kattokotelon moottorin räklätys alkoi taas, mää lähden vetään lärvit.
Täytyy purkaa taas huomenna![]()

pitkä pultti mistä taivutat L-n muotosen ja se pitä sen rungon, että ei pääse taas vääntymään irti rataspesästä.
tai sit sulla on kulunut se isompikin ratas siellä sisällä

Huh, onneksi olit taas oikeassa.saabracing kirjoitti:tee se samanlainen varmistuslinkku kun mulla on noissa edellisissä kuvissa, niin sit se pelaa
Tehtiin äsken kunnon "momenttituki", 3mm lattateräksestä.
Eipä anna enää periksi, eikä kyllä rällätäkkään. Nytkun saisi vielä käsiinsä loput liukulaakerit niin homma alkaisi olla kasassa.
Paitsi tuo 5-kaari...
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Niinhän sitä luulisiMacTurbo kirjoitti:Nytkun saisi vielä käsiinsä loput liukulaakerit niin homma alkaisi olla kasassa.

Nyt on kaikki "puslat" vaihdettu, välyksiä ei pitäisi olla missään.
Katon asento vaan on edelleen väärä. Kahden etummaisen palkin välillä on 10 asteen kulma.
Mistä tuo on voinut antaa periksi?
Mitään ihmeempiä jälkiä ei ole missään, ts. kolarissa tuo ei ole ollut.
Viitsisikö joku ottaa valokuvan tuosta päänivelen kohdalta, siinävaiheessa kun katto on laskostunut koteloonsa mutta kansi on vielä ylhäällä?
Kiinnostaisi tuo kolmospalkin asento ja koko palkiston ja laskumoottorin välinen "välys".
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Cabrioletin katon säätö
No niin, paistaa se päivä joskus risukasaankin
Koitti sitten perjantai ja 13. päivä. Arvelin taas ruveta rassaamaan tuota kattoa ja sen "notkoa".
Jostain edellisillalla 5 ja 6 oluttölkin välillä sain päähani, että jospa kokeilisin kaikessa loogisuudessa nostaa koko kattotsydeemiä hieman ylöspäin.
Ajatuksena oli "puolittaa" virheasento, pari milliä katonjalkoja ja parimilliä olkavarsien reikiä
Tiesinhän toki että jyrsimiseksi menee, olinhan jo nostanut katon niin ylös kuin säätövarat antavat periksi.
Tutkin sitten tarkemmin noita kiinnitysreikiä, ja huomasin että ainoastaan alin pultti "kantoi", muissa reijissä oli vielä millitolkulla varaa, keskireijässä varmaan 10mm.
Jyrsin sitten alareikää reilusti suuremmaksi ja yläreikääkin vähän, ja nostin sitten kiinnikeen sorkkaraudalla tukien niin ylös kuin uudet reijät vaan mahdollistivat.
Sitten kokeilin kattoa otsa hiestä märkänä....
Ja VOT, katon liike pysähtyi juuri ennenkuin tapit osuivat ikkunapalkin reikiin
Katto jäi sivupalkkien taitoskohdasta suoraksi.
Joten, koko homma oli kiinni siitä että katto oli "asentunut" liian alas.
Sitä miksi nuo pulttien ja reikien kohdat eivät natsanneet en ymmärrä, mutta liekkö tuolla väliäkään.
Nyt sitten pitäisi löytää vielä aikaa vaihtaa nuo purkuauton olkavarret pois, niiden uudet omistajat alkavat käydä kärsimättömäksi
Vieläkun Tonnarin kompuran hihnapyörä antoi savut ja Juhannus on parinpäivän päässä, niin alkaa kiirettä pitämään

Koitti sitten perjantai ja 13. päivä. Arvelin taas ruveta rassaamaan tuota kattoa ja sen "notkoa".
Jostain edellisillalla 5 ja 6 oluttölkin välillä sain päähani, että jospa kokeilisin kaikessa loogisuudessa nostaa koko kattotsydeemiä hieman ylöspäin.
Ajatuksena oli "puolittaa" virheasento, pari milliä katonjalkoja ja parimilliä olkavarsien reikiä

Tiesinhän toki että jyrsimiseksi menee, olinhan jo nostanut katon niin ylös kuin säätövarat antavat periksi.
Tutkin sitten tarkemmin noita kiinnitysreikiä, ja huomasin että ainoastaan alin pultti "kantoi", muissa reijissä oli vielä millitolkulla varaa, keskireijässä varmaan 10mm.
Jyrsin sitten alareikää reilusti suuremmaksi ja yläreikääkin vähän, ja nostin sitten kiinnikeen sorkkaraudalla tukien niin ylös kuin uudet reijät vaan mahdollistivat.
Sitten kokeilin kattoa otsa hiestä märkänä....
Ja VOT, katon liike pysähtyi juuri ennenkuin tapit osuivat ikkunapalkin reikiin

Katto jäi sivupalkkien taitoskohdasta suoraksi.
Joten, koko homma oli kiinni siitä että katto oli "asentunut" liian alas.
Sitä miksi nuo pulttien ja reikien kohdat eivät natsanneet en ymmärrä, mutta liekkö tuolla väliäkään.
Nyt sitten pitäisi löytää vielä aikaa vaihtaa nuo purkuauton olkavarret pois, niiden uudet omistajat alkavat käydä kärsimättömäksi

Vieläkun Tonnarin kompuran hihnapyörä antoi savut ja Juhannus on parinpäivän päässä, niin alkaa kiirettä pitämään

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."