Paljon on näistä näköjään foorumilla kirjoiteltu mutta ajattelin taas lisätä hiukan, ehkä tässä on jotain uuttakin. Auto on 215 tkm ajettu -99 eli se vanhemman mallinen tidi ja vikana Check Engine ja tehojen rajoitus. Seuraavat vikakoodit löytyivät:
P0110 Imuilman lämpötila-anturin katkos
P0403 Liian pieni EGR-virtaama
No nyt ennen kuin kehotatte putsaamaan imusarjaa kerrotaan että aion sen kyllä tehdä, kunhan saan tiivisteet hommattua.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ensinnäkin, tiedoksi, Motonetin MB 270 CDI:n ilmamassamittari on taas erilainen kuin viimeksi ostaessani, eikä tämä versio toimi kunnolla. Jos olette tätä vanhaa Motonetin IMM:a (Pierburg?) käyttäneet ja joudutte vaihtamaan, niin varmistakaa että se on samaa mallia kuin vanha. Tällä nykyisin myytävällä mallilla tulee pintakaasulta vedolle siirryttäessä kuollut alue ja liikkeellelähtö vaatii kierrosten käyttöä ettei sammuisi. Ainakin minun autossani.
Toiseksi, aikaisemmastakin sinänsä hyvin toimivasta Motonetin IMM:sta puuttuu imuilman lämpötilan anturi. Kyseinen liittimen nasta ei ole kytketty mihinkään. Siitä tuo vikakoodi P0110. Tällä ei kuitenkaan tunnu olevan mitään käytännön merkitystä. Ohjausyksikkö käyttää korvausarvona +20 enkä ole huomannut minkäänlaisia sivuvaikutuksia 65 tkm:n aikana.
Sitten vielä takaisin asiaan eli EGR:stä pari havaintoa. Opel-klubin foorumilla annettiin ymmärtää, että imuilman lämpötilalla olisi jotain vaikutusta EGR:n toimintaan. Lisäksi siellä kerrottiin että huijausvastuksella voidaan saada CE pysymään poissa, vaikka EGR:n avautuminen estettäisiin esim. alipaineletku tukkimalla.
Olen tässä aamupäivän ajan ajellut ympäriinsä alipainemittari kabiinissa ja selvitellyt millloin se EGR aukeaa ja milloin ei, sekä lisäksi testannut tuota vastushommaa. Kyllä niin tosiaan on, että laittamalla imuilman lämpötila-anturin tilalle (jos sitä ei ole) tai sarjaan sen kanssa sopiva vastus, ei CE enää syty. Ohjausyksikkö luulee näin että imuilman lämpötila on reippaasti pakkasella, eikä ilmeisesti niissä olosuhteissa yritäkään valvoa EGR:n toimintaa. EGR kyllä avataan ihan normaalisti edelleen, eli jos sen haluaa myös pysyvän kiinni, pitää letku tukkia. En nyt ota kantaa siihen, onko tukkimisesta hyötyä tai haittaa.
Yhteenveto: EGR on mahdollista ottaa pois käytöstä ilman CE-ongelmaa ainakin tässä vanhemmassa koneessa. Jäljelle jää vain kysymys siitä, estääkö tuo imuilman lämpötilahuijaus myös jonkin oikeasti hyödyllisen valvonta- tai diagnostiikkatoiminnon toimimisen.
Hups, tuli vähän pitkä tarina.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
t. Petteri #507 ja 9-3 TiD