Vaihdelaatikko vuotaa öljyä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
reddie
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 10:52

Vaihdelaatikko vuotaa öljyä

Viesti Kirjoittaja reddie »

Nonnih, nyt se rupeaa sitten ryppyilemään niin että lurkkerinkin pitää postailla. Reilu pari vuotta hallussani ollut, tähän saakka ihan kiltisti palvellut vuoden 1996 saappini karvalakkimallia 900 (ei-turbo) pyki ensin käsijarrun kanssa (vaihtoon meni jarru ja jarrulevyt), samalla vaihdettiin pakoputkestakin pitkähkö pätkä pitsirautaaa uudempaan. Vaan kun ne tietäväiset sinne auton pohjalle kurkkasi, niin kertoivat sitten senkin, että vaihdelaatikko tihuttaa näköjään öljyä ja koko höskä menee vaihtoon ja minä köyhdyn siitä riemusta sitten useamman tonnin. Ei kuullostanut hyvältä budjettikehityksen kannalta näin kylppärirempan keskellä semmoinen. Kysyisinpä nyt nöyrästi teiltä kokeneemmilta, että onko köyhtymiselle vaihtoehtoja?

Vaihdelaatikko on pikkuisen oireillut keväästä alkaen: ykkösellä ja joskus kakkosellakin moottorijarruttaessa saappi heittää vaihteen vapaalle. Ykköstä silmään laittaessa kuuluu pieni mutta selkeä klonks jostain. Joskus parkkeeratessa ei pakki ole tahtonut mennä kunnolla päälle käyttämättä kytkintä ylhäällä välillä. Ei muita oireita. Notta mikä tuon laatikon prognoosi nyt on? Sylkäisee sisuskalut ulos heti kesälomareissun alkajaisiksi ensimmäisellä autiolla korpisuoralla? Toimii vielä pari vuotta nilkuttaen, kun öljyä lisäilee välillä? Korjautuu vaihtamalla jonkun viiden euron kinkaleen jostain? Ja jos se laatikko pitää vaihtaa (joskushan sekin sitten pitää tehdä), niin kuinka suuren loven toimenpide tekee kukkaroon teetettynä? Onko tämä oikeasti ihan säännöllinen toimenpide saabeilla? Omalla on ajettu n. 218t km.

Murheita murheita... Ei se bensan hinta niin sureta, mutta nämä tämmöiset äkilliset investointitarpeet vetää mielen matalaksi. :(
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllähän nuo kuvauksesi kaltaiset synkkaviat ja pakkimekanismin takertelu aika yleisiä ovat. Eihän tuota kuntoon saa kuin laatikon irroittamalla. Öljyvuoto saattaa tulla vetarin holkista, jonka pystyy korjaamaan lootaa irroittamatta.

Eski
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuo parkkeeratessa pakin kanssa pelleily on ihan normikamaa noissa vanhemmissa. Siitä ei kannata huolehtia.

Sen sijaan tuo öljyn vuotaminen voi olla ns. "vetarin holkki" (käytä hakua tähän) joka välijistyessään rikkoo sen vitosen osan, eli vetarin stefan. Katselepas jos se vuoto on kuskin puolelta, mistä se vetari menee lootaan sisään, niin silloin syy on ainakin selvä. Tuon saa parilla satasella korjattua ( http://www.pro-carservice.com) ja uuden tyyppisillä öljyillä voi tuurilla saada lisää käyttöaikaa lootalle.

Vaihtolootia löytyy purkuautoista ja lootan vaihtoon menee tee-se-itse mieheltä pari iltaa ilman aikaisempaa kokemusta.

ruotsista esim. http://www.lagabasen.se on sellainen mistä löytyy mitä vain saab-osia.

Niin, noita vaihdelaatikoitahan pystyy kyllä korjaamaankin. Siinäkin asiassa auttaa mm. samainen PCS.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Moi.
Kuullostaisi siltä että synkronointivikaa olisi ainakin. Mulla vaihteiden päällemenoon (ykkönen, pakki ja vitonen) auttoi kun vaihtoi siirtimen muoviholkit, hinta pari euroa. Mistäpäin vuotaa? Yleinen vika ollut kuskinpuolen vetarinholkinvälys jolloin stefa alkaa vuotaa. Holkin vaihtaa PCS laatikkoa irroittamatta alle 300e stefoineen öljyineen mutta merkkikorjaamot ottavat laatikon pois ja auki ja puhutaan yli tonnin tikistä ilman osia.
Jos isompi vika ja joudut vaihtamaan laatikon niin merkkiliike arveli pelkän vaihdon ilman osia olevan noin 500-700e, romuttamoilla pyytelevät 500e-800e laatikoista.
Kannattaa katsella myyntiosioista löytyykö klubilaiselta laatikkoa kuten itse löysin. Itsellä ravisti, kolahteli laatikon sisällä, vetari liikkuu 3-5cm laatikon sisällepäin ja laakerit huutaa mutta vaihteet menevät nätisti päälle eikä valuta öljyä vielä. Mulla laatikko vaihtuu heti ensiviikolla (kaverin korjaamolla).
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Kun tuo lagabasen nyt tuli esiin, niin millä nimellä moottorinohjausboxi kulkee?
Kun ei tuo toinen kotimainen oikein taivu.

Jos löytäisi sopivan kun Naapurissa niitä turbollisia on vähintään kymmenkertaisesti, ja taitavat olla ng900 jo paalaus tavaraa kun samaan hintaan mitä suomessa saa satkun niin siellä saa melkein og9-3 aeron...

Miksi kaikki on aidan toisella puolen aina vihreämpää :(
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pamppu »

georges kirjoitti:Kun tuo lagabasen nyt tuli esiin, niin millä nimellä moottorinohjausboxi kulkee?
Kun ei tuo toinen kotimainen oikein taivu.

Jos löytäisi sopivan kun Naapurissa niitä turbollisia on vähintään kymmenkertaisesti, ja taitavat olla ng900 jo paalaus tavaraa kun samaan hintaan mitä suomessa saa satkun niin siellä saa melkein og9-3 aeron...

Miksi kaikki on aidan toisella puolen aina vihreämpää :(
Styrdon tai styrbox
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
reddie
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 10:52

Viesti Kirjoittaja reddie »

Jep jep, noviisi kiittää neuvoista ja kertomuksista. Hiukkasen kertasin palstan historiaakin tuon vetarin holkin (on teillä jargonit) osalta ja tukkahan siinä nousi pystyyn kun katseli mitä tuon kanssa pitäisi tehdä. Just joo. Sinänsä keski-Suomen matkailu 300 eukin takia kuullostaa houkuttelevalta kokeilulta, jos vaihtoehtona on pulittaa pari tonnia paikallisessa pajassa osineen ja töineen. Pitänee miettiä. DIY-hommat jää tarvittavien kamojen, osaamisen ja tilan puutteen takia, eli reiskalle on tiedossa hommia joka tapauksessa. Minähän en erota ruuvia mutterista enkä tykkää konttailla ulkona ravassa (paitsi kasvimaalla). :wink:

Vaan ehkä tässä voi vielä vähän odotellakin: looda ei huuda, ei lonksuta ja toimii toistaiseksi kohtuullisen kiltisti (sitä vapaalle heittoa ykköseltä lukuunottamatta, tämäkö nyt oli sitä synkronointivikaa sitten), joten kai tuolla reissuun uskaltaa vielä lähteä. Onpahan aikalisää sen miettimiseen, kannattaako kallista kuluvaa osaa ostaa käytettynä.
Vastaa Viestiin