Sähköantenni / sytytyskasetti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Sähköantenni / sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ja taas neuvokaa tyhmää!
Eli se auto: Saab 9-3, 2.0t, vm. 2001

...ja kysymykset:

a) Onko sähköantenni riesa talvella? Jäätyykö? Pitääkö laittaa esim. lukkosulaa?

b) Mistähän se "sytytyskasetti" (joka kuulemma hajoaa helposti) löytyy? Antaako "varoitusta" ennen kuin jättää tielle?
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

No mulla on yks sähköantenni levinny omassa 9000:ssa talvella.Oli jäätyny ja hirtti kiinni. :cry: Tulevana talvena aattelin olla tarkempi.Tarkistan ennen kun laitan toosan päälle ettei ole jäätyny. :) Ei ne ihan halpoja oo ni ei jaksas joka talvi laitattaa uutta. :lol:
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Ei sähköantenni kovin helposti jäädy, lisäksi 9-3:n antennin pitäis olla semmonen että se ei hajoa vaikka jäätyykin, ei ainakaan meillä oo vielä hajonnu vaikka se tulee aina ulos kun auton käynnistää.

-Ville
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Re: Sähköantenni / sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

tevisu kirjoitti:Ja taas neuvokaa tyhmää!
Eli se auto: Saab 9-3, 2.0t, vm. 2001

...ja kysymykset:

a) Onko sähköantenni riesa talvella? Jäätyykö? Pitääkö laittaa esim. lukkosulaa?

b) Mistähän se "sytytyskasetti" (joka kuulemma hajoaa helposti) löytyy? Antaako "varoitusta" ennen kuin jättää tielle?
A) ei se sähköantenni mulla ole hajonnut vaikka onkin jäätynyt. Sulalla kelillä toimii taas. Vääntämistä pitää välttää, lumiharjalla kolhimalla ollaan pari antennia pilattu. Omistajan käsikirjassasi on hoito-ohje antennille. Ainakin tonnarini kirjassa on ko. ohje.

B) älä suotta "sytytyskasetin" puolesta pelkää. Meidän perheessä on ollut jo 4kpl (8vuoden aikana)DI-kasetilla varustettua Saapikasta joista Turbo-versiot on saanut kovaakin käsittelyä. Yksikään Di-kasetti ei ole vielä hajonnut. :D Tiedetään niiden joskus kuitenkin hajonneen ja punaisten huhutaan olevan mustia kestävämpiä. Sulla on varmaankin se musta versío kun autosi on noin uusi 8O Kyseinen osa on keskellä venttiilikopankantta, muistinvaraisesti arvioituna 10cm x 40cm kooltaan ja syvyyttä on sytytystulppiin asti :D
9000 2.3 turbo
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Loka 01, 2003 09:10

Viesti Kirjoittaja 9000 2.3 turbo »

Itse oon pyyhkässy aina sillointällöin tuon antennin jäähdytinnesteeseen kastetulla rätillä ja hyvin on toiminut.

Sytytyskasetti saattaa varoitella mm. nykimisenä. Itsellä se varoitteli niin ettei auto aina lähtenyt ekalla käymään (piti odotella pieni hetki) kunnes viime viikolla ei sitten enää lähtenyt ollenkaan käymään; tällöin kasetti myös haisi palaneelle.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Sähköantenni / sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja Eski »

tevisu kirjoitti:Ja taas neuvokaa tyhmää!

a) Onko sähköantenni riesa talvella? Jäätyykö? Pitääkö laittaa esim. lukkosulaa?
Kyllä sen antennin kanssa saa temppuilla talvella, mutta ainakin omassa kulkineessa se kesti viime talven jäätymiset... Jos antenni ei "kelaudu" kokonaan sisään ei kannata väännellä sitä käsin. Itse voitelen antennin välillä lukkoöljyllä ja pyyhin puhtaaksi.
tevisu kirjoitti: b) Mistähän se "sytytyskasetti" (joka kuulemma hajoaa helposti) löytyy? Antaako "varoitusta" ennen kuin jättää tielle?
Tästä tulpanvaihto-ohjeesta selviää myös mikä on sytytys/DI-kasetti: http://www.thesaabsite.com/Sparkplugremoval.htm Tosin M2001 Trionic7:ssa kasetin pitäisi olla musta.

Mitä näistä DI-murheista olen vuosien varrella kuullut, niin selvä tyyppivikahan tämä on. Oireita voi olla esim. auto käynnistyy kolmella pytyllä, käy epätasaisesti tai nykii. Joskus kasetti paukahtaa suoraan ajosta ilman mitään oireita... Itse pidän takakontissa aina varakasettia.
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Omassani antenni temppuili koko viime talven, eli jäätyili jatkuvasti milloin ylä- ja milloin ala-asentoonsa. Eipä se kuitenkaan rikki mennyt.

Antennin sisään oli kai päässyt jossain vaihessa reilusti vettä, enkä saanut antennia kuivattua kunnolla jäätynmisen estämiseksi. Antenni olisi kai pitänyt irrottaa autosta, avata ja kuivata vaikka paineilmalla. Aina kun antenni nousi ylös sen pinnalla oli kosteutta, joka tietenkin jäätyi. Kokeilin lukkosulaa, CRC:tä, teflon-pohjaista voiteluainetta (jonka pitäisi toimia -60 asteen pakkasessa!), mutta aina vaan jäätyi.

Eikä antennia oikein uskalla lämpöpuhaltimellakaan kovin rankasti kuivata, siinä voi kai nailonvaijeri sulaa poikki. Sen olen oppinut, että jos antenni on jäässä, niin olkoon, pakolla ei kannata yrittää.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Mulla ainaki toi antenni on ollu vähä ongelmallinen talvisin mut kunhan se on rasvattu niin kyl se pelittää..Auto on ng900..EN tiedä jos 9-3 on paranneltu versio :roll:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Sähköantennista:

Omistajan ohjehan kertoo pelkästään pyyhkimään antennin puhtaaksi. Eli jos muistaa pyyhkiä kaikki nöftät ja kosteudet pois vaikka aina kun tarkistaa rengaspaineet, niin pitäisi toimiman. Kaikki voitelumömnmöthän houkuttelevat pölyä ja roskaa luoksensa.

Edellisessä autossa voitelin ja pyyhin ja laitoin silikonia ja öljyä ja vaikka mitä niin 2 kpl niitä meni puolittaiseen toimintakuntoon.

Noh, oli miten oli. Sitten kun/jos nykyinen alkaa temppuilemaan pistän tulpan antennin kohdalle ja hankin jonkun lasiin integroitavan vermeen niin ei tarvitse huolehtia antenneista pesussa käydessä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

Hyvin on antenni toiminut vuodesta 1986. Kun muistaa joskus rasvata sitä, virrat päälle antenni ulos ja crc:tä ja muutaman kerran sisään ulos liikettä :lol: ja sen jälkeen rätillä kuivaus.
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Välissä on talvella jumissa mutta olen antanut surutta "lapasta" eikä ole hajonnut, oikeastaan yllättävän sitkeä ja kestävä vempele kun ajattelee kuinka olen häntä kohdellut :lol:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Sähköantenni-ihmettelyitä

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Sain vaihdettua elämäni ensimmäisen sähköantennin (900 Aero -90), ja se ei ollut helppoa eikä mukavaa hommaa. Nyt vain ihmetyttää, kun kumpaankin suuntaan tuntuu tulevan väkisin pysäytys, eli antenni menee ylös -> Naks, Naks, Naks; antenni menee alas -> Naks, Naks, Naks. Kun ed. sähköantenni oli katki, niin moottori pyöri vain määräajan kumpaankin suuntaan, kun radion laittoi päälle. Onko mahdollista, että minulla on vääränmittainen antenni (nailon)? Tekele on Motonetista ja vieläpä Scantechin tekemä, joten sen pitäisi olla oikea.. Kivahan se on kun antenni menee ylös ja alas, mutta se naksuminen epäilyttää.

Edellinen antenni oli todennäköisesti mennyt rikki (nailonruoto katkennut) juuri hoitamattomuuden takia. Kun otin sen ulos käsiteltäväksi, kuvittelin aluksi hajoittaneeni jonkin tiivisteen kun jokainen kohta oli täynnä tiukkaa mustaa mönjää; likaahan se vain oli. Eli kyllä sitä piiskaa kannattaa pitää puhtaana, ehkä vieläkin enemmän kuin rasvattuna.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Talvi se sitten tuli per**le :evil:

Sähköantenni menee viimeistä "pötköä" lukuunottamatta sisään ja se 30cm tumppi jää jököttämään pystyyn. Toimi vähän aikaa kun annoin aseöljykäsittelyn. Näyttäisi olevan mustaa töhkää täynnä sisältä, sen verran muuttui mustaksi koko piiska!

Odotan vaan sitä kun vaimo unohtaa sen pystyyn kaupungilla... teinithän murjoo sen heti solmuun!

Eli ilmeisesti aika paha homma putsailla..? Ajattelin kurkata takakontin puolelta, mutta riittääkö se vai otanko myös pellin puolelta mutterit irti?

Kertokaahan viisaammat tarviiko tietää taas jotain speciaalia ettei tule täystuho?
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

tevisu kirjoitti:Talvi se sitten tuli per**le :evil:

Sähköantenni menee viimeistä "pötköä" lukuunottamatta sisään ja se 30cm tumppi jää jököttämään pystyyn. Toimi vähän aikaa kun annoin aseöljykäsittelyn. Näyttäisi olevan mustaa töhkää täynnä sisältä, sen verran muuttui mustaksi koko piiska!

Odotan vaan sitä kun vaimo unohtaa sen pystyyn kaupungilla... teinithän murjoo sen heti solmuun!

Eli ilmeisesti aika paha homma putsailla..? Ajattelin kurkata takakontin puolelta, mutta riittääkö se vai otanko myös pellin puolelta mutterit irti?

Kertokaahan viisaammat tarviiko tietää taas jotain speciaalia ettei tule täystuho?
Juu, samanlaista mustaa patukkaa saa täälläkin käsin läpsiä jotta se menee taas kasaan 8O niin siis antennia :wink:

Tossa sulle ohjeet ettet tuhoa komeaa saappias kokonaan :D
Siellä alimpana siis...
http://personal.inet.fi/cool/saab93t/wis.htm
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tevisu kirjoitti:Sähköantenni menee viimeistä "pötköä" lukuunottamatta sisään ja se 30cm tumppi jää jököttämään pystyyn. Toimi vähän aikaa kun annoin aseöljykäsittelyn. Näyttäisi olevan mustaa töhkää täynnä sisältä, sen verran muuttui mustaksi koko piiska!

Odotan vaan sitä kun vaimo unohtaa sen pystyyn kaupungilla... teinithän murjoo sen heti solmuun!

Eli ilmeisesti aika paha homma putsailla..? Ajattelin kurkata takakontin puolelta, mutta riittääkö se vai otanko myös pellin puolelta mutterit irti?

Kertokaahan viisaammat tarviiko tietää taas jotain speciaalia ettei tule täystuho?
Ota moottoriantennin sähköliitin irti. Tällöin antenni jää paikoilleen. Meikäläinen huomasi tänä aamuna, että antenni on jäässä, eikä nouse enää kokonaan ylös. No antenni takaisin alas, takakontin reunassa oleva musta muoviruuvi auki, kaiuttimen ritilän kaksi lähinnä takakonttia olevat ruuvit auki, verhoilu syrjään, sähköantennin liitin irti ja verhoilut takaisin paikalleen.

Olisin asentanut autoon siinä olleen tavallisen antennin, mutta kun ei ole tallia käytössä, niin ei viitsi puuhailla ulkona pakkasessa. Antenni on nyt sisällä, mutta eipä se meikäläistä haittaa, kun kuuntelen lähinnä CD -levyjä, enkä radiota.

Sytytyskasetista: Trionic 5 -Saabeissa olevat punaiset sytytyskasetit voivat oireilla, ennen kuin menevät lopullisesti rikki. Trionic 7 -Saabeissa olevat mustat sytytyskasetit yleensä "poksahtavat" kerralla rikki.

Punaisen sytytyskasetin oireilun huomaa siitä, että auto käy epätasaisesti ja välillä jopa kolmella pytyllä.

Kaikista varminta onkin ostaa takakonttiin varalle toinen sytytyskasetti (punainen sytytyskasetti 194.7 euroa). Liike yrittää tod.näk. myydä sinulle myös johtosarjaa a 40 euroa, mutta sitä ei ole tarpeen ostaa. Lisäksi on aina hyvä pitää mukana torx -avainsarjaa, jolla saa irti vanhan sytytyskasetin ja uuden paikalleen. Torxit voi myös korvata tavallisilla pulteilla, mikäli ei pidä noista torxeista.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin