Renkaiden kulumisesta (sisäpinnat)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ysikolmonen
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
Paikkakunta: Vahto

Renkaiden kulumisesta (sisäpinnat)

Viesti Kirjoittaja ysikolmonen »

Onko joku keksinyt ratkaisua tähän ongelmaan: Renkaat kuluvat sileiksi/uralle sisäpinnaltaan?? Ongelma ei ilmene 15" talvikumeilla, mutta 16" & 17" kesäkiekoilla on tuo ongelma... Auto on siis 93 vm.2001, alusta madallettu -30mm & sachs performace iskarit asennettu metro-autossa. Pyöräkulmat on tarkistettu ja vanteina alkuperäiset aluvanteet (tällä hetkellä 17" 3 spoke double, alu36). Pyöräkoteloissa en huomannut jälkiä raapimisesta. Ensi viikolla pitäisi laittaa uudet kumit, enkä viitsisi ajaa niitä heti pilalle. Tästä aiheesta ollut keskustelua aiemminkin, mutta ratkaisua en niistä keskusteluista löytänyt. :roll:
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Tästä oli kyllä joku hyvä treadi täällä. Jos joku haulla löytää niin laittakaas.
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Madallussarjan kanssa renkaan camber jää vääräksi ja kumi kuluu sisäpinnaltaan.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... gic+camber

Yksi ratkaisu on se, että sitä pitää vaan sietää :wink:
Saabiton
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Omituinen asia tuo sisäpinnan kuluminen, omista renkaista on aina kulunut ulkopinta. Perseellään olevista kanteista johtuen on joskus kulunut enemmän joko sisä- tai ulkoreunasta :wink:
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

moottorin apurungon väliin korotusrikat, niin pitäis asettua.
kerttu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 19:22
Paikkakunta: rovaniemi

sisäpinta

Viesti Kirjoittaja kerttu »

En ole koskaan tullut edes ajatelleeksi, että sisäpinta voi kulua, näkyykö se päältäpäin jollakin tapaa, vai pitääkö renkaat irrottaa vanteelta?
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: sisäpinta

Viesti Kirjoittaja pade »

kerttu kirjoitti:En ole koskaan tullut edes ajatelleeksi, että sisäpinta voi kulua, näkyykö se päältäpäin jollakin tapaa, vai pitääkö renkaat irrottaa vanteelta?
Haahaa.
Tässä nyt tarkoitetaan renkaan sisäreunan pintaa. Siis se reuna joka on lähempänä iskaria ja jousia. Vaikka toivottavasti tuon tiesitkin jo.
ysikolmonen
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
Paikkakunta: Vahto

Re: sisäpinta

Viesti Kirjoittaja ysikolmonen »

kerttu kirjoitti:En ole koskaan tullut edes ajatelleeksi, että sisäpinta voi kulua, näkyykö se päältäpäin jollakin tapaa, vai pitääkö renkaat irrottaa vanteelta?
En nyt sitten kuitenkaan ehkä tarkoittanut renkaan sisäpuolista kulumista, jos joku sen käsityksen sai?! 8O Kyse oli siis kumin ULKOPINNASTA pyöräkotelon puolelta. Näkyy kun irroitat renkaan autosta...
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Viesti Kirjoittaja upi »

("saabracing"] moottorin apurungon väliin korotusrikat, niin pitäis asettua.

Tarkoititko tarkalleen: Moottorin apurungon ja korin väliin korotusrikat?
( Apurungon takapäähänkö? )

Kuinkas monta millimetriä pitää laittaa prikkoja väliin?
ysikolmonen
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
Paikkakunta: Vahto

Viesti Kirjoittaja ysikolmonen »

VOI HEVON P...A!!!! Laitoin vanhat kesäkumit alle viikko ennen pääsiäistä ja tänään kun laitettiin uudet kumit alle niin vanhat olivat aivan sökönä sisäreunoiltaan!!!! Kuskin puoli edestä oli pahin, mutta kaikissa oli samaa vikaa. Takarenkaat ovat tähän tyyliin / \ kenossa, niinkuin vanhoissa bemareissa. Ensi perjantaiksi varattu 4-pyörä suuntaus (Kaerlan Kumi, Turku)... Onko kokemuksia ko liikkeestä? Toivottavasti ongelmaan löytyy ratkaisu!!! :(
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
ysikolmonen
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
Paikkakunta: Vahto

Viesti Kirjoittaja ysikolmonen »

ysikolmonen kirjoitti:VOI HEVON P...A!!!! Laitoin vanhat kesäkumit alle viikko ennen pääsiäistä ja tänään kun laitettiin uudet kumit alle niin vanhat olivat aivan sökönä sisäreunoiltaan!!!! Kuskin puoli edestä oli pahin, mutta kaikissa oli samaa vikaa. Takarenkaat ovat tähän tyyliin / \ kenossa, niinkuin vanhoissa bemareissa. Ensi perjantaiksi varattu 4-pyörä suuntaus (Kaerlan Kumi, Turku)... Onko kokemuksia ko liikkeestä? Toivottavasti ongelmaan löytyy ratkaisu!!! :(
No joo.. eipä tullut apua ongelmaan. Taka-akselin camber perseellään eikä pysty säätämään. Täytyy alkaa itse kokeilemaan: pyörännapa irti ja "säätöpaloja" väliin. Ei viitsi enää maksella turhista säätö-yrityksistä... Infoillaan kuinka käy?! :roll:
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paerikss »

ysikolmonen kirjoitti:Ensi perjantaiksi varattu 4-pyörä suuntaus (Kaerlan Kumi, Turku)... Onko kokemuksia ko liikkeestä? Toivottavasti ongelmaan löytyy ratkaisu!!! :(
Kaerlan kumissa olen säädättänyt (ja koko kaveripiiri) ja sanoisin että paras mahdollinen paikka säädäättä. vertailupaikkoja olen kolunnut paljon. Ei hosumista, hyvät laitteet ja varsinkin erinomainen tieto-taito. Kilpa-autoilijatkin suosivat paljon paikkaa.

Itse olen säädäättänyt myös etukelkkaa useamman kerran (VAG vehkeet kun tahtoo puoltaa aika helpolla). Siltikin hinta kohtuullinen.
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Mitenhän tuo K-macin sarja soveltuisi 9-3:een eteen? Kaveri laittoi Calibraan noi etupään säätöpalikat ja sai arvot juuri haluamakseen. Ongelma oli sama liiallinen renkaan sisäreunan kuluminen madallussarjan kanssa.

Eikös 9-3:ssa ole vectran etujousitus ja astran takajousitus :?:

http://www.tunex.fi/puslat/puslat.htm
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=54874
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
ysikolmonen
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
Paikkakunta: Vahto

Viesti Kirjoittaja ysikolmonen »

Nyt ongelma tuntuu ratkenneen ainakin omalta osaltani. Teetin takakseliin camber säätöpaloja, joilla kulmat sai muokattua kohdilleen. Paloja löytyy myös Saabin varaosatiskiltä, mutta hinta on aika suolainen... n.20e/kpl! Nuo teettämäni palat on tehty haponkestävästä 0,5mm paksusta pellistä, joten kestävät varmasti. Orkkispalathan on 0,3mm paksuja, mutta ainakin minulla noilla paloilla päästiin toivottuun tulokseen. (Eibach -30mm jouset & Sachs Performance iskarit).
Jos jollakulla on tarvetta tuollaisille paloille, niin niitä olisi vielä jokunen ylimääräinen. Kuva noista paloista löytyy linkistä:
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=56788658
Myyn suoraankin ilman huutonettiä. Hinta 10e/kpl sis postikulut.
Laita yv:tä jos kiinnostuit!
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
Vastaa Viestiin