RUOSTESUOJAUS

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Minulla -94 mallisen 900:n takaiskareiden yläkiinnityspaikat ruostuneet puhki. Helmasaumat ruostuvat jonkinverran normaaliin tapaan. Ovien alareunoissa normaalia kuplimista. Kaikenkaikkiaan alustan jälkimassaus ei välttämättä paljoa suojaa, alkuperäinen muovi pinnoite on todella kestävä, mutta koteloiden suojaus on olematonta. Aikalailla maalin varassa ollaan, joten koteloaine ei tekisi pahaa laitettuna kunnon paineella, mutta vanhan jo ruostuneen auton suojaus ei ainakaan ulkopuolisella tehtynä kannata. Takalokasuojien kaarien sisäpinnat kestävät yllättävän hyvin. Jos ajetaan paljon sorateillä, niin mikään auto ei sellaista kivipuhallusta loputtomiin kestä, vaikka mitä tekisi, ja sopivan kostea ja "lämmin" talli jokapäiväisessä käytössä varmistaa ruostumiselle hyvät olosuhteet!
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: RUOSTESUOJAUS

Viesti Kirjoittaja Poy »

Tollasesta paikkaa löytyi tänään ruostetta:
Kuva
Varmaan aika helppo paikka ruosteelle.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: RUOSTESUOJAUS

Viesti Kirjoittaja Poy »

Onko suositeltavaa suojata kynnyskotelot sivusta (alhaalta suojattu)? Pesin tuon ja näyttää olevan ihan hyvässä kunnossa, paitsi että ovat lätkineet ruosteenestosuojauksessa suoja-ainetta tuohon sivullekkin? Olisko tuon suojaaminen jo aiemmin kuulunut ruosteenestokäsittelyyn, kun kuiteskin maksoin siitä?
Kuva
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: RUOSTESUOJAUS

Viesti Kirjoittaja SS »

Millä nuo heltat on kiinni? Olisi kaksi autoa tutkittavana, toisessa karvalakkimallin pustat helmat ja toisessa TurboJubileen maalatut helmat.

Mitäköhän ainetta tuonne kannattaisi laittaa?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: RUOSTESUOJAUS

Viesti Kirjoittaja Poy »

SS kirjoitti:Millä nuo heltat on kiinni?
Ainakin karvalakki helmat ovat kiinni seuraavasti.
Sivuilta rei'istä kiinni hitsausruuveissa, ja siksi kynnyslista pitää repiä pois (tuossa ruoste kuvassa otettu pois). Edestä kiinni roiskesuojuksen ruuveilla. Takaa rengaskotelosta ja alhaalta kiinni muovimuttereilla.
SS kirjoitti:Mitäköhän ainetta tuonne kannattaisi laittaa?
Minä ostin biltemasta niiden jotain kotelo ainetta, mutta sitten löysin toisesta kaupasta vielä tectyliä, niin varmaan sitä laitan kun on tunnetumpi aine.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: RUOSTESUOJAUS

Viesti Kirjoittaja Poy »

Mimmi kirjoitti:
Poy kirjoitti:
SS kirjoitti:Mitäköhän ainetta tuonne kannattaisi laittaa?
Minä ostin biltemasta niiden jotain kotelo ainetta, mutta sitten löysin toisesta kaupasta vielä tectyliä, niin varmaan sitä laitan kun on tunnetumpi aine.
Kumpaa ostit? pellavaöljypohjainen oli TM:n testissä huonoin, mutta se toinen oli paras.
Ei ollut tuossa mainintaa pellavaöljystä, kummassakaan noissa. Ilmeisesti Biltemaa tarkoitit, kun siellä oli erikseen se pellavaöljy. Yritin ostaa tuon TM:n jutun netistä, mutta ei saakkaan sähköisenä vaan tulee postissa. Kumpikos noista kannattaa laittaa, jos miettii pidemmällä ajalla vai kannattaako tuohon mitään laittaa?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: RUOSTESUOJAUS

Viesti Kirjoittaja SS »

Minä ostin biltemasta niiden jotain kotelo ainetta, mutta sitten löysin toisesta kaupasta vielä tectyliä, niin varmaan sitä laitan kun on tunnetumpi aine.
Tarkoitin lähinnä että minkälaista ainetta. Siis kotelosuojaa, vahaa, kiveniskumassaa vai mitä. Tosin koska tuolla helmojen alla ei ole juurikaan kulutusta, niin joku vaha varmaan riittäisi.

Mulla on hyllyssä aika hyvä valikoima Dinitrolin tavaraa (ML, CAR, 77B, tms), joten niistä varmaan jonkun valitsen laittaa. 77B jättää jälkeensä kuivan vahakerroksen, joten se varmaan olisi riittävä suoja tuonne.

E: Löysin hyllystä Dinitrolin ruosteenesto-opas-vihkosen ja siitä lunttasin :)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jussijokinen
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 23:30
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: RUOSTESUOJAUS

Viesti Kirjoittaja jussijokinen »

Itse olen seurannut mielenkiinnolla tätä keskustelua, ja miettinyt monesti itekkin tuota rengaskoteloiden suojausta uutena. Eihän sielä ole juuri mitään!
Mutta toisaalta autoni on 2001vm 2.0t SE (137Tkm) enkä ole löytänyt siitä korista mistään ruostetta.
Ajan kuitenkin aikalailla 50/50 kaupunki ja maantieajoa.
Pidän autoni kuitenkin kesät talvet aina puhtaana, eli jos on likanen, niin se saa pesun, vaikka jokatoinen päivä jos tarve vaatii.
Taloudessamme oli myös Fiat Bravo vm.01(myin eilen) ja se sai lähes samaa kohtelua, tosin matkaa sille ei tullut ihan niin paljon.
Silti on pakko sanoa että vaikka kyseessä oli Fiat niin ei siinäkään ollut missään ruostetta.

Et onko näiden autojen suojaus todellakin parantunut vuosituhannen vaihteessa vai mistä johtuu?

Olen sitä mieltä että pesemällä/vahaamalla auto hyvin joka vuosi saa nykypirsseillä ajella huoletta sen 10 vuotta.

Vai onko käteeni sattunut joku poikkeus yksilö?
Tiedän kyllä saabbeja jotka ovat jopa tuoreempia kuin omani ja niissä on ruostetta. ja se on yleensä se takaoven alaosa joka kukkii.

Mutta mielenkiinnolla jään seuraamaan...

Hyvää :saab: kesää kaikille! :lol:
Saabismi- Sairaus johon ei saa KELA-kortilla alennusta.
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: RUOSTESUOJAUS

Viesti Kirjoittaja SS »

... Tosin edellisessä autossanikaan (VW) ei 7-vuotiaana ollut ruostetta. Vasta joskus yli 10-vuotiaana siihen alkoivat ekat pintaruostetäplät ilmestyä. Veikkaanpa, että 2001-vuosimallin kulkine vaan on niin uusi, ettei noissa vielä pahoja ruosteongelmia ole. Jos autoa aikoo pidempään pitää, iskee ruoste varmasti jossain vaiheessa :(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin