Alatukivarren liitos apurunkoon ng

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Alatukivarren liitos apurunkoon ng

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Moi,
Vaihdettu etutolppa. Huomattiin etummaista alatukivartta apurunkoon kiinni kiristettäessä että pelti antaa periksi etupuolelta siinä monta milliä ja rako kasvaa. Tarkistettiin toinen puoli ja sama juttu. Hepataan huomenna kiinni. Selittäneekö kolinan jarrutuksessa, käännettäessä ja liikkeelle lähdettäessä? Vaihdettu etupäässä 10tkm sisällä molemmin puolin:
- alatukivarret
- tolpat
- pyöränlaakerit
- iskarit ja yläpäänlaakeroinnit
- jousien alle keskitysrikat
- takavarsien helat apurungon pulteille
- kierteet takapulteille apurunkoon
- apurungon vasen etupultti läpipultiksi
- koneen takakannake
- laatikon takakannake
- ohjausvaihde
- kaikki raidetangot
- vakaajan sisemmät ja ulommat puslat
- jarrusatulat
- tripoidit
- ulommat murrokset
- vetarinmaljat
Apurungon pulttien ja laatikon takakannakkeen tiukkuus tarkistettu kahdesti ja ok.
Mulla ei enää tule mitään mieleen mikä voisi kolahdukset aiheuttaa jos huominen heppaaminen ei auta. Tuleeko jollain vielä joku paikka mieleen jonka voisi tsekata?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Pakoputki?
Moottorin takakumi? (voi näyttää ehjältä paino päällä..)

Apurungon etummaisten tukivarsien kiinnityksessä etummainen (vai oliko takimmainen) tukivarren hahlon "laippa" kuuluukin olla muutaman millin irti ulkoreunasta apurunkoon ja joustaa hieman kiristettäessä puslan holkkia vasten. Siis kaikissa apurungoissa mitä olen kattellut, joten en lähtisi hitsaamaan tuota kiinteäksi.

Taisi Juusokaskin epäillä jossain kohtaa omien kolinoiden kohdalla, että apurunko olisi revennyt tuosta kohtaa.. :roll:
Syynä oli ulomman vetarin osittain irtoaminen vetoakselista.. (se uralukkorengas siellä vaseliinini keskellä..)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

jep, niin epäilinkin. Kaikissa eturipustuksissa on muuten ollut sama tilanne, väliä on hitusen.

Mullahan oli vetarin kiinnitys pettänyt, tuli kantattua hitusen rankasti.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Moi,
Kiitos kommenteista. Tarkistetaan vetarit ja murrokset. Koneen takakumi on aivan uusi (dieselin) joten jämäkämpi ja ehjä. Pakoputki tarkistettu eikä kolise. Etupää kolisee koko ajan molemmin puolin kaupunkiajossa: pompuissa, korokkeissa, käännöksissä, jarrutuksissa (polkimetkin hakkaa) ja liikkeelle lähdettäessä kuitenkin enemmän kuskin puolelta. Katotaan vielä sekin ettei kone ja laatikko ota kiinni apurunkoon. Matka-ajossa hiljainen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Eihän vaihteensiirto tanko hakkaa "kardaanitunneliinsa", jos moottorin takaosan korkeus muuttunut tehdasarvoista, jolloin pelivaraa tangolla vähemmän joihinkin suuntiin...
Tuntuuko kolahdukset vaihdekepissä? (viittaisi silloin koneen kolinaan, eikä pyöränripustukseen..)
Minkäs valmistajan jouset?
Iskarit?
Onhan taemmat tukivarret/puslat oikein päin apurungon hahlossa? (puslan tappi näkyy enemmän yläpuolelta kun alapuolelta..)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Moi,
ei ota vaihteensiirto kiinni ja kepin heiluminen loppui vaihdelaatikon ja molempien takakumien vaihdon jälkeen, katotaan etukumit vielä.
H&R jouset 2005 laitettu ja koni sport iskarit + jousirikat 2006.
Taaemmat tukivarret ja puslat ovat oikein päin.
Vaimennus toimii hyvin ja jouset vielä jämäkäkät.
Kiitos kaikista ajatuksista.
Tein pitkän listan ja saan auton pukille 11.00 jälkeen ja tsekataan koko lista läpi. Huomenna pitäisi lähteä Porvoon kautta Espooseen ja sieltä perjantaina Yyteriin. Onneksi matka-ajo sujuu ongelmitta.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Käyty lista läpi. Vasen etupyörä äänen lähtökohta.
Laakerit antaa periksi vaikka napamutteri vedetty hampaat irvessä kiinni.
Tolppa käytetty 186tkm, napa ehjä käytetty 198tkm ajettu, laakerit uudet ja satsi vaihdettu alle eilen. Entinen napa oli kulunut niin että koolit pyöri mukana.
Vetoakseli ja murrokset napakat kuten pitääkin, satula jämäkkä.
Puretaan reissun jälkeen.
Merkkiliikkeestä saamieni tietojen mukaan navat ja laakerit ovat samat koneesta riippumatta -94-02, onkohan tieto oikea?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jep
Nyt on hiljainen :lol: .
Mutteri löysätty, napaa naputeltu molemmin puolin, kiristettäessä meni puoli kierrosta enemmän kiinni ja loppui kolina. No kolmas kertahan toden sanoo.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin