Ravistaa, ei ravista...
Ravistaa, ei ravista...
Mistähän nyt lähtisi etsimään ongelmaa, koska ilmenee seuraavanlaista: välillä jarruttaessa ravistaa ja välillä ei ollenkaan. Tämä ravistus on sellaista että alkuun ravistaa mutta kun painaa jarrua pohjempaan, niin se lakkaa. Ja tosiaankin välillä jarruttaa aivan tasaisesti kevyesti jarruttaessakin. Eli levyt eivät ole kierot vaan jostakin antaa periksi. Tai tuntuisi, että jostakin lähtee joku osa aina välillä paikoiltaan?? Auto on ravistanut jarrujaan lähes koko minulla olo ajan eli 2 vuotta mutta tämän tyyppinen ilmiä on uusi, eli osa-aikainen ravistus. Osia on vaihdettu mm. levyt + palat, vetari, holkkiremppa, laakerit molemmille puolille, iskarit, jouset ja edelleen ravistaa. Pikainen tarkistus niveliin osoitti ette siellä ei ole väljää eli mistähän sitten alkaisi etsimään? Onko jotkut tietyt puslat mitkä kannattaisi vaihtaa, vaikka edes varmuuden varalta?
Mystisiä juttuja nämä.
ps. en ole vainoharhainen, vaimo sekä appi-ukko huomanneet saman
Mystisiä juttuja nämä.
ps. en ole vainoharhainen, vaimo sekä appi-ukko huomanneet saman
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
#2895
Omassa samoja oireita välillä (ei aina ) mikä tekee siitä mystistä. Holkkiremppa jne on tehty ,holkilla oli suurin vaikutus kylläkin. Alapallossakin saa olla pirunmoinen välys ennekuin alkaa vaikuttamaan muuhunkin kuin kolinaan.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Jos yläpään laakereilla tarkoitetaan iskarin/jousen yläpäässä olevia kääntö laakereita, niin niitä varten tarvitsee irroittaa koko tolppa (vetari, alapallo, raidetangon pallo, abs anturi ja 3 yläpään mutteria) tämän jälkeen jousipuristimilla jousi kasaan ja personin yläpää irti, ja sietä jousen ja ylälautasen välistä löytyy tämä 10,90 motonetissa maksava laakeri.Sam76 kirjoitti:Kiitos vinkistä. Niitä ei ole vaihdettu. Olen viemässä ensi viikolla auton hoitoon ja pitää vinkata tästä. Ei vissiin ole kovin iso homma vaihtaa niitä?
Tietty tuon ei pitäisi kyllä aiheuttaa jarruttaessa minkäänlaisia värinöitä.
Viallinen laakeri yleensä tekee ohjauksen jäykemmäksi ja jousi muljahtelee rattia kääntäessä, kun laakerissa on ylimääräistä kitkaa ja jousi kiertyy (ja jännittyy) kunnes viallinen laakeri antaa taas jousen jännitysvoimalla x y astetta periksi..
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Lisäksi tuo laakerin rikkonaisuus voi aiheuttaa kilahtavaa ääntä ajettaessa töyssyistä ja kuopista, joten siitäkin voi jo päätellä, että laakeri on tullut elinkaarensa päähän.Hook kirjoitti:Jos yläpään laakereilla tarkoitetaan iskarin/jousen yläpäässä olevia kääntö laakereita, niin niitä varten tarvitsee irroittaa koko tolppa (vetari, alapallo, raidetangon pallo, abs anturi ja 3 yläpään mutteria) tämän jälkeen jousipuristimilla jousi kasaan ja personin yläpää irti, ja sietä jousen ja ylälautasen välistä löytyy tämä 10,90 motonetissa maksava laakeri.
Tietty tuon ei pitäisi kyllä aiheuttaa jarruttaessa minkäänlaisia värinöitä.
Viallinen laakeri yleensä tekee ohjauksen jäykemmäksi ja jousi muljahtelee rattia kääntäessä, kun laakerissa on ylimääräistä kitkaa ja jousi kiertyy (ja jännittyy) kunnes viallinen laakeri antaa taas jousen jännitysvoimalla x y astetta periksi..
Hook
Itse lähtisin etsimään ravistuksen aiheuttajaa seuraavista tekijöistä:
A) renkaiden tasapainotus. Jos alla on Nokian kesärenkaat, niin se voi jo aiheuttaa ravistusta ainakin NG900:ssa. Itselläni on ollut auton alla kolmet kesä-nokialaiset ja ei enää ikinä
B) sisemmän vetarin kuppi / tripodi on kulunut. Tämä aiheuttaa ravistusta veto päällä kiihdyttäessä ja hidastettaessa. Ei pitäisi aiheuttaa ravistusta, jos veto ei ole päällä.
C) kierot jarrulevyt. Ei auta kuin vaihtaa
D) aurauskulmat pielessä. Aurausta pystyy säätämään, mutta casteria ja camberia ei. Ainakin NG900:ssa tuntuu oikean etupyörän camber olevan yhden asteen suurempi kuin vasemmassa etupyörässä.
E) kulunut alapallonivel etutukivarressa.
Itse olen tuskaillut kaikkien em. kanssa yrittäessäni etsiä ravistuksen aiheuttajaa. Vaihtoon ovat menneet sisempien vetarien kupit, jarrulevyt (&palat), etutukivarret, puslat, renkaat (ei enää kesä-nokioita) ja aurauskulmat on säädetty. NG900:n etupää näyttäisi olevat tosi sensitiivinen kaikille pienillekin ravistuksen aiheuttajille ja tuntuisi, että etupäätä ei saisikaan aivan täysin ravistamattomaksi
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hook kirjoitti:Jos yläpään laakereilla tarkoitetaan iskarin/jousen yläpäässä olevia kääntö laakereita, niin niitä varten tarvitsee irroittaa koko tolppa (vetari, alapallo, raidetangon pallo, abs anturi ja 3 yläpään mutteria) tämän jälkeen jousipuristimilla jousi kasaan ja personin yläpää irti, ja sietä jousen ja ylälautasen välistä löytyy tämä 10,90 motonetissa maksava laakeri.Sam76 kirjoitti:Kiitos vinkistä. Niitä ei ole vaihdettu. Olen viemässä ensi viikolla auton hoitoon ja pitää vinkata tästä. Ei vissiin ole kovin iso homma vaihtaa niitä?
Tietty tuon ei pitäisi kyllä aiheuttaa jarruttaessa minkäänlaisia värinöitä.
Viallinen laakeri yleensä tekee ohjauksen jäykemmäksi ja jousi muljahtelee rattia kääntäessä, kun laakerissa on ylimääräistä kitkaa ja jousi kiertyy (ja jännittyy) kunnes viallinen laakeri antaa taas jousen jännitysvoimalla x y astetta periksi..
Hook
Ei ikinä kannata laittaa tarvike yläpäänlaakereita (olivat täysin identtisennäköiset orkkiksien kanssa), ainakin yhdet tarvikkeet rutisivat/paikkuivat renkaita käännettäessä aivan järjettömästi, oli pakko laittaa alkuperäiset...
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Okei, kiitos vastauksista. Mitään kolahtelua tms. ei kuulu, ainakaan säännöllisesti. Sellainen pieni "vikinä", niinkuin rauta vähän liikkuisi rautaa vasten kuuluu. Tai on ainkin kuuluvinaan, saattaa mennä oman kuvittelunkin piikkiin.
Tätäkään 9-3:sta ei tunnu saavan menevän tasaisesti millään, nyt 50tmk takana ja ravistaa.
Toisaalta jos veis katsastukseen niin siellä varmaan sanoisivat että mikä mättää.
Tätäkään 9-3:sta ei tunnu saavan menevän tasaisesti millään, nyt 50tmk takana ja ravistaa.
Toisaalta jos veis katsastukseen niin siellä varmaan sanoisivat että mikä mättää.
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
#2895
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Sekin voi olla merkki noiden etuiskarien yläpään laakerien kulumisesta.Sam76 kirjoitti:Okei, kiitos vastauksista. Mitään kolahtelua tms. ei kuulu, ainakaan säännöllisesti. Sellainen pieni "vikinä", niinkuin rauta vähän liikkuisi rautaa vasten kuuluu. Tai on ainkin kuuluvinaan, saattaa mennä oman kuvittelunkin piikkiin.
Muistaakseni omaan autoon laitetut, Motonetista ostetut laakerit olivat Scan Techin pussissa, eli voivat hyvin todennäköisesti olla alkuperäisiä. Hyvin ovat toimineet.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Ainakaan Motonetin Birth Originalit etuiskarien yläpään laakereilla ei tee mitään, sillä on kokeiltu ja sudeksi todettu viime kesänä.
Motonetissä kunnolliset ovat INA-merkkiset laakerit, jotka toimii oikein.
Kyllä Camper-kulmaa voi säätää, sillä iskarin yläpään tuen kiinnityksessä koriin on pitkät reiät ( 3 kpl ), joidenka vaikutusalue Camper kulmaan on lähes 0,5 astetta ja enempikin, jos viilaa urat pidemmiksi. ( on kokeiltu)
Motonetissä kunnolliset ovat INA-merkkiset laakerit, jotka toimii oikein.
Kyllä Camper-kulmaa voi säätää, sillä iskarin yläpään tuen kiinnityksessä koriin on pitkät reiät ( 3 kpl ), joidenka vaikutusalue Camper kulmaan on lähes 0,5 astetta ja enempikin, jos viilaa urat pidemmiksi. ( on kokeiltu)
Minullakin alkoi ravistelemaan, kun vaihdatin etujarrulevyt ja -palat uusiin TWR:n valmistamiin. Renkaat olivat tuolloin talvella Michelinen valmistamat; alkukesästä Continentalin ja nyt nuo Nordmanin halpisrenkaat.
Liekkö asialla vaikutusta, kun myös talvella juuri ennen muistaakseni ajoin pimeällä korokkeeseen lähtiessäni liikkeen pihasta, jolloin oikeat renkaat osuivat kyseiseen korokkeeseen. Vanteet ainakin kesärenkaissa ovat suorat, ja talvirenkaista etuoikea on suora - takaoikeasta ei ole tietoa.
Liekkö sitten mennyt siinä rytinässä nuo kyseiset laakerit. Ravistus talvella oli huomattavaa ihan normaali ajossa jarruttamatta, ja puhumattakaan jarruttaessa. Ravistus väheni kesärenkaiden tullessa alle vähitellen jarrutusten lisääntyessä. Nyt sitä ilmenee hieman ainoastaan jarruttaessa.
Liekkö asialla vaikutusta, kun myös talvella juuri ennen muistaakseni ajoin pimeällä korokkeeseen lähtiessäni liikkeen pihasta, jolloin oikeat renkaat osuivat kyseiseen korokkeeseen. Vanteet ainakin kesärenkaissa ovat suorat, ja talvirenkaista etuoikea on suora - takaoikeasta ei ole tietoa.
Liekkö sitten mennyt siinä rytinässä nuo kyseiset laakerit. Ravistus talvella oli huomattavaa ihan normaali ajossa jarruttamatta, ja puhumattakaan jarruttaessa. Ravistus väheni kesärenkaiden tullessa alle vähitellen jarrutusten lisääntyessä. Nyt sitä ilmenee hieman ainoastaan jarruttaessa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003