Ravistaa, ei ravista...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Jarruttaessa ravistus johtuu levyistä. Uusien vaihdon jälkeen ei ravista, mutta ensimmäisen kunnon jarrutuksen jälkeen levyt muuttavat hieman muotoaan ja se on siinä. Tapahtuu ehkä jonkinlainen metallin päästö. Sorvaaminen todennäköisesti auttaa tällaisille 'kerran kuumennetuille' levyille.

Se miksi tämä NG900/OG9-3 sitten on niin herkkä näille levyongelmille yms. puslille, johtunee tuosta lötköstä pyöränripustuksesta. Vai onko jollain OG-satkussa tai ysiysissä joskus jarrulevyt vatkanneet tai auto vedellyt kiihdytyksissä. Minulla ei koskaan :D
Kaverin -82 Taunuksessa vatkasi ratti jarruttaessa oikein kunnolla... oli kuulemma ominaisuus :lol:

Ainoastaan sisemmän vetarikupin kuopalle kuluminen on aiheuttanut 99/900:ssa ravistusta tai sitten huonot eturenkaat.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Ei auta sorvaaminen, nimimerrkillä useasti kokeillut...
Toimii 3-10tkm vatkaamatta ja vetää uudelleen kieroon, mikäli sama vika kuin minulla.
Itse vaihdoin lukuisia levyjä, orkkis ja tarvike + paloja. Puhdistettiin pohjat vaihtaissa. Laakerit vaihettiin kans ilman vaikutusta.
Vetareissa ei ollut välystä.
Avun toi PCS, siellä vaihdatin etunavat ja kolme isointa puslaa uretaanisiksi eteen. Maksoi aikalailla mutta sen jälkeen ei ole etujarrulevyt vedelleet!! Nyt ajettu ehkä 40tkm sen jälkeen.

mutta on huoliakin... :
vaihdatin uudet etuiskarit ja tärrää rattia ajaessa. Mahdollisesti tietenkin paino irronnut pyörästä. Myös oikea etupää kolisee kuopissa, eli ehkä alapallonivelkin kulunut.
Kannattaisikohan samalla vaiohtaa sitten nuo iskarin yläpään laakerit, kun ei tullut vaohdettua edellisessä remontissa?
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Mitä hintaluokkaa tuo remontti PCS:llä maksoi? Pitää varmaankin ottaa sinne yhteyttä jos ei ala täällä paikalliset korjaamot saamaan selville, mikä on vialla. Ja paljonhan maksaisi se pelkkien puslien vaihto?

Minun ymmärtääkseni levyissä ja renkaissa ei pitäis olla vikaa, koska välillä jarruttaa aivan tasaisesti ja kulkee tasaisesti. Ja välillä ei. Ei kait ne levyt voi välillä olla kierot ja välillä taas suorat?

Ja asiaa nyt miettineenä tuntuu siltä, että silloin kuin autossa on paljon porukkaa/tavaraa se menee tasaisemmin.

Tiiä näistä sitten.. 8O
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

No itsellä vatkasi rattia jos oli jarrulevyt "eritahdissa". Jos taas samassa tahdissa niin pää nyökytteli. Napa + laakeri on jotain 220+ per puoli. Puslat maksaa myös melkoisesti ja asennus päälle. Nelinumeroiseksi meni koko hoito.
tomppa 9-3
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tomppa 9-3 »

Mullakin täristi auto ja syyksi on paljastumassa kaksi tekijää:
1. aurauskulmat olivat vähän pielessä, kävin säädättämässä ne Vianorilla (70€)
2. mun gummit on ihan finaalissa

--> pitäisi siis ostaa vielä uudet kesäkumit ja ilmeisesti samalla tulee hankittua myös vanteet. En jaksa aloittaa uutta ketjua, joten menee vähän OT:ksi, mutta kysyisin kommentteja renkaista.

Vanteeksi ajattelin tuota Tomasonin 1:sta: http://www.vannetukku.fi/1-p-3321.html

Mutta mikä kumiksi tuolle? Pihinä miehenä mieli tekisi ostaa joku noista 60€ gummeista eli valintana olisi joko Kumhoa 205/40/16W tai 225/45/16W tai sitten Infinity 205/55/16H.
http://www.vannetukku.fi/kesarenkaat-16 ... =4a&page=1

Kokemuksia otettaisiin vastaan ja myös muista ehdotuksia. Alkuperäinen ajatus oli ostaa 205/55/16 -gummit, mutta kun noi Kumhot on kanssa aika hyvän hintaisia, enkä tiedä tuosta Infinitystä mitään. Tietenkin jos jollain on myynnissä 9-3:seen sopivaa rengasvanna-pakettia, niin tarjouksia otetaan vastaan... :wink:
-T-
Ms.Univ (HeMan)
RacerX
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 11:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Ravistus

Viesti Kirjoittaja RacerX »

Mulla oli samanlaista ongelmaa kun SAM76 kirjoitti eli ravisti rattia etenkin jarrutettaessa, välillä enempi ja välillä vähempi.
Samoin ravisti rattia myös esim loivaa kaarretta ajettaessa esim motarilla hieman enemmän kuin suoralla tiellä ajettaessa jne. Renkaita painottelin moneen kertaan ilman suurempia apuja.
Nyt vaihdoin kaikki alustan puslat Powerflexeihin ja kaikki ravistukset tipotiessään. Muutos auton ajettavuuteen oli mielestäni melko suuri uusilla puslilla ja kaikki muutokset parempaan suuntaan. Kyllä se taitaa totta olla että vakio purukumipuslat on onnettomat. Kannattaa mielestäni harkita puslien vaihtoa kun muut toimepiteet eivät ole sinullakaan auttaneet.
Vianorin kaverit varmaan ihmettelivät munkin renkaan tasapainotuksia että onpa hullu kaveri tai sitten SAAB vaan on niin paska että aina ravistaa... No nyt meno taas maistuu eikä ratti vatkaa....
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016

Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ravistus

Viesti Kirjoittaja patse »

RacerX kirjoitti:Mulla oli samanlaista ongelmaa kun SAM76 kirjoitti eli ravisti rattia etenkin jarrutettaessa, välillä enempi ja välillä vähempi.
Samoin ravisti rattia myös esim loivaa kaarretta ajettaessa esim motarilla hieman enemmän kuin suoralla tiellä ajettaessa jne. Renkaita painottelin moneen kertaan ilman suurempia apuja.
Nyt vaihdoin kaikki alustan puslat Powerflexeihin ja kaikki ravistukset tipotiessään. Muutos auton ajettavuuteen oli mielestäni melko suuri uusilla puslilla ja kaikki muutokset parempaan suuntaan. Kyllä se taitaa totta olla että vakio purukumipuslat on onnettomat. Kannattaa mielestäni harkita puslien vaihtoa kun muut toimepiteet eivät ole sinullakaan auttaneet.
Vianorin kaverit varmaan ihmettelivät munkin renkaan tasapainotuksia että onpa hullu kaveri tai sitten SAAB vaan on niin paska että aina ravistaa... No nyt meno taas maistuu eikä ratti vatkaa....
Kuinkas paljon oli jo kilometrejä mittarissa?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

tomppa 9-3 kirjoitti: Mutta mikä kumiksi tuolle? Pihinä miehenä mieli tekisi ostaa joku noista 60€ gummeista eli valintana olisi joko Kumhoa 205/40/16W tai 225/45/16W tai sitten Infinity 205/55/16H.
http://www.vannetukku.fi/kesarenkaat-16 ... =4a&page=1

Kokemuksia otettaisiin vastaan ja myös muista ehdotuksia. Alkuperäinen ajatus oli ostaa 205/55/16 -gummit, mutta kun noi Kumhot on kanssa aika hyvän hintaisia, enkä tiedä tuosta Infinitystä mitään. Tietenkin jos jollain on myynnissä 9-3:seen sopivaa rengasvanna-pakettia, niin tarjouksia otetaan vastaan... :wink:
Suosittelen pysymään alkuperäisessä suunnitelmassa. Itsellä tuli ng vannesarjan mukana 195/50-16 renkaat joiden halkaisija on kolme senttiä enempi kun noiden kumhojen ja madallettuna sillä ei pääse enää mihinkään. Takana noi välttää tämän syksyn.
Ja siis toi 55-profiili on just pihin ratkasu ku on selkeesti halvempi kuin 50-sarjalainen.

Ja ettei mee ihan offtopikiks niin ravistaa se mullakin toisinaan jarrutukses ja ajossakin ja välil ei mitään...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
RacerX
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 11:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Ravistus

Viesti Kirjoittaja RacerX »

110 tkm autolla ajettu...
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016

Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Janppa83
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2007 17:03
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ravistus

Viesti Kirjoittaja Janppa83 »

RacerX kirjoitti:ravisti rattia etenkin jarrutettaessa, välillä enempi ja välillä vähempi.
Samoin ravisti rattia myös esim loivaa kaarretta ajettaessa esim motarilla hieman enemmän kuin suoralla tiellä ajettaessa jne.

Mulla samaa ongelmaa havaittavissa. Nopeuden ollessa n. 80 -110km/h ni ravistus on melko voimakastakin, mut sit 120 vauhdissa ja ylöspäin ravistus lakkaa miltei kokonaan...
:roll:

Paljos nuo mainitsemasi PowerFlexin puslat kustansi??Josko päivittelis ne itsellekin sitten.
Saab 9-3 2.0t SE -02
Saab 900i 16v -90 EXÄ
RacerX
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 11:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja RacerX »

Powerflexit ovat kaikkineen luokkaa 300 €, ilman asennuksia.
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016

Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
tomppa 9-3
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tomppa 9-3 »

Tuolta saa koko alustan kerralla kuntoon:

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1254
-T-
Ms.Univ (HeMan)
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Itse olen huomannut, että pyörän pulttien uudelleen kiristys lopettaa ravistuksen jarrutuksissa pieneksi aikaa. Täytyy vielä koittaa, jos kunnollinen momenttiavain parantaisi asiaa.
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Jyki kirjoitti:Itse olen huomannut, että pyörän pulttien uudelleen kiristys lopettaa ravistuksen jarrutuksissa pieneksi aikaa. Täytyy vielä koittaa, jos kunnollinen momenttiavain parantaisi asiaa.
Jos sulla on tarvike vanteet, niin se voi johtua väljästä keskireijästä tai "väärästä" offsetista.
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Liian pieni offsetti saa aikaan järkyttävää vetelyä. Nimim. 7,5x17 ET35. Ei koskaan enää tarvikealuja a vectran alustalle.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Vastaa Viestiin