Alla on Saabin omat 16" Aero vanteet. Saman kokoisilla, myös sama offset, tarvikevanteilla talvella sama ilmiö.MrG kirjoitti:Jos sulla on tarvike vanteet, niin se voi johtua väljästä keskireijästä tai "väärästä" offsetista.Jyki kirjoitti:Itse olen huomannut, että pyörän pulttien uudelleen kiristys lopettaa ravistuksen jarrutuksissa pieneksi aikaa. Täytyy vielä koittaa, jos kunnollinen momenttiavain parantaisi asiaa.
Ravistaa, ei ravista...
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Mulla selvis miks ravistaa...Menin rengasliikkeeseen tarkoituksena tarkastaa tasapainotus, niin myyjä sano suoraan ku näki renkaan merkin(Nokia NRH), että hyvin todennäkösesti runkovika. Tasapainotus kunnossa ja vanteet suorat, mutta kun eturenkaat laitto pyörimään niin pompotti perkeleesti(tämän näki ihan selvästi paljain silmin). Myyjä sano, että ne on vaihtanu tänä kesänä 7 sarjaa nokialaisia autojen alta poies saman vian takia ja myivät kaikki nokialaiset liikkeestä pois polkuhintaan. Ahdistaa vaan vähän ku renkaissa kuitenkin 6mm vielä pintaa
Onneks kaupunkiajossa ei ravista...ainakaan vielä, ni jos kärsis noilla ajella tän syksyn ja keväällä sitten hommais uudet vanteet ja renkaat.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Onneks kaupunkiajossa ei ravista...ainakaan vielä, ni jos kärsis noilla ajella tän syksyn ja keväällä sitten hommais uudet vanteet ja renkaat.
Saab 9-3 2.0t SE -02
Saab 900i 16v -90 EXÄ
Saab 900i 16v -90 EXÄ
Miks ahdistaisi? Eikös runkovikaiset mene aina takuuseen?Janppa83 kirjoitti:Mulla selvis miks ravistaa...Menin rengasliikkeeseen tarkoituksena tarkastaa tasapainotus, niin myyjä sano suoraan ku näki renkaan merkin(Nokia NRH), että hyvin todennäkösesti runkovika. Tasapainotus kunnossa ja vanteet suorat, mutta kun eturenkaat laitto pyörimään niin pompotti perkeleesti(tämän näki ihan selvästi paljain silmin). Myyjä sano, että ne on vaihtanu tänä kesänä 7 sarjaa nokialaisia autojen alta poies saman vian takia ja myivät kaikki nokialaiset liikkeestä pois polkuhintaan. Ahdistaa vaan vähän ku renkaissa kuitenkin 6mm vielä pintaa![]()
Onneks kaupunkiajossa ei ravista...ainakaan vielä, ni jos kärsis noilla ajella tän syksyn ja keväällä sitten hommais uudet vanteet ja renkaat.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Juu no soittelin Nokian renkaille, niin sieltä vastattiin vähän siihen tyyliin, että voithan sä ne renkaat tänne lähettää mut ei me mitään korvata ja sit jos jotain korvaa ni korvaa sen verran mitä on renkaita jäljellä tms.(puhelun alussa kuitenkin mainosti kovasti, että 3 vuotta on runkotakuu) Syytti heti ensimmäiseks että on itse aiheutettu yms(ihan helvetin tylyä palvelua). Mut kyllä mää meinasin ne renkaat sinne lähettää. Kattokoot mitä ne on syöny.peinu kirjoitti:Miks ahdistaisi? Eikös runkovikaiset mene aina takuuseen?Janppa83 kirjoitti:Mulla selvis miks ravistaa...Menin rengasliikkeeseen tarkoituksena tarkastaa tasapainotus, niin myyjä sano suoraan ku näki renkaan merkin(Nokia NRH), että hyvin todennäkösesti runkovika. Tasapainotus kunnossa ja vanteet suorat, mutta kun eturenkaat laitto pyörimään niin pompotti perkeleesti(tämän näki ihan selvästi paljain silmin). Myyjä sano, että ne on vaihtanu tänä kesänä 7 sarjaa nokialaisia autojen alta poies saman vian takia ja myivät kaikki nokialaiset liikkeestä pois polkuhintaan. Ahdistaa vaan vähän ku renkaissa kuitenkin 6mm vielä pintaa![]()
Onneks kaupunkiajossa ei ravista...ainakaan vielä, ni jos kärsis noilla ajella tän syksyn ja keväällä sitten hommais uudet vanteet ja renkaat.
Nii ja sen verran vielä, että alko siellä puhelimen toisessa päässä kaivamaan jotain kaavaketta millaset renkaat saabissa pitäis olla(ikään kuin olis auton vika että ne on hajalla tai jotain vastaavaa)....kyllä on taas sellanen kokemus, että vituttaa ihan riittävästi...
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Saab 9-3 2.0t SE -02
Saab 900i 16v -90 EXÄ
Saab 900i 16v -90 EXÄ
Kyllähän asia on sinun ja rengasliikkeen välinen, mistä olet ostanut. Hyvä ja asiallinen rengasliike hoitaa asian sinun kanssasi tyydyttävälle tasolle ja sen jälkeen neuvottelee toimittajansa kanssa. Korvaus tietysti vain jäljellä olevasta kulutuspinnasta.
Hyvänä esimerkkinä täältä Jyväskylästä:
Ostin taannoin hkpl4 talvirenkaat käytettynä ykstyiseltä. Vein ne asennettavaksi rengasliikkeeseen, missä yrittäjä totesi, että nastoja on poikki, takas valmistajalle. Valmistajalta tuli sitten hyvitys jäljellä olevasta pinnasta, mikä vähennettiin rengasliikkeestä ostetun uuden setin hinnasta. Näin meillä päin.
Hyvänä esimerkkinä täältä Jyväskylästä:
Ostin taannoin hkpl4 talvirenkaat käytettynä ykstyiseltä. Vein ne asennettavaksi rengasliikkeeseen, missä yrittäjä totesi, että nastoja on poikki, takas valmistajalle. Valmistajalta tuli sitten hyvitys jäljellä olevasta pinnasta, mikä vähennettiin rengasliikkeestä ostetun uuden setin hinnasta. Näin meillä päin.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Mulla vaan pukkaa vähän ongelmaa, kun tuo auto on ostettu Imatralta ja renkaat oli siinä alla jo ostettaessa. Eli ei o mitään hajua mistä ne on ostettu. Mut saa ny nähä miten tässä tehään ja toimitaan. Tota hyvitystä ku nyt miettii vähän vähemmässä vitutuksessa niin noinhan se menee eli siitä mitä on jäljellä hyvitetään. Aikasemmin vaan otti päähän aika huolella ni ei pystyny ajattelee järkevästipeinu kirjoitti:Kyllähän asia on sinun ja rengasliikkeen välinen, mistä olet ostanut. Hyvä ja asiallinen rengasliike hoitaa asian sinun kanssasi tyydyttävälle tasolle ja sen jälkeen neuvottelee toimittajansa kanssa. Korvaus tietysti vain jäljellä olevasta kulutuspinnasta.
Hyvänä esimerkkinä täältä Jyväskylästä:
Ostin taannoin hkpl4 talvirenkaat käytettynä ykstyiseltä. Vein ne asennettavaksi rengasliikkeeseen, missä yrittäjä totesi, että nastoja on poikki, takas valmistajalle. Valmistajalta tuli sitten hyvitys jäljellä olevasta pinnasta, mikä vähennettiin rengasliikkeestä ostetun uuden setin hinnasta. Näin meillä päin.
Saab 9-3 2.0t SE -02
Saab 900i 16v -90 EXÄ
Saab 900i 16v -90 EXÄ
Jokunen aika sitten kävin noita renkaita näyttämässä Vianorilla ja siellä todettiin, että ei niissä mitään runkovikaa ole. Noh, sitten niitä renkaita muljuteltiin irti vanteilta ja takas vanteille ja vasemman eturenkaan kanssa asentaja saikin tehdä töitä oikein huolella, ku rengas ei meinannu "asettua" vanteelle millään. (tätä ennen siis vasen eturengas vispas ihan oudosti). Tämän jälkeen liikkeessä otettiin jarrulevyt veke ja putsattiin kaikki paikat huolella, jotta levyt ovat varmasti suorassa. Tämä operaatio auttoi jonkin verran ravistukseen, mut se ravistus tuntuis "tulevan takas" siten, että kun on reilumpi veto päällä ravistusta ei tunnu niin paljoa, mutta pintakaasulla ja ilman kaasua...voi ristus mikä tutina alkaa
. Tätä ei siis alle 80km/h vauhdissa tapahdu ollenkaan. Mitäköhän ny seuraavaks tutkis? antaako joku paikka periks?
Nokialle en alkanu lähettää renkaita, ainakaan vielä, ku ei o mielenkiintoa ostaa nyt uutta rengassatsia ku ens keväänä olis tarkotus ostaa vanteet ja renkaat sitten...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Nokialle en alkanu lähettää renkaita, ainakaan vielä, ku ei o mielenkiintoa ostaa nyt uutta rengassatsia ku ens keväänä olis tarkotus ostaa vanteet ja renkaat sitten...
Saab 9-3 2.0t SE -02
Saab 900i 16v -90 EXÄ
Saab 900i 16v -90 EXÄ
Jokunen aika sitten kävin noita renkaita näyttämässä Vianorilla ja siellä todettiin, että ei niissä mitään runkovikaa ole. Noh, sitten niitä renkaita muljuteltiin irti vanteilta ja takas vanteille ja vasemman eturenkaan kanssa asentaja saikin tehdä töitä oikein huolella, ku rengas ei meinannu "asettua" vanteelle millään. (tätä ennen siis vasen eturengas vispas ihan oudosti). Tämän jälkeen liikkeessä otettiin jarrulevyt veke ja putsattiin kaikki paikat huolella, jotta levyt ovat varmasti suorassa. Tämä operaatio auttoi jonkin verran ravistukseen, mut se ravistus tuntuis "tulevan takas" siten, että kun on reilumpi veto päällä ravistusta ei tunnu niin paljoa, mutta pintakaasulla ja ilman kaasua...voi ristus mikä tutina alkaa
. Tätä ei siis alle 80km/h vauhdissa tapahdu ollenkaan. Mitäköhän ny seuraavaks tutkis? antaako joku paikka periks?
Nokialle en alkanu lähettää renkaita, ainakaan vielä, ku ei o mielenkiintoa ostaa nyt uutta rengassatsia ku ens keväänä olis tarkotus ostaa vanteet ja renkaat sitten...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Nokialle en alkanu lähettää renkaita, ainakaan vielä, ku ei o mielenkiintoa ostaa nyt uutta rengassatsia ku ens keväänä olis tarkotus ostaa vanteet ja renkaat sitten...
Saab 9-3 2.0t SE -02
Saab 900i 16v -90 EXÄ
Saab 900i 16v -90 EXÄ
Jos ei se nokialainen ole vaan yksinkertaisesti pyöreä. Jotain tuollaista olen kuullut monenkin ihmisen suusta, tai sitten pyöränlaakeri antautunut tärinästä?
Itse jouduin kanssa etuvanteille näyttämään teräsharjaa ja etunavalle kans. Jarrulevyn hion lamellilaikalla, kun siinä oli tasopinnassa ihan kunnolla ruostetta. Lisäksi halpistarvike vanteiden muovinen soviterengaskin oli toisesta vanteesta mennyt rikki. Tärinät väheni huomattavasti, tosin vanteetkin varmasti tarvitsee vielä tarkistuttaa ja oikoa.
Itse jouduin kanssa etuvanteille näyttämään teräsharjaa ja etunavalle kans. Jarrulevyn hion lamellilaikalla, kun siinä oli tasopinnassa ihan kunnolla ruostetta. Lisäksi halpistarvike vanteiden muovinen soviterengaskin oli toisesta vanteesta mennyt rikki. Tärinät väheni huomattavasti, tosin vanteetkin varmasti tarvitsee vielä tarkistuttaa ja oikoa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: Ravistaa, ei ravista...
Voiskohan noi Powerflexin puslat olla jo loppu etupäästä? Ne on vaihdettu kaksi vuotta sitten, samanlainen ravistus palannut kuin oli ennen puslienvaihtoa. Kaksi vuotta menikin mukavasti. Aurauskulmat ok samoin renkaat, vanteet sekä tripodit
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Re: Ravistaa, ei ravista...
Mites tuo vetarin holkki?RacerX kirjoitti:Voiskohan noi Powerflexin puslat olla jo loppu etupäästä? Ne on vaihdettu kaksi vuotta sitten, samanlainen ravistus palannut kuin oli ennen puslienvaihtoa. Kaksi vuotta menikin mukavasti. Aurauskulmat ok samoin renkaat, vanteet sekä tripodit
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Ravistaa, ei ravista...
Siitä ei tietoa ei pidä ainakaan mielestäni ääntä... Millä pystyy parhaiten toteamaan jos holkissa vaivaa?
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Re: Ravistaa, ei ravista...
Auto nosturille ja tartut vetarista kiinni ja heilutat ylös alas. Säteittäinen välys vetoakselissa tuntuu yleensä selvästi. Klonk, klonk!RacerX kirjoitti:Siitä ei tietoa ei pidä ainakaan mielestäni ääntä... Millä pystyy parhaiten toteamaan jos holkissa vaivaa?
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-