2.2 tidin turbo pamahti, neuvoja! UUSI ONGELMA

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tontur
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 09:51
Paikkakunta: Joensuu

2.2 tidin turbo pamahti, neuvoja! UUSI ONGELMA

Viesti Kirjoittaja tontur »

Kuuntelin n. 2000 km turbon uutta ujellusta ja nyt se sit rupes savuamaan sinistä niin pirusti, ettei ilkeä ajella ja haisee nii pirusti palaneelle öljylle.
Oiskohan kellään tiedossa, mistä turbo kannattaa hankkia ja mitä muuta on tehtävä, että auton saa taas liikenteeseen.
Auto on 2.2 tid ja vuosimallia -99, ajettu 335 tkm
Viimeksi muokannut tontur, Ke Syys 26, 2007 11:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 1,9 TiD -08 (myyty)
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Speedpartsilla ois turbo hintaan 5,350 kr. http://www.speedparts.se/
Joku muu voi varmaan sanoa, että onko hinta kilpailukykyinen, tai kannattaako sieltä tilata.
Blocketissa olen pariin otteeseen nähnyt kokonaisia moottoreita lisälaitteineen myytävän noin 1600€:llä. Noin 100- alle 200tkm ajettuja ovat olleet.
TDIfreak
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 13:50

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

FIN-Turbo Siilinjärvellä Toivalan Esson tienoilla huoltaa/korjaa/vaihtaa samantien hieman isompaa siipeä. Muitakin turbopajoja tietysti maasta löytyy. Turbo irti ja hoitoon, ja jos on vuotanut ahtoputkistoon/cooleriin öljyä niin kannattaa ehkä tyhjentää, ettei lähde palamaan ja hajota moottoria.
tontur
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 09:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja tontur »

Kiitos vinkeistä, aloitan just purkamaan turboa irti.
Joensuustakin löytyy pari turbohuoltoa, joten kysäisen niistäkin.
Jos kopat ei ole halki, pääsee pelkällä keskiosan vaihdolla. On hieman halvempi kuin koko turbo.
9-3 1,9 TiD -08 (myyty)
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
TDIfreak
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 13:50

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Jos siivet ei ole ottaneet koteloihin ja akseli on vielä kunnossa niin todennäköisesti riittää pelkkä laakerointi ja tasapainotus. Ilmaista ei tosin ole tuokaan.
tontur
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 09:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja tontur »

Nonii, turbo on pöydällä. WIS neuvoi ottamaan alakautta joitakin pultteja auki, mutta laiskana miehenä oikaisin ja otin kaikki pultit yläkautta ja onnistuihan tuo. Torx hylsyt tosin aiheutti hieman päänvaivaa mutta aukesivat onneksi tavallisella 10mm hylsyllä.
Pitääköhän pakosarjan tiiviste vaihtaa kun laitan läjään vai käyköhän entinen. Ehjältä tuo tiiviste kyllä näyttää.
9-3 1,9 TiD -08 (myyty)
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
TDIfreak
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 13:50

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Onko paljon välyksiä pitkittäin/poikittain? Onkos siivet ehjän näköiset?
Vanhat tiivisteet voi yleensä käyttää jos ovat ehjät. Tietysti jos uusi ei paljoa maksa niin kannattaako tässä kohtaa säästää...
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Kerran jouduin omaani vaihtaaman vuotavan pakosarjan tiivisteen. Suosittelen laittamaan uuden, ei ole kallis. myös pakosarjan mutterit kannattaa uusia kun ovat kuparisia. Turbosta kannattaa vaihtaa myös öljynpaluuletkun tiiviste. Itse en muistanut vaihtaa ja nyt tihkuu hieman... Torxien kannat meni vaihtassa niin huonoon kuntoon, että pitäisi hommata uudet pultit jos meinaa vaihtaa nyt sen... :(

Mistä muuten niitä saisi? Useammasta paikasta kysyin mutta en löytänyt.
tontur
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 09:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja tontur »

Välystä poikittain millejä!!! siivet ottaneet koteloon kiinni. Joutuu uusimaan keskiosan, ...tana, että on kallis, 650 €! :evil:
Onneksi kotelot oli ehjät. En vielä tilannut, kokeilen ensin purkaamoja. Jos vaikka tuurillansa löytäisi käytetyn.
Ihanan kallista autoilua.....
9-3 1,9 TiD -08 (myyty)
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

tontur kirjoitti:Välystä poikittain millejä!!! siivet ottaneet koteloon kiinni. Joutuu uusimaan keskiosan, ...tana, että on kallis, 650 €! :evil:
Onneksi kotelot oli ehjät. En vielä tilannut, kokeilen ensin purkaamoja. Jos vaikka tuurillansa löytäisi käytetyn.
Ihanan kallista autoilua.....
Eihän tuo nyt silti aivan hunajaa maksa. Osta uusi ennemmin, ku jotain käytettyä sinne pukkaat.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

No joo, samaa mieltä olen, että jos uuden saa Ruotsista 576€urolla niin ehkä tilaisin sieltä ennemmin kokonaisen ahtimen kuin laittaisin 650€ keskiosaan...
Saa tulla hieman postimaksuja ja muitakin, ennenkuin päästään edes samaan hintaan.
Mieluummin itsekin laittaisin koko höskän uuden jos ei hinnassa näy paljoa.
TDIfreak
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 13:50

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Joo ei sorvaantuneita koteloita kannata käyttää uuden vakiokeskiosan kautta. Voi olla turhan paljon välystä siiven ja kotelon välissä varsinkin kompurapuolella.

Ahdin lienee hukkaportillinen eikä vnt-tyyppinen?

Jos aikoo lastuttaa tai muuten viritellä niin ehdottomasti hiukan suuremmat siivet customtyönä yllämainitussa pajassa. Muuten laittaisin uuden vakioahtimen tilaukseen.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

TDIfreak kirjoitti:Jos aikoo lastuttaa tai muuten viritellä niin ehdottomasti hiukan suuremmat siivet customtyönä yllämainitussa pajassa. Muuten laittaisin uuden vakioahtimen tilaukseen.
Tarkoitus olisi huollattaa turbo 500tkm jälkeen, ihan vaan varalta. Samalla vois hieman lisätä kapasiteettia. Jos kone kestää 5 satkua, niin sitä pitää jo hieman virittää :D
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re:

Viesti Kirjoittaja snuggles »

TDIfreak kirjoitti:Ahdin lienee hukkaportillinen eikä vnt-tyyppinen?
-99 -vuosimallissa on hukkaportillinen. 2001 taitaa olla ensimmäinen vuosi erityyyppisellä.
tontur
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 09:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2.2 tidin turbo pamahti, neuvoja!

Viesti Kirjoittaja tontur »

Nyt se myrkyn lykkäs!!
Uusi turbo on jo paikallaan ja aloin puhdistamaan imusarjaa....aika lohduton oli näky :(
Kahdesta pyörreläpästä puuttui puolikkaat!! Ja aivan uskomaton määrä paskaa imukanavissa, osa muurautunut lähes umpeen.
Nyt en osaa sanoa mistä nämä irronneet läpänpuolikkaat löytyisi? Uskaltaako lyödä puhdistetun imusarjan paikoilleen ja kone tulille vai onko alettava etsimään kadonneita läpänpuolikkaita avaamalla konetta?
Onko kellään kokemusta vastaavasta....
9-3 1,9 TiD -08 (myyty)
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
Vastaa Viestiin