Automaatti- vs. manuaalivaihteistoinen 9-3?
Automaatti- vs. manuaalivaihteistoinen 9-3?
Kumpi on vuosien saatossa kestävämpi vaihteisto ja halvempi huollettava ja korjattava, manuaalinen vai automaatti? 1998-2001 9-3:sta olen kiinnostunut ja paljon on tarkoitus ajaa samalla autolla.
Re: Automaatti- vs. manuaalivaihteistoinen 9-3?
Lienee yksilökohtaista ja riippuu miten noita kulkineita on aiemmin käytetty ja huollettu. Mutta molemmille tulee riittävästi hintaa kun tarvitsee koko laatikkoremonttia tehdä. Omasta mielestä automaatti vaatinee kokonaisuudessaan vähemmän huoltoa (vrt. kytkinlevyt/asetelmat/painelaakerit) ja näin ollen huoltokustannukset hieman pienemmät. Kokonainen laatikkoremppa lienee automaatissa sitten hieman korkeampi hinnaltaan, samaten osat.tjsaab kirjoitti:Kumpi on vuosien saatossa kestävämpi vaihteisto ja halvempi huollettava ja korjattava, manuaalinen vai automaatti? 1998-2001 9-3:sta olen kiinnostunut ja paljon on tarkoitus ajaa samalla autolla.
Molemmistahan Saabin laatikoista löytyy kestävyyttä vaikka muille jakaa
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mutta kyllä tuo automaatti on huomattavasti (99%) mukavampi käyttää ja ennen kaikkea kaupunkiliikenteessä.
Itsellä henk.kohtaisia aiempia kokemuksia paljonkin ajetuista Volvon ja Saabin automaateista, eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut. Kunhan muistaa "taatusti oikeat" laatikkoöljyt joskus vaihtaa/vaihdattaa ja samalla suodattimen. Kitkapintaahan noissa tomaateissa on miltei ikiliikkujan tarpeisiin asti
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
PS. Tuttu autokorjaamon herra vain kertoili kuinka turkasesti esim. nykyisten manuaaliaskisten autojen kytkinrempat maksaa pahimmoillaan.
Joko pirun kalliita kytkimen osia joita tarvikkeena ei saa, jopa 1000 - 2000 euron kytkinnpaketit (ei ns. kalvokytkintä ja wanhan mallista paineasetelmaa/jousia enää ole monessakaan vaan täysin eril. toimintaperiaatteella toimivat "kitkaköntit"). Tai sitten pirullisen paljon purkamista = työtunteja ennenkuin kytkimeen pääsee edes käsiksi tai joutuu pudottamaan paljon rungon osaa alas ja poistamaan tarv. koko laatikon kytkinremppaa varten.
Moni automaatin käyttäjä ei enää palaa manuaaliaskeihin vaan pitää tomaattia huolettomampana ja mukavampana......
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
Re: Automaatti- vs. manuaalivaihteistoinen 9-3?
Oma käsitykseni on, että automaatti on kestävämpi, mutta kalliimpi korjata. Ainoa huolto mitä noihin laatikoihin voi tehdä on öljynvaihto ja siinä ei pahemmin eroa ole, tosin vain automaatissa öljynvaihto kuuluu virallisesti huolto-ohjelmaan...
Eski
Eski
Re: Automaatti- vs. manuaalivaihteistoinen 9-3?
Itse olen kanssa ajatellut tätä vaihteistoasiaa siten, että automaatissahan tarkoitusta varten suunniteltu kone huolehtii vaihtamisesta ja kaikesta muusta. Kuljettaja vain päättää että mennäänkö vai ei ja jos mennään niin kumpaan suuntaan. Manuaalilaatikon vaihdevipua taasen sekoittaa jos jonkin sortin sankarit ja sorvaajat. (ei sen puoleen, kyllähän sen automaatinkin saa väärällä käytöllä rikki, mutta jos puhutaan yleisellä tasolla).Eski kirjoitti:Oma käsitykseni on, että automaatti on kestävämpi, mutta kalliimpi korjata.
Tullut vierestä seurattua, kun ameriikan mantereelta kotoisin oleva kaveri opettelee ajamaan manuaalivaihteisella autolla. Ajanut kerran manuaalilla valloissa, jonka jälkeen pelkkää automaattia. ...Välillä tekee pahaa...onneksi harjoittelukappaleena on ranskanpulla.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Re: Automaatti- vs. manuaalivaihteistoinen 9-3?
Automaattia suosittelen. Lähipiirissä nyt kolme automaattia (NG900, 9-3 ja 9-5), eikä mitään ongelmia. Moottorin jakopään ketju kyllä tuppaa venymään nimenomaan automaateissa, ja kylmänä käyntiääni sen mukainen vanhemmiten. Manuaali sinänsä ok, mutta käytetyssä ei koskaan tiedä edellisen omistajan taitoja ajaa autoa - vaihteiston käyttö monille täysin hukassa.
Re: Automaatti- vs. manuaalivaihteistoinen 9-3?
Kuinkas nyt näin, ja mistä johtuisi?KN/Lieto kirjoitti:Moottorin jakopään ketju kyllä tuppaa venymään nimenomaan automaateissa, ja kylmänä käyntiääni sen mukainen vanhemmiten.
Ja alkuperäiseen kysymykseen, Saabin mallista riippumatta, suosittelen automaattiloodaa. Tosiaankin kaikenlaisia kepittäjiä ja sorvaajia on, ja väärin käytettynä saabin manuaalilaatikko alkaa kyllä tuuttaamaan äkkiä varattua yritettäessä saada nopeasti vaihteita silmään. Automaatissa edellisten omistajien väärinkäytön riski on pienempi, kunhan huoltokirjoista ilmenee että öljyjä todellakin on vaihdeltu.
Ja onhan siinä myös tämä mukavuuspuoli, nyt jos joutuu ajamaan manuaalivaihteista niin otsalohkossa väijyy koko ajan "tieto" tai luulo että autossa on jotakin vikaa kun täytyy käsin vaihdella..
Re: Automaatti- vs. manuaalivaihteistoinen 9-3?
eeroolli kirjoitti:Moni automaatin käyttäjä ei enää palaa manuaaliaskeihin vaan pitää tomaattia huolettomampana ja mukavampana......
Tuon voin allekirjoittaa.
4 ensimmäistä oli manuaaleja ja nyt alla 2 automaattia, enkä manuaalia enää osta.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Automaatti- vs. manuaalivaihteistoinen 9-3?
Kyllä voi lämpimästi automaattia suositella. Ei tarvi muuta ku antaa hanaa ![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
#3272
Re: Automaatti- vs. manuaalivaihteistoinen 9-3?
Hyvinhän tuo on tähän asti kestännyt ja toiminut ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja voihan sille lodjulle huoltoo tehä. Ja vaihtaa osiakin.
http://www.altousa.com/pdf/catalogs/cat2005.pdf
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja voihan sille lodjulle huoltoo tehä. Ja vaihtaa osiakin.
http://www.altousa.com/pdf/catalogs/cat2005.pdf
9-3.1972
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Automaatti- vs. manuaalivaihteistoinen 9-3?
se93tbo kirjoitti:Hyvinhän tuo on tähän asti kestännyt ja toiminut
Ja voihan sille lodjulle huoltoo tehä. Ja vaihtaa osiakin.
http://www.altousa.com/pdf/catalogs/cat2005.pdf
Mutta ei se sulla ensi vuotta näe
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Saab 900 2.0t Cab -97
Re: Automaatti- vs. manuaalivaihteistoinen 9-3?
Harrimatias kirjoitti:se93tbo kirjoitti:Hyvinhän tuo on tähän asti kestännyt ja toiminut
Ja voihan sille lodjulle huoltoo tehä. Ja vaihtaa osiakin.
http://www.altousa.com/pdf/catalogs/cat2005.pdf
Mutta ei se sulla ensi vuotta näe
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
9-3.1972
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Automaatti- vs. manuaalivaihteistoinen 9-3?
Noh..no niin nose93tbo kirjoitti:Harrimatias kirjoitti:se93tbo kirjoitti:Hyvinhän tuo on tähän asti kestännyt ja toiminut
Ja voihan sille lodjulle huoltoo tehä. Ja vaihtaa osiakin.
http://www.altousa.com/pdf/catalogs/cat2005.pdf
Mutta ei se sulla ensi vuotta näeHÖH miten niin ei.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 900 2.0t Cab -97
Re: Automaatti- vs. manuaalivaihteistoinen 9-3?
Eikös tuossa ole vähän kyse siitä mitä kiesistään haluaa. Jos haluaa ajella suhtkoht vakio kiesillä ilman turhia murheita ja vaihtamisen tuskaa tuo tomaatti voi olla paikallaan. Jos taas on vakavasti virimielellä liikenteessä, aika harva tomaatti oikeesti lähtee ja nimenomaan kestää! (tosin huhu kertoo että joku tomaattikolkki voisi kohta liikahtaakkin!). Nuo ruattaliset neitiviripuljut pruukaa pitämään 400nm:ä rajana tomaatille, öö, kai?
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Automaatti- vs. manuaalivaihteistoinen 9-3?
Juusokas kirjoitti:Eikös tuossa ole vähän kyse siitä mitä kiesistään haluaa. Jos haluaa ajella suhtkoht vakio kiesillä ilman turhia murheita ja vaihtamisen tuskaa tuo tomaatti voi olla paikallaan. Jos taas on vakavasti virimielellä liikenteessä, aika harva tomaatti oikeesti lähtee ja nimenomaan kestää! (tosin huhu kertoo että joku tomaattikolkki voisi kohta liikahtaakkin!). Nuo ruattaliset neitiviripuljut pruukaa pitämään 400nm:ä rajana tomaatille, öö, kai?
Niinhän ne taitaa noissa stageissa tehdä, customit on sitten kuulemma erikseen....mene ja tiedä
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mutta ihan kysymykseen vastaten, onhan sillä automaatilla lepposta ajella tiellä kuin tiellä.
Saab 900 2.0t Cab -97