Surullisen kuuluisa vaihdelaatikon vuoto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Aero Antti
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 12:34
Paikkakunta: Lappeenranta/Pietari

Surullisen kuuluisa vaihdelaatikon vuoto

Viesti Kirjoittaja Aero Antti »

Ostin tuossa viikko sitten 9-3 Aeron vm. -01 (kirjoitan rakkaustarinani myöhemmin kun on aikaa). Käytin katsastuksessa ja muuten kaikinpuolin tosi hyväkuntoinen, mutta jarrut meni takaa vaihtoon kokonaisuutena (käsijarru,levyt,palat). Vaihoin ite, niin ei ollut kuin n.140€ tikki. Oli sitten pakko mennä kurkkimaan, mitäs sieltä pohjasta löytyy kun katsastusmies tutki sitä nosturilla. Harmikseni jouduin toteamaan, että vaihdelaatikko vuotaa. Oli jo roiskunu jonku verran alustan osiin :?

No ensimmäisenähän tulee mieleen tää vetarin holkin stefa. Käytin hakua, mutta tuntui olevan lähinnä NG 900:n ongelma. Tuntuukin aika ihmeelliseltä, että 125 000km ajettu 6 vuotta vanha 9-3:n alkaa vuotaan jo tässä vaiheessa. Voihan olla tietty, että minulta on jäänyt jotain kuulematta :) Käytölläkin voi tietty olla osuutta asiaan (tuntuu tuo 1. vaihde vähän vinkuvan, ei kait oo poltettu nakkia :lol: ) Tiedän, että sen korjaus maksaa n.200€. Aattelin tietty säästää ja käyttää isin konsultointipalveluja hyväkseni ja vaihtaa sen itse jossai nosturilla 8)

Onko muilla vastaavia kokemuksia tämän ikäisessä kolkissa?
Saab 9-3 Aero -01 BSR Stage 3...
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: Surullisen kuuluisa vaihdelaatikon vuoto

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mulla taisi tuo holkkiremppa tulla omaan -01 kolkkiin 90tkm kohdalla...
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Surullisen kuuluisa vaihdelaatikon vuoto

Viesti Kirjoittaja paerikss »

Vuotaa se holkin stefa munkin aerossa jo hieman, ja just tuli satku vasta täyteen. Täytyy jossain vaihessa tehdä tuo remppa kun ehtii. Taitaa olla ennemminkin ominaisuus kuin vika...
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Surullisen kuuluisa vaihdelaatikon vuoto

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mun -98 ja naapurin -01 vaihdettu holkki jossain 100tkm paikkeilla.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: Surullisen kuuluisa vaihdelaatikon vuoto

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Mun -98 ja naapurin -01 vaihdettu holkki jossain 100tkm paikkeilla.
Vaihettinko myös laakeriholkki (stefan vaihto tuossa kilometrimäärässä tuntuisi asiallisemmalta... holkin kuluneisuuden voi mitata samalla)?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Surullisen kuuluisa vaihdelaatikon vuoto

Viesti Kirjoittaja peinu »

saabeli kirjoitti:
Mun -98 ja naapurin -01 vaihdettu holkki jossain 100tkm paikkeilla.
Vaihettinko myös laakeriholkki (stefan vaihto tuossa kilometrimäärässä tuntuisi asiallisemmalta... holkin kuluneisuuden voi mitata samalla)?
Vetarin holkista ja stefasta oli puhe.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: Surullisen kuuluisa vaihdelaatikon vuoto

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Vetarin holkista ja stefasta oli puhe.
Vetarin holkki toimii tässä myös laakerina (on ns. liukulaakeri)!
Ja ko. holkinvaihtoonhan saab ei ole viitsinyt suunnitella ulosvedintä ja näinollen vaihto homma on perseestä... arvio vaihtoaika taisi olla 9 tuntia saab valtuutetuissa liikkeissä.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Surullisen kuuluisa vaihdelaatikon vuoto

Viesti Kirjoittaja peinu »

saabeli kirjoitti:
Vetarin holkista ja stefasta oli puhe.
Vetarin holkki toimii tässä myös laakerina (on ns. liukulaakeri)!
Ja ko. holkinvaihtoonhan saab ei ole viitsinyt suunnitella ulosvedintä ja näinollen vaihto homma on perseestä... arvio vaihtoaika taisi olla 9 tuntia saab valtuutetuissa liikkeissä.
Siksi sitä ei kannata siellä teettääkään. Kysäsepä PCS:stä. Pojat ovat värkänneet siihen työkalun ja homma hoituu erittäin kustannustehokkaasti.

Meikäläisen auto taisi olla pilottiprojekti tuossa. Ensin vaihtoivat stefan, kun se ei sitten riittänytkään, niin vaihtoivat holkin. Aikaa ja tupaakaa paloi. Sittemmin onkin kuulunut toisenlaisia juttuja :wink:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: Surullisen kuuluisa vaihdelaatikon vuoto

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Kysäsepä PCS:stä
Mikähän korjaamo Oulussa osaisi tuon homman... ei kaikkien tartteisi sinne Jyväskylään tulla???
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Aero Antti
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 12:34
Paikkakunta: Lappeenranta/Pietari

Re: Surullisen kuuluisa vaihdelaatikon vuoto

Viesti Kirjoittaja Aero Antti »

Juu... Elikäs ihan perusvikoja :) Ei kyllä liity asisaan , mutta alkaa jo vit...aa toi käsijarrun kaa pelleily. Palat on vaihettu ja säädetty, mutta ei oikealla puolella mitää eloa. Nooh... huomenna sitten vaijerin vaihto ja säätö :(
Saab 9-3 Aero -01 BSR Stage 3...
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: Surullisen kuuluisa vaihdelaatikon vuoto

Viesti Kirjoittaja renner »

Tuosta käsijarrusta voisin veikata että se on säädetty vaan persiilleen, nyt vois HOOK kirjoittaa tarkemman teknisen selostuksen käsijarrunsäädöstä :wink:
Aero Antti
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 12:34
Paikkakunta: Lappeenranta/Pietari

Re: Surullisen kuuluisa vaihdelaatikon vuoto

Viesti Kirjoittaja Aero Antti »

Juu... Kyllä sitä on säädetty ja todella tarkkaan. Säätö vaa ei auta jos jarru jää laahaamaan ku vaijeri ei palaudu yms. Siis ei oikeestaan mitään eloa oikealla puolella. Kaitse on vaihdon aika. Jos Uudet osat/säätö ei auta, niin voin kohta heittää vesinokkaeläintä koko autolla :twisted: Tietty tätähän voi pitää enemmän ominaisuutena ku vikana...
Saab 9-3 Aero -01 BSR Stage 3...
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Surullisen kuuluisa vaihdelaatikon vuoto

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ohjeita on kirjoiteltu minunkuin toimesta useampaan otteeseen ja löytyy haku toiminnolla. :wink:
Uusi vaijeri sekä jarrukenkiä levittävä linkkumekanismin herkistely&rasvaus auttaa varmasti, joka on varsin usein tahmea, eikä jarrukengät palaudu toisiaan kohti kunnolla.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Aero Antti
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 12:34
Paikkakunta: Lappeenranta/Pietari

Re: Surullisen kuuluisa vaihdelaatikon vuoto

Viesti Kirjoittaja Aero Antti »

Ajaijaijai... Keltanokkana eka vaijerin vaihto takana. Vaihoin tosiaan viime viikolla muut palikat, mutta ei ottanut ottaakseen oikeelta. Nyt koko pävinän tasteltuani käsijarru ottaa heti eka napsulla kiinni. Tottakait pitää antaa ihan vähän löysää, mut pyörii nyt kuiteski ihan vapaasti ku on vapaalla eli OK... Ihanaa tää onnistumisen ilo :lol: Ei tästä ilosta nyt enää pitkään tarvikkaan nauttia ku auto lähtee talviunille. Huomenna sitten katsastukseen rinta rottingilla 8)
Saab 9-3 Aero -01 BSR Stage 3...
Vastaa Viestiin