Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Pitää tarkistaa.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Eesau
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 17:45

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Eesau »

Meikäläisellä aikalailla samantapainen tilanne, kuin ketjun aloittajalla. Rupesi väläyttelemään öljykannun kuvaa ja hetken päästä jäi palamaan jatkuvasti. Pihassa katoin öljyt, tikku ihan kuiva. Ihan uusi ilmiö tämä, ei ole kuluttanut ollenkaan öljyä aikaisemmin, nyt sitten oikein urakalla. Minullakaan ei lätäkköjä ole näkynyt. Mitään hälyääniä en ole kuullut tai ylimääräisiä savuja nähnyt.

Auto on 9-3 2.0t -01 aj. 108.000 km, ei viritelty. Lienevät sitten samat mahdolliset syyt moiseen, kuin aloittajallakin...?

Onko tuo muuten kovinkin paha juttu, kun öljy oli mennyt noin vähiin? Mistä johtuu se, ettei autoihin ole kehitetty systeemiä, joka varoittaa aikaisemmin, eikä öljy pääsisi noin vähiin...??? Tietysti jos se ei ole niin paha juttu, niin...
Saab 9-3 2.0t -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onhan siellä varoitus. öljykello joka sytyttää öljynpaine valon ku paineet häviää...
eli systeemi vuotaa jostakin ja rajusti....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eesau kirjoitti: Auto on 9-3 2.0t -01 aj. 108.000 km, ei viritelty. Lienevät sitten samat mahdolliset syyt moiseen, kuin aloittajallakin...?
Sellainen ero on, että sinulla on Trionic7-huohotinongelmamoottori, jossa myös tukkeutunut huohotinjärjestelmä voi aiheutaa öljyjen katoamistempun. Turbon (GT17) paukahtaminen näissä on myös selvästi yleisempää kuin vanhemmissa Trionic5:ssa, joissa on siis eri ahdin (T25M).

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja SS »

onhan siellä varoitus. öljykello joka sytyttää öljynpaine valon ku paineet häviää...
eli systeemi vuotaa jostakin ja rajusti....
Hieman karkaa aiheesta, mutta eikö T7-koneissa muka ole öljyn määrälle varoitusanturia? Jos ei, niin mikä anturi sinne öljypohjan kylkeen sen takasivulle on läntätty?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

SS kirjoitti:
onhan siellä varoitus. öljykello joka sytyttää öljynpaine valon ku paineet häviää...
eli systeemi vuotaa jostakin ja rajusti....
Hieman karkaa aiheesta, mutta eikö T7-koneissa muka ole öljyn määrälle varoitusanturia? Jos ei, niin mikä anturi sinne öljypohjan kylkeen sen takasivulle on läntätty?
Ei ole pinnantasoanturia, taka rintapellinpuolella on startin kohdalla öljynpaineanturi. Öljypohjassa ei ole anturia vaan huohotusloukolta tulevan letkun yhdysputki.
9-3.1972
Eesau
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 17:45

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Eesau »

Eski kirjoitti:
Eesau kirjoitti: Auto on 9-3 2.0t -01 aj. 108.000 km, ei viritelty. Lienevät sitten samat mahdolliset syyt moiseen, kuin aloittajallakin...?
Sellainen ero on, että sinulla on Trionic7-huohotinongelmamoottori, jossa myös tukkeutunut huohotinjärjestelmä voi aiheutaa öljyjen katoamistempun. Turbon (GT17) paukahtaminen näissä on myös selvästi yleisempää kuin vanhemmissa Trionic5:ssa, joissa on siis eri ahdin (T25M).

Eski
Ok. Huomenna käytän kärryä pajalla, saa nähdä...

Tuo "öljymäärä-anturin" puuttuminen on kyllä aivan käsittämätön asia, ainakin näin polttomoottoritekniikkaa heikosti tuntevalle. Lievä kärjistys: Ei se oikein vetele, että mittaritauluun syttyy öljykannun kuva ilmoittamaan, että "moottorisi vaurioitui hetki sitten". :lol:
Saab 9-3 2.0t -01
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Eesau kirjoitti:
Eski kirjoitti:
Eesau kirjoitti: Auto on 9-3 2.0t -01 aj. 108.000 km, ei viritelty. Lienevät sitten samat mahdolliset syyt moiseen, kuin aloittajallakin...?
Sellainen ero on, että sinulla on Trionic7-huohotinongelmamoottori, jossa myös tukkeutunut huohotinjärjestelmä voi aiheutaa öljyjen katoamistempun. Turbon (GT17) paukahtaminen näissä on myös selvästi yleisempää kuin vanhemmissa Trionic5:ssa, joissa on siis eri ahdin (T25M).

Eski
Ok. Huomenna käytän kärryä pajalla, saa nähdä...

Tuo "öljymäärä-anturin" puuttuminen on kyllä aivan käsittämätön asia, ainakin näin polttomoottoritekniikkaa heikosti tuntevalle. Lievä kärjistys: Ei se oikein vetele, että mittaritauluun syttyy öljykannun kuva ilmoittamaan, että "moottorisi vaurioitui hetki sitten". :lol:
Joo rellussa on ja sekään ei pelitä käydessä :D
9-3.1972
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Nii, jos paineet romahtaa niin ei siinä määrävahti auta, ja yleensä jos käy määrä vähiin niin kurveissa yms vilauttaa kannun kuvaa.
Sitten jos tavara tulee ulos kovaa kyytiä niin eipä oikeen mikään mittari auta.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Eesau
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 17:45

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Eesau »

93t sport kirjoitti:Nii, jos paineet romahtaa niin ei siinä määrävahti auta, ja yleensä jos käy määrä vähiin niin kurveissa yms vilauttaa kannun kuvaa.
Sitten jos tavara tulee ulos kovaa kyytiä niin eipä oikeen mikään mittari auta.
No näinhän se tietysti on, joo.
Saab 9-3 2.0t -01
Eesau
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 17:45

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Eesau »

Joopa joo. Selvisi öljyongelma. Oli autosta mennyt huohotinjärjestelmä aivan tukkoon, jakopäänketju venynyt "helvetisti", niinkuin huoltopäällikkö asian ilmaisi. Turbokin saattaa olla mennyttä kalua, se selviää kuulemma vasta, kun auto korjataan muilta osin ja otetaan ajoon. :evil:

Aluksi näytti siltä, että koko roska menisi laajennetun moottoritakuun piikkiin, mutta Saksasta tuli tyly päätös: Huoltokirjasta puuttuu 10.000km huolto - mitään ei korvata. Voi v*tun v**tu!

Auto on tuotu -03 Ruotsista, jonka jälkeen se on ollut minulla. Eli tuon huollon mahdollinen väliinjääminen on tapahtunut siellä.

Kustannusarvio korjaukselle väh. 1500e. Jos turbokin on mennyt, toinen mokoma lisää myöhemmin. Ei hymyilytä.

Onko tässä mitään mahdollisuuksia saada joku muu maksamaan vai pitääkö vain tyytyä kohtaloonsa?

EDIT: Minkäköhän kilsojen huoltoihin kuuluu huohotinjärjestelmän tsekkaus? Minulla nimittäin osa öljynvaihdoista on teetetty merkkipajalla, joten jos he ovat itse ko. huollon tehneet ja todenneet, että hyvin huohottaa, niin voisi ehkä siinä olla pieni sauma. :roll:
Saab 9-3 2.0t -01
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Ei taida kuulua mihinkään huoltoon(?) vaan on sellainen ylimääräinen vaiva.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Huohottimen tarkastus ei (valitettavasti) kuulu huolto-ohjelmaan. Eipä auta itku markkinoilla, kun "moottoritakuun" ehdot ovat sellaiset, että huollot pitää olla tehty huolto-ohjelman mukaisesti.

Eski
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Eski kirjoitti:Huohottimen tarkastus ei (valitettavasti) kuulu huolto-ohjelmaan. Eipä auta itku markkinoilla, kun "moottoritakuun" ehdot ovat sellaiset, että huollot pitää olla tehty huolto-ohjelman mukaisesti.

Eski
Juu ja ovat vähä nihkeitä vaix ois ite vaihtannu helkutin kalliit öljyt vaix 5000km välein...pölööö
9-3.1972
Eesau
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 17:45

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Eesau »

Eski kirjoitti:Eipä auta itku markkinoilla, kun "moottoritakuun" ehdot ovat sellaiset, että huollot pitää olla tehty huolto-ohjelman mukaisesti.

Eski
Joo, ei auta ei. Kyllä se omaan piikkiin menee, ei voi mittään, vaikka "aikuisten oikeastihan" sillä 10.000tkm:n huollolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Nojoo, mutta jos hakee asiasta jotain hyvää, niin se on se, että tulee 110.000tkm:n huolto samaan rahaan. 8) Ihan kaikkia siihen kuuluvia asioita ei kuulemma kannata tehdä, mutta leiman lupasivat kuitenkin. Kokonaiskustannuksiin ei vaikuta juurikaan.
Saab 9-3 2.0t -01
Vastaa Viestiin