Check Engine

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Taigeri
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 17:19

Check Engine

Viesti Kirjoittaja Taigeri »

Saab 9-3 2.0t:ssä (113kW vm.99) syttyi kesken ajon CE-valo. Keskikulutus on 7,0 litraa ja lämmöt normaalit. Tyhjäkäynniltä kaasua painaessa kuuluu pieni inahdus ja moottorin takaosasta ruiskun paikkeilta (mustan muovisuojuksen alta) kuuluu outoa suhinaa koko ajan moottorin käydessä.

Mikäköhän voisi olla vian aiheuttaja?
Itse poissulkisin lambdan jo tässä vaiheessa, joka on kahdesti aiemmin aiheuttanut ongelmaa CE-valoineen.
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Re: Check Engine

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Ei mitään imuvuotoa olisi?

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Taigeri
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 17:19

Re: Check Engine

Viesti Kirjoittaja Taigeri »

Siis joku putki poikki vai?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Check Engine

Viesti Kirjoittaja Eski »

CE-valon aiheuttaja on aika helppoa todeta Techillä, mutta vaikea arvata. Mustan muovisuojan saa myös helposti pois, jolloin ehkä näkee mikä siellä suhisee...

Eski
Taigeri
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 17:19

Re: Check Engine

Viesti Kirjoittaja Taigeri »

Katselinkin tuon muovisuojuksen alta, mutta en ainakaan vielä paikallistanut suhinan aiheuttajaa. Näkeekö nuo vikakoodit ihan tavallisessakin korjaamossa vai onko mentävä ihan Saabin orkkishuoltoon?
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: Check Engine

Viesti Kirjoittaja pade »

Taigeri kirjoitti:Katselinkin tuon muovisuojuksen alta, mutta en ainakaan vielä paikallistanut suhinan aiheuttajaa. Näkeekö nuo vikakoodit ihan tavallisessakin korjaamossa vai onko mentävä ihan Saabin orkkishuoltoon?
Korjaamolla pitää olla tuo Tech-laite. Merkkikorjaamoilla se löytyy ainakin. Eikä niiden koodien lukeminen paljoa kustanna, vian korjauttamista muualla kuin merkkikorjaamossa voikin sitten miettiä :)
Taigeri
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 17:19

Re: Check Engine

Viesti Kirjoittaja Taigeri »

Tarkastelin mustan suojuksen alle ja yksi letku oli murtunut poikki. Kokeilin sitä jo korjatakin, mutta CE-valo palaa edelleen. Akunkengän irrotuskaan ei nollaa CE-valoa.

Ohessa kuva murtuneesta letkusta. Mikä letku mahtaa olla? Ja selittääkö letkun katkeaminen missä vika on?

http://www.aijaa.com/img/00025/1167849.jpg
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Check Engine

Viesti Kirjoittaja Poy »

Montako väläystä antaa, kun laitat auton päälle, mutta et starttaa?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Taigeri
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 17:19

Re: Check Engine

Viesti Kirjoittaja Taigeri »

Ei välky ollenkaan. Virran päälle laitolla CE-valo syttyy palamaan ja palaa auton käydessäkin.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Check Engine

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Taigeri kirjoitti:Ei välky ollenkaan. Virran päälle laitolla CE-valo syttyy palamaan ja palaa auton käydessäkin.
Laitat virran päälle ja annat olla, et starttaa, sitten se alkaa muutaman sek päästä välkkyä.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Taigeri
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 17:19

Re: Check Engine

Viesti Kirjoittaja Taigeri »

93t sport kirjoitti:
Taigeri kirjoitti:Ei välky ollenkaan. Virran päälle laitolla CE-valo syttyy palamaan ja palaa auton käydessäkin.
Laitat virran päälle ja annat olla, et starttaa, sitten se alkaa muutaman sek päästä välkkyä.

Virrat laitoin päälle ja odotin ja odotin ja odotin, ei ala vilkkumaan. Palaa jatkuvasti.
Taigeri
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 17:19

Re: Check Engine

Viesti Kirjoittaja Taigeri »

Turhaa stressasin. Korjasin sen vaurioituneen imuletkun, joka aikalailla vihelteli ja pidin akunnapaa irti 15 min. Sitkeästi palanut CE-valo sammui lopulta ja auto tuntuu pelaavan moitteetta. Kiitos vastanneille.
saab2,0T
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Marras 08, 2007 18:45

Re: Check Engine

Viesti Kirjoittaja saab2,0T »

Poy kirjoitti:Montako väläystä antaa, kun laitat auton päälle, mutta et starttaa?
itsellä joku aika sitten syttyi kans toi kyseinen valo...otin akunnavan irti...muutamankymmenen kilometrin jälkeen sama homma...irrotin akunnavan uudelleen ja sitten ei enää syttynyt!nyt kysynkin tosta vilkuttamisesta. kun virrat laittaa päälle mutta ei käynnistä, vilkuttaa CE valoa mutta käynnissä ei mitään ongelmaa eikä syty valokaan enää?onko vikaa kun CE vilkkuu?
saab 2,3T
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Check Engine

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Kyllä pitäisi olla.
Vilkunnan määrä kertoo vian. Ainakin jotkut täällä foorumilla näkevät jostain sen "taulukon" missä nuo viat on lueteltuna vilkkujen määrällä. (itsekin eksynyt sellaselle sivulle joskus jonkun linkin kautta mitä ei nyt muista)
Kyllä se kannattanee käydä luetuttamassa vikakoodit varmuuden vuoksi aina.

Itsellä kun oli lambda mykkänä, niin välillä ei CE valo alkanut palamaan heti kun käynnisti auton, vaan syttyi ja sammuili miten tahtoi. Välillä päivänkin poissa ja sitten taas valo alkoi palamaan.
Saab 900 2.0t Cab -97
saab2,0T
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Marras 08, 2007 18:45

Re: Check Engine

Viesti Kirjoittaja saab2,0T »

itellä se on lopettanut nyt sen palamisen ja vilkuttamisenkin...en tiiä vaikuttiko siihen vaparin asennus!kakki on sen jälkeen ollu ihan normaalisti!jännittää vaan toi lastutus ku on aikasemmin se valo palanu....kiitos kuitenki tiedotuksesta :D
saab 2,3T
Vastaa Viestiin