Nyt ajoin eräälle toiselle Saab-pajalle määräaikaishuoltoon ja kysyin tuosta katistakin. Totesivat vikakoodin olevan em., mutta heidän mielestään katti on ok koska se ei helise ravistettaessa ja päästöarvot ovat kunnossa.
Kommentoivat, että heidän mielestään seuraavilla toimenpiteillä auto luultavasti korjaantuisi; Lambda-anturin vaihdolla vikakoodi poistuisi ja tehottomuus johtunee äänenvaimentimen tukkoisuudesta - kokeiltaisiin miten auto jaksaa liikkua kun äänenvaimentimia vaihdettaisiin uusiin/poistettaisiin yksi kerrallaan.
Sen verran oli epävarmaa analysointia että pitää kääntyä oikeiden asiantuntijoiden eli


- Siis kuulostaako teoria "Katti yhä ehjä, lambda ja änkkäri (etu/taka/molemmat) rikki" järkevältä vai jopa mahdottomalta?
- Voiko katti olla silti rikki vaikka ravistamalla ei helise ja arvot ok?
- Onko kohtalotovereilla (sytytyksen hajoamisesta seurannut vikakoodi katalysaattorin toiminta virheellinen) vika korjaantunut lambda vaihtamalla?
-Onko kasetin hajoamisesta ajosta seurannut kenelläkään äänenvaimentimien tukkeutuminen? Palstaa silmäilemällä katalysaattoreita on ainakin vaihdeltu tiuhaan... Ei kukaan olisi päässyt vähemmällä?
Olen yrittänyt kenkiä autoa moottoritiellä muutamaan otteeseen vähän vauhdikkaammin mutta ei tukos aukea..
Kiitokset taas kerran kommenteista..