Teukka.k kirjoitti:Eberi (Saabin alkuperäinen D3W Z) eikun temppuilee, nyt vika on vakiintunut lähtee nätisti käyntiin mutta sammuu noin 5 min kuluttua. Ei lähde heti uudestaan vaan pitää antaa seistä muutama minuutti, sitten käyntiaika lyhyempi. Eberi tuntuis sammuttavan itse itsensä. Katkaisemalla polttoainepumpun. Tai ainakin pumpun nakutus loppuu hetkeä ennen liekin sammumista. Liekin sammumisen jälkeen jäähdyttää systeemiä minuutin pari. Eli kuulostaisi ylikuumenemiselta mutta???
Tehtyjen tutkimusten tuloksia.
Vesipumppu: Kuulostaa pyörivän, jos letkun painaa ruttuun ääni muuttuu. Purin kuitenkin ja tarkistin siipipyörän, tulos ehjä. Pyöritin vielä suoraan akusta ja tarkistin vedonvälityksen-->ei jaksa pitää sormin paikallaan eli toimii. Ei luulisi olevan vikaa.
Liekkivahti: Mittarilla mitattuna normaalilämpötilassa vastus 1087ohmia, eli niinkuin pitääkin, lämmitin vielä liekillä ja vastus noin 3000ohmia kun alkaa hehkumaan. Vastus nousee normaalisti ei katkoksia. eli pitäisi toimia.
Hehku:vastus 0.6ohm tästä ei ole löytynyt tietoa, mutta luulisi toimivan kun syttyy nätisti. Voisko olla maavuoto lämpimänä? Tosin 5 min kohdalla hehkun pitäisi olla jo pois pelistä.
Lämpöanturit: keitetty kattilassa ja vastukset lämpötilojen mukaiset. Ero maksimissaan 0.2Kohm (voi johtua mittareista / tutkimuksen epäluotettavuudesta) kuitenkin vähän kun vastukset normaalisti 20asteessa 12Kohm
No nyt on Eberi ollut 2 päivää kunnossa. On tehnyt kaiken minkä olen pyytänyt. Tämä ei tietysti anna aihetta juhlaan odotellaanhan muutama viikko niin voi sanoa varmaksi.
Masiinasta löytyi pitkällisten etsintöjen jälkeen 2 vikaa. Toinen oli toisen lämpöanturin ajoittainen virhenäyttämä. Jostain syystä ei selvinnyt keittokokeessa. Vika olikin ilmeisesti satunnainen ja ilmeni vain silloin tällöin. Aiheutti ilmeisesti eberin täydellisen mykistymisen.
Ostin lämpöantureiden tilalle vastukset (2 kpl 1e) ja suljin niillä ne pois pelistä. Mutta varsinainen vika eli 5min jälkeen sammuminen ei tällä korjaantunut.
Seuraavaksi hankin vastukset liekkivahdin ohittamiseksi. Siihen tarvitsi myös 2 vastusta (1€) ja hyppyjohtopatentin, koska polttokammion täytyy olla "kylmä", että lähtee yrittämään käyntiin. Eberin käynnistyttyä hyppyjohto pois ja sillä patentilla toimi yli 20min kunnes pysäytin masiinan. Jännä kun tuo liekkivahti mittarilla mitattuna tuntuisi toimivan. Mutta ei kai sitten.
Näistä viisastuneena hankin uudet lämpöanturit (28€) ja uuden liekkivahdin (52€) ja nyt on tosiaan kaksi päivää toiminut.
Tosin joku kirjoitteli tuossa aiemmin tässä topicissa vaihtaneensa liekkivahdin ja masiinan toimivan, mutta lopullinen syy olikin ollut kuitenkin ohjausyksikössä. Toivottavasti ei tule tästä samanlaista tapausta.
Vaihdoin myös paloilmapuhaltimen laakerit. Sekun tuntui hiukan nihkeältä pyörimään ja vihelti melkoisesti. Aluksi öljysin laakerit ja ne kuulosti pari päivää hyvältä mutta sitten vasta vihellys alkoikin. Laakereiden tyyppi on muuten 624-2Z (5€ kpl SKF) Nyt on nätti ääni.
Mitä opin tästä projektista? Ainakin irrottamaan Eberin autosta, otin sen pois ainakin 10 kertaa eri testejä varten. Loppuajasta kierrätin vettä sankosta sulkien pois auton jäähdytysjärjestelmän tukkoisuuden. Joku varmaan miettii kannattaako tällainen? Rahallisesti kannattaa, ei tarvinnut maksaa 45 euroa vikakoodien luvusta, (2 euroa meni vastuksiin ja 4 euroa vesiletkuun sankkoa varten) mutta jos ajattelee omalle työlleen edes jonkinlaista hintaa niin ei todellakaan kannata. Nyt jälkiviisaana voin sanoa että olisi minunkin vain kiltisti pitänyt tilata aika vikakoodien lukuun heti aluksi olisi säästynyt monelta. Sitä kun vaan on niin jäärä, että ei voi itselleen tunnustaa ettei saa aloittamaansa hommaa loppuun ja löydä vikaa loppujenlopuksi noinkin yksinkertaisesta laitteesta.
Mutta jos joku ajaa tuolla autolla ilman Eberiä niin pitää kyllä tykätä kylmästä, on se semmoinen jääkaappi varsinkin kaupungissa, ilman lisälämpöä.