![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
9-3 nostaminen hallitunkilla
Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla
No tottahan toki järkeä saa käyttää! Vääntyykö se taka-akseli töyssyssäkin? Tai rotvallin yli vinottain ajettaessa? ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla
No painaako näissä tilanteissa jokin suoraan tuota taka-akselia?SS kirjoitti:No tottahan toki järkeä saa käyttää! Vääntyykö se taka-akseli töyssyssäkin? Tai rotvallin yli vinottain ajettaessa?
Ei ehkä ihan verrattavissa olevia tilanteita
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Mutta saahan sitä sieltä nostella jos tykkää : )
Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla
Niin, harvemmin se taka-akseli kolisee rotvalleihin tms, paitsi "eräällä" Treen miehelläpade kirjoitti:No painaako näissä tilanteissa jokin suoraan tuota taka-akselia?SS kirjoitti:No tottahan toki järkeä saa käyttää! Vääntyykö se taka-akseli töyssyssäkin? Tai rotvallin yli vinottain ajettaessa?
Ei ehkä ihan verrattavissa olevia tilanteita![]()
Mutta saahan sitä sieltä nostella jos tykkää : )
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla
En tiedä tuosta 9-3:sta, mutta itse ainakin olen vääntänyt yhden 99:n takaakselin vain siksi että nostin siitä tunkilla.
Eli takaakseli ei sovi nostokohdaksi, sitä ei ole mitoitettu kestämään auton painoa.
Auton paino lepää laakereiden ei akselin varassa.
Eli takaakseli ei sovi nostokohdaksi, sitä ei ole mitoitettu kestämään auton painoa.
Auton paino lepää laakereiden ei akselin varassa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla
Niin siis tarkoitetaanko tässä nyt akselilla sitä kohtaa johon takanapa on kiinnitetty vai itse yhdystukiakselin palkkia? Se palkki yleensä on aika järeää tekoa.
Saabia en ole kummastakaan nostanut, mutta montaa muuta autoa kyllä, oikeasta kohdasta ja sopivan "pehmusteen" kanssa ongelmaa ei ole. Järkeä käyttäen, kuten jo totesin.
Rotvallin ylitykseeen verratessani tarkoitin sitä, että samanlailla se akselipalkki kiertyy pyörän osuessa esteeseen kuin takanavan alta nostaessa.
Saabia en ole kummastakaan nostanut, mutta montaa muuta autoa kyllä, oikeasta kohdasta ja sopivan "pehmusteen" kanssa ongelmaa ei ole. Järkeä käyttäen, kuten jo totesin.
Rotvallin ylitykseeen verratessani tarkoitin sitä, että samanlailla se akselipalkki kiertyy pyörän osuessa esteeseen kuin takanavan alta nostaessa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla
Noissa missä on jäykkä taka-akseli niin on varotettu nostamasta keskeltä taka-akselia kun tuossa aiemmin taisi olla juttua miten saisi kerralla perän ilmaan.
NG/9-3:ssahan missä on toi "U-muotoinen" taka-akseli niin vaatii jo aika hyvää ulottuvuutta että tunkki yleensä ylettyisi keskeltä autoo tuonne akselille asti.
Sille en näe mitään estettä että läheltä takanapaa nostaisi tunkilla yhden puolen kerrallaan, silloinhan siihen kohdistuu samanlaisia voimia kuin liikenteessäkin.
Näin olen menetelly noiden jäykkäakselisten ja nykysen ng:n ja jonkun muun gm-tuotoksenkin kanssa ja niistä melko monta olen käyttänyt jossain vaiheessa 4-pyöräsuuntauksessa eikä onkelmaa ole ollut.
Orkkistunkki on kyllä melkoinen viritys, täytyy ainakin toivoo että jos renkas menee niin pystyy jättään auton asfaltin päälle ja suoraan, muuten kyllä joutuu keksiin jotain ihan muuta.
NG/9-3:ssahan missä on toi "U-muotoinen" taka-akseli niin vaatii jo aika hyvää ulottuvuutta että tunkki yleensä ylettyisi keskeltä autoo tuonne akselille asti.
Sille en näe mitään estettä että läheltä takanapaa nostaisi tunkilla yhden puolen kerrallaan, silloinhan siihen kohdistuu samanlaisia voimia kuin liikenteessäkin.
Näin olen menetelly noiden jäykkäakselisten ja nykysen ng:n ja jonkun muun gm-tuotoksenkin kanssa ja niistä melko monta olen käyttänyt jossain vaiheessa 4-pyöräsuuntauksessa eikä onkelmaa ole ollut.
Orkkistunkki on kyllä melkoinen viritys, täytyy ainakin toivoo että jos renkas menee niin pystyy jättään auton asfaltin päälle ja suoraan, muuten kyllä joutuu keksiin jotain ihan muuta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla
Jep, renkaan vierestä oon noestellut ilman ongelmia, ja saahan sitä nostaa keskeltäkin ja kokeilla mitä tapahtuu ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla
Minä ainakin puhuin siitä, että nostetaan keskeltä akselia, koko takapää kerralla.SS kirjoitti:Niin siis tarkoitetaanko tässä nyt akselilla sitä kohtaa johon takanapa on kiinnitetty vai itse yhdystukiakselin palkkia? Se palkki yleensä on aika järeää tekoa.
Saabia en ole kummastakaan nostanut, mutta montaa muuta autoa kyllä, oikeasta kohdasta ja sopivan "pehmusteen" kanssa ongelmaa ei ole. Järkeä käyttäen, kuten jo totesin.
Rotvallin ylitykseeen verratessani tarkoitin sitä, että samanlailla se akselipalkki kiertyy pyörän osuessa esteeseen kuin takanavan alta nostaessa.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla
Eipä tuota perää tule kokonaa kerralla nostettua vaan yksi puoli kerrallaan taka-akselista siitä ihan pyörän vierestä.
Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla
Ok, no nyt mullekin selvisi mistä täällä puhuttiin
Joo eipä tulisi mieleen koko perää nostaa tuosta palkista.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla
Hiukan aikaa piti miettiä ja etsiskellä ympäri nettiä, että miten saa pukit takapään alle. Lopulta toimivin ratkaisu oli 2 hallitunkin käyttö (hätätilassa auton oma tunkki ja hallitunkki) ja tämän topicin ohjeistus renkaan navasta nostamiseen. Ensin normaalista nostokohdasta tunkaten rengas irti maasta. Sitten rengas irti ja siitä navan alta laakerin kohdalta toisella hallitunkilla autoa ylös -> ensimmäinen tunkki pois ja pukki tilalle. Sitten vain sama toiselle puolelle ja perä on nyt pukeille nostettuna.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla
Näistä kohteista neuvotaan ohjekirjassa nostamaan Ng 9-3.
https://cl.ly/3a341o121v27
https://cl.ly/3a341o121v27
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla
Kukaan ei ole maininnut, että edessä on keskellä nostokohta joka mielestäni ohjekirjassakin mainitaan, siinä on moottorin alamuoveissakin aukko. Takaa nostelen vetokoukusta ja tämäkin on muistaakseni manuaalissa mainittu.
Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla
Mää värkkäsin RHS-putkista tuollaisen palkin tunkin kaveriksi.
![Kuva](http://i7.aijaa.com/m/00282/14360578.jpg)
Pakittamalla rampeille ja sen jälkeen nosto ylös, rampit pois ja pukit nostokohtiin sivulle. Onhan siinä väkkäämistä, mutta on tukeva nostaa ja perän saa ihan mukavalle korkeudelle.
![Kuva](http://i7.aijaa.com/m/00282/14360578.jpg)
Pakittamalla rampeille ja sen jälkeen nosto ylös, rampit pois ja pukit nostokohtiin sivulle. Onhan siinä väkkäämistä, mutta on tukeva nostaa ja perän saa ihan mukavalle korkeudelle.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla
Mutta OG9-3:ssa on joku urpo suunnittelija jättänyt takaa keskeltä nostokohdan laittamatta.viggen kirjoitti:Näistä kohteista neuvotaan ohjekirjassa nostamaan Ng 9-3.
https://cl.ly/3a341o121v27
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Ei ole koukkua tässä autossaRokRoland kirjoitti:Kukaan ei ole maininnut, että edessä on keskellä nostokohta joka mielestäni ohjekirjassakin mainitaan, siinä on moottorin alamuoveissakin aukko. Takaa nostelen vetokoukusta ja tämäkin on muistaakseni manuaalissa mainittu.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Myös tämä olisi ollut varteenotettava vaihtoehto. Tunkin päälle korkea puupala ja nosto koukun runkopalkeista https://www.youtube.com/watch?v=7s38CgYqxvA
Kätevä. Täytyykin värkätä tuollainen töissä, jos sieltä löytyy ylimääräistä palkkia tai putkea roskiin menossa.Saab-man kirjoitti:Mää värkkäsin RHS-putkista tuollaisen palkin tunkin kaveriksi.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99