9-3 nostaminen hallitunkilla

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja SS »

No tottahan toki järkeä saa käyttää! Vääntyykö se taka-akseli töyssyssäkin? Tai rotvallin yli vinottain ajettaessa? :D
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja pade »

SS kirjoitti:No tottahan toki järkeä saa käyttää! Vääntyykö se taka-akseli töyssyssäkin? Tai rotvallin yli vinottain ajettaessa? :D
No painaako näissä tilanteissa jokin suoraan tuota taka-akselia?
Ei ehkä ihan verrattavissa olevia tilanteita :roll:

Mutta saahan sitä sieltä nostella jos tykkää : )
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja Hallu »

pade kirjoitti:
SS kirjoitti:No tottahan toki järkeä saa käyttää! Vääntyykö se taka-akseli töyssyssäkin? Tai rotvallin yli vinottain ajettaessa? :D
No painaako näissä tilanteissa jokin suoraan tuota taka-akselia?
Ei ehkä ihan verrattavissa olevia tilanteita :roll:

Mutta saahan sitä sieltä nostella jos tykkää : )
Niin, harvemmin se taka-akseli kolisee rotvalleihin tms, paitsi "eräällä" Treen miehellä :lol:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

En tiedä tuosta 9-3:sta, mutta itse ainakin olen vääntänyt yhden 99:n takaakselin vain siksi että nostin siitä tunkilla.
Eli takaakseli ei sovi nostokohdaksi, sitä ei ole mitoitettu kestämään auton painoa.
Auton paino lepää laakereiden ei akselin varassa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja SS »

Niin siis tarkoitetaanko tässä nyt akselilla sitä kohtaa johon takanapa on kiinnitetty vai itse yhdystukiakselin palkkia? Se palkki yleensä on aika järeää tekoa.

Saabia en ole kummastakaan nostanut, mutta montaa muuta autoa kyllä, oikeasta kohdasta ja sopivan "pehmusteen" kanssa ongelmaa ei ole. Järkeä käyttäen, kuten jo totesin.

Rotvallin ylitykseeen verratessani tarkoitin sitä, että samanlailla se akselipalkki kiertyy pyörän osuessa esteeseen kuin takanavan alta nostaessa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noissa missä on jäykkä taka-akseli niin on varotettu nostamasta keskeltä taka-akselia kun tuossa aiemmin taisi olla juttua miten saisi kerralla perän ilmaan.

NG/9-3:ssahan missä on toi "U-muotoinen" taka-akseli niin vaatii jo aika hyvää ulottuvuutta että tunkki yleensä ylettyisi keskeltä autoo tuonne akselille asti.

Sille en näe mitään estettä että läheltä takanapaa nostaisi tunkilla yhden puolen kerrallaan, silloinhan siihen kohdistuu samanlaisia voimia kuin liikenteessäkin.

Näin olen menetelly noiden jäykkäakselisten ja nykysen ng:n ja jonkun muun gm-tuotoksenkin kanssa ja niistä melko monta olen käyttänyt jossain vaiheessa 4-pyöräsuuntauksessa eikä onkelmaa ole ollut.

Orkkistunkki on kyllä melkoinen viritys, täytyy ainakin toivoo että jos renkas menee niin pystyy jättään auton asfaltin päälle ja suoraan, muuten kyllä joutuu keksiin jotain ihan muuta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Jep, renkaan vierestä oon noestellut ilman ongelmia, ja saahan sitä nostaa keskeltäkin ja kokeilla mitä tapahtuu :D
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

SS kirjoitti:Niin siis tarkoitetaanko tässä nyt akselilla sitä kohtaa johon takanapa on kiinnitetty vai itse yhdystukiakselin palkkia? Se palkki yleensä on aika järeää tekoa.

Saabia en ole kummastakaan nostanut, mutta montaa muuta autoa kyllä, oikeasta kohdasta ja sopivan "pehmusteen" kanssa ongelmaa ei ole. Järkeä käyttäen, kuten jo totesin.

Rotvallin ylitykseeen verratessani tarkoitin sitä, että samanlailla se akselipalkki kiertyy pyörän osuessa esteeseen kuin takanavan alta nostaessa.
Minä ainakin puhuin siitä, että nostetaan keskeltä akselia, koko takapää kerralla. :oops:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Eipä tuota perää tule kokonaa kerralla nostettua vaan yksi puoli kerrallaan taka-akselista siitä ihan pyörän vierestä.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja SS »

Ok, no nyt mullekin selvisi mistä täällä puhuttiin :D Joo eipä tulisi mieleen koko perää nostaa tuosta palkista.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Hiukan aikaa piti miettiä ja etsiskellä ympäri nettiä, että miten saa pukit takapään alle. Lopulta toimivin ratkaisu oli 2 hallitunkin käyttö (hätätilassa auton oma tunkki ja hallitunkki) ja tämän topicin ohjeistus renkaan navasta nostamiseen. Ensin normaalista nostokohdasta tunkaten rengas irti maasta. Sitten rengas irti ja siitä navan alta laakerin kohdalta toisella hallitunkilla autoa ylös -> ensimmäinen tunkki pois ja pukki tilalle. Sitten vain sama toiselle puolelle ja perä on nyt pukeille nostettuna.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3127
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja viggen »

Näistä kohteista neuvotaan ohjekirjassa nostamaan Ng 9-3.
https://cl.ly/3a341o121v27
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Kukaan ei ole maininnut, että edessä on keskellä nostokohta joka mielestäni ohjekirjassakin mainitaan, siinä on moottorin alamuoveissakin aukko. Takaa nostelen vetokoukusta ja tämäkin on muistaakseni manuaalissa mainittu.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Mää värkkäsin RHS-putkista tuollaisen palkin tunkin kaveriksi.

Kuva

Pakittamalla rampeille ja sen jälkeen nosto ylös, rampit pois ja pukit nostokohtiin sivulle. Onhan siinä väkkäämistä, mutta on tukeva nostaa ja perän saa ihan mukavalle korkeudelle.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 nostaminen hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja O.K. »

viggen kirjoitti:Näistä kohteista neuvotaan ohjekirjassa nostamaan Ng 9-3.
https://cl.ly/3a341o121v27
Mutta OG9-3:ssa on joku urpo suunnittelija jättänyt takaa keskeltä nostokohdan laittamatta. :cry: Tämä asia on korjattu tuohon uudempaan.
RokRoland kirjoitti:Kukaan ei ole maininnut, että edessä on keskellä nostokohta joka mielestäni ohjekirjassakin mainitaan, siinä on moottorin alamuoveissakin aukko. Takaa nostelen vetokoukusta ja tämäkin on muistaakseni manuaalissa mainittu.
Ei ole koukkua tässä autossa :( . Ja ohjekirjassa on tosiaan mainittu nuo 5 nostokohtaa - 1 edessä (ei ehkä kannata liian isolla tunkin päällä lähteä nostamaan https://www.youtube.com/watch?v=mnDKDSLZbc4) ja 2 kummassakin helmassa.

Myös tämä olisi ollut varteenotettava vaihtoehto. Tunkin päälle korkea puupala ja nosto koukun runkopalkeista https://www.youtube.com/watch?v=7s38CgYqxvA
Saab-man kirjoitti:Mää värkkäsin RHS-putkista tuollaisen palkin tunkin kaveriksi.
Kätevä. Täytyykin värkätä tuollainen töissä, jos sieltä löytyy ylimääräistä palkkia tai putkea roskiin menossa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Vastaa Viestiin