Kohta hihnakin öljytty!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Kohta hihnakin öljytty!

Viesti Kirjoittaja mursu »

eklunto1 kirjoitti:
ekark1 kirjoitti:NoTuossa huomasin myös sellaisen jutun ,että öljytikun päässä on vaaleaa mönjää,mikähän lie tämmösen aiheuttaja 8O Öljy on kylläkin aina ylämerkissä sitä tarkistaessani :)
Öljy on päässyt vaahtoutumaan. Ongelmana toimimaton huohotus. Autossa tuksin on uusinta huohotinpäivitystä.
Auton historia ei taida olla tiedossa, koska huoltokirja on hukkunut. Kone auki ja tarkistus onko täynnä ns. sludgea. Jos on, niin öljy ei kierrä kunnolla = kone pian kaput. Autosi olisi muuten jatketun moottoritakuun piirissä (8v), jos olisi huoltokirja ja siinä asianmukaiset leimat. Toivottavasti et maksanut paljoa autosta. Itse suostuisi tuollaisesta kun max 8000€ maksamaan.
Itsellä meni kansi uusiksi, sekotteli vedet ja öljyt... tuloksena myös tätä "vaaleaa mönjää"...
ekark1
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: La Loka 27, 2007 14:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Kohta hihnakin öljytty!

Viesti Kirjoittaja ekark1 »

Toivottavasti öljyt ja vedet eivät ole sekaisin,koska sitä vaahtoa on aika vähän öljytikun päässä.Liekö moottorissa vääräntyyppiset öljyt? Aion laittaa Diamontit 5/40 . Öljyvuodon syyksi osoittautui korjaamolla vuotava jakopään stefa. Ensi viikolla se uusitaan ja samalla tehdään huohotinjärj. päivitys,kannenkiristys ja käyttöhihnan vaihto. Että eiköhän se siitä...... :)
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Kohta hihnakin öljytty!

Viesti Kirjoittaja mursu »

Joo, ei mullakaan ihan kokonaan sekasin olleet, mutta sen verran kumminkin että valkosia täpliä sai öljytikulla pilkkimällä.
ekark1
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: La Loka 27, 2007 14:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Kohta hihnakin öljytty!

Viesti Kirjoittaja ekark1 »

Luulis kyllä,että jos noinkin vakavasta viasta olisi kysymys,että merkkivalo kojetaulussa ilmoittaisi onkelmasta :?:
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
ekark1
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: La Loka 27, 2007 14:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Kohta hihnakin öljytty!

Viesti Kirjoittaja ekark1 »

Niin.... :?: Niin mikä varoitusvalo? Sitä samaa kysyn sinulta :!: Onko Saabissa yleensä olemassa merkkivalo,joka ilmoittaa viasta moottorissa :?:
Viimeksi muokannut ekark1, Su Joulu 23, 2007 19:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kohta hihnakin öljytty!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikat auton diagnostiikka voi tietää onko öljyn seassa vettä vai ei? Mistä se sellaisen päätelmän edes osaisi tehdä, jossei öljynpainekaan laske liikaa eikä nestettä puutu paisuntasäiliöstä liikaa.
Kait kuljettajallakin on oikeus käyttää päättelykykyään ja tarkistaa nesteet säännölisesti, ei niitä vikavaloja muutenkaan tarvita kuin moottorinohjaukseen. Jos kannentiivisteen välistä vuotaa öljyä niin voi itse diagnosoida sen vuotavan :D
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kohta hihnakin öljytty!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Missään autossa ei taida olla merkkivaloa joka ilmoittaisi viasta moottorissa. Check Engine tai moottorin kuvalla oleva vikavalo kertoo vain moottorinohjauselektroniikan vioista, ei mekaanisista. Öljynpainevaloa lukuunottamatta tietysti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ekark1
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: La Loka 27, 2007 14:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Kohta hihnakin öljytty!

Viesti Kirjoittaja ekark1 »

(Käytin tuossa äskettäin ajopeliäni(Saab 93 2.0t Sport vm.-02, 170hv) korjaamolla ja öljyvuodon syyksi osoittautui jakopään stefa. Se vaihdettiin ja samalla käyttöhihna. Huohotinjärjestelmä oli kunnossa(onneksi).Kannen pultteja ei kiristetty,koska asentaja piti sitä vähän "hölyn pöly" hommana ja niin pidän minäkin,eikä nesteet ja öljyt olleet sekaisin.Eli moottoripuolella kaikki näytti olevan kunnossa :) Täällä Iisalmen Deltassa eivät saaneet radiota kuntoon(Se on edelleenkin mykkänä) Sanoivat,että radio ei ole tästä autosta, tai se on rikkki! Uusi radio kuulemma maksaisi vain n.700€ :? Mitenkähän kranttu Saab lie noista tulppien kärkiväleistä :?: Täytyy tässä lähiaikoina tarkistaa ovatko ne oikeissa arvoissaan. :?:(Tuo "Mursun" viesti oli aika negatiivinen .No..hänellä oli käynyt noin)
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kohta hihnakin öljytty!

Viesti Kirjoittaja Hook »

Yleinen käsitys korjaamoilla kannen pulttien kiristämisestä on, että turhaa touhua, kun tiiviste se kumminkin on paskana, jos vuotaa.. (Saavatpahan samalla mahdollisen hyvin työllistävän kansipahvirempan..)

Joka onkin useimmiten ihan totta. - paitti trionic aikakauden saapeissa, joissa kannen pulttien löystyminen tuppaa vaan olemaan varsin yleistä (siis huomattavasti yleisempää kun kansipahvin "hajoaminen") ja tiedän useita tapauksia, joista on pienet ja vähän isommatkin vesien katoamiset loppuneet kannenpulttien uudelleen kiristämisellä.

Esimerkkinä vaikka oma 200t ajettu ng900 -94 vuoti vaidelaatikon päälle jäähdytysnestettä kannen ja lohkon välistä polettamalla konetta vähän enemmän, mutta loppui löystyneitä pultteja kiristämällä ja ajoin ko. koneella ~80t kunnes ohjurien kumien takia joutu tekee kansirempan..
Monet vähänkään enemmän autoaan piristävät ovat ottaneet hyväksi käytännöksi uudelleen kiristää pultit jossainkohtaa uudelleen. esim. 50..150t jälkeen rempasta tai viimeistään kun tarvis..

Tietty jos on liikaa ylimääräistä rahaa, niin mikäs siinä on maksella ~1000 euron kansiremppoja pelkästään löystyneiden pulttien takia, vaihtoehtoisesti kun hommasta useimmiten selviää 20 minuutissa muutamalla työkalulla itsekkin ilmaiseksi. :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kohta hihnakin öljytty!

Viesti Kirjoittaja Hook »

jcarlson kirjoitti:Missään autossa ei taida olla merkkivaloa joka ilmoittaisi viasta moottorissa. Check Engine tai moottorin kuvalla oleva vikavalo kertoo vain moottorinohjauselektroniikan vioista, ei mekaanisista. Öljynpainevaloa lukuunottamatta tietysti.
Mitähä tuolla mahdat tarkoittaa? Jos auto ei käynnisty, eletronisella yleismitttarilla mittaa esim. Akun jännitteen ja se on esim. 0 volttia, niin kyseessä on yleismittarin eletroniikkavika joka aiheuttaa käynnistys ongelman?

En tiedä näkemistäsi autoista, mutta USEAT uudet saabit, jota olen nähnyt osaa kertoa jos esim katissa on vikaa, bensan syöttö ei pelaa toivitulla tavalla, bensa ei pala aina koneessa, kone nakuttaa, on ilmavuotoja, bypass ei toimi, mvena ei toimi... Mielestäni noi on ihan perinteisiä mekaanisia vikoja?

Ps. Mulla oli moottorin valvontaelektroniikassa vikaa tässä yks kerta.. Kun mulle ei syttyny öljynpaineen merkkivalo ennen koneen starttaamista, niin se kerto, että mun öljynpaineen anturi on vialla. :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kohta hihnakin öljytty!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hook kirjoitti: Mitähä tuolla mahdat tarkoittaa? Jos auto ei käynnisty, eletronisella yleismitttarilla mittaa esim. Akun jännitteen ja se on esim. 0 volttia, niin kyseessä on yleismittarin eletroniikkavika joka aiheuttaa käynnistys ongelman?

En tiedä näkemistäsi autoista, mutta USEAT uudet saabit, jota olen nähnyt osaa kertoa jos esim katissa on vikaa, bensan syöttö ei pelaa toivitulla tavalla, bensa ei pala aina koneessa, kone nakuttaa, on ilmavuotoja, bypass ei toimi, mvena ei toimi... Mielestäni noi on ihan perinteisiä mekaanisia vikoja?

Ps. Mulla oli moottorin valvontaelektroniikassa vikaa tässä yks kerta.. Kun mulle ei syttyny öljynpaineen merkkivalo ennen koneen starttaamista, niin se kerto, että mun öljynpaineen anturi on vialla. :mrgreen:
Mikäs tuossa nyt oli niin kovin vaikea ymmärtää?
Ei se vikadiagnostiikka edelleenkään osaa valittaa kuin siitä että joku anturiarvo ylittää jonkin ennaltamäärätyn rajan tai joku signaali puuttuu jne.
Ei siellä mitään anturia ole joka oikeasti tietäisi mekaanisista vioista jotain.
Mekaaninen vika tietysti usein aiheuttaa moottorinohjauksen parametrien menemisen metsään jolloin vikavalo syttyy, mutta ei se silloinkaan osaa monestikaan kertoa sitä vikaa mikä siellä todellisena syynä on. Vain sen sopivan oireen mikä sattuu nyt aiheutumaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kohta hihnakin öljytty!

Viesti Kirjoittaja Hook »

jcarlson kirjoitti:Mikäs tuossa nyt oli niin kovin vaikea ymmärtää?
jcarlson kirjoitti:Missään autossa ei taida olla merkkivaloa joka ilmoittaisi viasta moottorissa. Check Engine tai moottorin kuvalla oleva vikavalo kertoo vain moottorinohjauselektroniikan vioista, ei mekaanisista.
Tuossa mielestäni varsin selkeästi ilmaiset koko kansalle CE valon tarkoittavan aina anturi&eletronikkavikaa, ja että moottorin ohjauselektroniikka pystyy kertomaan viasta vain moottorin ohjaus eletroniikassa & antureissa, eikä millään muotoa kertomaan arviota minkäänlaisista mekaanisissa osissa tapahtuneista rikkoontumisista.
Tämä väittämäsi ei pidä paikkaansa, koska moottorin ohjausjärjestelmä pystyy kertomaan oman arvionsa mekaanisista vioista ja niiden aiheuttajista, kuten imuvuodot, bypass, catti.. ja paljon muuta...

Milläs noita mekaanisia ei suoraan silmille hyppiviä vikoja moottorissa sitten analysoidaan purkamatta, jos ei päättelemällä antureista ja mittailemalla? T7 autoissa on esim. 2. lambda sitä varten, että vahtii viherpiiperöisten mieliksi katin oikeaoppista toimintaa.
Samoin T7 autoissa moottorin lämpötilanvalvonta vahtii, että termostaatti toimii oikein ja moottori lämpenee tavoitelämpötilaan tietyn ajan kuluessa. - sen lisäksi että onko anturi oikosulussa tai poikki. Tietysti tämänkin vian voi auton toimintaan perehtynyt kallispalkkainen korjaaja todeta pidemmän kaavan mukaan manuaalisesti ajamalla auton lämpimäksi ja tarkkailemalla lämpömittarin oikeaoppista käyttäytymistä. Tietty iso osa perusautoijoista ei suoraan noteeraa viallista termostaattia, ennenkun talvella ei tule riittävän lämmintä ilmaa lämppäristä..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kohta hihnakin öljytty!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hook kirjoitti:
Tuossa mielestäni varsin selkeästi ilmaiset koko kansalle CE valon tarkoittavan aina anturi&eletronikkavikaa, ja että moottorin ohjauselektroniikka pystyy kertomaan viasta vain moottorin ohjaus eletroniikassa & antureissa, eikä millään muotoa kertomaan arviota minkäänlaisista mekaanisissa osissa tapahtuneista rikkoontumisista.
Tämä väittämäsi ei pidä paikkaansa, koska moottorin ohjausjärjestelmä pystyy kertomaan oman arvionsa mekaanisista vioista ja niiden aiheuttajista, kuten imuvuodot, bypass, catti.. ja paljon muuta...
CE ja oikein määritelty mekaaninen vika on enemmänkin poikkeus kuin sääntö. Imuvuodoista ja bypasseista ei suurin osa moottorinohjauksista edelleenkään mitään ymmärrä. T7 vasta sitten kun adaptaatio hilautuu yli rajojen tai vuoto on niin suuri että MAP/IAT/VE-laskenta poikkeaa riittävästi MAF:n lukemasta.
Milläs noita mekaanisia ei suoraan silmille hyppiviä vikoja moottorissa sitten analysoidaan purkamatta, jos ei päättelemällä antureista ja mittailemalla? T7 autoissa on esim. 2. lambda sitä varten, että vahtii viherpiiperöisten mieliksi katin oikeaoppista toimintaa.
Samoin T7 autoissa moottorin lämpötilanvalvonta vahtii, että termostaatti toimii oikein ja moottori lämpenee tavoitelämpötilaan tietyn ajan kuluessa. - sen lisäksi että onko anturi oikosulussa tai poikki. Tietysti tämänkin vian voi auton toimintaan perehtynyt kallispalkkainen korjaaja todeta pidemmän kaavan mukaan manuaalisesti ajamalla auton lämpimäksi ja tarkkailemalla lämpömittarin oikeaoppista käyttäytymistä. Tietty iso osa perusautoijoista ei suoraan noteeraa viallista termostaattia, ennenkun talvella ei tule riittävän lämmintä ilmaa lämppäristä..
Omistan T7 auton eikä tuo valitettavasti kyllä osannut jumivasta termarista itse mitään kertoa. Ihan itse piti vika diagnosoida kun lämpömittari roikkui ja vaihtaa termostaatti. Ruiskun mielestä kaikki oli ihan hyvin.

Pointti oli ja on edelleen se, että ei pidä luottaa siihen että kyllä se CE syttyy sitten kun moottorissa on jotain vikaa. Eihän se loistava vikadiagnostiikka osaa edes siitäkään kertoa että öljy on vähissä tai ei kierrä, jos vain sattuu yli ~0,5 bar olemaan paineanturin kohdalla öljynpainetta. Ei ole tainnut CE paljoa vilkkua huohotinvammaisissa moottoreissa ennen täystuhoa.

Onhan noihin uusimpiin jo jonkinlaista "älyä" laitettu ehdottelemaan jotain vikoja, mutta ei niihin siltikään voi eikä pidä kovin paljoa luottaa. Oma havaintokyky on huomattavasti parempi ja luotettavampi. Toisinsanoen kun viestissä johon alunperin vastasin ihmeteltiin miksei CE-valo syty mekaanisesta viasta, niin syy on siinä että valtaosasta niistä ei moottorinohjaus tajua yhtään mitään ja useimmiten valon syttymisen syy on vika järjestelmässä itsessään eikä perusmoottorissa. Tässä tapauksessahan kyse taisi olla öljyjen ja jäähdytysnesteiden sekoittumisesta, siitäkään ei CE mitään osaa kertoa ja muutkin varoitukset vasta sitten kun paisuntasäiliössä on (jotain) moskaa alle varoitusrajan tai kun se öljynpaine sitten lopullisesti romahtaa laakerien jo hajottua tai öljyn totaalisesti loputtua...

Jotenkin tuntuu, että usko näihin järjestelmiin on turhan korkealla jos ei ihan tarkkaan tiedä miten kovin yksinkertaisia ja puutteellisia nuo "diagnostiikkajärjestelmät" ovat vielä nykyautoissakin mekaanisten vikojen osalta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Kohta hihnakin öljytty!

Viesti Kirjoittaja TD04 »

jcarlson kirjoitti:


Onhan noihin uusimpiin jo jonkinlaista "älyä" laitettu ehdottelemaan jotain vikoja, mutta ei niihin siltikään voi eikä pidä kovin paljoa luottaa. Oma havaintokyky on huomattavasti parempi ja luotettavampi. Toisinsanoen kun viestissä johon alunperin vastasin ihmeteltiin miksei CE-valo syty mekaanisesta viasta, niin syy on siinä että valtaosasta niistä ei moottorinohjaus tajua yhtään mitään ja useimmiten valon syttymisen syy on vika järjestelmässä itsessään eikä perusmoottorissa. Tässä tapauksessahan kyse taisi olla öljyjen ja jäähdytysnesteiden sekoittumisesta, siitäkään ei CE mitään osaa kertoa ja muutkin varoitukset vasta sitten kun paisuntasäiliössä on (jotain) moskaa alle varoitusrajan tai kun se öljynpaine sitten lopullisesti romahtaa laakerien jo hajottua tai öljyn totaalisesti loputtua...
Samaa mieltä,eipä taida tulla mittaristoon tekstiä "et viittis pysähtyä sillä sulla on nyt jäähdytysnesteet öljyjen seassa" :lol:

Olkoon sitten vaikka 10:nen trionic järjestelmää valvomassa :wink:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kohta hihnakin öljytty!

Viesti Kirjoittaja SS »

Kyllähän nykyautoissa mitataan muun muassa öljyn sähkönjohtavuutta sun muita parametreja huoltovälin määrittämiseksi, ei sen veden havaitsemisen luulisi olevan mikään mahdoton tehtävä toteuttaa. Tosin eipä ole mahdoton tehtävä kuskiltakaan aina välillä kurkata sinne konepellin alle :)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin