Onko normaalia että turbosta kuuluu melko äänekäs vihellys/ujellus moottorijarrutuksissa. Esim. automaatin 1 vaihteella kierrokset n. 3000rpm, kaasupoljin ylös niin viheltää. Sama isommilla vaihteilla.
Onko turbon siivet hajalla, vai huolestunko turhasta?
Turbo(?) viheltää moottorijarrutuksissa
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Turbo(?) viheltää moottorijarrutuksissa
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Turbo(?) viheltää moottorijarrutuksissa
En tiedä miten asian pitäisi olla mutta täällä tekee tuota samaa ja kyllä kaikki tuntuu kunnossa olevan. Riippuu tietysti mitä tuolla äänellä tarkotat.. mutta voimakkailta imuääniltä nuo itsellä kuulostavat.
Re: Turbo(?) viheltää moottorijarrutuksissa
Moro.
Saitko ne peruspaineet paikalleen jo ? Tuollaisessa moottorijarrutustilanteessahan välittömästi kaasuläpän takapuolelle tulee reilu alipaine ja etupuolelle ylipaine koska turbo kiertää vielä aika mukavasti. Wastegaten pitäisi päästellä turbolta suurimmat vauhdit pois jos peruspaineet on paikallaan ja mankkuvena & aktuaattori toimii, koska trionic ohjaa siihen suuntaan. Jos ei niin ylimääräiset suhahtaa kaasuläpän molemin puolin mitattavan paine-eron ohjaamana bypassista väljemmille vesille.
Joidenkin kirjoitusten perusteella muistelen että noita bypassejakin oli mennyt rikki, kai se viheltääkin jos sopivasti sattuu ? Mutta kyllähän T25 viheltää kovilla ahdoilla ja automaattivaihteiston turbiinit sen lisäksi.
Mulla ainakin alkuperäinen aktuaattorin jousi oli jo niin löysä ettei peruspaineita enää saanut säädettyä paikoilleen korrektisti (jos tankoa joutuu lyhentämään 10 kierrosta niin wastegaten aukaisuaa varten tangon työntövara loppuu ja näissä ahdonlaskutilanteissa bypassille tulee töitä liian kanssa). Todettu on ja lisäjousi on parhaillaan siinä tangon rinnalla hoitamassa hommaa kunnes paikalle ilmestyy Forgen aktuaattori ...
Saitko ne peruspaineet paikalleen jo ? Tuollaisessa moottorijarrutustilanteessahan välittömästi kaasuläpän takapuolelle tulee reilu alipaine ja etupuolelle ylipaine koska turbo kiertää vielä aika mukavasti. Wastegaten pitäisi päästellä turbolta suurimmat vauhdit pois jos peruspaineet on paikallaan ja mankkuvena & aktuaattori toimii, koska trionic ohjaa siihen suuntaan. Jos ei niin ylimääräiset suhahtaa kaasuläpän molemin puolin mitattavan paine-eron ohjaamana bypassista väljemmille vesille.
Joidenkin kirjoitusten perusteella muistelen että noita bypassejakin oli mennyt rikki, kai se viheltääkin jos sopivasti sattuu ? Mutta kyllähän T25 viheltää kovilla ahdoilla ja automaattivaihteiston turbiinit sen lisäksi.
Mulla ainakin alkuperäinen aktuaattorin jousi oli jo niin löysä ettei peruspaineita enää saanut säädettyä paikoilleen korrektisti (jos tankoa joutuu lyhentämään 10 kierrosta niin wastegaten aukaisuaa varten tangon työntövara loppuu ja näissä ahdonlaskutilanteissa bypassille tulee töitä liian kanssa). Todettu on ja lisäjousi on parhaillaan siinä tangon rinnalla hoitamassa hommaa kunnes paikalle ilmestyy Forgen aktuaattori ...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Turbo(?) viheltää moottorijarrutuksissa
Käyn tänään hakemassa VDO:n ahtopainemittarin jonka uskoisin olevan luotettavampi kuin tuon autogaugen. Tänään tuli Procar serviceltä tuo telinekin a-pilariin joten saa sen fiksusti asenneltua. Ei vain syntyny luottamusta tuohon autogaugen mittariin.vesa67 kirjoitti:Moro.
Saitko ne peruspaineet paikalleen jo ? ...
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85