9-3 2001: Yhtäkkiä ei jaksa tyhjäkäydä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kattikukkula
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 12:23
Paikkakunta: Helsinki

9-3 2001: Yhtäkkiä ei jaksa tyhjäkäydä

Viesti Kirjoittaja kattikukkula »

Pitkään ei ollutkaan mitään. Eilen ajelin ihan normaalisti ja noin kymmenen minuutin ajon jälkeen (lämmöt jo nousseet) pysähdyin liikennevaloihin. Ja yhtäkkiä moottorista katosi ne tyhjäkäyntikierrokset ja Saapas jäi valoihin. Check Engine -valo syttyi ja jäi päälle. Käynnistyi kyllä uudestaan, mutta vaati jatkossakin kevyttä jalkaa kaasupolkimella pysähdyksissä ollessaan. Aina ei tuo onnistunut, mutta sain aina uudestaan käyntiin. Tehot muuten tallella (joskaan en nyt mitenkään revitellyt). Uutta kylmäkäynnistystä en ole (vielä) kokeillut.

Käynnistettäessä edestä vasemmalta (sulakepoksin suunnasta) kuuluu sekunnin parin ajan kevyttä tikitystä, vähän niinkuin joku rele yrittäisi vetää. Tai jotain.

En ole vielä koodeja lukenut, mutta yritän ehtiä saada aikaiseksi tänään. Onko mitään veikkauksia tai aikaisempaa kokemusta vastaavasta?

Potilas siis 9-3, vuodelta 2001, T7.

t.
mika
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3 2001: Yhtäkkiä ei jaksa tyhjäkäydä

Viesti Kirjoittaja Hook »

Sähköinen kaasuläppä siirtynyt vaijerikäyttöiseen limbhome tilaan mahdollisen vian vuoksi..?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Re: 9-3 2001: Yhtäkkiä ei jaksa tyhjäkäydä

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Limb homelta tuo vahvasti kuulostaa. Läppäkotelon resetointi on helppo homma:
http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... _reset.jpg

LH voi tulla niinkin yksinkertaisesta jutusta kuin huono kontakti läppäkotelon sähköliittimessä. Putsaa, resetoi ja jos uusii niin hakua sanoilla "toleranssien laajennus".

P1230, P1231 ja P1261 viittaa kaasuläppäkoteloon ja limb home -tilaan.
9-3 Viggen #1487
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 2001: Yhtäkkiä ei jaksa tyhjäkäydä

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Nilguta kotiin.


Sori, oli vaan pakko :D
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
kattikukkula
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 2001: Yhtäkkiä ei jaksa tyhjäkäydä

Viesti Kirjoittaja kattikukkula »

Talladega kirjoitti:Limb homelta tuo vahvasti kuulostaa. Läppäkotelon resetointi on helppo homma:
http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... _reset.jpg

LH voi tulla niinkin yksinkertaisesta jutusta kuin huono kontakti läppäkotelon sähköliittimessä. Putsaa, resetoi ja jos uusii niin hakua sanoilla "toleranssien laajennus".

P1230, P1231 ja P1261 viittaa kaasuläppäkoteloon ja limb home -tilaan.
Hmmjoo, jäi tämän jälkiseuranta täällä foorumilla vähän. Mutta nyt sitten...
Jokatapauksessa katsoin koodit ja WIS kertoi, että asentoanturi antaa vääriä arvoja. Resetoin koodit ja vääntelin rattaat ylläolevan linkin kuvan mukaisesti. WIS toki ohjeistaa samalla tavalla. Muutaman hetken kuluttua tuli uudestaan, tällä kertaa koodilla 1251, josta en oikein osannut muuta päätellä, kuin että olisin resetoinut väärässä järjestyksessä. Täytyy yrittää uudestaan.

Etsin noilla hakusanoilla. Ilmeisesti huollossa käyminen (toleranssien laajennus) ei kannata, koska vika palaa uudelleen muutamien aikojen kuluttua. Eli edessä 500-1000 remppa (uusi kaasuläppäkotelo), koska anturit vanhenee, eikä joku torvi koodineekeri ole ymmärtänyt tätä jättää ohjelmistosta pois. Hieno homma!! Vaan eipä kukaan ole kehunut saapelia halvaksi ylläpitää.

Muutenhan tuo on toiminut.

t.
mika
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 2001: Yhtäkkiä ei jaksa tyhjäkäydä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

PCS:n kautta Speedpartsilta kustantanee kotelo n. 400€. Vaihto onnistuu helposti itsekin, joten siitä ei kannata maksaa. Volvoon muuten maksaa tuplat ja taitaa olla vielä herkempi hajoamaan (Magneti Marelli, Saabissa valmistajana Hella).

Ilmeisesti ainakin noissa Saabin läppäkoteloissa on vikana läpän asentoa mittaavan potentiometrin kuluminen tietyltä alueelta vähän tyhjäkäynnin päältä, jolloin pätkii.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
9-3Sport
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 16:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 2001: Yhtäkkiä ei jaksa tyhjäkäydä

Viesti Kirjoittaja 9-3Sport »

Voikohan tuolle tehdä mitään muuta kuin vaihtaa uuden kaasuläppäkotelon? Autoni nykii myös ja vuosi sitten oli noita limb home ongelmia. Ahtopainemittari vaeltaa levottomasti samalla kun auto nykii.

Kyseessä on ilmeisesti kaasuläpän asentoantureiden potikoiden kulumisongelma. Tuo menisi varmasti parhaiten vaihtamalla vain sen potikkaosan, mutta saabin merkkihuollot ei sitä ilmeisesti tee vaan harrastavat ryöstöä ja vaihtavat koko kaasuläppäkotelon (töineen 900 €+)?

Tietääkö kukaan onko ongelmalle tehtävissä mitään edullisemmin. Nordic päivitti ohjelmiston viime syksynä. ja se toimikin kesään asti sillä. Limb homeen auto ei enää ohjelmistopäivityksen jälkeen mene.

Jos autonne on vakio, niin saabilta on tullut sama ohjelmistokorjaus kuulemma jo vuosia sitten eli softan päivitys saattaa auttaa ainakin joillekin. Mnulle se tuli nordicin kautta ja auttoi muutaman kuukauden.

Eli osaako kukaan sanoa mitä on tehtävissä ja mikä liike pääkaupunkiseudulla osaa tehdä asialle jotain muutakin kuin ehdottaa uuden kaasuläppäkotelon vaihtoa, kuten merkkihuolto tekee.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 2001: Yhtäkkiä ei jaksa tyhjäkäydä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se softapäivitys taida olla kuin "laastariratkaisu", kun potikka on kulunut niin se on kulunut. Softalla voidaan estää limp homeen meneminen mutta pienet lieveilmiöt jäävät silti, huonompi kaasuun vastaus kuluma-alueella, epätasaisempi tyhjäkäynti jne. Vaikea verrata ennenkuin ajaa täysin ehjällä autolla, kuluneeseen läppäkoteloon on helppo tottua jos ei aiheuta limp homea.

Potikat voisi vaihtaa jos niitä varaosina löytyisi, mutta muistaakseni olivat hieman erikoisempaa tyyppiä joten niitä pitäisi alkaa jostain metsästämään. Kyllä niitä varmaan silti jostain löytyy, koska ainakin vanhemmille TCS läppäkoteloille löytyy jenkkilästä pikkufirma joka niitä kunnostaa. Voi tosin olla eri vika/viat kyseessä sen kanssa.

Itse kotelon vaihto on niin simppeli toimenpide että jos haluaa rahaa säästää niin vaihto kannattaa tehdä itse, ja tosiaan kotelon saa ~400e hintaan täysin saman kuin merkkitiskiltä jos ostaa esim. speedpartsilta, genuinesaabilta tmv. firmalta.

Moni varmaan vaihtaa silti mieluiten pelkän kotelon kuin alkaa korjaamaan vanhaa, todennäköisesti sillä uusitulla kuitenkin saa ajettua auton loppuiän.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin