DI -boxi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

DI -boxi

Viesti Kirjoittaja perkijar »

Hankinpas vanhan 900S:n tilalle 9-3:n vm01. On se vaan melko ihana peli ajella, vaikkakin se nykii vähän tasakaasulla ajaessa (cruisella huomaa hyvin). Olen yrittänyt selvittää foorumin viesteistä, mikäköhän olisi vikana. Useimmissa viesteissä törmäsin termiin DI -boxi. Mikäköhän tuommoinen boxi on ja liittyykö se todellakin autoon niin että sen vikaantuminen voisi aiheuttaa vaimeaa nykimistä? Jos niin mitäköhän maksaa?

Autolla on ajettu 147kkm ja tulpat on varmaankin vaihdettu huolto-ohjelman mukaan, koska huoltokirjassa näyttää olevan katkeamaton SAAB -myymälöiden leimaketju.
Saab 9-3 vm 01 150hv
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: DI -boxi

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

DI boxilla tarkotat ilm. DI-kasettia eli sytytyskasettia, joka sijaitsee suurinpiirtein moottorin keskellä venttiilikopan päällä (kasetissa teksti DIREKT IGNITION). Sun autos kasetin pitäis olla musta.

Kesetit on tosiaan paukkuneet noista T7 koneisista. Sytkä kassu voi aiheuttaa nykimistä. Vikaa voi toki olla muuallakin, mut ekana kannattaa tarkistaa sytkäkasetti ja tulpat.
Viimeksi muokannut Saabisti -77, Ma Tammi 14, 2008 07:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: DI -boxi

Viesti Kirjoittaja tevisu »

DI-kasetti voi toki aiheuttaa nykimistä, mutta omassa -01 kolkissa ei auttanut kasettien vaihto - vaihdot siis hajoamisen vuoksi. Tulpat eivät liioin vaikuttaneet pieneen, mutta kiusalliseen nypytykseen. Syy nykimiseen ei selvinnyt koskaan.
Punaiset DI-kasetit ovat mielestäni yhtä vikaherkkiä kuin mustat. Faktan tähän taitaa tietää vain GM.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: DI -boxi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pienen nykimisen syynä on yleensä läppäkotelo.. Kasetin aiheuttamassa tapauksessa tulisi todennäköisesti jo vikakoodia sytytyskatkoksesta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: DI -boxi

Viesti Kirjoittaja arttu »

jcarlson kirjoitti:Pienen nykimisen syynä on yleensä läppäkotelo.. Kasetin aiheuttamassa tapauksessa tulisi todennäköisesti jo vikakoodia sytytyskatkoksesta.
Mun veljellä on just toi 9-3 -01 (tietenkin turbollinen :wink: )
Siinä oli just sama homma ton nykimisen kaa eli varsinkin cruisella huomas.
Joku läppäkotelo homma siinä oli kuulemma vikana kun kerran tuli puheeksi...

Elikkä jcarlsonin diagnoosi ilmeisesti oikea.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: DI -boxi

Viesti Kirjoittaja nugge »

DI boxi eli Direct Ignition. Elikkä Suorasytytys laatikko.
Eli palikka joka antaa tulpille sähköä.
Tää voi olla osa syy miks nykii.
toinen voi olla imuvuoto.
Viimeksi muokannut nugge, Su Tammi 13, 2008 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: DI -boxi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

nugge kirjoitti:DI boxi eli Direct Injection.
DI on lyhenne sanoista Direct Ignition (sytytys), ei Injection (ruiskutus).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Re: DI -boxi

Viesti Kirjoittaja perkijar »

jcarlson kirjoitti:Pienen nykimisen syynä on yleensä läppäkotelo.. Kasetin aiheuttamassa tapauksessa tulisi todennäköisesti jo vikakoodia sytytyskatkoksesta.
Elikkä onko homman nimi semmoonen, notta yhteys lähimpäään Saab huoltoon, vai kannattaako itse tuveta roblaamaan jotain konehuoneessa?
Saab 9-3 vm 01 150hv
Rami P
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 11:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: DI -boxi

Viesti Kirjoittaja Rami P »

Osta di kasetti ja vaihda se niin pitäisi nykiminen loppua. Mulla nyki myös 9-5 tasakaasulla ajettaessa. Vaihdoin kampiakselin asentoanturin, se ei poistanut vikaa. Vika poistui kun vaihdoin di kasetin. Di kasetti maksaa noin 270 e. Vaihda itse. Pikaliitin päästä irti ja 4 thorx ruuvia. Helppo homma.
Di kasetti ei ole vielä hajonnut kokonaan mutta jos hajoaa kokonaan niin voi kuulema hajoittaa myös katalysaattorin joka on sitten paljonkalliimpi juttu.
900i ja 9-5
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: DI -boxi

Viesti Kirjoittaja nugge »

jcarlson kirjoitti:
nugge kirjoitti:DI boxi eli Direct Injection.
DI on lyhenne sanoista Direct Ignition (sytytys), ei Injection (ruiskutus).
doh. totta. ei kannata aamula kirjoitella :D
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: DI -boxi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

perkijar kirjoitti: Elikkä onko homman nimi semmoonen, notta yhteys lähimpäään Saab huoltoon, vai kannattaako itse tuveta roblaamaan jotain konehuoneessa?
Kaasuläppäkotelon vaihto on helpohko homma, paras tietysti olisi jos pääsisi kokeilemaan että auttaako ilman että joutuu ostamaan muutaman satasen osan. Melko varmasti sanoisin kuitenkin vian olevan siinä EIKÄ DI-kasetissa jota monet täällä tarjoavat syyksi.

DI-kasetin vika löytyy jos vikamuistista löytyy sytytyshäiriöitä, eli kannattaa aloittaa lukemalla vikakoodit. T7 moottorinohjaus seuraa jatkuvasti sytytyksen toimintaa (jo OBD-standardi vaatii tämän), ja vikakoodi syntyy jos pätkäisyjä tapahtuu. Jos pätkisi niinkin pahasti että sen huomaa nykimisenä niin aivan varmasti vikakoodi löytyy.

Cruisen toiminta liittyy kiinteästi läppäkotelon toimintaan ja läppäpotentiometrin kunnolla toimivaan läpän asennon tunnistukseen, eli vian paheneminen cruisella viittaisi myöskin läppäkoteloon. Sytytysvika puolestaan on yleensä pahimmillaan silloin kun sytytykseltä vaaditaan eniten, eli kylmäkäynnistyksessä ja kylmäkäynnin aikana sekä kovalla kuormituksella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: DI -boxi

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Itsellä myös samantyyppistä ongelmaa... -> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=63337

Epäilen eniten tuota läppäkotelon toimintaa... Voiko tuota tarkistella muuten kuin vaihtamalla? Muistaakseni läppäkotelo on aika suolaisen hintainen?
Kannatusjäsen
#3382
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: DI -boxi

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Anteexi aikaisempi kirj. härö, :oops: virhe korjattu :wink:
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Re: DI -boxi

Viesti Kirjoittaja perkijar »

Onko kellään hajua onko läppähommelin hinta 100, 200, 300 vai enemmän euroja. Tokihan voisin myyjäliikkeeseen valittaa, mutta kun en millään jaksaisi jos se ei ihan konkurssia tekevän hintainen ole.
Saab 9-3 vm 01 150hv
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: DI -boxi

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

perkijar kirjoitti:Onko kellään hajua onko läppähommelin hinta 100, 200, 300 vai enemmän euroja. Tokihan voisin myyjäliikkeeseen valittaa, mutta kun en millään jaksaisi jos se ei ihan konkurssia tekevän hintainen ole.
Jos on sama kuin 9-5:ssa niin hinta liki 1000€ merkkiliikkeessä ja puolet siitä PCS:ssä :roll:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vastaa Viestiin