Noniin. Koetin hakea tietoa NG:n audiosysteemeistä suhteellisen huonolla menestyksellä. Lieneekö huonot hakusanat vai mikä, mutta kokeillaan nyt sitten näin. Eli. Onko -95 mallin S:ssä etukaiuttimille johdotukset valmiina ja minkälaisia kaiuttimia koloihin kannattaisi lähteä sovittelemaan tai olette sovitelleet?
Tällä hetkellä äänimaailma on hieman ankea vakioetukaiuttimilla ja OG-satkusta napatuilla takakaiuttimilla (soivat mainiosti, mutta vain olemattomalla äänenvoimakkuudella - lisää ääntä, alkaa särkemään pirusti). Taakse täytynee myös hankkia jotain hieman parempaa, jos meinaa edes siedettävän äänenvoimakkuuden saada aikaiseksi.
NG-satkun audiopuolesta...
NG-satkun audiopuolesta...
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: NG-satkun audiopuolesta...
kokeilepas hakusanalla "erillissarja" tästä osastosta.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: NG-satkun audiopuolesta...
Onhan noita guideja, vaikkapa tämä http://www.kolumbus.fi/richard.bevan/sa ... index.html
Ja haulla kyllä löytää monta tarinaa foorumilta ...
Fakta 1 on että orkkiselementit on syvältä. Eteen helpoiten saa tasapainoisen parannuksen 3.5" koaksiaali 2-tiekaiuttimilla, esim nämä :http://www.radiokulma.fi/autohifi/tuote ... ndex.html# ja sieltä TR350-CXi. Juuri viikonloppuna kuulin tuollaisia ja hintansa väärti ovat.
Taakse voi päivittää 6x9 mölöttimet, uunituore topicci löytyy tältä samalta foorumilta siitä mitkä sinne sopii ja mitkä ei. Ainahan voi askarrella kaikenlaista sovitinkaulusta mutta eiköhän asennuspaikkaa mittaamalla voi liikkeestä ostaa mieluisensa. Johtovalmius lienee kaikissa malleissa valmiina, ja jos haluaa paremmat johdot niin siitä vaan ovikynnyksiä aukomaan, riks raks.
Fakta 2 on että jos sulla on originaalisoitin niin sen tehot ei riitä mihinkään. Lisävahvistimen kytkennästä tarinaa tuolla Richar Bevanin jutussa. Jos ei ole orkkissoitinta niin kyllä 4x40W DIN-kokoisen soittimenkin teho riittää monille kohtuullisten kaiuttimien kanssa.
Etuovien kaiutinpaikkojen käyttö riippuu siitä mihin olet valmis ryhtymään
0) älä revi niitä ritilöitä vaan avaa ovipahvit ohjeiden mukaan
a) oville saattaa mennä johdotus tai sitten ei. Alkupää löytyy keskikonsolin pelkääjän puolen posken sisältä (tai sitten ei). Samaan paikkaan voi laittaa saabin oman kalliin bassovahvistimen mutta se on jo oma tarinansa sekin. Yhtä pieniä tarvikevahvareita on vaikea löytää.
b) laitatko sinne pelkät 6.5" bassot vai kokoaluekajarit.
c) korokerengasta sieltä ei löydy, ja mistähän niitä nykyään löytää kun Biltema tyhjensi varastonsa (paitsi rahalla Saabilta)
Ja haulla kyllä löytää monta tarinaa foorumilta ...
Fakta 1 on että orkkiselementit on syvältä. Eteen helpoiten saa tasapainoisen parannuksen 3.5" koaksiaali 2-tiekaiuttimilla, esim nämä :http://www.radiokulma.fi/autohifi/tuote ... ndex.html# ja sieltä TR350-CXi. Juuri viikonloppuna kuulin tuollaisia ja hintansa väärti ovat.
Taakse voi päivittää 6x9 mölöttimet, uunituore topicci löytyy tältä samalta foorumilta siitä mitkä sinne sopii ja mitkä ei. Ainahan voi askarrella kaikenlaista sovitinkaulusta mutta eiköhän asennuspaikkaa mittaamalla voi liikkeestä ostaa mieluisensa. Johtovalmius lienee kaikissa malleissa valmiina, ja jos haluaa paremmat johdot niin siitä vaan ovikynnyksiä aukomaan, riks raks.
Fakta 2 on että jos sulla on originaalisoitin niin sen tehot ei riitä mihinkään. Lisävahvistimen kytkennästä tarinaa tuolla Richar Bevanin jutussa. Jos ei ole orkkissoitinta niin kyllä 4x40W DIN-kokoisen soittimenkin teho riittää monille kohtuullisten kaiuttimien kanssa.
Etuovien kaiutinpaikkojen käyttö riippuu siitä mihin olet valmis ryhtymään
0) älä revi niitä ritilöitä vaan avaa ovipahvit ohjeiden mukaan
a) oville saattaa mennä johdotus tai sitten ei. Alkupää löytyy keskikonsolin pelkääjän puolen posken sisältä (tai sitten ei). Samaan paikkaan voi laittaa saabin oman kalliin bassovahvistimen mutta se on jo oma tarinansa sekin. Yhtä pieniä tarvikevahvareita on vaikea löytää.
b) laitatko sinne pelkät 6.5" bassot vai kokoaluekajarit.
c) korokerengasta sieltä ei löydy, ja mistähän niitä nykyään löytää kun Biltema tyhjensi varastonsa (paitsi rahalla Saabilta)
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: NG-satkun audiopuolesta...
Ainakaan tuossa omassa -97 ässässä ei ollut ovissa kaiutinjohtoja valmiina vaan ne piti sinne itse vetää.
Ovessa on moninapaliitin mihin johtosarja haitariletkun sisällä tulee joten siinä on se nihkein homma saada liittimestä piuhat läpi. Itse vedin 2.5mm2 kaiutinkaapelit oviin ja ne vaativat poran (olikohan 3 tai 4mm) näyttämistä tuolle liittimelle. Väkertämistähän se oli ja jännäkakka housussa sai touhuta ettei poralla tule kovin paljoa tuhoa piuhoille aiheuttaneeksi .
Korokerenkaita oven kaiutinpaikalle ei tosiaan enää taida ainakaan Biltemasta saada joten oma ratkaisu oli itse sahailla sopivat kiekot n. 20mm mdf-levystä.
Syksyllä paikoilleen väsäämäni setti oli siis 6.5" kaksitie-erillissarja eteen jolloin oviin tuli siis tuo 6.5" elementti ja kojelaudan päälle alkuperäisen 3.5" pahvitötterön tilalle diskantti. Ei ehkä se paras paikka diskantille mutta pysyypähän vakion näköisenä ja yllättävän hyvin tuo soi noinkin. Settiä käskee malttillinen 2x50 vahvistin konttiin pultattuna.
Takakaiuttimet jätin tarkoituksella kauppaan kun stereotoistossa äänen luonnollinen tulosuunta on kuitenki edestä eikä ainakaan äänenvoimakkuutta lisämään takakaiuttimia tarvita. Pahimmillaan vain sotkevat asiallisenki etupään soinnin.
Itse löysin ja sain foorumilaisilta paljon hyviä vinkkejä hommaan joten haku kyllä sitten auttaa lisää kunhan osuu oikeat sanat hakukenttään
Ovessa on moninapaliitin mihin johtosarja haitariletkun sisällä tulee joten siinä on se nihkein homma saada liittimestä piuhat läpi. Itse vedin 2.5mm2 kaiutinkaapelit oviin ja ne vaativat poran (olikohan 3 tai 4mm) näyttämistä tuolle liittimelle. Väkertämistähän se oli ja jännäkakka housussa sai touhuta ettei poralla tule kovin paljoa tuhoa piuhoille aiheuttaneeksi .
Korokerenkaita oven kaiutinpaikalle ei tosiaan enää taida ainakaan Biltemasta saada joten oma ratkaisu oli itse sahailla sopivat kiekot n. 20mm mdf-levystä.
Syksyllä paikoilleen väsäämäni setti oli siis 6.5" kaksitie-erillissarja eteen jolloin oviin tuli siis tuo 6.5" elementti ja kojelaudan päälle alkuperäisen 3.5" pahvitötterön tilalle diskantti. Ei ehkä se paras paikka diskantille mutta pysyypähän vakion näköisenä ja yllättävän hyvin tuo soi noinkin. Settiä käskee malttillinen 2x50 vahvistin konttiin pultattuna.
Takakaiuttimet jätin tarkoituksella kauppaan kun stereotoistossa äänen luonnollinen tulosuunta on kuitenki edestä eikä ainakaan äänenvoimakkuutta lisämään takakaiuttimia tarvita. Pahimmillaan vain sotkevat asiallisenki etupään soinnin.
Itse löysin ja sain foorumilaisilta paljon hyviä vinkkejä hommaan joten haku kyllä sitten auttaa lisää kunhan osuu oikeat sanat hakukenttään
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Re: NG-satkun audiopuolesta...
Itsellä 9-3:een ruuvailtu kesällä tämmöisiä...
- Eteen oviin Hertzin 6.5" midbassot, kaapelit oli valmiina, sovitelevyt 22mm MDF pultattiin oviin tiukasti.
- Kojelaudalle Hertzin 3" keskiäänet, sovitteet tehtiin vanerista
- Kojelaudan ritilöíden päälle Hertzin diskantit omissa suuntauskoteloissaan, olisi tosin voinut upottaa ritilään mutta ei tohtinut kairata niin isoa reikää ritilään.
- Hertzin passiviset jakosuotimet pelkääjän puolelle kojelaudan sisälle
Ensin yritettiin ajaa tätä settiä AS2 soittimella ja AS3 vahvarilla niin että vahvari ajaa vain ovibassot ja soitin kojelaudan -> ei hyvä. Ilmeisesti impedanssien kanssa yhteensopivuusongelmaa. Särki helposti yms...
Seuraavaksi Saabin rensselit pois ja takakonttiin DLS Reference 200 -vahvistin ajamaan koko etupäätä sekä Pioneerin MP3-soitin. Lopputulos kohtalaisen hyvä.
Takapää jäi orkkisämyreille ja niitä tulee feidattua pois aika paljon koska edestä päin mielellään kuuntelee. Pioneerissä tosin on "FIE" -toiminto joka suodattaa taakse pelkästään bassoa, simuloiden subbasta. Ei niin hyvä kuin aito subi, mutta toimii tietyissä tilanteissa.
Mutta niinhän se on että sitten kun autot kulkee täysin äänettömästi leijuen ilmassa, on musiikin kuuntelu autossa nautinto. Siihen asti hyvään toistoon saa nähdä pirusti vaivaa.
- Eteen oviin Hertzin 6.5" midbassot, kaapelit oli valmiina, sovitelevyt 22mm MDF pultattiin oviin tiukasti.
- Kojelaudalle Hertzin 3" keskiäänet, sovitteet tehtiin vanerista
- Kojelaudan ritilöíden päälle Hertzin diskantit omissa suuntauskoteloissaan, olisi tosin voinut upottaa ritilään mutta ei tohtinut kairata niin isoa reikää ritilään.
- Hertzin passiviset jakosuotimet pelkääjän puolelle kojelaudan sisälle
Ensin yritettiin ajaa tätä settiä AS2 soittimella ja AS3 vahvarilla niin että vahvari ajaa vain ovibassot ja soitin kojelaudan -> ei hyvä. Ilmeisesti impedanssien kanssa yhteensopivuusongelmaa. Särki helposti yms...
Seuraavaksi Saabin rensselit pois ja takakonttiin DLS Reference 200 -vahvistin ajamaan koko etupäätä sekä Pioneerin MP3-soitin. Lopputulos kohtalaisen hyvä.
Takapää jäi orkkisämyreille ja niitä tulee feidattua pois aika paljon koska edestä päin mielellään kuuntelee. Pioneerissä tosin on "FIE" -toiminto joka suodattaa taakse pelkästään bassoa, simuloiden subbasta. Ei niin hyvä kuin aito subi, mutta toimii tietyissä tilanteissa.
Mutta niinhän se on että sitten kun autot kulkee täysin äänettömästi leijuen ilmassa, on musiikin kuuntelu autossa nautinto. Siihen asti hyvään toistoon saa nähdä pirusti vaivaa.
Kannatusjäsen
#3382
#3382