Öljyn varoitusvalo-tarina

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Jabugo
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Touko 19, 2005 08:58

Öljyn varoitusvalo-tarina

Viesti Kirjoittaja Jabugo »

Pieni kertomus kaikille luettavaksi:

Tämä kaikki tapahtui vuoden 2007 aikana. (Auton Speksit: 93 SE Business 2.0t vm.-02. ajettu ~130 000)
Olin juuri ajanut Helsingistä Kuusamoon hiihtelemään ja takaisin. Totesin seuraavalla viikolla aina tiukkaa kurvia tehdessäni, että moottoriöljyn vasoitusvalo pilkahti esiin. Huolestuin hieman ja tarkastin öljyn määrän. Vähissä oli, joten lisäsin öljyä. Vein auton kuitenkin Länsiautoon huoltoon ja pyysin tarkastamaan, että löytyykö jotain vikaa. Totesivat huohottimessa olevan vikaa, joka sitten vaihdettiin.
Vika ei kuitenkaan korjautunut. Noin tuhannen kilometrin ajon jälkeen varoitusvalo syttyi taas. Oli sopivasti vuosihuollon aika. Vein auton tällä kertaa Magneettiin ja pyysin tarkastamaan öljyn suuren kulutuksen syyn. Diagnoosi oli, että jakopää vuotaa öljyä. Pelkkä vuodon korjaaminen maksaisi 1 700 e. Lisäksi todennäköisesti moottorin liikkuville osille on päässyt tapahtumaan vahinkoa, "kun on kerta kuivana ajeltu". Näiden vikojen korjaaminen maksaisi vähintään toiset 1 700e, tai jopa niin paljon, että olisi viisaampi vaihtaa koko moottori. En oikein osannut edes kauhistua näistä skenaarioista. Sen verran hullulta se kuullosti. Kuuntelin huvittuneena, kun huoltotiskin tyyppi kysyi tyynenä, että "pannaanko sulle tänne huoltoon samalla aika varaukseen?"
Sanoin, että katsellaan hieman tilannetta ja palaan asiaan myöhemmin.
Lähdin itse etsimään kohtalotovereita täältä Saab-foorumilta. Sattumalta löysin keskustelun,jossa asiaa sivuttiin. Sieltä löysin GM:n antaman tiedotteen "Taannehtivasta kahdeksan vuoden huolto-ohjelmasta" Kyseinen huolto-ohjelma koskee tiettyjen vuosimallien voitelujärjestelmässä havaittuja tyyppivikoja. Soitin Magneettiin ja kysyin heiltä, että ovatko kuulleet tällaisesta ohjelmasta. Myönsivät kuulleensa asiasta ja pyysivät minun todistamaan, että huoltokirjastani löytyy kaikki vaaditut merkinnät.
Kaikki korjaustoimenpiteet menivät takuuseen!
Silmää räpäyttämättä olisivat laskuttaneet minulta tämän kaiken, ellen itse olisi ollut aktiivinen tutkimaan oikeuksiani.

Kiitos tästä kuuluu tälle loistavalle keskustelufoorumille.
Hallelujaa!
-9-3 SC 1.8t -08
-9-3 SE 2,0t -02
-900i 2.1 16V -93
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Öljyn varoitusvalo-tarina

Viesti Kirjoittaja peinu »

Hyvä, omenapoika!

foorumista on toden totta ollut hyötyä yhdelle jos toisellekin. Kiitos fiksujen saabistien! :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljyn varoitusvalo-tarina

Viesti Kirjoittaja Poy »

Mitä ne siitä hyötyy, etteivät kerro että "saat muuten huollon ilmaiseksi"? Eihän ne kuiteskaan itekkään jää loppumaksajiksi? Kuitenkin asiakas saattaa jäädä empimään ja valita jonkun halvemman puljun, ei merkkihuollon.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Öljyn varoitusvalo-tarina

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Aihetta sivuten...

Itsellä alkoi samalla lailla, eli varotusvalo alkoi palamaan kurvissa. No lisäsin öljyä ja sillä se. Nyt meinasin vaihtaa öljyt kun huomasin, että öljypohjaan on tiputellut ylhäältäpäin öljyä... Harmikseni auto oli vain tunkilla yllä, joten en päässyt paremmin kurkkaamaan mistäs se vuotaisi. Mutta yritin silti kuvata vuotoa kameralla.

Tässä kuva öljyvuodosta Näyttääkö kenellekkään tutulle? Mikähän siellä voisi vuotaa ja millasia toimenpiteitä tulisi tehdä?

Hitto kun ei ny olis yhtään varaa alkaa mitään koneremppaa tekemään... :twisted:
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
tmo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Elo 18, 2007 20:28
Paikkakunta: ESPOO

Re: Öljyn varoitusvalo-tarina

Viesti Kirjoittaja tmo »

Varmaan vakiovastaus, mutta toistanpa sillti...

Jos vilkkumiseen auttaa pysähdys ja tuoreen oljyn lisäys ja öljy ei ollut alle mittatikun alamerkin ennen lisäystä niin:

Mahdollisen ongelman kartoitus. Venttiilikopan kansi auki. Jos jakoketjun ympäristöön on kertynyt mustaa pikimäistä mönjää, on kyseessä suurella varmuudella lieteongelma, jolloin välittömänä toimenpiteenä öljyn imusihdin puhdistus lisävaurioiden välttämiseksi sekä syntyneiden vaurioden kartoitus... Mönjän puute ylhäällä ei takaa sihdin puhtautta, mutta mönjä ylhäällä takaa sihdin tukkeuman.

Nyt korva tarkkana... kuuluuko jako- tai tasapainoketjun rahinaa - terve vertailuauto rinnalla kuultavana antaa perspektiiviä? Jos kuuluu, tarkista jakoketjun kiristimen ulkonema. Uusi jakoketju jos tarpeen. Lisäksi on mahdollista, että laakerivauriota on voinut syntyä sekä jakopään, että kiertokankien laakerointiin. Tasapainoketjun rahinasta selviää dremelillä sihdin puhdistamisen yhteydessä. Jos rahaa tai laajennettua huoltoa on käytössä, tätä arpomista ei tarvitse suorittaa.

Joka tapauksessa kannattaa tarkistaa kannen pulttien kireys ja varmistaa, ettei vuotoa tapahdu ketjunkiristimestä.

Disclaimer: Oma parannettu lietepotilas on 9-5. Ilmeisesti 9-3:ssa remppa vaatii enemmän kuin 9-5:ssä.

Toivottavasti valo vilkkuu muusta syystä.

Itse itseäni korjaten: Onhan tuota ulkoista vuotoakin, mutta määrää on tietty vaikea sanoa... eli öjynpinnan taso ennen korjaavaa lisäystä olisi tärkeä parametri arvioitaessa onko mönjäpotilas vaiko muuten vain tyhjiin vuotanut, jolloin kannen pultit, venttiilikopan tiiviys ja ketjunkiristimen tarkistus riittäisivät.

p.s: öljyproppy lähenee asymptoottisesti ympyrää...
Vastaa Viestiin