Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kannattaa muistaa, että myös moniilla muilla autonvalmistajilla on pitkälti yhtä vakavia huohotinongelmia, mutta ei vastaavaa "moottoritakuuta" vaan remontit tehdään aina tehdastakuun jälkeen asiakkaan laskuun...

Eski
Eesau
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 17:45

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Eesau »

Mimmi kirjoitti:Haluaisin kiinnittää huomiota "valtuutettuun korjaajan", joka ei kuitenkaan ole Saab-asiantuntija. Väittäisin, ettei GM/Saab pistä tälle "todistukselle" mitään arvoa.
Tämä on paljon mahdollista, ja jopa todennäköistä, mutta kaikkea pitää yrittää. Olen kyllä tehnyt duunia sen eteen, että saisin selville, kenen sana asiassa voisi olla riittävän "painava". Ei se "valtuutettu mekaanikko" tule olemaan ainoa kortti tässä pelissä.
Mimmi kirjoitti:Tässä huolenpito-ohjelmassa on kyseessä kuitenkin VAPAAEHTOINEN asia, jolloin takuulla ei ole mitään tekemistä asian kanssa (takuuhan on 2 vuotta ensirekisteröinnistä).
Tästä en ymmärtänyt sanaakaan.

EDIT: Jos tarkoitit sitä, ettei minun tarvitse todistella kenellekään sitä, että autoon on tehty sitä "huolenpitoa" saadakseni takuun, niin sitten ymmärrän. Se olikin hyvä pointti, en muistanut enää sitä mainintaa vapaaehtoisuudesta. Nyt on yksi asia vähemmän tässä sopassa. Mistä 2 vuoden takuusta puhuit tuossa?
Saab 9-3 2.0t -01
Eesau
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 17:45

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Eesau »

Mimmi kirjoitti:Saab on antanut VAPAAEHTOISEN huolenpito-ohjelman moottorille (ei siis takuuta, vaikka kaikki puhuvat 8 vuoden moottoritakuusta).
Noinhan se on. Kansan suussa kääntynyt takuuksi. Retoriikkaa...
Mimmi kirjoitti:Merkkihuollon leimat ovat helpoin (ei siis ainoa) tapa todistaa huoltojen oikeellisuus. Takuuvastaavan vastaus on tosin erittäin painava todistus sinua vastaan.
Saksassa on kuulemma raati, joka päättää nämä "takuu"asiat. Toki siinä välissä häärää myös se takuuvastaava.
Saab 9-3 2.0t -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itsekin olen syyllistynyt tähän "moottoritakuusta" puhumiseen, mutta olen käyttänyt aina lainausmerkkejä. Ei tahdo millään jaksaa aina kirjoittaa taannehtiva kahdeksanvuotinen huolenpito-ohjelma ja siksi tulee käytettyä tuota virheellistä "moottoritakuu"-termiä.

Eski
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

äkkiähän taitava tekeen kuitin ruotsin esson pikahuoltoon vuodella 98-jotain ja kuka piru sitä oikeaksi todistaa... ja kuitti kuitenkin riitettävä todisteeksi tehdystä huollosta. miten se sitten pitäisi todistaa? Åke tulee ruotsista ja todistaa tehneensä juuri sen auton huollon 6 ja puoli vuotta sitten? En toki yllytä moiseen tai kannata, mutta totean vain sen olevan mahdollista...
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Hah! Yhdestä pytystä paloi pakoventtiili ja saapi rupes kuulostaan subarulta :) Mikähän tuonkin on sitten aiheuttanut? Onkohan käynnyt laihalla?
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Hook »

ykkös vai nelospytty? (veikkaus..). Onko pakolämmöistä tietoa? Menikö vedossa, vai cruisella..?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Kolmos pytty ja täyskaasu kiihdytyksessä. Pitänee laittaa kolkki vähäksi aikaa jäähylle, kun tuli ostettua toinen rassi.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mulla meni 1pytyltä 1pakovena ja kaikki pakovenat oli saannu kuumaa...seurauksella kansi, männät ja turbo paskax (venanpalanen pakopesään).
9-3.1972
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Eihä tuo vielä mitää. 8 pakovenaa ja 2 imuvenaa kieroon. Ja syy ei ollut kenessäkään muussa kuin itsessäni :oops: No tulipa vaihettua kaikki kuluvat osat samalla.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Niin no kuskissa se varmaan pohjimmainen syy on tuohon minunkin konevikaan :)
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja AP »

Olli Kinaret kirjoitti:Pitänee laittaa kolkki vähäksi aikaa jäähylle, kun tuli ostettua toinen rassi.
Jahas, pitääkö tässä ruveta järjesteleen potkiaisia :wink:
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

No ilman muuta :D
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

No niin nyt olisi kansi kiinnitystä vaille valmiina, mutta mistä sais sellaisen hylsyn kannen pultteihin? Oli näköjään jotakin erikoista mallia ne pultit. Niin ja eihän Saabin kannenpultit ole venyvää mallia vai voiko käyttää vanhoja pultteja?

PS. Itse kun tekee, niin saa mitä sattuu tulemaan :wink:
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kannenpultit ovat kyllä venyviä, mutta voi niitä pultteja muutaman kerran uudestaan käyttää. Eli jos ei ole ennen samoilla pulteilla remppailtu niin ei pitäisi olla ongelmaa.

Hylsy on nimeltään E16 (käänteinen torx), ja pitäisi löytyä kaikista hyvin varustelluista työkalu/tarvikeliikkeistä..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin