NG900 lämmityslaitteessa ongelma.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
hz81
"Hölösuu"

NG900 lämmityslaitteessa ongelma.

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Vanhempieni NG900 vm.-96 on kuulemma ilmestynyt seuraavanlainen vika.
Lämmityslaitteen puhallin ei toimi muutoin kun painamalla puhallinnopeuden säätönuppia alaspäin, eli siis kohden auton keulaa ja tällöinkin ottaa kuulemma oman aikansa ennen kuin lähtee pyörimään. Autossa siis ei ole ilmastointia, vaan manuaalinen lämmönsäätö.
EPC antaa tuohon säätöpaneelin osanumeron 43 65 763 muuntaja joka viittaisi että sen nopeusvalitsimen sisuskalut voisi uusia? Onko kellään ollut vastaavaa vikaa ja mistä vika löytyi?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
Teukka.k
"Aero"

Re: NG900 lämmityslaitteessa ongelma.

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Minulla oli vähän samantyyppinen ongelma, tosin hävisi vain 1 ja 2 asento.
Minulla on/oli syynä säätimien rungossa (se valkea iso muoviosa, jota ei saa erikseen, koko paketti yli 200€) olevien kiinnityshahlojen murtuminen, jolloin nopeudensäätimen pohja pääsee peruuntumaan. Tästä tulee huono kosketus ja puhaltimen tarvitsema suurehko virta sulattaa nopeudensäätimen akseliosan. Eli kannattaa tarkistaa ennen uuden säätimen ostamista tämä rungon kunto. Itse kiinnitin säätimen runkoon pienillä popniiteillä. On toistaiseksi kestänyt ja toiminut, mutta kiinnityskohdat on niin pienet, ettei tuo kyllä idioottivarma systeemi ole. Joten ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan mistä tuota runkoa kannattasi kysellä käytettynä sopu hintaan.

Systeemihän purkautuu vetämällä ensin kaikki nupit pois, pintalevy lähtee nupinreijistä varovasti vetämällä. Seuraavaksi runko kokonaisuudessaan varovasti ruuvitaltalla lonkottelemalla. Sitten pääseekin käsiksi asian ytimeen.

Kokemukseni perustuu kyllä 9-3 -99 malliin mutta muistelisin, että ng:ssä olisi samanlainen.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
saabtraining
"Kaasari"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabtraining »

Vaihdoin 97 satkuun juuri viikonloppuna lämppärin säädin kompleksin. Mulla oli pahasti paskana lämpötila ja puhallussuunta namisojen kannat. Sen yksikön vaihto oli todella helppoa, onnistuu varmaan yllä kuvatullakin tavalla mutta minä otin lisäksi hanttimiehenpuolen jalkatilan muovin pois (vaati myös hanskalokeron irroittamisen) jolloin pääsin tarkastelemaan vivustoja. "Herkistelin" niitä voiteilla (Vaijeria ja vivustoa) ja voin sanoa että vörkii nyt paremmin. Ainoastaan polttimot pitää vielä vaihtaa kaks kolmesta on palanut mutta se onnistuu pelkästään keskikonsolin etulevyn irroittamalla.
Hyvästä Saabista kannattaa aina vähän maksaa
F.L.B. = Finnish Lazy Bastards
Pieru tuuletti kiveksiäni kuin tuuli pyykkiä narulla.

SAAB 900 S 2.0 1997
Teukka.k
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Joo jos lämmönsäädössä esiintyy tiukkuutta kannattaa vaijeri öljytä samalla. Hanttarin jalkatilan muovin irrottaminen kyllä helpottaa hommaa ja jos aikoo vaijerin ja vivustot öljytä niin on välttämätöntä. Omasta autosta lähtee tuo muovi pois ilman hanskalokeron irrotusta. Muistaa vaan irrottaa ruuvin myös hanskalokeron kannen takaa. Nitkuttelee muovia eteenpäin (auton kulkusuunnassa) että korvakkeet irtoavat keskikonsolin reunasta ja sitten vaan vetää pois.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
saabtraining
"Kaasari"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabtraining »

Teukka.k kirjoitti:Joo jos lämmönsäädössä esiintyy tiukkuutta kannattaa vaijeri öljytä samalla. Hanttarin jalkatilan muovin irrottaminen kyllä helpottaa hommaa ja jos aikoo vaijerin ja vivustot öljytä niin on välttämätöntä. Omasta autosta lähtee tuo muovi pois ilman hanskalokeron irrotusta. Muistaa vaan irrottaa ruuvin myös hanskalokeron kannen takaa. Nitkuttelee muovia eteenpäin (auton kulkusuunnassa) että korvakkeet irtoavat keskikonsolin reunasta ja sitten vaan vetää pois.
Totta, ei hanskalokeroa pakko ole pois ottaa. Kaiken kaikkiaan saba on kiitollinen tee-se-itse miehen kannalta, ainakin sisätiloissa. :saab:
Hyvästä Saabista kannattaa aina vähän maksaa
F.L.B. = Finnish Lazy Bastards
Pieru tuuletti kiveksiäni kuin tuuli pyykkiä narulla.

SAAB 900 S 2.0 1997
Vastaa Viestiin