Lämmönnousu/flekti jää huutamaan

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Eiootoista
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:37
Paikkakunta: Lappeenranta

Lämmönnousu/flekti jää huutamaan

Viesti Kirjoittaja Eiootoista »

tervehdys!

Kävipä tuossa eilen niin että olin pojan kanssa ajelemassa,n.10km lenkki,ajeltiin suht hiljaa 60km/h.
siitä käännyin sit kaverin pajan pihaan, ihan ohimennen köröttelin siitä kävelyvauhtia ja tulin kotipihaan 200m matkan jälkeen ja katoin lämmöt oli noussut miltei tappiin saakka,ohhoh.
noh ajoin parkkiruutuun ja annoin koneen pyöriä ihan tyhjänkäynnillä lämmöt laski "klo9" ja taas hieman kohos ja laski :| kun sammutin auton niin flekti jäi puhaltamaan n.1min.

parin tunnin kuluttua kävin ihmettelemässä konehuoneen puolelta että olisiko sielä joku vika mutta jäähdytinnestettä on niinkun pitääkin. öljy näytti öljylle tikussa ja ja normaalille määrälle.
Ainoastaan kuljettajanpuolella koneessa lohkon etupuolella on vähän öljytihkuamista mutta ei mitään sen vakavampaa.

mistä moinen voi johtua? varoittiko auto tulevasta kannentiivisteen vuodosta?

illemmasta kävin ajamassa uuden koe ajon n.15min,mutta lämmöissä ei ollut mitään huomautettavaa ihan pikkasen yli "klo9" ajoin takas kotipihaan parkkiruutuun ja annoin auton taas jälkikäydä n.30s ja flekti alkoi jälleen puhaltaa.
Onhan mulla ennenkin flekti jäänyt puhaltamaan mutta sillon onkin saapi saanut hieman jo tossuakin ja kesäkelillä +25.
Mutta että se jäisi talvella huutamaan rauhallisen ajon jälkeen?

Mistä johtuu tämä lämmön nousu/lasku?? ja flektin huutaminen??

Auto on ollut seisoksissa n.2-3vkoa ja nyt olen ajellut sillä taas pari päivää.
Kävin päästöt mittauttamassa toissapäivänä, sillon näytti DI-kassulle menevien johtojen seassa olevan yksi kuoriutunut johto voiko se johtua mitenkään siitä tj?
Ei se kyllä voi mutta kaikkihan on mahdollista :evil:
missä mättää??

toivottavasti joku saa tekstistä selvää, mulle ei ole oikein luotu noita kirjoittamisen lahjoja!
currently: no SAAB

ex. og900/atm-88, ng900 Turbo -95, ng900 Turbo -96
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Lämmönnousu/flekti jää huutamaan

Viesti Kirjoittaja Hook »

Lämpöanturi?
"Pätkivä" lämpötilaanturi voi aiheuttaa sitä, että flektit ei lähde riittävän ajoissa pyörimään.. kun taas anturi välillä näyttää järkeviä, niin lämmöt on noussut, kun flekti ei ole pyörinyt silloinkun pitäsi.
Jumittava termostaatti?
Obd portin kautta voi kurkata, mitä toinen lämpötilaanturi näyttää.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Eiootoista
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:37
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Lämmönnousu/flekti jää huutamaan

Viesti Kirjoittaja Eiootoista »

mitenhän sen sitten sais selville, että onko se tuo lämpötila-anturi? vai vaihtaa vaan uuden? kaksi lämpötila-anturia?

näinköhän se termari olis, kun kuitenkin lämpöä huhkuu sisälle?

ei noita OBD vehkeitä ole ni ei voi oikein katella arvoja :|
currently: no SAAB

ex. og900/atm-88, ng900 Turbo -95, ng900 Turbo -96
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Lämmönnousu/flekti jää huutamaan

Viesti Kirjoittaja Hook »

Itse aloittaisin ~10-15 euron termostaatin vaihtamisella, joka muutenkin on monesti 5-10v jälkeen useimmiten vaihdon tarpeessa.. Jos ei tuolla mittari tokene, niin sitten ~30euron anturi vaihtoon kannen kuskin päädystä.
Jos haluaa hifistellä, niin sitten joku infrapunalämpömittari, jolla mittailee vesiletkun lämpötilaa ja siitä voi yrittää päätellä koneen oikeata lämpötilaa, milloin termari aukeaa.
Käsikokeilullakin voi yrittää päätellä vähän toiminnasta, että milloin termari aukeaa, kun kylmänä laittaa käymään tyhjäkäyntiä ja yläletku alkaa lämpeämään nopeasti. Samalla tarkkaillen mittariston mittaria. Jos 5min jälkeen lämmöt punaisella ja yläletku kylmä vielä, niin voisin veikata että mittari ei pidä paikkaansa...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
fireman
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 16:50
Paikkakunta: Nastola

Re: Lämmönnousu/flekti jää huutamaan

Viesti Kirjoittaja fireman »

Minulla tuli juuri saman tyylinen vika. Ajoin kylmällä autolla noin 1km. lämpömittari nousi tappiin ja flekti jäi huutamaan. Syylärin ala ja yläletkut ihan kylmät. flekti ei sammunu vasta kun otti sulakkeen pois. Missä vika?
Ng 900 s -95
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lämmönnousu/flekti jää huutamaan

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

fireman kirjoitti:Minulla tuli juuri saman tyylinen vika. Ajoin kylmällä autolla noin 1km. lämpömittari nousi tappiin ja flekti jäi huutamaan. Syylärin ala ja yläletkut ihan kylmät. flekti ei sammunu vasta kun otti sulakkeen pois. Missä vika?
Jos olisi kova pakkanen väittäisin jäätymista, mutta ei näillä keleillä.
Vaikuttaa että vesi ei kierrä. Hajosiko vesipumppu?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
fireman
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 16:50
Paikkakunta: Nastola

Re: Lämmönnousu/flekti jää huutamaan

Viesti Kirjoittaja fireman »

Auto seiso nyt pihalla ja kone kylmä, niin mittari silti tappiin kun laitto virrat päälle ja flekti pyörii.
Ng 900 s -95
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Lämmönnousu/flekti jää huutamaan

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Lämpötila-anturi sökönä?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lämmönnousu/flekti jää huutamaan

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tai sitten anturin johto oikosulussa.
Otappa anturin liitin irti ja kokeile sitten.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
fireman
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 16:50
Paikkakunta: Nastola

Re: Lämmönnousu/flekti jää huutamaan

Viesti Kirjoittaja fireman »

Anturin johdon kun ottaa irti niin mittari nollassa ja flekti ei pyöri. Kävin hakemassa uuden anturin. Uusi näytti päällisinpuolin samanlaiselta ja rupesin vaihtamaan niin yllätys erilainen kierre uudessa!
Ng 900 s -95
fireman
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 16:50
Paikkakunta: Nastola

Re: Lämmönnousu/flekti jää huutamaan

Viesti Kirjoittaja fireman »

Nyt pelaa, uusi anturi Laakkoselta. 70 egee
Ng 900 s -95
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Lämmönnousu/flekti jää huutamaan

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

fireman kirjoitti:Nyt pelaa, uusi anturi Laakkoselta. 70 egee
Melko kallista?
Motonet kirjoitti:LÄMPÖTILA-ANTURI SAAB 900 "GM" 94-- JA 9-3 --02
Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
GM-900 16V-moott valvonta VALKEA (M12x1,5). . . . . . . . . 37-3339 10.90 ???
GM-900 V6-moott valvonta jos VALKEA t MUSTA (M12x1,5). . . 37-3348 9.90 ???
GM-900 V6-moott valvonta SININEN (M12x1,5). . . . . . . . . 37-3128 9.50 ???
9-3 Mittarille jos VALKEA. . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3005 4.20 ???
9-3 ULKOilman anturi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3591 9.90 ???
9-3 Moott valvonta jos VALKEA t MUSTA (M12x1,5). . . . . . 37-3348 9.90 ???
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
fireman
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 16:50
Paikkakunta: Nastola

Re: Lämmönnousu/flekti jää huutamaan

Viesti Kirjoittaja fireman »

Motonetistä ei vastaavaa saa ja tolla kierteellä mitä motonetti ilmoittaa niin laakkosella se oli 30 egee.
Ng 900 s -95
Eiootoista
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:37
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Lämmönnousu/flekti jää huutamaan

Viesti Kirjoittaja Eiootoista »

jepsistä joo.. just ajelin tosta tutun tallilta pois ja lämmöt nous punasen rajalle.. sammutin auton ja annoin jäähtyä n.1min ja lämmöt "klo9", sitten taas matka jatkuu ja lämmöt nousi suht ylös miltei punasen rajalle mutta laski sitten kokonaan aivan alas :roll:
Siinä sit pokkana ajelin kotio päin ja lämmöt rupesi nousee parin minuutin jälkeen "klo9" ja pysyi koko loppumatkan siinä.
mitä kummaa?

ei se voi olla termari..
olisko mullakin tuo lämpötila-anturi?
currently: no SAAB

ex. og900/atm-88, ng900 Turbo -95, ng900 Turbo -96
Eiootoista
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:37
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Lämmönnousu/flekti jää huutamaan

Viesti Kirjoittaja Eiootoista »

lämpötila-anturi oli antautunut.. eli selvittiin säikähdyksellä.
siitäkin sai pulittaa ylimääräistä kusipäisen auto-eekoon myyjän takia..
currently: no SAAB

ex. og900/atm-88, ng900 Turbo -95, ng900 Turbo -96
Vastaa Viestiin