Paljonko kestää ahtopaineita

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
talladega-97
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Marras 29, 2007 16:32

Paljonko kestää ahtopaineita

Viesti Kirjoittaja talladega-97 »

Olisiko kellään kokemuksia paljonko suurin piirtein 2L (Talladega 2L Turbo -97) vakio turbokone kestäisi ahtopaineita ja mitkähän ovat vakiopaineet?
Autossa kiinni MapTunin stage3, 3", vapaavirt.suod. ja aika helposti lyö paineet punaiselle kiihdytettäessä (paljonkohan mahtavat olla ahtopaineet) ja kun piiskaa antaa nopeasti vähän enemmän niin rupeaa röpeltämään ja veto/tehot loppuu (ilm. hukkaportii aukeaa ja rajoittaa paineita)...ei aikaisempaa kokemusta turbokoneista mutta vapareista sitäkin enemmän
MORE POWER > MORE FUN
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Paljonko kestää ahtopaineita

Viesti Kirjoittaja peinu »

vakiosoftalla paineet 0,8bar, eli viisari on keltasen ja punaisen rajalla. Perusahtopaine 0,4bar. Katsopas tämän osaston yläreunasta aihe "peruspaineen säätö."

Jos paineet nousee nopeasti lähelle punaisen yläreunaa alkaa kone nakuttaa ja trionic pistää fuel cutin, eli koittaa säästää konerikolta.

Hukkaportin aukeaminen ei aiheuta röpeltämistä vaan pelkästään paineen laskun. Sinun tapauksessa ilmeisesti peruspaineet on liian korkealla tai sitten magneettiventtiilissä on vikaa tai sitten sen keskimmäinen letku falskaa.

Helpointa on aloittaa metsastys w-letkun, eli magneettiventtiilin keskimmäisen letkun kunnon määrittelystä. Jos se on kunnossa, niin seuraavaksi tsekkaa peruspaineet. Jos nekin on OK, niin sitten koita saada ehjää mankkkuvenaa kokeiltavaksi.

Ja niin, stage3:n normaalit maksimipaineet voisi olla n.1.5 bar eli 2/3 punaisella.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
talladega-97
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Marras 29, 2007 16:32

Re: Paljonko kestää ahtopaineita

Viesti Kirjoittaja talladega-97 »

Kiitos vastauksesta ja katsoin peruspaineen säätöviestiä...eiköhän muuten
onnistu mutta mummoa ei kyllä voi ottaa kyytiin kun voi niskat katketa vanhemmalta ihmiseltä ja tulla huonot housuun.
Voi varmaankin olla mahdollista että kaikki on kunnossa jos kerran järj katkaisee
bensan syötön tms. kun kunnolla piiskaa. Ongelma ei esiinny helposti kun kiihdyttää tasaisesti mutta kun ruoskaa antaa eli "lähetät" 1.vaihde > nastat mäelle, aluksi lähtee kuin hauki kaislikosta sitten tyssää kuin seinään 2.vahde >loput nastat pois ja kumia tienpintaan, kiihdytys kestää muutaman sekunnin ja taas tyssää 3.vaihe > vauhtia jo "liikaa" 140-160 kmh > ei vielä kokemusta
missä tyssää kun on "talvikelit" ja nopeus voi tuntuman mukaan nousta helposti
yli 200kmh (tietysti suljetulla alueella).
Lähtee tosisaan paremmin jos ei "lähetä" ja paina kaasua kerralla pohjaan (vaan painaa kaasua tasaisesti pohjaan).

Tietämättömältä tyhmä kysymys ennen kuin rupean korjausoppaasta etsimään...eli missä välissä on mangneettiventtiili ja mitä se ohjaa (ensimmäinen Saab ja eka tbo ja eritt tyytyväinen).
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Paljonko kestää ahtopaineita

Viesti Kirjoittaja peinu »

talladega-97 kirjoitti: Voi varmaankin olla mahdollista että kaikki on kunnossa jos kerran järj katkaisee
bensan syötön tms. kun kunnolla piiskaa.
Ei kuulu katkaista missään vaiheessa, jos kaikki on kunnossa.
talladega-97 kirjoitti:missä välissä on mangneettiventtiili ja mitä se ohjaa.
Kun avaat nokkapellin ja seisot polvet rekisterikilpeä vasten, niin sinusta katsoen syylärin vasemman reunan tuntumassa lukkopeltiin on kiinnitetty musta mötikkä mihin menee sähköjohto ja siitä lähtee kolme alipaineletkua alaspäin.

Toiminta lyhyesti:
Yhdestä letkusta imee alipaine, minkä magneettiventtiili ohjaa sopivasti joko imemään hukkaportin kelloa ( keskimmäinen W letku = wastegate) tai harakoille sen mukaan, että pitääkö ahtopainetta laskea vai nostaa. Käytännössä magneettiventtilin sisällä säksättää pieni pellin pala magneettien välillä edestakaisin. Kun tuo pala sitten jumittuu jompaan kumpaan ääriasentoon auto kulkee joko peruspaineilla tai sitten maksimiahtoja rajoitetaan vasta fuelcutilla.

Myöskin jos keskimmäisessä letkussa on vuoto, ei sillä pystytä imemään hukkaporttia auki -> paineet nousevat -> fuelcut.

Kuva

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
talladega-97
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Marras 29, 2007 16:32

Re: Paljonko kestää ahtopaineita

Viesti Kirjoittaja talladega-97 »

Kiitos asiantuntevasta infosta...ja eiku tutkimaan/testaamaan
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Paljonko kestää ahtopaineita

Viesti Kirjoittaja peinu »

talladega-97 kirjoitti:Kiitos asiantuntevasta infosta...ja eiku tutkimaan/testaamaan
Arvauksiahan nämä kaikki on...kunnes toisin todistetaan :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Bv2sella
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 00:19
Paikkakunta: Lemi/Helsinki

Re: Paljonko kestää ahtopaineita

Viesti Kirjoittaja Bv2sella »

peinu kirjoitti: Toiminta lyhyesti:
Yhdestä letkusta imee alipaine, minkä magneettiventtiili ohjaa sopivasti joko imemään hukkaportin kelloa ( keskimmäinen W letku = wastegate) tai harakoille sen mukaan, että pitääkö ahtopainetta laskea vai nostaa. Käytännössä magneettiventtilin sisällä säksättää pieni pellin pala magneettien välillä edestakaisin. Kun tuo pala sitten jumittuu jompaan kumpaan ääriasentoon auto kulkee joko peruspaineilla tai sitten maksimiahtoja rajoitetaan vasta fuelcutilla.

Myöskin jos keskimmäisessä letkussa on vuoto, ei sillä pystytä imemään hukkaporttia auki -> paineet nousevat -> fuelcut.
Tähän pitää sen verran pilkuttaa että hukkaportin kello vetää portin läppää tiukemmin kiinni alipaineella ja aukaisee ylipaineella, ja päästämällä ohjauspainetta magneettiventtiilin taajuutta muuttamalla takaisin turbon imupuolelle, saadaan ahtoja nostettua. Rajana tulee vastaan hukkaportin kellon jousen jäykkyys.
Saabismi iskee salakavalasti!
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Paljonko kestää ahtopaineita

Viesti Kirjoittaja Poy »

talladega-97 kirjoitti: kiihdyttää tasaisesti mutta kun ruoskaa antaa eli "lähetät" 1.vaihde > nastat mäelle, aluksi lähtee kuin hauki kaislikosta sitten tyssää kuin seinään 2.vahde >loput nastat pois ja kumia tienpintaan, kiihdytys kestää muutaman
Ei pitäis mennä peruspaineiden yli 1:llä ja 2:lla.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Paljonko kestää ahtopaineita

Viesti Kirjoittaja peinu »

Poy kirjoitti:
talladega-97 kirjoitti: kiihdyttää tasaisesti mutta kun ruoskaa antaa eli "lähetät" 1.vaihde > nastat mäelle, aluksi lähtee kuin hauki kaislikosta sitten tyssää kuin seinään 2.vahde >loput nastat pois ja kumia tienpintaan, kiihdytys kestää muutaman
Ei pitäis mennä peruspaineiden yli 1:llä ja 2:lla.
Viripurkista on kyse. Kyllä se muutaman virisoftan kokemuksella ahtaa just sen verran kun halutaan ahtavan. Vakiosoftalla on painetta 1 ja 2 vaihteella rajoitettu, mutta ei sentään peruspainelle asti?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Paljonko kestää ahtopaineita

Viesti Kirjoittaja peinu »

Bv2sella kirjoitti: Tähän pitää sen verran pilkuttaa että hukkaportin kello vetää portin läppää tiukemmin kiinni alipaineella...
Mietipä, että kun halutaan huijata magneettiventtiiliä ja hoidetaan max. ahtopaineen säätö bleederillä...

...mitä vähemmän w-letkussa on alipainetta, eli mitä enemmän letku vuotaa, eli mitä isommalla bleederi on, niin sitä korkeammalle ahtopaine pääsee. W-letkun alipaineella nimenomaan avataan hukkis, eikä suljeta.

Paineen ylärajana on siis hukkaportin kellon (=aktuaattorin) jäykkyys silloin kun W-letkussa ei ole alipainetta tai se on pienempi kuin mitä vaaditaan hukkaportin avaamiseen.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Bv2sella
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 00:19
Paikkakunta: Lemi/Helsinki

Re: Paljonko kestää ahtopaineita

Viesti Kirjoittaja Bv2sella »

peinu kirjoitti:
...mitä vähemmän w-letkussa on alipainetta, eli mitä enemmän letku vuotaa, eli mitä isommalla bleederi on, niin sitä korkeammalle ahtopaine pääsee. W-letkun alipaineella nimenomaan avataan hukkis, eikä suljeta.

Paineen ylärajana on siis hukkaportin kellon (=aktuaattorin) jäykkyys silloin kun W-letkussa ei ole alipainetta tai se on pienempi kuin mitä vaaditaan hukkaportin avaamiseen.
Mistäs se alipaine saadaan kun turbo alkaa puhaltamaan ja imusarjan paine nousee yli vallitsevan ilmakehän paineen? Sitten kun ahtoja alkaa olla liikaa ja pitäisi hukkaporttia raottaa jotta saataisiin pakokaasut virtaamaan pakosiiven ohi, niin mistä se alipaine saadaan raottamaan sitä hukkista jos W-letkun alipaineella nimenomaan avataan hukkis, eikä suljeta?
Tämä on vain meikän omaa mutuilua ja 8 venasen APC:hen tutustumisen aikaansaamaa päättelyä.
Saabismi iskee salakavalasti!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Paljonko kestää ahtopaineita

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo kyllä se niin menee, että ylipaineella avataan hukkaporttia ja kellon esijännityksellä saadaan aikaan peruspaine. Näin ainakin Saabissa ja useimmissa muissa. Alipainesäätöisiäkin kelloja kyllä löytyy (olikohan jossain VAG dieseleissä?), varsinkin VNT-ahtimien yhteydestä.

Eli jos ollaan peruspaineilla ja magneettiventtiili puuttuu välistä, niin ahtopaine vaikuttaa suoraan kellon kalvolle ja kun paine on riittävän suuri voittamaan kellon jousivoiman alkaa hukkaportti avautua.

Magneettiventtiili välissä homma muuttuu siten, että venttiili ohjaa C:ltä (kompressorikotelo) tulevaa ahtopainetta sekä hukkaportin kellolle (W) että R-letkun kautta takaisin imupuolelle. Venttiilille tulevalla PWM-signaalilla sitten vaikutetaan kuinka suuri osa ilmasta ohjataan hukkaportin kellon ohi eli miten suuren paineen se näkee. Magneettiventtiiliä sitten Trionicissa ohjaa PID-säätö (tai jos tarkkoja ollaan, niin taitaa olla PI-säätö), joka hakee toivotun ahtopaineen ja pyrkii herättämään ahtimen mahdollisimman nopeasti välttäen kuitenkin piikkausta ja ahtojen oskillointia.

Vakiovehkeessä on käytetty varsin paljon vaivaa ja aikaa ko. säätimen virittämiseen ja apuna käytetään varsinkin T7:ssa adaptiivista säätöä ja muita keinoja mahdollisimman sivistyneen käytöksen aikaansaamiseen. Kyseessä onkin yllättävän monimutkainen homma jonka huomaa varsinkin jos yrittää muokata ahtokäyriä mieleisekseen ahtimen vaihdon jälkeen niin Trionicilla kuin vanhalla APC:llakin. :)

Mukana prosessissa on tietysti vielä pakopaineen vaikutus joka pyrkii työntämään hukkaporttia auki etenkin suuremmilla kierroksilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin