Kolinaa vasemmalta edestä?
Kolinaa vasemmalta edestä?
9-3 TiD -99 pitää kolinaa etupäästä. Kolina kuuluu erityisesti kaupunkinopeuksilla ajettaessa, tien pienissä epätasaisuuksissa. Eli jos tiessä on muutaman sentin jää patteja kuten monesti risteyksissä joissa autot seisovat. Maantienopeuksissa ääni ei ainakaan kuulu sisälle asti. Suurissa joustoissa ja loivissa heitoissa kolinaa ei myöskään esiinny. Ääni tuntuisi kuuluvan vasemmalta edestä, tai ainakin se kuuluu kun vasen rengas osuu johonkin pattiin. Oikean renkaan osuessa ei ääntä kuulu.
Ääni on kuulostaa periteiseltä jonkun pallonivelen väljyydeltä. Olen kuitenkin nykinyt ja kammennut niveliä mutta missään ei välystä tunnu. Se ei tietenkään ole tae mistään, vaikeahan niitä on saada täysin kuormittamattomiksi. Kuitenkin nyt holkkirempan yhteydessä oli kaikki pallot vasemmalta irti ja niitä pääsi kokeilemaan irtonaisena eikä niissä missään tunnu välystä. Kallistuksenvakaajan koiranluunkin vaihdoin uuteen koska vanha katkesi irrotettaessa. Myöskin oikealla puolella oleva koiranluu on vaihdettu toukokuussa 07 ja on vieläpä alkuperäisosa.
Kallistuksenvakaajan runkohelatkin ovat silmämääräisesti oikein hyvät. Joustintuen ollessa irti pyörittelin yläpäänlaakeria joka käteen tuntui ihan hyvältä. En kuitenkaan irrottanut jousta, ei ollut sopivia avaimia iskarin yläpäähän.
Ainut missä on jotain sanomista on ohjausvaihde. Se pitää pientä lonksetta rattia paikallaan edestakaisin heilutettaessa. Mutta tuokaan ääni ei kuulu sisälle jos auto käynnissä. Samanlainen lonkse on muuten tuossa og900 ohjausvaihteessa mutta se ei kolise montuissa. Raidetankojen kiinnityskohdasta hammastankoon kun nykii niin tuntuu pystysuuntainen välys. Normaalia? (Pikkusiskon kadetissa on muuten lähes samanlainen hammastanko ja siinäkin on tuo välys, eikä kolise. (Surullista kun joutuu Saabia vertamaan Kadettiin))
Mistä kannattaisi jatkaa vianetsintää, onko ideoita
Ääni on kuulostaa periteiseltä jonkun pallonivelen väljyydeltä. Olen kuitenkin nykinyt ja kammennut niveliä mutta missään ei välystä tunnu. Se ei tietenkään ole tae mistään, vaikeahan niitä on saada täysin kuormittamattomiksi. Kuitenkin nyt holkkirempan yhteydessä oli kaikki pallot vasemmalta irti ja niitä pääsi kokeilemaan irtonaisena eikä niissä missään tunnu välystä. Kallistuksenvakaajan koiranluunkin vaihdoin uuteen koska vanha katkesi irrotettaessa. Myöskin oikealla puolella oleva koiranluu on vaihdettu toukokuussa 07 ja on vieläpä alkuperäisosa.
Kallistuksenvakaajan runkohelatkin ovat silmämääräisesti oikein hyvät. Joustintuen ollessa irti pyörittelin yläpäänlaakeria joka käteen tuntui ihan hyvältä. En kuitenkaan irrottanut jousta, ei ollut sopivia avaimia iskarin yläpäähän.
Ainut missä on jotain sanomista on ohjausvaihde. Se pitää pientä lonksetta rattia paikallaan edestakaisin heilutettaessa. Mutta tuokaan ääni ei kuulu sisälle jos auto käynnissä. Samanlainen lonkse on muuten tuossa og900 ohjausvaihteessa mutta se ei kolise montuissa. Raidetankojen kiinnityskohdasta hammastankoon kun nykii niin tuntuu pystysuuntainen välys. Normaalia? (Pikkusiskon kadetissa on muuten lähes samanlainen hammastanko ja siinäkin on tuo välys, eikä kolise. (Surullista kun joutuu Saabia vertamaan Kadettiin))
Mistä kannattaisi jatkaa vianetsintää, onko ideoita
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Kolinaa vasemmalta edestä?
Poistettu.
Re: Kolinaa vasemmalta edestä?
Moi!
Mulla on sama ongelma, apurungon löysyyttähän täällä on ehdoteltu ja sitä pitäisi alkaa varmaan seuraavaksi tutkimaan.
Oma autoni on juuri katsastettu, joten sillä perusteella voisi kyllä väljät nivelet jättää pois laskuista.
-Harri-
Mulla on sama ongelma, apurungon löysyyttähän täällä on ehdoteltu ja sitä pitäisi alkaa varmaan seuraavaksi tutkimaan.
Oma autoni on juuri katsastettu, joten sillä perusteella voisi kyllä väljät nivelet jättää pois laskuista.
-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: Kolinaa vasemmalta edestä?
Olisiko tähän vielä muita ideoita tiedossa? En kyllä ole vielä ehtinyt tuota apurungon kiinnitystäkään katsomaan.
-Harri-
-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: Kolinaa vasemmalta edestä?
Aivan automerkistä, tai mallista riippumatta, jos kerran nivelten välys tuntuu selkeästi käsin kokeilemalla niin aivan varmasti myös kolisee ajaessa jossa on kyseessä todella erilaiset voimat ja rasitukset.Teukka.k kirjoitti:Raidetankojen kiinnityskohdasta hammastankoon kun nykii niin tuntuu pystysuuntainen välys.
Eikä sekään oikein kerro mitään vaikka auto olisi juuri katsastettu, moni auto on mennyt leimapukilta läpi väljillä etutolppien yläpään laakeroinneilla ja raidetangon sisänivelillä niin että katsastaja on ne hyväksynyt, tai ei ole huomannut kuormittaa niitä juuri oikein roikottaessaan autoa nosturilla, että olisi välykset havainnut vaan asia on alkanut häiritsemään itseä ajossa kolinoineen ja vetelyineen.
Re: Kolinaa vasemmalta edestä?
Iskunvaimennin patruuna loksuu olka-akselin pesässä. Kiertäkää holkkia tiukemmalle , niin loppuu noi kolinat...
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img968599.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img968599.jpg
Re: Kolinaa vasemmalta edestä?
Tämä välys siis ei ole nivelissä vaan ikäänkuin hammastangossa, eli ikäänkuin hammastangon liikkuva osa, mihin raidetangot kiinnittyvät lonksaa pystysuunnassa. Kokeilkaahan omianne onko samaa oiretta havaittavissa?Teukka.k kirjoitti:Raidetankojen kiinnityskohdasta hammastankoon kun nykii niin tuntuu pystysuuntainen välys. Normaalia?
Avasin apurungon pultit yksi kerrallaan ja kiristin ohjeen mukaan momenttiin, ei auttanut.Harri M. kirjoitti:Mulla on sama ongelma, apurungon löysyyttähän täällä on ehdoteltu ja sitä pitäisi alkaa varmaan seuraavaksi tutkimaan.
Voisin kuvitella, että tältä se juuri kuulostaa. Viime viikolla oli joustintuki irti autosta, olisipa ollut silloin helppoaarttu kirjoitti:Iskunvaimennin patruuna loksuu olka-akselin pesässä. Kiertäkää holkkia tiukemmalle , niin loppuu noi kolinat...
Täytyy lähiaikoina tämäkin tarkistaa. Taitaa vaan tämä holkki olla melkoisen herkkä jumittumaan, noinkohan ilman lämmitystä liikahtaa mihinkään suuntaan.
Huomenna katsastukseen, saa nähdä mitä autoalan ammattilainen on mieltä...
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Kolinaa vasemmalta edestä?
Morjens!
Onkos tuo holkki kiristettävissä jousen ollessa paikallaan? Niin ja onko se ihan normaalikannalla vai esim. kynsiavaimella kiristettävä?
-Harri-
Onkos tuo holkki kiristettävissä jousen ollessa paikallaan? Niin ja onko se ihan normaalikannalla vai esim. kynsiavaimella kiristettävä?
-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: Kolinaa vasemmalta edestä?
Enpä osaa sanoa, mutta luultavasti joudut irrottamaan sieltä ylhäältä ne kolme pikku mutteria (olikohan M13) ettei lokasuojanreuna ole kiristys tapahtuman edessä jos yrität paikallaan kiriä... siitä en kylläkään ole aivan varma että tuleeko tarpeeksi alas tuo paketti ja onnistuu tuo holkin kiristäminen jousen välistä.
Itse kiristin ruuvipenkin ja putkipihtien avulla irrallaan, kun laitoin alustasarjan. Tulihan myös laitettua vähän öljyä tuonne "putkeen" ennen vaimennin patruunan laittoa.
Itse kiristin ruuvipenkin ja putkipihtien avulla irrallaan, kun laitoin alustasarjan. Tulihan myös laitettua vähän öljyä tuonne "putkeen" ennen vaimennin patruunan laittoa.
Re: Kolinaa vasemmalta edestä?
Eipä ollut katsastusmiehellä autosta pahaa sanottavaa eli ei kolinan syystä herunut tietoa katsastuksestakaan. Iskaritestissä tosin juuri tämä kyseinen vasen etuiskari oli heikoin koko autossa, muistaakseni 68% oikea etu 74% (takana molemmat 77%) eli ero aika pieni, voisi tietysti ehkä kertoa pienestä välyksestä jos tuota jotenkin haluaisi mieleisekseen tulkita.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Kolinaa vasemmalta edestä?
Hyvä että herra insinööri ei keksinyt pahaa sanottavaa...
Itse kolinanpoisto näyttää kohtalaiselta savotalta, täytynee siis odottaa vaikkapa pääsiäistä, että saa inspiksen ja riittävästi aikaa tolppien pois pudottamiseen. Niin ja jousipuristinkaupassakin on käytävä ennen sitä...
-Harri-
Itse kolinanpoisto näyttää kohtalaiselta savotalta, täytynee siis odottaa vaikkapa pääsiäistä, että saa inspiksen ja riittävästi aikaa tolppien pois pudottamiseen. Niin ja jousipuristinkaupassakin on käytävä ennen sitä...
-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 31
- Liittynyt: To Loka 18, 2007 14:00
Re: Kolinaa vasemmalta edestä?
täällä myös sama vittumainen kolina.ostin jo iskarit valmiiks,ja jos myös pääsiäisenä sais vaihdettua,ja kirittyä penkissä tuon ison mutterin.
Re: Kolinaa vasemmalta edestä?
Pitää vielä lisätä, että tuo mutterin kiristys homma ei ole arvaus vaan syyksi koettu oman auton kolinoihin vuosia sitten, kun ostin ton GM ysisatkun ensimmäiseltä omistajalta.
Toi kolina vaikutti hintaan edukseni ja ei ollut iskarit sittenkään syynä vaikka niin väitti...
Toi kolina vaikutti hintaan edukseni ja ei ollut iskarit sittenkään syynä vaikka niin väitti...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 31
- Liittynyt: To Loka 18, 2007 14:00
Re: Kolinaa vasemmalta edestä?
juu,ostin iskarit samalla vaihdettavaksi,kun ne ei maksa hirveitä,ja tuleepa samalla vaihdettua,kun on tolpat auki.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 31
- Liittynyt: To Loka 18, 2007 14:00
Re: Kolinaa vasemmalta edestä?
iskarit vaihdettu,ja kolinat loppu siihen.katsastuksen iskaritestin sais kyllä lopettaa(varsinkin kun se maksaa erikseen).tämä oli jo toinen auto,missä katsastuksen testissä iskarit näytti muka kohtuukuntoista? molemmilla kerroilla patukat irrallaan,totesin niiden olevan ihan paskoja!