Riippuu hyvinpaljon siitä onko kärryssä etu- ja takaseinät kiinni. Kulutusmittarista huomaa kyllä eron... eli jos tyhjää kärriä vie pidemmän matkan niin kannattaa ehdottomasti ottaa päädyt pois.Pola kirjoitti:Syksyllä tuli vähän haettua hiekkaa läheiseltä soramontulta. Sidin nollaus kuopalla ja lukema kotipihassa ~25l/100kmPoy kirjoitti:Mites muilla kuluttaa peräkärryn kanssa? Mulla menee jotain 9l/100km riippumatta onko lastia vai ei eli ilmanvastus kasvaa reilusti. Eli on melkein 2l kasvu. Tuossa kärryssä jota olen käyttänyt on sellaiset itse tehdyt korotetut puisetlaidat.
Kulutuksesta
Re: Kulutuksesta
Re: Kulutuksesta
heh... tossa aiemmin valittelin kulutuksesta niin nyt vaihdoin termostaatin ja lämpötila-anturin ja kulutus putosi sieltä 8.5 sta 7.7ään joka on jo kohtuullinen kyseessä kuitenkin tuollainen vanhempi peli. eihän se kulutus vieläkään pieni ole mutta aika pikku hommalla lähti tollanen litrakin poies.
"mulla on ollu 2 saabia: ensimmäinen ja viimeinen"
Re: Kulutuksesta
Näyttikö lämpömittari normaalia lämpöä? Omassa (imolanpunaisessa) 9-3:ssa alkoi lämpömittari "roikkumaan" vähän. Se alkoi olemaan ehkä pari viisarinleveyttä vaakasuoraa alempana. Ensiksi huolto sanoi, että se on tyypivika. Ilmeisesti tätä on tapahtunut jossai aiemmissa malleissa vain mittarin vanhenemisen johdosta. Seuraava huoltomies sanoi ettei ole tyyppivika ja termostaatti kannattaa vaihtaa. Voisi kuvitella, että pieni kylmänä käynti vaikuttaa kulutukseen.välikaasu kirjoitti:heh... tossa aiemmin valittelin kulutuksesta niin nyt vaihdoin termostaatin ja lämpötila-anturin ja kulutus putosi sieltä 8.5 sta 7.7ään joka on jo kohtuullinen kyseessä kuitenkin tuollainen vanhempi peli. eihän se kulutus vieläkään pieni ole mutta aika pikku hommalla lähti tollanen litrakin poies.
Re: Kulutuksesta
kyllä, mittari alkoi "hiljalleen" roikkua ja joskus laski viisarin lähes siniselle ajossa... nyt nousee sinne vähän yli kello 9 kohdalle ja pysyy siellä. Minulle sanoivat että kannattaa vaihtaa se anturi siitä kannen päästä mikä on imusarjan välissä, päädyssä oleva on ilmeisesti se mikä starttaa flektit. Anturin vaihdettuani olin jo ihan ihmeissäni kun pisti check enginen -vilkkumaan ja lämpömittari ei noussut mihinkään. Onneksi Techillä sai pois valon ja nyt mittarikin siis pelaa
"mulla on ollu 2 saabia: ensimmäinen ja viimeinen"
-
- "Kaasari"
- Viestit: 31
- Liittynyt: To Loka 18, 2007 14:00
Re: Kulutuksesta
täällä menee perhe kyydissä=2+2,maantiellä talvella tasan 7/100km.mutta kaupunki? huono termostaatti,kylmät lähdöt,ajomatkat n.500m-3km.=15l/100km talviaikaan,ja sisältää reilusti tyhjäkäyntiä.kesällä sama homma n.10l/100km?
(vielä on bensaa jäljellä?)
(vielä on bensaa jäljellä?)
Re: Kulutuksesta
Höhöö. Pientä helpotusta sai toho kulutukseen kun tuli tänään vaihdettua tulpat. Huoltokirjan ohjeiden mukaan pitäisi vaihtaakin 20k välein. Kustansivat kokonaiset 14 euroa paletti ja aikaa meni varmaan 5 min, jonka puolesta noita vaihtaisi useamminkin. Missä lie vika, vai lyhyessä ajossa kun oli noin paljon nokea kertynyt kynttilöihin
#3272
Re: Kulutuksesta
Jos tyhjää kärryä vetää niin ehkäpä 6,5L haukkaa.
Puukuormalla voisi mennä noin 7L/100km.
edit: ei ole lisälaitoja ja kuormaan menee laillisesti se noin irtokuutio puuta.
Puukuormalla voisi mennä noin 7L/100km.
edit: ei ole lisälaitoja ja kuormaan menee laillisesti se noin irtokuutio puuta.
Re: Kulutuksesta
Mikä mättää. Tuli tossa hinattua perävaunua taas viikonloppuna, 250 kilometriä sivu. Kulutus 10.1 l/100 pakastin kyydissä ja tyhjällä vaunulla takasin 11.3l/100. Molemmat sivut ajettu hiljaseen aikaan tappavan tasaseen tahtiin vakionopeudensäädintä käyttäen. Perin vittumainen tuo automaatti kun käy suuremmissa ylämäissä puottamaan pienempää vaihdetta. Se yhdistettynä autoon mikä uraisella tiellä etenee kuin koira agility-kilpailuissa alkaa tossa pidemmällä matkalla ärsyttämään rauhallisempaakin kaveria
Mutta nyt tiedetään ainakin se että jos haluaa taloudellisemmin edetä kannattaa pitää pakastinta mukana
Mutta nyt tiedetään ainakin se että jos haluaa taloudellisemmin edetä kannattaa pitää pakastinta mukana
#3272
Re: Kulutuksesta
Lisäksi cruise varmasti vaikuttaa kulutukseen. Nopeus kun tuppaa ylämäen alussa hieman notkahtamaan jolloin cruise kiihdyttää ylämäkeen --> bensaa palaa. Alamässä vauhtia sitten onkin reippaasti. Jalkacruisella noita mäkiä pystyy hieman ennakoimaan ja hölläämään kaasua juuri ennen huippua.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 69
- Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
- Paikkakunta: Ulvila / Pori
Re: Kulutuksesta
"kyllä, mittari alkoi "hiljalleen" roikkua ja joskus laski viisarin lähes siniselle ajossa... nyt nousee sinne vähän yli kello 9 kohdalle ja pysyy siellä. Minulle sanoivat että kannattaa vaihtaa se anturi siitä kannen päästä mikä on imusarjan välissä, päädyssä oleva on ilmeisesti se mikä starttaa flektit. Anturin vaihdettuani olin jo ihan ihmeissäni kun pisti check enginen -vilkkumaan ja lämpömittari ei noussut mihinkään. Onneksi Techillä sai pois valon ja nyt mittarikin siis pelaa"
Minulla on satkussa juurikin tuo sama ongelma, viisari klo:8 ja välilä lähellä sinistä.
Termostaatin vaihdoin jo eikä se siitä tainnut juurikaan parantua.
Motonet ei tuntenut tuollaista anturia, onko se pelkästään merkkiliikkeen osia? Entä oliko se arvokaskin palikka???
Minulla on satkussa juurikin tuo sama ongelma, viisari klo:8 ja välilä lähellä sinistä.
Termostaatin vaihdoin jo eikä se siitä tainnut juurikaan parantua.
Motonet ei tuntenut tuollaista anturia, onko se pelkästään merkkiliikkeen osia? Entä oliko se arvokaskin palikka???
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
Re: Kulutuksesta
Jos tuo alasvaihtaminen ärsyttää, niin koita Winter-asennolla, todennäköisesti ei kyllä vaikuta positiivisessä mielessä kulutuslukemiin (ainakaan kuljettajan mielestä), mutta pitäis rauhoittaa vaihtamisintoa. Tätä käytin joskus toisenmerkkisessä kun jatkuva vaihtaminen kärryä vetäessä kävi hermoille.
Mikä sitten on pieni kulutus, minulla tuntuu tuo T5 automaatti kuluttavan 13-14l aina ja jatkuvasti. Onneksi bensa on niin halpaa nykyään...
Mikä sitten on pieni kulutus, minulla tuntuu tuo T5 automaatti kuluttavan 13-14l aina ja jatkuvasti. Onneksi bensa on niin halpaa nykyään...
Pola kirjoitti:Mikä mättää. Tuli tossa hinattua perävaunua taas viikonloppuna, 250 kilometriä sivu. Kulutus 10.1 l/100 pakastin kyydissä ja tyhjällä vaunulla takasin 11.3l/100. Molemmat sivut ajettu hiljaseen aikaan tappavan tasaseen tahtiin vakionopeudensäädintä käyttäen. Perin vittumainen tuo automaatti kun käy suuremmissa ylämäissä puottamaan pienempää vaihdetta. Se yhdistettynä autoon mikä uraisella tiellä etenee kuin koira agility-kilpailuissa alkaa tossa pidemmällä matkalla ärsyttämään rauhallisempaakin kaveria
Mutta nyt tiedetään ainakin se että jos haluaa taloudellisemmin edetä kannattaa pitää pakastinta mukana
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Kulutuksesta
Onko sulla oikean jalan kengänpohja lyijyä.... Omalla kohdallani T5 automaatti vie ~9l sekalaisessa ajossa, maantiellä pääsee 7-7,5l.Nappe kirjoitti:Mikä sitten on pieni kulutus, minulla tuntuu tuo T5 automaatti kuluttavan 13-14l aina ja jatkuvasti. Onneksi bensa on niin halpaa nykyään...
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Kulutuksesta
Mitä sitten on kenelläkin sekalainen ajo. Lyhyttä matkaa, paljon risteyksiä, paljon tyhjäkäyntiä, pienet nopeusrajoitukset, leveät renkaat, isot vanteet ja matalat paineet niin menee varmasti ihan helvetisti. Itellä 9 kilometriä työmatka jossa suurin sallittu nopeus on 60 kilometrin verran niin en ole vielä alle kympin keskikulutuksella päässy vaikka miten on yrittäny pihistää. Maantiellä joskus päässy alle seiskan lukemiinkin. Sid jonka olen yleensä nollannut tankkauksen yhteydessä, näyttänyt keskikulutukseksi reilua kahtatoista ja keskinopeus pyörinyt siellä 40km/h hujakoilla. Rottelo siis T7 attimaatti.
#3272
Re: Kulutuksesta
Jep, Kun ei paska liiku niin pitää opettaa mikä on meininki...Jonni Peura kirjoitti:Onko sulla oikean jalan kengänpohja lyijyä.... Omalla kohdallani T5 automaatti vie ~9l sekalaisessa ajossa, maantiellä pääsee 7-7,5l.Nappe kirjoitti:Mikä sitten on pieni kulutus, minulla tuntuu tuo T5 automaatti kuluttavan 13-14l aina ja jatkuvasti. Onneksi bensa on niin halpaa nykyään...
Työmatka 14km joka kestää 30-45min päivästä riippuen, renkaat tällähetkellä kyllä 15" kitkat, mutta paineet oli about tasan 2bar joten nostin johki 2,8bar nurkille ihan koemielessä. Varsinaiset talvirenkaat 225/17" kitkat, nämä kyllä vaikuttaa omalta osaltaan kulutukseen se on huomattu.
Lisäksi webaston huudattaminen aamusin lisää ihan kivasti kulutusta, mutta mikään ei voita lämmintä autoa
On kyllä tahmea p. tuo T5 automaatti verrattuna T7 automaattiin samanlaisesssa autossa. Cabbe on PALJON sujuvampi liikkeissään, ja kulutta merkittävästi vähemmän polttoainetta suuremmilla renkailla... Toki silläkin kulutus on kympin väärällä puolella, johtunee jollainlailla ajotavasta
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 70
- Liittynyt: To Tammi 01, 2009 21:19
- Paikkakunta: Lohja
Re: Kulutuksesta
Notta tuota,itselläni keski kulutus tuppaa olemaan 8.1L /100km. Kevyttä kiihdyttelyä kaupungilla sekä isolla tiellä. Ajopelinä 9-3 vm00 2.0T