Manuaali ilmastointi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Manuaali ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Kaipaisin käyttökokemuksia manuaalisesta ilmastoinnista. Eli tekeekö sillä mitään verrattuna automaattiin ja onko kuinka herkkä vikaantumaan.

Edit: Kyseessä on 9-3 vuosimallia 2000, jos niissä on jotain vuosimallikohtaisia eroja.
Viimeksi muokannut Kylö, Ti Maalis 04, 2008 20:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Manuaali ilmastointi

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuosta vikaantumisesta en vielä tiedä, mutta ihan käyttökelpoinen tuo manuaalinenkin on.
Itsellä on toisessa automaatti ja toisessa manuaali :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: Manuaali ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Huomena ollaan luultavasti menossa katsomaan kyseistä autoa, niin tuli mieleen, että mikä on ilmastoinnin suositeltu huoltoväli? Niin ja kaipailisin edelleen niitä käyttökokemuksia manuaali ilmastoinnista...
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Manuaali ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Ilmastoinnille ei taida olla säännöllistä huoltoväliä. Kai se kannattaa huollattaa parin vuoden välein, jos ei vikoja tai hajuja ilmene. Suhteellisen huoltovapaita ne taitaa olla.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Manuaali ilmastointi

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Minulla oli 7 vuotta (n. 110 tkm) ng900:n manuaali-ilmastoinnilla enkä joutunut kertaakaan täyttämään tai korjaamaan sitä, tosin keväällä piti hetken aikaa odotella että systeemi heräsi, saattoi olla merkkinä pienestä aineen vajauksesta. Mutta sen jälkeen se sitten viilentikin huoletta koko kesän. Sitähän pitää pyöräyttää aina tuon tuosta talvenkin aikana ettei tiivisteet kuivu ja aineet haihdu...
Käyttökokemus oli se että kun lämpimät säät alkoi niin kylmäsäädintä ei saanut asettaa täysille ja sen jälkeen se viilentikin aika tasaisesti, ei tarvinnut paljoa säädellä. Tietty auringonpaahteesta parkkipaikalta lähtiessä täydet jäähdytykset aluksi ...
Jos pelkäät että joutuu säätämään koko ajan niin turha pelko, automaatti on tietenkin vielä huoletomampi mutta jos auto on muuten passeli niin ei se tuohon kaadu.
Joillakin on kompressorin laakeri pettänyt ja aineita pitänyt lisäillä mutta mun kokemus oli varsin huoleton.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Manuaali ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Mites kolkissa menee se ongelma automaatin kanssa, joista itsekin tiedän kahdesta 9-5:stä, että talvikelillä automaatin säätämien ilmankiertoläppien akselit tms. paukkuu ja varisee koteloiden pohjalle? Ei mikään ihan pieni ongelma, kun näin pääsee käymään.
Omassani on manuaali ja pelittänyt hyvin, sen vähän mitä on tarvinnut päällä pitää ja auton olen omistanut. Pidän päällä vain tarvittaessa, en pitämisen ilosta.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: Manuaali ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Kuinka jäykkiä teillä on nuo lämmityslaitteen säätimet? Tänään kojeajolla kiinnitin huomiota siihen, että nupit vaativat selvästi enemmän voiman käyttöä kuin esim og ysisatasessa.

Entä, onko normaalia, että sähköantenni pitää sisälle asti kuuluvaa pauketta liikkuesaan?
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Manuaali ilmastointi

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuo sähköantennin paukkuminen on ihan normaalia, mutta kyllä nuo lämmityssäätimet pitäisi olla ihan herkät kuin satkussakin.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: Manuaali ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Eli olisikohan siinä lämmönjakorummussa (vai mikä nyt onkaan nimeltään) jotain vikaa? Mitäköhän mahtaa kustantaa jos sen joutuu vaihtamaan.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Manuaali ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Nostetaanpa aihetta

Ilmanjakosäädin on hirmuisen tahmea ja itse asiassa se valkoinen putkilo katkesikin, eikä ole edes tarkoitettu moista voimaa siirtämään, mitä tuuletuksen suuntaaminen nyt on vaatinut, eli mistä lähden vikaa etsimään? Se säätöakselin tai mikä se nyt onkaan, vaihtaminen ei tuo pitkäaikaista apua, koska mekanismi on niin tavattoman jäykkä.
Nyt ilman akselia säätimessä tuntuvat selvästi portaat, mutta ei niitä huomannut aiemmin. Eli miten sinne säätöakselin toiseen päähän pääsee käsiksi, vai onko siellä vika ollenkaan?

Eikös kellään ole ollut tällaista ongelmaa ainemmin? :roll:
# 419 Vesa Pohjalainen
Brutal
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 21:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Manuaali ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Brutal »

säätimien jäykkyys kuulostaa tutulta...
onneksi etsivä löytää.
http://www.genuinesaab.com/psi/index.htm
ja sieltä kohta 9-3 Manual Heater Control.
itsellä sama homma edessä lähiaikoina...
Vastaa Viestiin