9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

No niin, näin sitten kävi:
Olin iltasella ajelemassa kotiinpäin ja liikennevaloista lähtiessäni auto tärähti paikalleen. Tuumasin hetken, että näinköhän tein alokasmaisen virheen ja sammutin auton valoihin. Mutta eipä lähtenytkään enää käyntiin.
Kaverini asui siinä lähistöllä, joten soitin paikalle tekemään jonkin vika-arvion, ja päädyimme samaan tulokseen, että jostain syystä ei saa löpöä, koska startti pyöri oikein hyvin.
Seuraavana päivänä hinautin kotteron Herttoniemen Länsiautoon ja tänään antoivat iloisia uutisia:
- Polttoaineen ruiskupumpussa on sisäinen tekninen vika (olivat tarkistaneet piuhat ja letkut, eikä niissä ollut mitään vikaa) ja kyseinen osa olisi vaihdettava. Osa pitäisi tilata erikseen ruotsista ja maksaisi noin 2050€!!! Ja se siis olisi käytetty vaihto-osa, uutena huutaisi yli 3000€.
Mutta hetkinen: Onko tämä siis se sama osa, joka löytyy muun muassa motonetin varaosalistalta hintaan 88€?? Varmasti siis ei ole alkuperäinen, mutta puhutaanko tässä nyt samasta asiasta?

Itselläni ei siis ole mitään hinkua ruveta maksamaan 6000€ remppaa (kuulemma vaihdelaatikkokin aika lopussa) 5000€ arvoisesta autosta.
Kyseinen malli on siis vuodelta 1999 ja 2,2TiD.

Nyt olisi kiva saada niitä neuvoja, notta mitä kannattaa tehdä. Jos remppa on tuhottoman kallis, niin jää tekemättä ja itse jään ilman autoa, koska uuteenkaan (käytettyyn) ei ole tässä vaiheessa varaa.

Anyone? :roll:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana

Viesti Kirjoittaja Eski »

Motonetin 88 euron bensapumpusta tuskin on apua. Dieselin ruiskupumpun saattaisi pystyä myös korjaamaan: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7&p=496573

Eski
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana

Viesti Kirjoittaja mursu »

kiisseleistä en tiedä, mutta motonetin 88euron bensapumppu on täysin sama kuin alkuperäinenkin pumppu. Wahlbro vai mikä se oli?

Bensapumpun vaihdosta West-Car (nimimuutettu) olis velottanut kuulemma jotain tuhannen euron pintaan... joten itse tein ja säästin. Oli bensa tai diesel niin jokatapauksessa taitaa suurin osa rempan hinnasta koostua vittumaisesta työstä.


West-Carissa (nimimuutettu) yritetään nyt myydä sulle todennäköisesti kokonaan uutta pumppua, vaikka vanhankin pystyy korjaamaan, jossei itse niin ainakin joku dieselhuolto. Voi hyvinkin olla että uusi dieselpumppu + työt menee helposti yli parintonnin.

Itse tarvitsin bensapumppuun vain takaiskuventtiilin... Aluksi meinasivat että pitää ostaa koko pumppu. Sitten sain takaiskun erikseen, hinta oli 22e, mutta yllätysyllätys venttiili myydään ilman kahta O-rengastiivistettä. Yksi O-rengastiiviste tuohon venttiiliin olis maksanut West-Carissa (nimimuutettu) 12e/kpl! ;)
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Eski kirjoitti:Motonetin 88 euron bensapumpusta tuskin on apua.
No ei kai se dieselkone niin nirso voi olla. :lol:
Enpä tosiaan tullut ajatelleeksi, että olisi bensakoneelle..

Joo toisesta ketjusta löysinkin jo lisäinfoa (myönnän, hätäilin hiukan perustaessani uuden topicin, kun panikoin liikaa) aiheeseen. Tuolta Länkkäristä olisi tosiaan tilattu varaosa ihan Ruotsista asti, koska sille ei kuulemma ole mitään tehtävissä. Nyt olen kuitenkin myös Opel-foorumia selattuani tullut siihen tulokseen, että onpas. Toivottavasti. Paitsi jos vika on mekaaninen, niin sitten meni auto lunariin. Paitsi että ei edes lunariin, kun on vain tekninen vika.
Täytyy sanoa, että hieman kismittää (sensuroitu versio), kun tuollain meni tekemään. Mitään ei varoitellut etukäteen, vaan laukesi aivan yllättäen. Ja opiskelijabudjetilla on hyvä lähteä korjailemaan...

Jos siis käyttäisin Länkkärin palveluita hyväkseni pääsisin kustannuksissa reilusti kolmeen tonniin, koska työtä on niin maan pirusti. Mutta täytyypä nyt ainakin ensialkuun nyppästä tuollain ohimennen se pumpun paskiainen ulos sieltä autosta ja viedä jonnekin dieselhuoltoon analysoitavaksi. Sen jälkeen luulen olevani viisaampi. Enää pitäisi löytää jokin talli, jossa puuhastella. Kadunvarressa lienee hieman inhottavaa...
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana

Viesti Kirjoittaja renner »

Kysäise "apua" Hook-nimimerkiltä.
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana

Viesti Kirjoittaja tnt »

Eikö tuo 2,2Tid ole ooppelin kone :? Kysy mitä sama pumppu maksaa Oopelin tiskillä...
9-3Aero-01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Olisiko vähän nyt hakusessa siirtopumpun ja ruiskupumpun käsite. Ensinmainittu pumppaa polttoainetta (diesel tai bensiini) tankista siirtolinjoihin, jälkimmäinen löytyy vain (ei common-rail tai pumppusuutin) suoraruiskudieselistä ja pumppaa korkealla paineella polttoaineen sylinteriin.

Todennäköisesti vika on tosiaan siinä ruiskupumpussa (taitaa olla sähköohjattu jakajapumppu) joten tässä puhutaan aika pahasti asian vierestä koko ajan. Ko. osa on dieselmoottorin sydän ja todella kallis niinkuin kuultiinkin. Vika voi kylläkin olla vain ko. pumpun ohjausyksikön piirilevyllä, tuosta aiemmin annetusta linkistä saattaa löytyä apu. Toinen vaihtoehto on viedä auto kunnon dieselmoottorikorjaamolle eikä merkkiliikkeeseen ja kysyä sieltä. Syy pumpussa voi olla mekaaninenkin ja pumppu totaalisen hajalla, jolloin ehkä kannattaa harkita purkuautosta vaihtopumppua.

Motonetistä ei ruiskupumppuja löydä, kuten ei mistään muustakaan tarvikeliikkeestä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana

Viesti Kirjoittaja mursu »

jcarlson kirjoitti:Olisiko vähän nyt hakusessa siirtopumpun ja ruiskupumpun käsite. Ensinmainittu pumppaa polttoainetta (diesel tai bensiini) tankista siirtolinjoihin, jälkimmäinen löytyy vain (ei common-rail tai pumppusuutin) suoraruiskudieselistä ja pumppaa korkealla paineella polttoaineen sylinteriin.
Otin vaan tuon West-Carin hinnoittelun tuohon varoittavaksi esimerkiksi. Bensaversiossahan ei ole vakiona kuin yksi pumppu.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

jcarlson kirjoitti:kannattaa harkita purkuautosta vaihtopumppua.
Osaatko sanoa, mistä tuollaisia purkuautoja löytäisi? Olen nimittäin itse miettinyt aivan samaa, olisi varmasti se halvin vaihtoehto. Suurimman työn aion kuitenkin tehdä itse, tuleepahan ainakin kerran revittyä auto aivan tuhannen p****n päreiksi. :twisted:
Mutta jos vika on samankaltainen kuin nimimerkillä Mike Hunt, niin kallistahan se on joka tapauksessa. Purkuautosta voisi irrota halvemmalla... Tietääkö kukaan siis, mistä tuollaisia kannattaisi lähteä kyselemään? Mieluiten tietty pääkaupunkiseudulta, mutta en ole liian nirso. :D
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Suomesta ei välttämättä kauhean hyvin noita löydy, eli voi joutua metsästelemään ja hakemaan kauempaakin.. Opelin konehan se on, eli saattaisi löytyä melko helposti tilalle sopiva kone tai ainakin pumppu jostain Opelin mallistakin.

Mutta parhaiten varmaan voisi löytyä Ruotsin puolelta ja edullisempaan hintaankin. Haussa vaan on tietysti enemmän vaivaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Jep, pääsin tosiaan itsekin aiheeseen tutustumaan ja kun aloin käytettyä ruiskupumppuja etsimään niin niitähän löytyi kuin neuloja heinäpaalista :)

Suomesta bongasin kaksi kpl käytettyjä ja kaverit taisivat tietää mitä korjaus(n.1000e)/ uusi vaihtopumppu(n.2000e) maksaa joten olivat hinnoitelleet sitten sen mukaan. Muistaakseni jossain 700e:n paikkeilla. Korjaus maksoi sen 950e. Käytetystä kun ei tiedä koska leviää niin ajattelin kuitenkin sijoitaa tuohon korjaukseen. Pumppu on kuitenkin aika hankalassa (sana muutettu) paikassa joten ei viitsisi ihan vaan huvikseen vaihdella pumppua toiseen.

Googlettamalla pumppuja löytyi jostain, mutta kieli oli sellaista jota en ymmärtänyt. Tsekkasin myös Ruotsin autopurkaamot mutta eipä tullut sieltäkään apuja.

Yhden vaihtomoottorin bongasin Suomesta ja sitäkin harkitsin jo vakavasti. Hinta oli n.2800e ja kilometrejä oli 156000, eli justiinsa sisäänajettu. Siinä oli pumppu kiinni joten ei olisi ollut paha. Halusin kuitenkin autoni vaan mahd. nopeasti liikenteeseen joten se täytyi unohtaa.

Huoltoliikkeen "kallis" korjaus muodostuu varmaankin juuri työstä, niinkuin joku jo ketjussa taisi mainitakkin. Pelkän pumpun korjauksessa osien hinnan osuus oli n.puolet ja loppu tuli testipenkistä ja työstä.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana

Viesti Kirjoittaja malait »

Moi

Olen etsimässä meille perheeseen kakkosautoksi mahdollisesti 2.2 tid 9-3 Saabia, mutta tämä pumppu asia mietityttää, minulla on nyt tällä hetkellä kiikarissa muutama sellainen ja niillä kaikilla on ajettu yli 300 tkm. Onko tuosta pumpun poikimisesta mitään ennakkomerkkejä, mitä voisin autoista etsiä, niin ja jos teillä on hyviä vaihtoehtoja tarjolla ko. autosta niin tarjoilkaa niitä yv:nä tai sähköpostiin malait@suomi24.fi
Kiitos jo etukäteen.
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Itselläni ei ainakaan varoitellut kertaakaan etukäteen. Oikein sujuvasti oli rullaillut siihen asti, ja olinpa suunnitellut kesäksi pidempää reissua Ruotsin ja Norjan puolellekin kyseisellä autolla.
Hyvä tuuri kävi, että laukesi aika lähellä kotia ja vielä lähempänä kaverin kotia, josta sain pikaisimman avun hinauksen ja kotimatkan muodossa.

Nimimerkiltä suorsa sain kuitenkin nyt ostettua (toimimattomuustapauksessa täydellä palautusoikeudella) huolletun pumpun + ohjausyksikön, joista jälkimmäinen nimenomaan huollettu hajoamisen jälkeen. Hinta oli 600€, joten en valita, kun kerta sen osan paikkailu olisi kuitenkin huutanut sen vajaan tonnin. Ja sainpahan mukaan pumpunkin, koska onhan toki mahdollista, että vika onkin juuri siinä eikä suinkaan ohjausyksikössä, kuten toivoisin.

Ajattelin aluksi, osan sitten joskus saavuttua, kokeilla vaihtaa ainoastaan ohjausyksikön, koska se on huomattavasti vaivattomampi toimenpide. Jos ei lähde sillä, niin sitten puretaan koko keula ja ruvetaan leikkimään pikkuinsinööriä pumppua irroitellen. :D

Mutta kertokaapa te, jotka asiasta enemmän tiedätte: Pitääkö tuo ohjainyksikkö käydä säädättämässä jossain erikseen vai toimiiko yksyhteen oman pumppuni kanssa? Tai jos vaihdan koko paskan, niin edellyttääkö tämä jotain ohjelmointitoimenpiteitä?
Maalaisjärkeni sanoo, että toimii suoraan, mutta mitä sanoo todellinen tietotaito?


Ja vielä sellainenkin kysymys, että kun autolla on jo kuitenkin ajettu vajaat 320k, niin mitä kaikkea tuolta kannattaisi putsailla ja ehkä vaihdellakin samalla, jos täytyy repiä koko pumppu irti? Iso liuta osia pitää kuitenkin irrotella, niin ajattelin vain, josko on esim. imusarjan lisäksi joitain mieluusti putsattavia osia...
Myönnän, olen niin saabistina kuin automekaanikkonakin vielä kovin aloittelija... :)
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana

Viesti Kirjoittaja rr »

malait kirjoitti:Onko tuosta pumpun poikimisesta mitään ennakkomerkkejä, mitä voisin autoista etsiä
Tuskin. Jotkut ostaa uuden auton, jottei tarvisi maksella remontteja tai pelätä mahdollisia tulevia vikoja. Tietysti sitten pitää maksaa uuden auton hinta, huollot, kaskot yms. jutut. Autoilu on sillä tavalla suht 'turvallista' tai ainakin tuntuu siltä.

Sitten on niitä, jotka ajaa vanhalla käytetyllä romulla, peläten että joku päivä se laukeaa käsiin ja lasku lankeaa maksettavaksi.

Toki tuohon väliin mahtuu miljoona eri välimuotoa :lol:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tiedoksi, että PCS:ltä löytyy alle 300K ajetusta diesel-koneesta toimivana irroitettu ruiskupumppu hintaan 300e.

Eski
Vastaa Viestiin