9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana
Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana
Pumppu ei ilmoittele viasta etukäteen. Auto toimii ku junan vessa kunnes...
Kun olet vaihtanut sen ohjausyksikön niin muista ilmaus. Ja kannattaa vaihtaa varmuuden vuoksi ne paluuletkut. Ja akku latuusen niin jaksaa pyöritttää. Hienoa että sait korjatun ohjausyksikön noin nopeasti.
Mistähän johtuu että Saabeissa pumppu kestää kuitenkin pidempään kuin Ooppeleissa. Opel-foorumia kun luin niin siellä pumppujen hajoamiskilsat olivat 150k -300k. 250k oli ehkä yleisin.
Kun olet vaihtanut sen ohjausyksikön niin muista ilmaus. Ja kannattaa vaihtaa varmuuden vuoksi ne paluuletkut. Ja akku latuusen niin jaksaa pyöritttää. Hienoa että sait korjatun ohjausyksikön noin nopeasti.
Mistähän johtuu että Saabeissa pumppu kestää kuitenkin pidempään kuin Ooppeleissa. Opel-foorumia kun luin niin siellä pumppujen hajoamiskilsat olivat 150k -300k. 250k oli ehkä yleisin.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana
Mitäs työkaluja / poppakonsteja tähän tarvitaan? Veikkaan, että polkupyörän pumpulla ei pitkälle pötkitä.Mike Hunt kirjoitti: Kun olet vaihtanut sen ohjausyksikön niin muista ilmaus.
Myönnän edelleen olevani vähän kujalla näissä asioissa...
Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana
En tiedä virallista ilmauskonstia mutta mun auton kohdalla tehtiin niin että kaveri starttasi pienissä pätkissä (n.5-8sek) ja sillä aikaa piti olla nopee ja aukaista pumpulta suuttimelle menevää putken yläliitosta ja sitten äkkiä ruuvata kiinni. Tuon joutui ensimmäiseen putkeen useamman kerran. Ilmaa tuli selvästi naftan mukana. En tiedä virallista termiä noille mutta toivottavasti ymmärrät sepustukseni. Pa-paluuletkut ovat mukavasti tiellä mutta kyllä se onnistuu.
Kun vaihdoin pumpun ja aloin starttailemaan niin ei todellakaan edes luvannut. Onneksi veljeni poikkesi ja kertoi että ilmataan kone. Heti ensimmäisen putken ilmauksen jälkeen alkoi tulla jo palaneen naftan hajua. Toisen putken kohdalla lupasi. Kolmannen putken kohdalla lähti käyntiin ja kun kone oli käynnissä niin ilmasin viimeisenkin putken ja homma oli siinä.
Voi olla että autosi lähtee paremmin käyntiin kun ei ole ollut koko pumppu irti.
Tuossa kuvassa on ne ilmauskohdat (toivottavasti näkyy). Eli ne joista pa-putki menee suuttimelle.
[img][img]http://www.postimage.org/aV1bwq4r.jpg[/img][/img]
Olipas taas selvitys
Kun vaihdoin pumpun ja aloin starttailemaan niin ei todellakaan edes luvannut. Onneksi veljeni poikkesi ja kertoi että ilmataan kone. Heti ensimmäisen putken ilmauksen jälkeen alkoi tulla jo palaneen naftan hajua. Toisen putken kohdalla lupasi. Kolmannen putken kohdalla lähti käyntiin ja kun kone oli käynnissä niin ilmasin viimeisenkin putken ja homma oli siinä.
Voi olla että autosi lähtee paremmin käyntiin kun ei ole ollut koko pumppu irti.
Tuossa kuvassa on ne ilmauskohdat (toivottavasti näkyy). Eli ne joista pa-putki menee suuttimelle.
[img][img]http://www.postimage.org/aV1bwq4r.jpg[/img][/img]
Olipas taas selvitys
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana
No niin, projekti nimeltä "vaihdanpa näin ohimennen tuon ohjausyksikön siitä pumpusta" on päässyt vihdoin käyntiin. Pääsiäinen ja länkkärin yllättävä ratkaisu sulkea pulju kiirastorstaina sotki suunnitelmat aivan täysin. Vara-avain olisi toki löytynyt, eli auto oli haettavissa koko ajan, mutta tuumasin sen olevan hieman laitonta...
Kun irrottelin tuota imusarjaa, niin tulin siihen tulokseen, että per*eleen huonokokoiset työkalut tulivat mukaan, kun ei millään meinannut mahtua kääntämään pultteja auki.
Imusarja on nyt jotakuinkin irti, mutta niin on jotain sellaistakin, minkä ei pitäisi olla irti: Tai siis käytännössä poikki. Venttiilikopasta kun tulee ne neljä pikkuista letkua ja jotka yhdistyvät siinä kopan edessä yhdeksi letkuksi, niin yksi niistä liittimistä otti ja katkesi. Kyseessä on ilmeisesti polttoaineen paluuletkut, vai? Letkun liitinosa on sellaista jotain kangassekoitusta ja oli päässyt kovettumaan niin paljon, että murtui kun hieman koitin siirtää sitä pois tieltä.
Mitäs nyt sitten? Mistäs tuollaista samanlaista (tai miksei jopa kestävämpääkin, sellaista joka ei haperru ajan myötä) letkua saa tähän hätään? Huomenissa oli tarkoitus hoitaa homma loppuun, mutta tuo toi pienen lisämutkan matkaan. Löytyykö esim. Hessumobiilista tai jostain vastaavasta?
Oma projektihan on tietenkin sen loppupään kaivaminen ulos sieltä, mihin katkesi. Lähtee nimittäin harvinaisen heikosti, kun murtuu lisää yrittäessä ottaa siitä kiinni.
Ajattelin uusia samalla nuo muutkin letkut (ne loput kolme), joten pitääkö se venttiilikopan kansi avata vai meneekö nuo letkut ihan työntämällä tarpeeksi tiukasti ja jämäkästi paikoilleen?
Voisin muuten väittää, että aika tehokkaasti on kerännyt painolastia tuo imusarja.
Kun irrottelin tuota imusarjaa, niin tulin siihen tulokseen, että per*eleen huonokokoiset työkalut tulivat mukaan, kun ei millään meinannut mahtua kääntämään pultteja auki.
Imusarja on nyt jotakuinkin irti, mutta niin on jotain sellaistakin, minkä ei pitäisi olla irti: Tai siis käytännössä poikki. Venttiilikopasta kun tulee ne neljä pikkuista letkua ja jotka yhdistyvät siinä kopan edessä yhdeksi letkuksi, niin yksi niistä liittimistä otti ja katkesi. Kyseessä on ilmeisesti polttoaineen paluuletkut, vai? Letkun liitinosa on sellaista jotain kangassekoitusta ja oli päässyt kovettumaan niin paljon, että murtui kun hieman koitin siirtää sitä pois tieltä.
Mitäs nyt sitten? Mistäs tuollaista samanlaista (tai miksei jopa kestävämpääkin, sellaista joka ei haperru ajan myötä) letkua saa tähän hätään? Huomenissa oli tarkoitus hoitaa homma loppuun, mutta tuo toi pienen lisämutkan matkaan. Löytyykö esim. Hessumobiilista tai jostain vastaavasta?
Oma projektihan on tietenkin sen loppupään kaivaminen ulos sieltä, mihin katkesi. Lähtee nimittäin harvinaisen heikosti, kun murtuu lisää yrittäessä ottaa siitä kiinni.
Ajattelin uusia samalla nuo muutkin letkut (ne loput kolme), joten pitääkö se venttiilikopan kansi avata vai meneekö nuo letkut ihan työntämällä tarpeeksi tiukasti ja jämäkästi paikoilleen?
Voisin muuten väittää, että aika tehokkaasti on kerännyt painolastia tuo imusarja.
Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana
Jostain olen lukenut arvailuja, että sähköpuolen kärvähtämiseen voisi vaikuttaa ruiskupumpun puolelle muodostunut ilmakupla, joka heikentää polttoaineen jäähdyttävää vaikutusta piireille.Mike Hunt kirjoitti: Mistähän johtuu että Saabeissa pumppu kestää kuitenkin pidempään kuin Ooppeleissa. Opel-foorumia kun luin niin siellä pumppujen hajoamiskilsat olivat 150k -300k. 250k oli ehkä yleisin.
Mikäli on tosi, että Saabissa kestää kauemmin, niin voisiko polttoainelinjan poikkeavuuden Opleleihin verrattuna olla syy?
Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana
Kannattaa ostaa orkkisletkua niihiin paluuletkuihin. Menekki on n. 1m. Maksaa tietysti maltaita verrattuna tarvikeletkuihin, mutta on varmasti sellaista kuin pitää ja oikean kokoista. Osta samalla ne T-haarat. Letkut menee paikoilleen työntämällä jos edessä ei ole esim vanhan letkun palasia .
Aivan. Eikös Opeleissa ole pa-suodatin näppärästi siinä konetilasssa. Ja kun aattelee kesähelteitä niin kyllähän se polttoaine lämpiää siellä konetilan suodattimessa enemmän kuin ulkona ilmavirrassa olevassa.
snuggles kirjoitti:Jostain olen lukenut arvailuja, että sähköpuolen kärvähtämiseen voisi vaikuttaa ruiskupumpun puolelle muodostunut ilmakupla, joka heikentää polttoaineen jäähdyttävää vaikutusta piireille.
Mikäli on tosi, että Saabissa kestää kauemmin, niin voisiko polttoainelinjan poikkeavuuden Opleleihin verrattuna olla syy?
Aivan. Eikös Opeleissa ole pa-suodatin näppärästi siinä konetilasssa. Ja kun aattelee kesähelteitä niin kyllähän se polttoaine lämpiää siellä konetilan suodattimessa enemmän kuin ulkona ilmavirrassa olevassa.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana
Kylläpä tuo tarvikeletku on aika samanlaiselta näyttänyt, kuin mitkä tuossa oli valmiina paikoillaan.Mike Hunt kirjoitti:Kannattaa ostaa orkkisletkua niihiin paluuletkuihin. Menekki on n. 1m. Maksaa tietysti maltaita verrattuna tarvikeletkuihin, mutta on varmasti sellaista kuin pitää ja oikean kokoista. Osta samalla ne T-haarat. Letkut menee paikoilleen työntämällä jos edessä ei ole esim vanhan letkun palasia .
Noin pari euroa maksaa vaihtaa ja kun muistaa useammin vaihtaa niin eivät vanhatkaan jää jumiin.
Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana
Perkeleen perse...
Vaihdoin tuon pumpun ohjausyksikön, mutta eipä lähde vieläkään liikkeelle.
EC-valo syttyy siinä, kun yrittää käynnistää. Voiko tuo johtua siitä vetarin holkin väljyydestä? Jos on vaikka päästänyt liikaa öljyjä pihalle?
Ohjausyksikkö on eri pumpusta, joten vaatiiko se jotain kalibrointia?
Mainittakoon vielä, että olen yrittänyt käynnistää autoa Volvon apuvirralla noin 20s ajan, kunnes rupesi haiskahtamaan melko pahalle. Jokin siellä konehuoneen puolella paloi, mutta savua ei näkynyt. Mietin vain, että voivatkohan olla imusarjan paskoja, jotka putoilivat vähän myös sinne konehuoneen puolelle. Vai olenko mahdollisesti tyrinyt jotain?
Se vain jäi ihmetyttämään, että kun ensimmäisen kerran yritin käynnistää, niin pumpun suuttimista vuoti jonkin verran polttoainetta pihalle. Kiristin nuo suuttimet kunnolla molemmista päistä kiinni (kyllä, harvinaisen ahtaassa tilassa saa koittaa vääntää niitä muttereita) ja vuoto loppui. Pumppu siis kai ainakin jossain määrin toimii, kun yritti pumpata sinne suuttimille sitä löpöä. Kuitenkaan auto ei kiristyksen jälkeenkään lähtenyt käyntiin. Kaikki letkut ja piuhat on kiinni, mitään osaa ei jäänyt ylimääräiseksi (paitsi jokin metallinlirpake, joka putosi pumpun alemman letkun kiinnityskohdan liepeiltä konehuoneen "lattialle", yhtään en osaa sanoa tarkemmin mistä kohtaa, kun näköyhteyttä ko. osan suunnille ei ole).
Osaako joku sanoa, kuinka pitkään sitä pitäisi ilmata? Pitäisikö ilmauksen onnistua starttaamalla pitkään, vai pitääkö tehdä muita taikoja? Varavirtaa on kehotettu käyttämään, mutta ei lähtenyt silläkään.
Onko mahdollista, että saamani osa ei olekaan ihan ehjä?
Alkaa olla hyvät neuvot hiljalleen tarpeen. Onko halukkaita ostamaan "pientä laittoa vaativan" hyvän suomiauton?
Jotain apuja, plz.
Vaihdoin tuon pumpun ohjausyksikön, mutta eipä lähde vieläkään liikkeelle.
EC-valo syttyy siinä, kun yrittää käynnistää. Voiko tuo johtua siitä vetarin holkin väljyydestä? Jos on vaikka päästänyt liikaa öljyjä pihalle?
Ohjausyksikkö on eri pumpusta, joten vaatiiko se jotain kalibrointia?
Mainittakoon vielä, että olen yrittänyt käynnistää autoa Volvon apuvirralla noin 20s ajan, kunnes rupesi haiskahtamaan melko pahalle. Jokin siellä konehuoneen puolella paloi, mutta savua ei näkynyt. Mietin vain, että voivatkohan olla imusarjan paskoja, jotka putoilivat vähän myös sinne konehuoneen puolelle. Vai olenko mahdollisesti tyrinyt jotain?
Se vain jäi ihmetyttämään, että kun ensimmäisen kerran yritin käynnistää, niin pumpun suuttimista vuoti jonkin verran polttoainetta pihalle. Kiristin nuo suuttimet kunnolla molemmista päistä kiinni (kyllä, harvinaisen ahtaassa tilassa saa koittaa vääntää niitä muttereita) ja vuoto loppui. Pumppu siis kai ainakin jossain määrin toimii, kun yritti pumpata sinne suuttimille sitä löpöä. Kuitenkaan auto ei kiristyksen jälkeenkään lähtenyt käyntiin. Kaikki letkut ja piuhat on kiinni, mitään osaa ei jäänyt ylimääräiseksi (paitsi jokin metallinlirpake, joka putosi pumpun alemman letkun kiinnityskohdan liepeiltä konehuoneen "lattialle", yhtään en osaa sanoa tarkemmin mistä kohtaa, kun näköyhteyttä ko. osan suunnille ei ole).
Osaako joku sanoa, kuinka pitkään sitä pitäisi ilmata? Pitäisikö ilmauksen onnistua starttaamalla pitkään, vai pitääkö tehdä muita taikoja? Varavirtaa on kehotettu käyttämään, mutta ei lähtenyt silläkään.
Onko mahdollista, että saamani osa ei olekaan ihan ehjä?
Alkaa olla hyvät neuvot hiljalleen tarpeen. Onko halukkaita ostamaan "pientä laittoa vaativan" hyvän suomiauton?
Jotain apuja, plz.
Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana
Startti varmaan oksentaa jos kovin haisee.
Kannattaa varmaan tuo ilmaus suorittaa aiemmin annettujen ohjeiden mukaan.
-Harri-
Kannattaa varmaan tuo ilmaus suorittaa aiemmin annettujen ohjeiden mukaan.
-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana
Tutki Opel sivustoja ohjausyksikön vaihdosta. Saattaa vaatia konfausta, jos eklektroniikkaa vaihdetaan.Azanovix kirjoitti:P
Alkaa olla hyvät neuvot hiljalleen tarpeen. Onko halukkaita ostamaan "pientä laittoa vaativan" hyvän suomiauton?
Jotain apuja, plz.
PS. Vaihdatko toimivaan bensaturboon NG900 -96.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana
Mites tuota... voiko sen ilmauksen hoitaa siitä venttiilistä? Olen siis ymmärtänyt, että voi käyttämällä jotain pumppua, mutta entä ilman? Ei siis ilmeisesti riitä, että painaa sitä nappulaa siitä (ainakin polkupyörän venttiilissä riittää päästämään ilmat ulos) vaan se ilma pitää imeä sieltä?Harri M. kirjoitti:Startti varmaan oksentaa jos kovin haisee.
Kannattaa varmaan tuo ilmaus suorittaa aiemmin annettujen ohjeiden mukaan.
-Harri-
Voivat kuulostaa tyhmiltä kysymyksiltä, mutta en vain ole kovinkaan suuresti toiminut näiden kanssa...
Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana
Se polkupyöränrenkaanventtiili on kai tarkoitettu sellaisille ilmaajille joilla on pelit ja vehkeet. Siitä KAI pystyy painaan naftaa pumppuun jollain painevehkeellä. Jos sitä painaa kylmiltään niin tulos on negatiivinen. Ite painoin sitä kun auto oli käynnissä (utelias kun olen) niin auto sammui samantein. Kokeilikko tuota ehdottamaani ilmaustapaa? Kaveri starttaa pienissä erissä ja itse olet aukaisemassa ja kiristämässä suuttimen mutteria. Ekan suuttimen ilmauksen jälkeen ei vielä lähe käyntiin, tokalla lupailee ja kolmannen pytyn kohdalla pitäs jo käydä jotenkin. Tietysti jos muut paikat ovat kunnossa.
Toinen vaihtoehto on että hinautat auton huoltoon ilmattavaksi.
Toinen vaihtoehto on että hinautat auton huoltoon ilmattavaksi.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana
Ostin sellaisen kiinalaisen noin 5€:n hintaisen jonkin kumiankan/lasten uimarenkaan täyttöön tarkoitetun 2-toimipumpun autotarvikeliikkeestä.
Hoksasin nääs siellä hyllyllä, että tuo saattaisi sopia siihen venttiiliin - sopi kuin nakutettu.
Imaisin sillä suodattimelta polttoaineet linjaan, noin pari minuuttia meni.
Lyhyehkö starttaus ja tulille!
Ennen tätä olin startannut akun pariin kertaan tyhjäksi
Hoksasin nääs siellä hyllyllä, että tuo saattaisi sopia siihen venttiiliin - sopi kuin nakutettu.
Imaisin sillä suodattimelta polttoaineet linjaan, noin pari minuuttia meni.
Lyhyehkö starttaus ja tulille!
Ennen tätä olin startannut akun pariin kertaan tyhjäksi
Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana
Kyseisen auton ilmaus onnistui jarrujen ilmaus laitteella ja avaamalla ykkösen ja kakkosen ruiskusuuttimien liittimiä.snuggles kirjoitti:Ostin sellaisen kiinalaisen noin 5€:n hintaisen jonkin kumiankan/lasten uimarenkaan täyttöön tarkoitetun 2-toimipumpun autotarvikeliikkeestä.
Hoksasin nääs siellä hyllyllä, että tuo saattaisi sopia siihen venttiiliin - sopi kuin nakutettu.
Imaisin sillä suodattimelta polttoaineet linjaan, noin pari minuuttia meni.
Lyhyehkö starttaus ja tulille!
Ennen tätä olin startannut akun pariin kertaan tyhjäksi
Elektroniikka vaihtamalla sain auton "henkiin".
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 9-3 polttoaineen ruiskupumppu seulana
Ja tämähän tarkoittaa käytännössä sitä, että Saabini vaihtoi omistajaa, ja itse ajelen nykyään iloisena ferrarinpunaisella bensaturbolla. Pääsimme ko. käyttäjän kanssa yhteisymmärrykseen Saabien vaihdon ehdoista ja toteutimme kyseisen operaation.
Edit:
Tässä taas näemme omakotitalon + autotallin + tarvittavan tietotaidon verrattomat edut. Näiden avulla olisi varmasti itsekin korjannut kyseisen härvelin...
Edit:
Tässä taas näemme omakotitalon + autotallin + tarvittavan tietotaidon verrattomat edut. Näiden avulla olisi varmasti itsekin korjannut kyseisen härvelin...