Automaattilaatikon nesteet?
Automaattilaatikon nesteet?
Tarkoituksena olisi vaihtaa 96-vuoden NG900:n automaattilaatikon nesteet. Nyt kysymys kuuluu, että mitä tuonne oikeastaan pitäisi laittaa?
WISissä sanotaan:
"Öljytyyppi (Ei ME): DEXRON II
Öljytyyppi (Vain ME): DEXRON IIE"
Mitähän tuo "ME" tarkoittaa?
Dexron III:n kai pitäisi periaatteessa olla yhteensopivaa noiden II:n ja IIE:n kanssa, joten voisikohan tuonne laittaa sitä?
WISissä sanotaan:
"Öljytyyppi (Ei ME): DEXRON II
Öljytyyppi (Vain ME): DEXRON IIE"
Mitähän tuo "ME" tarkoittaa?
Dexron III:n kai pitäisi periaatteessa olla yhteensopivaa noiden II:n ja IIE:n kanssa, joten voisikohan tuonne laittaa sitä?
Re: Automaattilaatikon nesteet?
Dexron II ja III eivät ole keskenään yhteensopivia.Mimmi kirjoitti:
Laita VAIN Dextron II:sta.
Eivätkä sovi edes "samaan laatikkoon", NG:n samoinkuin Tonnarin laatikkoon VAIN Dexron II:ta.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Automaattilaatikon nesteet?
Laitoin sitten Mobilin ATF 220:stä tuonne. Pohjapropusta avatessa tuli n. 3l pois ja laitoin sitten 3l uutta nestettä tilalle. WISissä kyllä luki, että täyttömäärä olisi 3.25l, mutta tuolla kolmellakin litralle mittatikku näytti olevan jo pikkuisen ylärajan ylitse (kylmänä). Mitenkähän tarkka tuon nesteen määrän kanssa pitäisi olla, se min- ja max-viivojen väli näytti olevan aikas pieni.Mimmi kirjoitti:ME = Middle East eli Lähi-Itä.
Laita VAIN Dextron II:sta.
Paljonkohan tuolla laatikossa kokonaisuudessaan tuota nestettä on? Pohjapropusta kai tulee vain osa ulos?
Re: Automaattilaatikon nesteet?
Samaa minäkin olen aprikoinut ja jos ei tiedä mitä vaihteistossa on ennestään niin kai pitäisi tyhjentää kokonaan, miten (?) .
Sen tosin opin että pinnankorkeus pitää mitata moottorin ollessa käynnissä ! Seisoessa tikku näyttää aivan ylitäyttöä ...
Sen tosin opin että pinnankorkeus pitää mitata moottorin ollessa käynnissä ! Seisoessa tikku näyttää aivan ylitäyttöä ...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Automaattilaatikon nesteet?
siellä ei pitäisi olla muuta kuin Dexron II:ta.vesa67 kirjoitti:jos ei tiedä mitä vaihteistossa on ennestään niin kai pitäisi tyhjentää kokonaan, miten (?) .
Vaihteiston kokonaistilavuus on ainakin Tonnarissa n.9 litraa ja veikkaisin että NG-satkussa sen olevan samaa luokkaa.
Kokonaan sen saa tyhjennettyä jäähdytyskierron putken avaamalla (näin olen ymmärtänyt), mutta sitä ei pitäisi tarvita tyhjentää kokonaan koskaan.
Tuo pinnankorkeus on aika tarkka, heti jos pinta laskee liian alas, alkaa vaihtamiskohdat ja -tapa muuttua, sekä laatikko luistaa (mikä tappaa laatikon nopeasti).
Liianpaljosta öljystä se ei ole ihan niin tarkka, mutta vaihtokohta alkaa silloinkin liukua.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Automaattilaatikon nesteet?
Kappas vaan niin onkin gepardia ala WIS og9-3:
"Öljymäärä (sis. momentin- muuntimen ja öljynjäähdyttimen): 3,3L
öljyä vaihdettaessa kuiva vaihteisto: 7,2 L
Öljylaatu Texaco Texamatic DEXRON III(7045 EU, TL1863 US),
mineraaliöljypohjainen öljy.
Synteettisen öljyn kitkakerroin ei ole sama kuin mineraaliöljypohjaisen
öljyn, ja siksi sitä ei saa käyttää. Synteettisen öljyn käyttö saattaa
aiheuttaa epänormaalia kulumista, joka puolestaan aiheuttaa
toimintahäiriöitä."
Eli onko laatikko muuttunut ng900 -> og9-3 vai öljysuositukset ?
"Öljymäärä (sis. momentin- muuntimen ja öljynjäähdyttimen): 3,3L
öljyä vaihdettaessa kuiva vaihteisto: 7,2 L
Öljylaatu Texaco Texamatic DEXRON III(7045 EU, TL1863 US),
mineraaliöljypohjainen öljy.
Synteettisen öljyn kitkakerroin ei ole sama kuin mineraaliöljypohjaisen
öljyn, ja siksi sitä ei saa käyttää. Synteettisen öljyn käyttö saattaa
aiheuttaa epänormaalia kulumista, joka puolestaan aiheuttaa
toimintahäiriöitä."
Eli onko laatikko muuttunut ng900 -> og9-3 vai öljysuositukset ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Automaattilaatikon nesteet?
Laatikko on muuttunut.vesa67 kirjoitti: Eli onko laatikko muuttunut ng900 -> og9-3 vai öljysuositukset ?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Automaattilaatikon nesteet?
Tuossa -96 vuoden NG900:ssa kyllä luki laatikossa "50-40LE". Laitoinkohan sittense93tbo kirjoitti:jos aisin 4-lovinen AW50-40LE laatikko nii DEXRON III
väärää nestettä kun tuota DexronII:tä laitoin kuten WISissä sanottiin?
Mihinkähän tässä nyt sitten uskoisi...
Re: Automaattilaatikon nesteet?
teemumm kirjoitti:Eilen vaihdoin koko vaihdelaatikon ja tänään latasin sinne Dexron III:sta, et jotain kokemusta on tuolta saralta...vaparin ja turbon lodjujen erona on ainoastaan perävälitys, malliltaan kumpikin on 50-40LE, kumpainenkin tallilta löytyy, et sillee. Katso mitä saabin ohjekirja käskee laittaa, en nyt muista mitä siellä lukee kun itelle tuo asia on tuiki selvä. Ja hyväpuoli tuossa saappaan 4-lovisessa on se että sinne saa laittaa halvinta tomaatti öljyyse93tbo kirjoitti:jos aisin 4-lovinen AW50-40LE laatikko nii DEXRON III
Tuossa -96 vuoden NG900:ssa kyllä luki laatikossa "50-40LE". Laitoinkohan sitten
väärää nestettä kun tuota DexronII:tä laitoin kuten WISissä sanottiin?
Mihinkähän tässä nyt sitten uskoisi...
9-3.1972
Re: Automaattilaatikon nesteet?
.... ei tainnut olla laatikon vaihto Dexroneista kiinni
-00 caben ohjekirjassa lukee saksaksi selvästi "mineraaliöljypohjainen Dexron III"
Netti on pullollaan samoja kysymyksiä ja monet vastaukset viittaa siihen että 3:sta voi käyttää 2:n sijaan muttei välttämättä toisinpäin. Soita marmoritiskille ja kysy...
hei muuten, eikö lodjussa ole mitään öljynsuodatinta lisätöiksi ??
-00 caben ohjekirjassa lukee saksaksi selvästi "mineraaliöljypohjainen Dexron III"
Netti on pullollaan samoja kysymyksiä ja monet vastaukset viittaa siihen että 3:sta voi käyttää 2:n sijaan muttei välttämättä toisinpäin. Soita marmoritiskille ja kysy...
hei muuten, eikö lodjussa ole mitään öljynsuodatinta lisätöiksi ??
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Automaattilaatikon nesteet?
Dexron II tuossa NG900:n saksankielisessä ohjekirjassa sanottiin, joten eiköhän se sitten oikeaa nestettä ole.se93tbo kirjoitti:[Katso mitä saabin ohjekirja käskee laittaa, en nyt muista mitä siellä lukee kun itelle tuo asia on tuiki selvä.
Re: Automaattilaatikon nesteet?
Pitäisikö noiden NG900:n laatikkonesteiden pysyä kirkkaanpunaisina? Huolto-ohjelmassahan vaihto on vain 110tkm:n välein, mikä kuulostaa aikas pitkältä.
Tuo autoni on saksantuontia, ja huoltokirjaan oli merkitty että laatikkoöljyt oli vaihdettu 116tkm:ssä (nyt mittarissa on 180tkm). Ennen vaihtoa nesteet näyttivät oranssinpunaisilta ja nyt kun kertaalleen ne vaihdoin, ne näyttävät hieman punertavammilta.
Kannattaisiko nuo nesteet vaihtaa saman tein muutamaan kertaan uudelleen, vai ensin ajella jonkin aikaa ja vasta sitten vaihtaa? Vai antaako olla noin ja vaihtaa sitten 110tkm:n päästä kuten huolto-ohjelmassa sanotaan?
Tuo autoni on saksantuontia, ja huoltokirjaan oli merkitty että laatikkoöljyt oli vaihdettu 116tkm:ssä (nyt mittarissa on 180tkm). Ennen vaihtoa nesteet näyttivät oranssinpunaisilta ja nyt kun kertaalleen ne vaihdoin, ne näyttävät hieman punertavammilta.
Kannattaisiko nuo nesteet vaihtaa saman tein muutamaan kertaan uudelleen, vai ensin ajella jonkin aikaa ja vasta sitten vaihtaa? Vai antaako olla noin ja vaihtaa sitten 110tkm:n päästä kuten huolto-ohjelmassa sanotaan?
Re: Automaattilaatikon nesteet?
Eli lyhyesti näinkö?? ng900 dextron ll ja 9-3:een dextron lll???
9-3 -08 sc 1,9tids at
9-3 -98 2,0 T
9-3 -98 2,0 T