Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Mobster
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Elo 10, 2006 14:57

Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?

Viesti Kirjoittaja Mobster »

Onkohan kellään ideaa mistä voisi olla kyse?

Nyt on parin päivän aikana tapahtunut sellaista, että vaihde jää jumiin. On tapahtunut niin maantiellä (kolmenen päällä) kuin parkissakin (pakki). Yht'äkkiä vaihdekeppi tuntuu aivan löysältä - ihan kuin se ei olisi kunnolla kiinni; on klappia, normaali vaste/tunne puuttuu ja ei 'löydä' vaihteita. Tosin kun maantiellä jäi vaihde päälle ei keppi vaan liikkunut vaikka halusi vaihtaa vapaalle... Näinä kertoina olen onnistunut palauttamaan tuon 'normaalitilaan' hetken vaihdekepin vatkaamisen avulla. Ja sen jälkeen se on toiminut ongelmitta.

Vaihteisto sinänsä ei ole temppuillut; vaihteet pysyvät paikollaan ja toimivat ongelmitta. Ja vaihteisto tuntuu napakalta & täsmälliseltä vaihtaessa - normaalilta:) Mutta nuo pari kertaa... Eli tuntuu kuin laatikko olisi OK, mutta ongelma olisi jossain kepin ja laatikon välissä. Millaisella mekanismilla kepin liike välieteään lootaan?

Ideoita?
9-3SS Aero 2005
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?

Viesti Kirjoittaja haffu »

Taitaa tosiaan tuossa mekanismissa olla vika. Oireet viittaavat täysin siihen mitä itselle on käynyt NG-satkun kanssa. Tosin tuolloin ei saanut millään vaihdetta vaihdettua kuin konetilan puolelta tangon päässä ollutta osaa heiluttelemalla.
Kuva
Tuon näköisestä osasta veikkaisin vian löytyvän. Sijaitsee siinä vaihteensiirtotangon ja laatikon välissä
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

haffu kirjoitti:Taitaa tosiaan tuossa mekanismissa olla vika. Oireet viittaavat täysin siihen mitä itselle on käynyt NG-satkun kanssa. Tosin tuolloin ei saanut millään vaihdetta vaihdettua kuin konetilan puolelta tangon päässä ollutta osaa heiluttelemalla.
Kuva
Tuon näköisestä osasta veikkaisin vian löytyvän. Sijaitsee siinä vaihteensiirtotangon ja laatikon välissä
Vaihda osa 9. Kuvasta poiketen myös ton isomman osan (2) saa purettua. Omassa NG satkussa oli laakerointi puslat väljät runkoon. Kyseiseen osaan ei saa puslia varaosina :cry:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Ng satkun vaihteensiirtäjä ei ainakaan mun kepittelyä kestänyt, ex-pommista hajos kahteen kertaan vaihteensiirtäjästä sama holkki jättäen käytännössä matkalle kun keppi pyöri ympyrää iso pykälä silmässä. Aiheesta pitäs löytyä juttua haulla lisää.
Olisko ollu juuri tuo kuvan numero 9...
Jos pidät autoa kauemmin vaihda koko siirtäjäsysteemi 9-3 malliseen.
Pieni ja halpa vika mutta ilkeät seuraukset kesken reissun.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Mobster
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Elo 10, 2006 14:57

Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?

Viesti Kirjoittaja Mobster »

Vika taisi löytyä:

Eilen työmatkalla kytkin hajosi lähes katastrofaalisesti - laakista. Ei siis ole aikaisemmin luistanut tai antanut mitään merkkejä. Vaihteen kytkeminen (päälle tai pois) sen sijaan antoi pari varoitusta. Ja tuloksena eilen ajettiin vajaat 200km toimimattomalla kytkimellä. Toivottavasti vaihdelaatikko ei tykännyt pahaa tuosta vaihteiden survomisesta...

Eli anakin kytkinremppa edessä :(
9-3SS Aero 2005
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

Moro!

Minulla kävi joskus -86" satkun kanssa myös niin, että kun joku urpo "sorollansa" kanssa kökki edessä parkkiksella... Polkasin sitten ohi ykkösellä sillä seurauksella, että levyn jousi irtosi paikaltaan ja kiilautu kytkinlevyn ja asetelman väliin, tavoitteena oli kuitenkin vaihtaa kakkoselle, mutta eihän se tietenkään onnistunut - mahtava moottorijarrutus kylläkin oli seurauksena... :mrgreen:

No välikaasulla ja sammuttamalla valoissa homma onnistui ihan ok, uusi kytkin kehiin ja taas mentiin. "Wanhaan" -satkuunhan limpun vaihtaa noin kahdessa tunnissa, uudessa taitaa mennä kaksi päivää...

Taisipa olla hieman offtopic...

-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
JJEP
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 15:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?

Viesti Kirjoittaja JJEP »

Veikkaisin valkoista muoviholkkia (nro.9 kuvassa). Irronnut korvakkeesta, kiinnitys lipareet varmaan väsähtäneet. Itsellä sama vika aikoinaan, pesästä ei löytyny kun 4 vaihde ja pakki. Mutta uuden ostokaan ei auttanu pysyvyyteen joten pikkaisen sikakossua ja hyvin on nyt pelittäny :roll:
Ei tää niin helppoa ole...
9-3sc Biopower
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?

Viesti Kirjoittaja haffu »

En enää muista mitä kaikkea tuosta NG:stä tuolloin meni, mutta hiluja oli pitkin tietä. Sen verran tuota pystyi käsin tuolta konetilasta kääntelemään, että 2. 4. ja peruutusvaihteen sai kytkettyä päälle. 1. 3. ja 5. vaihteita ei päälle saanut, sillä olisi pitänyt saada akselia vedettyä ulos.
Kuvassa olevaa osaa numero 1 en muistaakseni löytänyt, osa numerosta 9 oli tuo kaulus puoliksi poikki.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
piiparinen
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Loka 18, 2007 14:00

Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

NG900T kirjoitti:Ng satkun vaihteensiirtäjä ei ainakaan mun kepittelyä kestänyt, ex-pommista hajos kahteen kertaan vaihteensiirtäjästä sama holkki jättäen käytännössä matkalle kun keppi pyöri ympyrää iso pykälä silmässä. Aiheesta pitäs löytyä juttua haulla lisää.
Olisko ollu juuri tuo kuvan numero 9...
Jos pidät autoa kauemmin vaihda koko siirtäjäsysteemi 9-3 malliseen.
Pieni ja halpa vika mutta ilkeät seuraukset kesken reissun.
mitä suurinpiirtein maksaa tuo 9-3 mallisen vaihteensiirrin,ja minkälainen homma vaihtaa? meneekö heittämällä? :roll:
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Vanha ketju mutta samaa asiaa: ng900 hukkasi tänään muut vaihteet paitsi 3 ja 4. Osa nro.9 tuosta kuvasta kadonnut taivaan tuuliin. Mistä noita osia saa tähän hätään, PCS lomalla ja ulkomaisistakaan nettikaupoista en löytänyt, onkohan edes marmorilla saatavilla? Täytyy aamulla soittaa kun aukaisevat.

Sinänsä kävi hyvin että sain auton katsastettua tänään, vartti tämän jälkeen se sitten jo hajosi...
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Päivitystä: ng900 osia ei löytänyt Metroauton ukko tietokoneeltaan, og9-3 olisi saanut tilaamalla ehkä, 260€ koko hässäkkä. Mutta ei osannut varmaksi sanoa saako.

Onneksi Coltti auttoi. Toivottavasti käytetyt kestää muutaman aikaa.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Vastaa Viestiin