Käsijarru jumittui

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Käsijarru jumittui

Viesti Kirjoittaja mjava »

Meinas alkaa v*tutttamaan viikonloppuna. Parkkeerasin saabin kaupan pihaan ja onneton menin nykäsemään känkästä. N. 10min jälkeen yritin lähteä liikkeelle, niin kuskin puolen takapyörä oli jumissa.

Epäilisin, että se ei tuossa ajassa jäädy, pakkasta oli 7 astetta.. Auto oli tosin seissyt melkein viikon ennen 2km kauppamatkaa.

Aikansa eteen ja taakse nytkyteltyäni lähti pyörä pyörimään. Tuskanhiki meinasi nousta pintaan.

Itse uskoisin, että sillä on jotain tekoa asian kanssa, että peruutin autoa heti känkän poiston jälkeen. Ainakin jossain autoissa kuulemma palat voivat kiilautua tämmöisessä tapauksessa. Eipähän huvita enää käsijarrua käytellä.

Haun perusteella kässäri on näissä tosi huono. Tähän asti olen kaikissa autoissani käyttänyt känkkää myös talvella (pysäköintiinkin), käsitykseni mukaan jarrut jumittuvat vielä herkemmin jos niitä ei käytä säännölisesti.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Käsijarru jumittui

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Saman oon havainnut, ettei käsijarrua kannata jättää talvella päälle. Ooppelin osa ja sen huomaa :evil:

Itse vetelen näin talvisaikaan käsijarrua aina välillä liikennevaloissa tai parkkiruudusta lähdettäessä, jotta pysyy toimivana.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: Käsijarru jumittui

Viesti Kirjoittaja tnt »

Käsijarrun vaijerin sisustaa suojaava kumi rikkoontuu ajan kuluessa ja vesi pääsee vaijerin sisään ....ei muuta kuin vaihtamaan uusi vaijeri.
9-3Aero-01
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Käsijarru jumittui

Viesti Kirjoittaja mursu »

mulla oli kenkien "levittäjät" niin ruosteessa että jäivät kiinni
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käsijarru jumittui

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Luultavasti vaijeri... eikä ole mukavaa vaihtaa jos on pahasti ruostunut.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Käsijarru jumittui

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Vaikeudet usein vain käytön puutetta, ja pahenee, ellei kässäriä käytä...joskus pitää kuitenkin mäkeen pysäköidä. Kannattaa ensin puhdistaa paikat rummun sisältä.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Käsijarru jumittui

Viesti Kirjoittaja mursu »

KN/Lieto kirjoitti:Vaikeudet usein vain käytön puutetta, ja pahenee, ellei kässäriä käytä...joskus pitää kuitenkin mäkeen pysäköidä. Kannattaa ensin puhdistaa paikat rummun sisältä.
Tuon käsijarrun tehoon en menis kyllä luottamaan jos mäkeen pitää pysäköidä.
TST
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 19:07

Re: Käsijarru jumittui

Viesti Kirjoittaja TST »

Kyllä täytyy entisenä ja pitkäaikaisena saabistina sen verran todeta tuosta Saabin käsijarrusta, että kyllä se on täysi susi eli OPEL. Ei ollut vanhoissa ja oikeissa Saabeissa tätä ongelmaa. Tässä NG:ssä ja OG 9-3:ssa täytyy vaan tottua siihen, että käsijarru joko toimii tai jotain siltä väliltä. Itsellä on kokemusta uusista ja hyvin toimivista, sekä myös vähemmän toimivista. Hetken päästä vipua pitää vetää jo paljon enemmän ja sitten alkaa tappelu sen kanssa, että onko takapään haitarikumit kunnossa ja vaijeri ei jäädy, onko kengät säädetty äärimmilleen ja ottavat kiinni ja siinä välissä ihmettele, että mistä jatkuva löysän muodostuminen käsijarruun johtuu. Aina vain saa kahvaa vetää korkeammalle, vaikka välystä ei olisi vielä pitänyt ehtiä syntymään mihinkään väliin :cry:
am_tiainen
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 11:22
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Käsijarru jumittui

Viesti Kirjoittaja am_tiainen »

Joo kyllä tuossa NG900/OG9-3 käsijarru on täysin susi. Se ei muutenkaan tunnu ottavan kiinni kunnolla missään vaiheessa ja vaatii huomattavasti enemmän voimaa kuin muissa autoissa. Eikä pidossakaan ole paljoa hurraamista.

Huollossa omistaja kertoi että on Saab NG900 ja OG9-3 käsijarruongelma johtuu siitä että se on kopioitu liian suoraan Opel Vectrasta. Rumpujarrut ovat sen verran pienet että ei ihmettele miksei käsijarru pidä kunnolla kiinni. Sanoi että sen kokoinen rumpujarru toimi oikein kunnolla tämän kokoisessa/painoisessa autossa.

Itse kävin viime syksynä kiristämässä omassa huollossa käsijarrua ja säätö tehtiin ehkä liiankin tappiin. Säätö oli kuulemma aika tarkkaa touhua sillä jo kahden naksauksen tai pykälän verran että käsijarru otti kiinni. No eipä se pito siitä paljoa parantanut ja yhtä kovaa (nykäisemällä) sai vetää kuin ennekin että kiristy ja pitää kunnolla.

Kun kelit kylmeni (metallin kun kiristyy kylmässä) niin sehän sitten rupesi ottamaan jo liian herkästi kiinni. Kylmemmissä säissä käsijarru vinkui vähän väliä. Sen päälle on vielä pari kertaa jäänyt käsijarru lukkoon sen verran pahasti että on saanut aikansa ajaa ympäri pihaa molemmat takapyörät lukossa ennen kuin ovat lähteneet pyörimään (joka on varmaan ulkopuolisen silmin varmaan typerän näköistä puuhaa).

Itse lopetin tänä talvena koko käsijarrun käytön. Muutenkin pakki (käsijarrun korvikkeena) on paljon toimintavarmempi peli kuin tuo umpisurkea käsijarru. Isompiin mäkiin en ole viitsinyt jättää vaan etsin suosiolla mahdollisimman tasaisen paikan johon pysäköin auton.

Varmaan seuraavan huollon aikana pyydän että löysäävät vähän tuota käsijarrua kun tuntuu että kylmemmissä keleissä tuntuu hiukan ottavan kiinni. Omasta autosta nuo rummut ovat sitten jo talven mittaan kuluneet jo aika loppuun tai niin ainakin epäilen puheista päätellen (että kuluu herkästi jos vähänkin jää laahaamaan).
Viimeksi muokannut am_tiainen, Ti Huhti 01, 2008 00:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[ Saab NG900 2.3 -94 ]
[ Apple iPod 15GB | Kenwood W707 with iPod interface ]
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Käsijarru jumittui

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Hassua. Äiteen -92 Vekkulissa menee takarenkaat lukkoon, että napsahtaa kun vauhdeista vähän nyppää käkkäristä. Kesärenkailla. Oma kolkki ei sille paljon häviä, puree sekin oikein hyvin.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
konepyorailija
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
Paikkakunta: Ulvila / Pori

Re: Käsijarru jumittui

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

Ei tuo rumpu nyt niin pieni ole etteikö pitäisi sillä pysyä.
Olen hieman sitä mieltä että kunnon säädöillä ja huolloilla saa jopa GM.n käkkärin pitämään ihan hyvin.
Itselläni on ollut myös 4 Vectraa joissa on samat jarruhilppeet ja yhdessä on ollut huonon puoleinen pitävyys.
Ei tuo kässäri tosiaankaan ole markkinoiden pitävin mutta ajaa täysin asiansa, se on SEISONTAJARRU eikä sen ole tarkoituskaan lukittua satasen nopeudesta :wink:
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
Matrix
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Maalis 13, 2008 20:10

Re: Käsijarru jumittui

Viesti Kirjoittaja Matrix »

Kyllä siihen todellakin tehot saa kun vain jaksaa säätää tarpeeksi. Mutta jos jarruosat alkaavat olla riittävän kuluneet ( taitaa tuo käsijarru rumpu kulua nopeemmin kuin hihnat ? ! ) niin toiminta on hieman takkuista käyttövivun pienen liikkeen takia..
Eipä nuo kyllä uudet osat mielestäni ole kovin hinnan kirossa jos n. 100€ saa levyt + palat + hihnat.. Ja kun uudet laittaa niin mennään monta vuotta varsin ongelmitta.
Kun tätä mekanismia rassaa niin kannattaa puhdistaa sen käyttövivun nivelosa tarkkaan, Tämä taitaa aiheuttaa suurimman osan jumittumis ongelmista..
9-3 T -00
745 TIC -87
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Käsijarru jumittui

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Onko tietoa, venyykö alkupään NG mallien vaijerit? Säädöt ei tahdo riittää, ja kengät lähes rummussa kiin - ja pito juuri ja juuri välttävä...(säätö akselin päällä). Kaikki vaijerit venyy tietysti vähäsen käytössä.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Käsijarru jumittui

Viesti Kirjoittaja mursu »

Matrix kirjoitti:Kyllä siihen todellakin tehot saa kun vain jaksaa säätää tarpeeksi. Mutta jos jarruosat alkaavat olla riittävän kuluneet ( taitaa tuo käsijarru rumpu kulua nopeemmin kuin hihnat ? ! ) niin toiminta on hieman takkuista käyttövivun pienen liikkeen takia..
Eipä nuo kyllä uudet osat mielestäni ole kovin hinnan kirossa jos n. 100€ saa levyt + palat + hihnat.. Ja kun uudet laittaa niin mennään monta vuotta varsin ongelmitta.
Kun tätä mekanismia rassaa niin kannattaa puhdistaa sen käyttövivun nivelosa tarkkaan, Tämä taitaa aiheuttaa suurimman osan jumittumis ongelmista..
Jos tuo kerrankin sattuu jäämään laahaamaan, niin saat aina ostaa uudet rummut ja kengät.

Toinen rumpu on mullakin taas sen näköinen kuin joku ammattikoululainen olisi tehnyt siinä sorvausharjoituksia, eli on jäänyt joskus vähän laahaamaan ja nyt pinnat on sen näkösiä ettei ne voi enää pitää. Eikä oo puolta vuotta kun vaihdoin vaijerit, kengät ja rummut ja viimesen päälle puhdistin levittäjät.

Noh, onneksi käsijarrua ei tarvii kuin kerran vuodessa :)

Teho kyllä uusilla kengillä ja rummuilla on aivan riittävä.
ZaappiFantti
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 14:24
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Käsijarru jumittui

Viesti Kirjoittaja ZaappiFantti »

Mites käsijarrun palat vaihdetaan ja missä ne sijaitsevat? Mulla ei jarru pidä ja vaijeri on aika loppuun vedetty. Pito 0,5 / 1,0. Tosta jäi kiinni katsastus.
Saab 9000 1995 turbo & Saab 9000 CC 1991
Vastaa Viestiin