NG 900 -97 ABS -valon ajoittainen palaminen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
MikaI
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 13:10

NG 900 -97 ABS -valon ajoittainen palaminen

Viesti Kirjoittaja MikaI »

Saabiin on siirrytty nyt vuosien Honda omistusten jälkeen, koska perseessä on 99 Saabista asti ollut kaiken näköisiä malleja, joten nyt sitten siirryin minäkin lopulta Saabin laatuun.

2000 kilsaa on nyt autolla ajettu ensimmäisen omistuskuukauden aikana, ja hyvin on toiminut. Ainut mikä piti pientä rahinaa tai kilkatusta oli se "monitoimihihna" ja sieltä oli rullasta laakeri entinen, joten ne meni vaihtoon.

Toinen vika mikä ilmeni alussa usein oli abs-valon syttyminen ajon aikana tai se ei sammunut käynnistyksen jälkeen. Hihnan vaihdon yhteydessä paineilmalla puhalsin kaikki anturit ja valon palaminen on poistunut muutamaa välähdystä lukuunottamatta.

Mutta todennäköisesti abs-jarruissa on kuitenkin jokin vika koska juuri ennen vauhdin pysähtymistä esim. valoihin, jarrupoljin täristää sekunnin verran kunnes vauhti pysähtyy. Tämä siis ihan kävelyvauhdista pysähdykseen.

Eli antureista johtui se valon syttyminen, mutta se tärinä? Onko kukaan törmännyt vastaavaan mystiseen vikaan?

Jarrut toimii moitteettomasti.

Mika
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82
MikaI
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 13:10

Viesti Kirjoittaja MikaI »

Ok, tarkistan levyjen kunnon. Mutta tärinä on kuitenkin aivan samanlaista kuin jarruttaisi lukkoon abs:llä...:)
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82
MikaI
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 13:10

Viesti Kirjoittaja MikaI »

Jep Jep, mutta tänä aamuna jäi palamaan valo ja samalla loppui tärinä vauhdin pysähtyessä. Eli ei tärinää jos abs-valo ei pala.

Virrat pois ja uudelleen käynnistämisen jälkeen valo taas sammui normaalisti mutta tärinä tuli takasin.
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Selvisikö lopulta mikä on vikana tuon valon palamisessa?

Mulla on myös alkanut ABS-valo palmaan. Ensin se muutaman päivän ajan syttyi silloin tällöin käynnistyksen yhteydessä mutta eilisestä lähtien valo on jäänyt palamaan jokaisen käynnistyksen yhteydessä. Mulla ei asiaan liity mitään täristystä ja jarrut pelaavat normaalisti.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Mimmi kirjoitti:Yleisin syy ABS-valon palamiseen on pyöräanturin likaisuus.
Niin vähän ajattelinkin että voisi ensitöiksi tunkata auton ylös ja tarkastaa onko kaikki piuhat kiinni ja sen jälkeen puhdistaa anturit.
Helpottaisi tietenkin hommaa jos saisin tietoon missä renkaassa vika. Ei vaan jaksaisi mennä Metro-Autoon tarkastamaan vikakoodeja.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
MikaI
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 13:10

Viesti Kirjoittaja MikaI »

Terve!

Valitettavasti valon palaminen on jatkunut, en ole sitä ruvennut tarkemmin korjaamaan vielä, koska mulla se syttyy aika harvoin. Eli ehkä muutamia kertoja viikossa ja virtojen katkomisen jälkeen se sammuu taas normaalisti. Pitkällä matkalla se välillä syttyy pitkän ajon jälkeen vasta...

Puhalsin paineilmalla kaikkien pyörien anturit tossa pari kuukautta sitten ja se kyllä paransi ongelman. Mutta tuli takaisin tässä kuukauden päivät sitten.

Yllämainittu tärinä ei ole lähtenyt pois, ja "kynnystä" etulevyissä on kieltämättä ehkä paljon, eli ööö...n.2 mm. Onko se nyt paljon vai vähän en osaa sanoa!!
Apukuskin puolella kyllä siihen kynnykseen on ottanut koko matkalta jokin kiinni, tai siis laahannut. Näkyy jäljistä, eli satula kai...

Silloinkun ABS-valo palaa niin ei ne kyllä toimi silloin.

Olisikohan se syy siinä että levyt on kulunut sen verran paljon että jokin hölmö anturi luulee että juuri ja juuri ennen vauhdin pysähtymistä pitää ABS:ät kytkeä päälle tai jotain??? Häiritsee vain kun poljin täriseen joka hemmetin valoissa jne...joten täytyisi fiksata kuntoon.

Ei hotsottais kuitenkin turhaan vaihtaa levyjä...:(

Ja voihan se olla että se valon ajoittainen palaminen johtuu mulla niistä levyistä...kinkkinen jutska perkule....:(

Mika
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Scantoolilla katsottiin äsken NG900SET -95 vikakoodit. Ei ollut vika listassa mitään, siinä mulle ja Viggelle taas ihmeteltävää :lol: :lol: :lol:

j.k. Kuinka hyvin toi testeri toimiikaan ja ne softat :?: :?: :?:
Viimeksi muokannut se93tbo, Ti Kesä 29, 2004 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3.1972
MikaI
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 13:10

Viesti Kirjoittaja MikaI »

Jeps, aivan mystiseltä kuulostaa....:)
Mutta hitsi kun alkaa jo vasemmassa jalkapohjassa olemaan tunto ongelmia kun "vibra" (jarrupoljin) täristää joka hemmetin liikennevalo pysähdyksessä...:):)
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

No nyt ei taas ABS-ongelmat ole ykkös prioriteettina ennenkuin tyhjäkäynti on kunnossa. Ihme että molemmat viat iskivät samaan aikaan...

Jos jarrulevyissä on usean mm urat vaihtaisin ne jokatapauksessa vaikkei se ABS:n täristystä poistaisikaan. Omat jarrut muuttuivat miellyttäviksi kun vaihdoin joka reunaan uudet levyt+palat. Mulla oli levyt tosin aika soikeita ja se aiheutti täristystä.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
MikaI
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 13:10

Viesti Kirjoittaja MikaI »

Juu vaihtaa ne pitäisi ehkä...mutta en usko että se sitä ABS-vikaa vie pois...:(

Tänään taas duuni matkalla syttyi valo ja sen jälkeen loppui täristys.

Eli ABS-täristys tulee n. 3m ennen vauhdin pysähtymistä ja loppuu kun vauhti on täysin pysähtynyt...

no voi hitsin hitsi....:(

Edit aikaisempaan:
Eli kyllä se mullakin sittenkin oli se oikean puoleinen jalka mikä siellä jarrupolkimella käypi... :lol: :lol: :lol:
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82
Vastaa Viestiin