Jako kohdalleen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Sumppi_
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 20:53

Jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja Sumppi_ »

Eli miten tarkkaan nokkien merkit täytyy olla kohdallaan kun tuntuu että niitä ei saa millään ihan paikalleen moottorin ollessa ykk.auto on 900 96.v 136kw 160000km ajettu.Eli yhden hampaan siirtämisellä vaikutus merkkiin on näin http://kuvablogi.com/nayta/1024712/
Sumppi_
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 20:53

Re: Jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja Sumppi_ »

Onko muuten muita kampiakselin tarkistus merkkejä kuin hihnapyörän päässä? Tarvis kiiruusti apua että sais auton ajoon.
Sumppi_
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 20:53

Re: Jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja Sumppi_ »

eikös kenelläkään ole tietoa asiasta??
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: Jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja Ransu »

En nyt kyllä ole mikään NG expertti mutta... luulisin että tuollainen "pieni" ajoitus poikkeama ei vaikuttaisi tuohon mitäää... tietysti mene ja tiedä...
:roll:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei niitä juuri tuon tarkemmaksi saakkaan noista nokkapukkien merkeistä katsottuna, ne on vähän sinnepäin muutenkin. Vauhtipyörästä ja päätylevystä löytyy toiset nollamerkit. Nokkapyörien merkkien välillä pitää olla 15 niittiä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sumppi_
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 20:53

Re: Jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja Sumppi_ »

entä onko tolla yhden hampaan siirtämisellä iso merkitys? koska on kuitenkin samanverran pielessä mutta eripuolin merkkejä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eipä taida olla isoa merkitystä. Jos on niittien määrä oikea ja muut merkit kohdallaan niin siitähän voi sitten päättää haluaako ko. nokan aavistuksen myöhäiselle vai aikaiselle. ;) Ehkä minimaalinen luonne-ero, huipputehoa vai alavääntöä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Sumppi_ kirjoitti:entä onko tolla yhden hampaan siirtämisellä iso merkitys? koska on kuitenkin samanverran pielessä mutta eripuolin merkkejä.
Oliko ketjunkiristäjä tullut ulos kuinkakin paljon? Ei-loppuunvenyneellä ketjulla pitäisi saada ihan helposti selville oikea ajoitus, hampaanverran pielessä oleva ajoitus ilmenee aika selkeästi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se kyllä uudellakaan/uudenveroisella ketjulla aina ihan täysin merkin kohdalle molemmissa nokissa asetu, useamman rempan kokemuksella. :) 15mm taisi olla se raja-arvo 16v ketjukiristimellä? Jos se jako olisi hampaan pielessä, niin eihän sitten ketjupyörien merkkien väliltä löydy 15 niittiä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jcarlson kirjoitti:Ei se kyllä uudellakaan/uudenveroisella ketjulla aina ihan täysin merkin kohdalle molemmissa nokissa asetu, useamman rempan kokemuksella. :) 15mm taisi olla se raja-arvo 16v ketjukiristimellä? Jos se jako olisi hampaan pielessä, niin eihän sitten ketjupyörien merkkien väliltä löydy 15 niittiä?
No itse en ole tehnyt jakopäärempan kuin kahteen koneeseen, mutta kun laskin niittimäärän oikeaksi, niin nokkien ja alarattaan suhteen 1 hampaan väärä ajoitus ilmeni selkeästi. Tuo 15 niitin taktiikka on ainoa oikea ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo no niihin koneisiin mihin on tehty (vaihdellen 20tkm ajetusta 400tkm ajettuun), niin aina ollaan 15 niitin taktiikalla menty, käyttäen vauhtipyörän ja jakopään kotelon merkkiä toisena kiintopisteenä ja sitten nokkien merkit niin kohdalleen kuin menee. Jotta nokan merkin olisi saanut paremmin kohdalleen niin olisi mennyt 15 niittiä pois joten väärin olisi siinä tapauksessa ollut. Sehän riippuu ketjun kireydestäkin heti melko paljon se nokan merkin asento..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jep, se 15 niitin taktiikka toimii. Jos tunnet 8-venaisen jakopään salaisuuksia, niin tervetuloa vastaamaan kysymykseeni sellaisesta 99-topiciin, itse en ole noihin 8-tappisien jakopäihin kajonnut vielä :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sumppi_
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 20:53

Re: Jako kohdalleen

Viesti Kirjoittaja Sumppi_ »

Kiitoksia vastauksista eiköhän se tästä nippuun saada.
Vastaa Viestiin